Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppar in här, då jag blev tipsad om att läsa denna tråd.
Mest blir jag bara avundsjuk :( :!: på hur bra ni fått till det, att allt verkar gå så bra, fina nätter och att era barn äter som folk.
Varför funkar det inte här :?: Han äter ynkligt, och gallskriker, allt mellan 80-130 ml i en timmes krigande med flaskan. vi är ledsna båda två. Jag har misslyckats totalt med att tillfredställa han mest grundläggande behov - maten och sömnen :!:
Nätterna är oftast bara sammanhängande i max 5 timmar (inte konstigt när han nu äter så dåligt)Nattmålet äter han klockan 4, och äter friskt i max 5 minuter, trugas sovande sen.

Han vagnas både dagar och nätter, sover sällan eller aldrig i två timmar sammanhängande. de gångerna det hännt kan jag räkna på en hand :twisted:

Jag ska se om det finns några fina tips i denna tråd :)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkomna KING MARY och sonica :D

sonica: vi har haft en hel del trassel med maten, fortfarande är det inte helt stabilt, men mycket bättre. Jag matar alltid direkt efter sömn, bäst är det om man får väcka. Läs gärna min tråd på späda barn...http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0

Nu ammar inte du, men du kanske hittar något bra tips där ändå..Innehåller en hel del länkar för vidare läsning också.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Kingmary:Känner precis igen mig angående kvällstrasslet.Nu är det borta efter det att vi kortade av vakentiden.Nu 2.5timme, då 3timmar.Det var för länge att vara vaken för våran lilla tjej.Vi hadde en 20minutare mitt i men det gjorde varken till eller från då hon ville göra natt och sova vidare.Att få i henne mat under det passet var jättesvårt.Nu har hon blivit större och klarar 2.5 timmar jättebra.(16-18.30)Hur blir det med tider och schema om ni kortar av kvällspasset enhalvtimme så han slipper bli övertrött?Det är väll det råd jag kan ge er.Om kanske en vecka eller två klarar han att vara uppe 2.5 timme och då kan ni gå tillbaka till dom tiderna.
Rapportera gärna och berätta hur det går.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej igen.. :wink:
Vill bara berätta att Liw nu sovit 18.30-06 utan nattmat och uppvak för fjärde natten :D :D :D :D :sleep: :sleep:
Nu klarar hon absolut det och får mera mat på dagen bara.I morse vaknade jag av joller 05.50 och var glad tills jag tog upp henne 06.Måtte detta bara hålla i sig! :thumbsup:Annars är det buffning som gäller för vi går inte tillbaka nu på nattmål efter fyra nätter.Hon blir 13 veckor på måndag.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Ulrika: vad härligt :lol: :lol: Nu finns det ingen väg tillbaka för er :wink: Malte sover mellan 7-9 timmar i sträck, och jag är nöjd med det, särskilt eftersom han aldrig någonsin har strulat på natten. Han bara äter sitt nattmål ( på max 10 min) och somnar om utan ett pip...Jag kommer börja med gröt i maj-precis före 4 mån och då satsa mer medvetet på hel natt utan mat. Tiden går så himla fort, jag fattar inte att lill-Malte snart är TRE månader....och Vega fyller TVÅ om mindre än en månad....

Hoppas att alla får en lugn och skön helg

Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ulrika: vad härligt :lol: :lol: Nu finns det ingen väg tillbaka för er :wink: Malte sover mellan 7-9 timmar i sträck, och jag är nöjd med det, särskilt eftersom han aldrig någonsin har strulat på natten. Han bara äter sitt nattmål ( på max 10 min) och somnar om utan ett pip...Jag kommer börja med gröt i maj-precis före 4 mån och då satsa mer medvetet på hel natt utan mat. Tiden går så himla fort, jag fattar inte att lill-Malte snart är TRE månader....och Vega fyller TVÅ om mindre än en månad....

Hoppas att alla får en lugn och skön helg

Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Hallå alla! Särskilt kul att se lite nya signaturer :!: :heart:

Vi har ju varit i Gastsjön och hälsat på allas vår Anna. Vilken fantastisk resa! Jag hade tänkt bli diplomerad kurare men kände efter första natten att min ork inte var vad den borde vara... :cry: Jag hade ju lite utbrändhetssymptom efter Isaks födelse och är tydligen inte riktigt tillbaka på banan än! Så jag hoppade av den delen och njöt istället av god mat, trevligt sällskap och Annas och storbarnens lärdomar på eftermiddagarna. Isak skötte sig med den äran! Åt och sov och skrattade och pratade så det stod härliga till. Fjällmor och han fick en alldeles speciell kontakt och jag tror faktiskt att han saknade henne första dagen hemma.

Jannika: Tack för dina fina ord om grynet! Så gärna få du paxa! Vi bor ju i Norrland både du och jag så det är ju bara ett stenkast :wink: Det kan ju tänkas att kärlek uppstår även om det är en grabb du bär! :wink:

ulrikaj: Vilka härliga nätter ni har! Vi ska vagna bort nattmålet nu i påsk och då också passa på att sätta ramsan. Jag har i Gastsjön fått bekräftat vilket otroligt verktyg ramsan är!

Linda: Vad ledsen jag blev när ni inte kom! :cry: Jag hade verkligen sett fram mot att träffa dig och Malte! Kanske nästa gång :!: :?:

Päivi: Vilket bra svar du fått av Anna i din tråd på Barnafostran. Ingen kan uttrycka sig som hon. Har också med intresse följt din tråd om svenska kyrkan.

