Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

ÅsaB skrev:Underbart tänkte jag och njöt av min son, som är go'ast i världen och gissa vad jag gjorde när sonen sov?
Nääää, Åsa, vaaaaad kan det vara???? :-k :roll:

Åsa, glömde ju att kommentera kuddarna och keramiken. Imponerande! Fiiiint!

Ottilia: Åh, vad det låter mysigt med stickcafé. Varför bor jag inte närmare. Tänk om vi i den här tråden kunde ha skaparmöten tillsammans!!!?? Jag har ju också glömt att kommentera dina underbara babyhjälmar, Ottilia. Förstår att Fjällmor är kär! Nästan så att man vill ha en 3:a bara för en sådan hjälms skull. En jättebra anledning, eller hur? 8) :lol:
Förresten, Ottilia, du skrev att du skulle satsa mer på ditt skapande. Hur då? Ska du sälja mer strukturerat eller vad?

Här vilar pysselhänderna för tillfället, för nu är vi på slutklämmen med nya köket och allt. Sen blir det att dra igång operation gardintillverkning till mina "nya" rum. Spännande, även om just gardinsömnad är det absolut tristaste jag vet.

Kram på er!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Åsa lääängtar efter jeansbilder!

Tinis vad har du i symaskinen för tillfället. Noll koll känner jag... Eller jobbar du "ihjäl" dig med dina två jobb? :shock: Hoppas att du hinner med lite pyssel i vart fall!

Fjällmor: Skriver under på det Åsa skrev om inspiration för oss alla. :heart:

Gällande det där att jag ska satsa mer på mitt skapande så har jag kommit så långt som att jag syr och säljer en hel del, vilket är jätteroligt! Men framförallt handlar det om att jag har lovat mig själv att jag ska fortsätta sy och sticka även när jag kommer igång med jobbet igen.
Sen i vinter (strax innan jul) planerar jag att öppna upp huset ett par lördagar i månaden och låta folk och fä, höll jag på att skriva (grannskapet kryllar av katter, kaniner, hundar och höns :wink: ) få komma och titta och känna på mina alster hemma hos mig. (Ja och förhoppningsvis köpa en del... :wink: ) Maken och jag planerar för fullt hur vi ska få till det där med hemmabutiken. Jag håller er underrättade 8)

Ikväll har jag sytt två olika sorters förkläden. Återkommer med bilder inom kort!

kram från Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen vad kul Ottilia! Du är verkligen en inspirationskälla! :D

Jo, jag håller på med mina två jobb. Och så huset då.... så nej, jag har faktiskt inget pyssel på G just nu. Har några måsten vad gäller jobb och hus som jag ska få till innan jag tillåter mig att ta fram maskinen igen. Men då ska jag sy en liten höstgarderob till lilla Svea, 4 månader, min bedårande lilla borsdotter. Muddjeans, sprundtröja, velour-set och annat kul ska det bli...som jag längtar. Men jag måste få till mina namnlapper tills dess. Jag kommer verkligen inte på vad det ska stå på dom!!!! :shock: :roll:

:D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Varför kan det inte bara stå "Tinis"? Jag tycker det låter fint... Plain and simple, du vet... :wink:

Appropå inspiration så är du om någon en person "att ta rygg på". Som du fixar och donar med ditt nystartade parallellt med ditt valiga jobb. Go girl!!!

/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: :D Glad jag blev nu då!!! :heart:

Jag har faktiskt funderat på TINIS FINIS (alltså Tinis i ägandeform med syftet att barnet som bär det är en finis). Annars ska jag ha vårt efternamn kort och gott också, för det blir ju namnmärkning till dagis och så är det ett ovanligt (bara min mans släkt) och kort namn. Men inte så kul på ge-bort-saker ju, så jag måste ha två olika.

