Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:-({|= GRATTIS LILLY :-({|=

Ja, herregud, är hon verkligen ETT år :shock: :!: Ujujuj, vad tiden går fort!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Grattis stora lilla tösabit!
Vilken egen person hon har blivit. Såg det sist vi sågs, en ettåring har liksom fått ansiktet utmejslat och liknar sig själv! :D

Här är det sjukstuga. :evil:
Vi har inte lyckats gå på öppna förskolan EN ENDA GÅNG utan att K blir sjuk exakt tre dagar senare. Det är ju mer eller mindre, den här gången är det mer. Just som ungarna piggat på sig är det min tur.
Och blä. Feber, huvudvärk, ledvärk.
Och ovanpå det ska ju dagen gå sin gilla gång...
Igår kom vi iallafall ut och var ute läääänge. Men så värst bra för mig var det nog inte. :?

Bröllop snart! Önskas det snö? Ska ni ha vackra ytterkläder också? Typ kaninpäls. :lol:

Såg idag att ett ex-kex till mig är född samma datum som Allan. Så jag har haft såna superfiskar under fingrarna förut. 8)
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Grattis Lilly!

:-({|= :heart: \:D/

Ju-braaaa! (Lotass-ord)

:D

Bju'r på ett skratt denna historiska dag, från bloggen:
Idag är också en historisk dag.
Att få uppleva det USA’s presidentval nu bjudit på trodde jag inte..
Obama, det är stort!
Och vilken fantastisk känsla det var att sitta vid middagsbordet i kväll med hela min stora bullriga familj och lyssna på allas tankar och funderingar denna dag.
Vad kommer det betyda för Amerika?
Vad kommer det betyda för oss?
Vad händer nu med krigen och miljön?

Tankarna från barna var stora och många och samtalet vitt och brett. Men ändå stannade alla upp, och lyssnade intresserat, när Lotass 3,5 år kom med sin synpunkt:
- man måste vänta till snurren är på det hållet så..då man kan titta teven...och Oscar! Du är en OHMAMA!

/Big Mama
:wink:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha Katten! du är rolig. :lol: Fisk-Allan och exkex-fiskar. Se där.

Snö står på önskelistan men vi klarar oss utan också. Har snöat i nov och strax efter nyår här de senaste två åren så jag räknar inte med några flingor. Men gärna stjärnor och mashaller. Tomtebloss. Fyrverkerier. Typ.

Kaninpäls blir det ju förstås. Darlingen har plockat ihop en garderob som jag inte vet vad jag ska säga om. Men är han nöjd är jag det, haha!

Prästen känns mycket bra. Varm, mjuk och tillåtande. We like.

Kan vi få hjälp med de två obligatoriska psalmerna? Nån som har nåt bra förslag? Vilka körde ni Elle? Vi har hjärnstopp...

GRATTIS till ettöringen! :D Hurra lite såhär efter läggdags. :-({|=

Kram på er! Jannika
Elle

Inlägg av Elle »

TACK för alla gratulationer! Ni skulle sett 1-åringen när hon fick glass med ett ljus mitt i. Hon sken som en sol :D
Jannika skrev: Kan vi få hjälp med de två obligatoriska psalmerna? Nån som har nåt bra förslag? Vilka körde ni Elle? Vi har hjärnstopp...
Vi hade inga psalmer alls, vi ville hellre ha bara "vanliga" sånger.

För EXAKT 1 år (20.34) sedan kom vår andra juvel till världen! Får STÅPÄLS när jag tänker på den häftiga förlossningen!!!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:Grattis Lilly!

:-({|= :heart: \:D/

Ju-braaaa! (Lotass-ord)

:D

Bju'r på ett skratt denna historiska dag, från bloggen:
Idag är också en historisk dag.
Att få uppleva det USA’s presidentval nu bjudit på trodde jag inte..
Obama, det är stort!
Och vilken fantastisk känsla det var att sitta vid middagsbordet i kväll med hela min stora bullriga familj och lyssna på allas tankar och funderingar denna dag.
Vad kommer det betyda för Amerika?
Vad kommer det betyda för oss?
Vad händer nu med krigen och miljön?

Tankarna från barna var stora och många och samtalet vitt och brett. Men ändå stannade alla upp, och lyssnade intresserat, när Lotass 3,5 år kom med sin synpunkt:
- man måste vänta till snurren är på det hållet så..då man kan titta teven...och Oscar! Du är en OHMAMA!

/Big Mama
:wink:
Glömde :roll:

purfärsk bild på MejaBus här:

http://web.mac.com/fjallmor/iWeb/Webbpl ... 2674E.html

Nu ska jag se nyheter och fika ostplättar, sen blir det sängen :sleep: :heart:

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tack för rara ord och hälsningar!

Men lite mindre jubel blir det. Satte ut halva morgondosen igår och inom några timmar stack trycket. Till slut mådde jag lika dåligt som då jag var sjuk - usch vad läskigt det var!
Mitt i natten tog jag beslutet att gå upp och ta medicin. Kollade trycket och det var - högt :cry: Efter en dryg timme somnade jag äntligen, trots en kropp i uppror...
Idag har jag tagit full dos igen, trycket är under kontroll men jag käner mig som om jag blivit överkörd av ett godståg

:?

Har försökt att få tag i sköterskan här men det är stängt till tisdag.

:cry:

Tar med mig Jannikas psalmfunderingar till sängen :heart: :-({|= tror jag...