Storkramen från Lua. :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, det går så bra även med en kille om det skulle falla sig så. :lol: :heart: Pussa grodan från mig!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Idag har vi varit in och vaccinerat, vägt och mätt.
Tjejen är stooor :D 8060 g, 67 cm...
Inte konstigt att hon växer ur alla kläder :lol:

Kul att vi är så många med "runt årsskiftet typ barn" här nu :!:

Trevlig helg på er allihopa :!:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej och tack för tipsen ulrika. försöker med 2,5 timmar på kvällen men får väl förkorta om det behövs. lite fingertoppskänsla så skall det väl gå 8) .

theo har sovit två hela nätter på raken nu. sova natt kl 19.30. Mat i sömnen kl 22. sova till 06.00-06.30 men i natt tog jag tyvärr upp honom kl 03 :oops: . mat var inte särskilt intressant. han åt bara 60 ml så nu vet vi att det inte är hunger han vaknar av vilket ju är en erfarenhet att ta med sig. så ulrika, jag tror du gör helt rätt som tar till buffning om det behövs istället för nattmat. skall göra det själv i natt om det behövs.

kra/maria
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lua: Ja det var jättetrist att vi inte kunde träffas :cry: Tvekade verkligen in i det sista om vi skulle åka eller inte. Hade tom packat i torsdags :shock: trots att jag kände att det inte var möjligt....Jag hoppas att jag har möjlighet att åka på Campen nästa sommar. Jag skulle gärna komma både på kurarkurs och sällskapscamp....Jag bor ju så nära Gastsjön, det är ju bara 13 mil, så resan i sig är ju en baggis :wink:

:?: Hörni, alla med tremånaders. Är det ytterligare tillväxt på gång runt detta månadsskifte. :?: Tycker Malte beter sig precis som han gjorde vid tvåmånadersgränsen ( och ökningsfasen) dvs före matkrånglet. Han äter och äter och äter. Igår fick jag fylla på två gånger inför långa sovpasset.....finns liksom inte i hans värld i vanliga fall. Det var lite oroligt inatt också, vaknade vid 22.00 samt 00.15. Jag fyllde på vid 22.00 ( som jag gör ibland om jag bedömer att matintaget har varit lite skralt på sista passet t ex) Sedan sov han iofs till 05.30 på det... :wink: Sovpassen på dagen har skarvat lite mer än vanligt också :roll: :roll:

Nu ska jag ut i den härliga SOLEN :lol: :lol:

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda: jag tror att det är med tremånaders-fasen precis som med två... :roll:

Kommer ihåg att Hugo helt plötsligt då vid tremånadersgränsen började sova bökigt på natten - efter fleeera veckors lugn - och begära just mera mat... Det var då jag utarbetade min teori om "tyngre flaska..." 8)

Samma ser jag nu hos tjejen. Missnöjt är det, och gråtigt, och bök-i-bök på natten... tutade i henne så mycket mat som nånsin gick med cirka tre timmars mellanrum igår; tröttnade rejält på att

hon äter lite grann. :) :roll: :roll: :roll:

hon äter lite si O:)

hon äter lite O:)
...

Så då serverade jag inte frukosten förrän efter 45 min. vakentid - och se, DÅ smakade det ju... :twisted: ... och därefter serverades inget förrän tre timmar senare... och DÅ var ju mat poppis igen... istället för det här duttandet med flaskan, som jag inser att vi haft. :x

Så får vi se vad detta ger!

Lua: jag håller med; ingen är som Hon... :-({|=
KING MARY

Inlägg av KING MARY »

hej i solskenet.

nu har nog theo gott in i sin tillväxtfas. han äter något enormt. 320 ml i ett mål igår. :shock: så nu är våra hela nätter ett minne blott. han måste bara ha mat kl 4 igen (anser han). ja, ja det lugnar väl ner sig. på bvc undrar de nog vad jag gör med honom. han var normalviktig då han föddes men på hans 2-månaders-kontroll i förra veckan vägde han 7,4 kg :? jag har ju alltid gett honom så mycket mat han vill ha men fortsätter detta så kommer han att väga över 20 kg som ett-åring och nu har han ju som sagt börjat äta MER. förstår att detta låter som angenäma problem för en del av er anrda men lite orolig är jag faktiskt. rätt vad det är säger de väl att jag skall minska ner på maten vilket skulle vara jättejobbigt. min bvc-sköterska har redan gett antydningar i den riktningen men hans läkare tyckte inte att jag skulle oroa mig för vikten. Kurvan skulle snart plana ut. (trodde han ja :roll: ).
MARIA, MAMMA TILL THEODOR FÖDD PÅ SIN MAMMAS FÖDELSEDAG 27/1 2007.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: tack för info. Tycker att det är skönt att Malte äntligen verkar vilja äta ordentligt igen. Imorse strulades det dock något förfärligt. Ville INTE äta direkt, sedan för trött för att äta bra. :x Fick vagna lugn/nästan sovande. Ta upp- då blev det en ett brakmål :shock: 8) Alla knep är bra utom dom dåliga..typ....Sov sedan sina 1.5 UTAN antydan till skarv.

KING MARY: Bara njut och var glad över din matglade kille är mitt tips :wink:

Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"