Ja, kanske bara Tinis helt enkelt.... varför har jag inte tänkt så enkelt???
Annars är ju Tinis bara mitt nick här. Jag kallas inte för det direkt. Fast det har börjat sätta sig lite faktiskt :wink: :D
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tinis blir bra tycker jag. Vi klubbar väl det :?: :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: SusanD! Alltid handlingskraftig som få. Japp, då klubbar vi det! :lol:

Kan du inte komma och leka lite radio här, förresten. Gudars vad kul det var och maken och jag behöver skratta lite. :wink:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja du vet väl att jag är auktoritär med kärlek :heart: . Väldigt effektivt :wink:

Visst kan jag komma och ha lite radiotjat :wink: äh, måste bara kolla agendan först.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Jag röstar också för Tinis! :D Jag tycker att det är fint! Tinis Finis är inte heller dumt. Namnlappar är kanon, för de lurar ögat och blir pricken över i. Jag har lappar i grått och blått och skall köpa en sort till i rött eller något mer färgstarkt. Samtidigt är jag lite försiktig, så det är de grå som går mest. De blir nästan aldrig fel, passar med det mesta. Jag får snart beställa fler! :D

Jag fick Stoff och Stil-katalogen härom dagen. Det behövde jag INTE. För jag blev helt kär i det här tyget:
http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode ... leid=23326

Kan se tröjor till grabbarna (Walle & kusin H), klänning till lillflickan (kusin A) och kanske något till GM i magen? Och jag har MÄNGDER med tyger liggande... Och muddar vill jag också ha! Köpa udda färget, typ lime, petrol, orange osv. I min tygaffär finns alla möjliga blå och röda och sånt, men om man vill gå loss och vara lite crazy, då är det inte lika lätt att få tag på.

Frustration... :? Nu planerar jag i och för sig att inte jobba heltid i oktober, så lite mer tid lär jag få, men jag skall ju inte duka under på grund av syprojekt! Men tyget är så roligt, glatt och kul!

Suck.:roll:

Ottilia - vad oerhört spännande planer du har! Jag har sålt keramik i en butik i Göteborg och det är skihäftigt att det finns folk som jag inte känner som har en "Åsa" hemma. Samtidigt tog affären så saftigt betalt och jag fick så lite själv, så jag gick bara plus med 100 kronor! Inte så lönande om man säger... Men det är ju lättare med textil, tror jag. Om inte annat kan man ju sälja via internet. Svårare med keramik, man vill inte hålla på att skicka hit och dit, eftersom det är ömtåligt.
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Nu gjorde jag det. Nu beställde jag. 2 meter tyg och en massa muddar. Jag hade lovat mig att jag inte skulle...

Jag är inte klok. :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

go Åsa, go Åsa :lol: \:D/

Hundtyget är kanon, jag funderar också på det. Men jag tror jag ska köpa den fina babymanchestern i katalogen. Den ganska mönstrade. Det är så härligt med manchester till höst/vinter.

Alltså, ni måste hjälpa mig med halsmuddkantningarna! Hur mycket ska man dra i mudden? Tycker mina blir för vida! Dessutom lite stumma eller stela när man med tvillingnål syr fast kantningen. Sömmen blir ju elastisk men ändå..., svårt att förklara.... mudden fastnar liksom i ett läge mer.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Vad fint tyget var ÅsaB! 2 m tyg och en massa muddar... Hääärligt!! :D

Tinis: Mitt tips gällande mudd är att klippa till mudden ca 1/4 del kortare än vad halsringningen är och sen markerar du genom att klippa 4 små jack i mudden var sidan, mitt fram, sidan och mitt bak bör hamna. Markera med bläckpenna/markeringspenna på tröjan också. Sen drar du lagom (usch vad dumt och använda lagom i detta sammanhang...) mycket i mudden så att markeringarna i tröjan och de små jacken stämmer.
Sen stickar jag ner halsringningen med vanlig raksöm, fast med längre stygnsbredd. Då blir sömmen elastisk, men ändå snygg :wink:
Lycka till!

Vet ni vad? Jag törs knappt säga det, men jag har köpt en symaskin! :shock: :shock: Jag har köpt en coverlockmaskin. En maskin som syr dekorsömmar och täckssöm. Täcksöm är sömmen man ser längst ner på t-shirtar etc. Sån man också kan sy med tvillingnål. (Men jag får det aldrig riktigt helt snyggt med vanlig tvillingnål.) Det fina i kråksången är att jag kan koppla på en bandkantare på denna och kanta bodysar och andra trikåtyger. Som jag fightas med kantningarna idag när jag syr babyplagg... Så jag har höga förväntningar!