/Fjällmor
K-ina

Inlägg av K-ina »

Men usch och fy! :twisted:

Inte roligt att må dåligt men samtidigt är det bra att du känner när trycket stiger... Det luriga med högt blodtryck är ju att man ibland inte känner av det. Men det kanske är när trycket sakta kryper uppåt. Kroppen vänjer sig med det höga trycket och man märker det inte.

Bra att du tog medicinen igen och att den fungerar! Man får vara tacksam över att det finns så fina mediciner!

KRAMAR! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Lilly - 1 år... Hm... Klart att hon var lycklig över glasstårtan! :D

Fjällan :heart: Usch nu får du bli frisk i kroppen!!!
Du kan skicka ner lite tryck häråt. Trodde jag skulle få normalt nu igen efter Ivar föddes, men icke.
90/65 var det senast. Och nu är jag yr, det var jag aldrig under graviditeten.

Och om man nu ska fortsätta på spåret om hur man mår. Jag fick ryggskott i morse. Hade lite ont i ryggen förra veckan, men det har så sakteliga släppt. Och så duschade jag i morse - ska nog inte göra det något mer ;) - satte upp foten på toastolen när jag skulle torka mig och det rände till i ryggen så jag trodde jag skulle svimma.
Men det gjorde jag inte. Nu gör det j-ligt ont, men jag hanterar det. Har promenderat lite och ska ta en ipren. Tog alvedon i morse.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Finaste bröllopspsalm-texterna, Jannika: Nr 84 och 411 i Svenska kyrkans psalmbok. 410 är fin också. Tycker jag. 8)
All lycka! :heart: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Stilla! De ska jag genast kolla upp. :D

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

411 skulle ju passa lite till nyåret också, ...när det skymmer över jorden när det mörknar i vårt hus/.../lust att tända ljus. Raden Fågelns dun och solens kärna... älskar jag! Är det krånglig melodi? Vi vill ju att alla ska kunna sjunga med.

Vi skulle kunna tänka oss nåt med nyårstema också på slutet, det tror jag prästen skulle kunna sy ihop fint i sitt vigseltal. Några tips?

Jag kan inte många psalmer förutom klassikerna till jul och sommarlovet men Du är helig gillar jag. Den är fin och enkel. Lite lovsång kanske inte är fel även om det är bröllop?

Kram Jannika
Pippilotta

Inlägg av Pippilotta »

Hej hopp, här kommer en helt ny icke-tidigare-surödla och lägger sig i. För den nyfikna så kan jag bara berätta att jag inte skrivit här särskilt mycket och inte alls på länge. Alldeles för mycket struliga och tidskrävande saker har hänt i livet den senaste tiden. Dock läser jag här ständigt, och det underlättar livet! För vi är ytterligare en sådan familj som råkat få ett så "snällt" barn... :roll: Även om mammans energi pga av många saker inte räcker till i förtrotsens tid så lyckas jag i alla fall bra mycket bättre med alla råd härifrån!

I kackeltrådarna läser jag som avkoppling ibland, men nu måste jag bara tipsa om bröllopstexter. När vi gifte oss ville vi ha psalmer som gästerna och vi själva kunde sjunga med i samtidigt som de kändes innehållsrika för oss själva. Så följande två hade vi (varav jag särskilt gillar den andra):

Psalm – På bröllopsdagen ber vi
(melodin samma som Den blomsterid nu kommer)

På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.

Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,

Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,

Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,

Psalm – Till man och kvinna gjorde han
(Samma melodi som I denna ljuva sommartid)

Till man och kvinna gjorde han,
de två som kärlek ger varann
och nu till Gud har vandrat.
I Jesu Krist det finns en bild
av sann och äkta kärlek mild,
om hur Gud själv har handlat.

O giv, o Herre dessa två,
som denna dag inför dig stå
att de sitt löfte giva.
Om kärlek, omsorg, trofasthet
och att de noga inser det
som deras liv skall bliva.

Så ber vi nu att du O Gud
må visa dem på dina bud,
som lär oss leva livet.
Välsigna så de kära två
att de tillsammans ut får gå
och få det dem blir givet.

Det kanske inte passar er Jannika, för jag känner er ju inte alls. Men det är i alla fall sånger som gästerna kan sjunga med i. Hoppas ni får en fin dag i alla fall! :D
:heart: Agnes mars -07
:heart: Alice mars -09
Ewa

Inlägg av Ewa »

:-({|= Grattis i efterskott till lilla stora Lilly :heart: :-({|= . "Ett fyrfaldigt leve. Hon lever!" som sonen brukar utbrista :lol:
kattklo skrev: Här är det sjukstuga. :evil:
Vi har inte lyckats gå på öppna förskolan EN ENDA GÅNG utan att K blir sjuk exakt tre dagar senare. Det är ju mer eller mindre, den här gången är det mer. Just som ungarna piggat på sig är det min tur.
Och blä. Feber, huvudvärk, ledvärk.
Jo, så där hade vi det också när vi gick på Kyrkis och ÖF. Och efter att ha envisats i 6 månader så lade vi faktiskt ner det, för vi var ständigt sjuka hela hösten. Och istället organiserade vi så att vi träffade folk utomhus. Så slapp vi alla virus och baciller.

Välkommen också till nya Surödlan Pippilotta :D :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

TACK Pippilotta! Den första gillade jag verkligen texten på. Är det här officiella psalmer eller? Jag visar darlingen direkt.

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"