Men nu är mina sparpengar slut... Så inga fler kaffelattes to go, tygköpen får prioriteras ner och klädkontot fryses!!! Men shit vad glad jag är över detta köp! :D

/Ottilia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Wow, Ottilia! Snälla berätta vad en sådan kostar (om du skäms kan du ju PM:a :wink:, fast det verkar onödigt, att skämmas alltså...,. för du ska ju göra business och då måste man ha riktiga saker så det så! :D ). Det är precis som du skriver, kantningen man vill åt. Din förra overlock kunde alltså inte det? Jag lägger mig genast i sparläge.

Och tack för muddtips. Det är egentligen inte mudd som man syr på dubbelvikt, utan kantning med mudd (som jag tror du menar med dina babyplagg) och då gör man ju ingen ring först utan syr på när ena axeln är sydd. Men 3/4 av längden.... ja det funkar nog. På't igen!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Jaha... Nu är jag med. Jag fattade inte att det var kantningen du pratade om. Ja, där är jag helt lost kan jag säga. Det blir aldrig snyggt utan just precis så som du beskriver. Har för mig att ÅsaB är lite av expert på detta... Har för mig att detta har varit uppe tidigare och att hon då tipsade. Åsa?! Hallå!!! Vi behöver dig!!! :lol: :wink:

Gällande Coverlock symaskinen så har jag köpt en begagnad för 4300kr. Nypris är ca 6000kr. Jättemycket pengar! :shock: Men som sagt, jag ser det som en investering och hoppas få stor användning av den!

:?: Har du beställt namnlapparna då Tinis? :wink:

/Ottilia
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Ottilia - så häftigt!!! :D Jag vill också!! Men som en vanlig glad amatör i en alldeles för liten lägenhet kan jag inte tänka i de banorna, inte just nu i allafall. Jag fortsätter att säga som tidigare: Om jag fortfarande tycker att det är lika roligt när jag närmar mig 40-strecket, då får mina nära och kära skramla till en overlock-maskin. Så får man se vart man går därifrån. Och eftersom jag inte riktigt är på väg mot 40 än (har någon annan födelsedag mellan), så får jag jobba på mitt tålamod.

Oj, halsmuddsexpert - vilken chock! :shock: För så är ju inte fallet direkt. Men ändå, jag skulle också ha en ganska mycket kortare mudd i halsen, oavsett om den är rund eller öppen och stängs med knappar. Jag tycker att det är svårt att dela upp den i fjärdedelar, för halsringningen på baksidan är ju kortare än på framsidan, så jag brukar ha lite mer på framsidan, men jag höftar. Nålar som bara den och håller tummarna, helt enkelt. Ibland har jag sytt på det hela med jättelös raksöm bara för att se om det funkar, för att sedan nåla igen och sy fast ordentligt.
När det gäller tvillingnål kan man ju släppa på övertråden. Det rådet fick jag när jag ringde min symaskinstillverkare, men på min maskin tycker jag inte att det blir någon skillnad, så jag låter det vara. Men testa att släppa lite, så kanske det blir lite smidigare?

Förresten - jag blev så irriterad igår! Jag har köpt små jättesöta tygmärkesblommor som jag skulle stryka på ett par tajts. Så fastnade inte de när jag strök och jag tänkte att Walle haft dem i munnen lite för mycket (han skall ju hjälpa till!). Så jag var inne i en butik igår för att köpa nya - då är det inte strykmärken utan symärken! Vilket gjorde mig jätteirriterad, för de är så små och hur sjutton syr man på dem snyggt??? :x Och så skulle jag köpa tråd, men bara en rulle och de tog inte kort för mindre summor än 100 kr. Då blev jag ännu mer irriterad. Rusade vidare till Åhléns, men de har bara 100-metersrullar och jag vill ha 200-meters! 100-meters tar ju slut bara man spolat över till undertrådsspolen, än mindre till en annan spole också för att kunna sy med tvillingnål! AAAAAAHHHHHRRRRGGGGGG!!!!!

Fast sedan gick jag på vattengympa och njöt av livet igen. Kom hem till min gosiga familj och livet var rätt härligt ändå!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"