Kram goa Nancy
Följ med en bit på vägen
Kram goa Nancy
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Nancy
Är helt slutkörd då detta blir lite kort svar bara. Tack för ert stöd
Jag använde nog fel ord "önskvärd" men andemeningen var densamma. Nej, det känns inget vidare att åka dit efter det.
Vill också säga att läkaren på Östra gör allt han kan i nuläget men lyckas inte ändra datum.
Mannen min har varit ett fantastiskt stöd under dagen men jag kan inte överlämna själva fighten till honom eftersom det enbart är jag själv som känner alla detaljer. Han tar hand om Leia och söker efter positiva tankar i denna soppa och det är värt massvis.
Skall fundera mer imorgon. Tycker att det hela är rysligt illa skött och det att man så fullständigt kör över individen är det som skrämmer mig mest i det här. De hade väl för tusan kunnat ringa mig och prata om saken
Nu skall jag försöka koppla av lite. Tack för att ni finns alla.
Nancy
Jag använde nog fel ord "önskvärd" men andemeningen var densamma. Nej, det känns inget vidare att åka dit efter det.
Vill också säga att läkaren på Östra gör allt han kan i nuläget men lyckas inte ändra datum.
Mannen min har varit ett fantastiskt stöd under dagen men jag kan inte överlämna själva fighten till honom eftersom det enbart är jag själv som känner alla detaljer. Han tar hand om Leia och söker efter positiva tankar i denna soppa och det är värt massvis.
Skall fundera mer imorgon. Tycker att det hela är rysligt illa skött och det att man så fullständigt kör över individen är det som skrämmer mig mest i det här. De hade väl för tusan kunnat ringa mig och prata om saken
Nu skall jag försöka koppla av lite. Tack för att ni finns alla.
Nancy
Älskade, älskade vän!
Du vet redan vad jag tycker och känner.
Så Päivis förslag är helt i linje med min åsikt.
[-X till Värnamo.
[-o< att Gbg hörsammar din situation
Vill egentligen bara önska dig världens skönaste nattsömn, det är du värd efter de här två skitdagarna. :-$
Mina varmaste, längsta kramar
Jannika
Du vet redan vad jag tycker och känner.
[-X till Värnamo.
[-o< att Gbg hörsammar din situation
Vill egentligen bara önska dig världens skönaste nattsömn, det är du värd efter de här två skitdagarna. :-$
Mina varmaste, längsta kramar
Om du inte orkar Nancy så kan jag ringa och jag lovar att jag kan flytta en oceanångare med blotta viljan
Jag kan varmt rekomendera Helsingborgs lasarett, där finns mycket kompetent personal och en god stämning och gott om plats. Familjen din kan bo här, så det så.
Kram Susan
Jag kan varmt rekomendera Helsingborgs lasarett, där finns mycket kompetent personal och en god stämning och gott om plats. Familjen din kan bo här, så det så.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Läste vilket elände du har hamnat i och jag vill bara skicka dom allra varmaste och goaste kramarna till dej! Låter helt sjukt att snittet flyttas fram en vecka, håller nog med övriga att en insädare vore på sin plats, men för att det skall påverka situationen nu så är det nog säkert en patientombudsman som kan hjälpa. Härligt att läkaren i Gbg föröker få till någon lösning, men jag tycker iallfall att det inte är tillräkligt. Hoppas verkligen att allt ordnar sig!
Kram från mej
- Eva
Kram från mej
- Eva
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
-
Nancy
Läste igenom vad jag skrivit de senaste dagarna och fastnade för dessa rader. Tyckte väl just då att jag nått bottenskrapet av hur svensk sjukvård fungerar. Ha, vad fel jag hade. Ännu hade jag inte helt lyckats tappa tron på att man faktiskt betyder något och att om man behöver finns där utbildade människor som tar ansvar för en.Nancy skrev:Det är då f*n vad frisk och talför man måste vara för att få adekvat vård om man är sjuk
![]()
Frågan är ju så mycket större än bara om mig. Tänk vad många som dagligen råkar illa ut. Har man inte möjlighet att tala för sig är det enbart slumpen som avgör ifall man får bra vård eller ej. Om man som jag oftast har förmågan att slåss för sig är inte ens det förenat med god hjälp även om det kan bidraga. I fallet med snittiden hade jag antagligen behövs vara minst kunglig för att få min vilja igenom hos instanserna Värnamo eller Gbg.
"men så är det ju för "normala" förlossningar, de har ju heller inget utsatt datum"
Jo men nu är detta inget "normalt" fall även om jag önskade det. En del av mig önskar såklart att jag aldrig vuxit upp med min starka förlossningsrädsla, att Leia inte fötts så tidigt, att jag aldrig behövs akutsnittas trots att jag i många timmar försökte föda vaginalt, att jag aldrig fått veta att en onödig miss kostat mig den vagiala förlossningen, att jag inte brutit foten denna graviditet, att jag inte haft värk i kroppen som tvingar mig till rullstol, att...
Samtidigt kan jag inte annat än vara djupt och innerligt tacksam för vad alla turer skänkt mig:
Idag skall jag ringa till mitt MVC eftersom jag inte lyckades nå dem igår.
Skall även följa några av de andra råden jagfått men avvaktar med att skriva öppet i tråden om det tills jag vet mer om utgången.
Det är ju ingen katastrof egentligen det som hänt. Inte om man ser det i ett större perspektiv. Men, det skall faktiskt inte alltid behövas sättas saker i större perspektiv. Jag vill fortfarande tro att individen har rätt att bli lyssnad på även om det alltid, oavsett grad av elände, kommer att finnas någon som har det värre.
Tack från Nancy
-
Nancy
Nu så. En kopp kaffe, rena kläder, hel och ren inunder och lillebusan lagd för middagsvila. Vi bröt allt trist med att baka en mjuk chokladkaka eftersom morfar skall komma på besök i eftermiddag. Jag hade väl nån idé om att det skulle gå lika smidigt som i "Totte bakar" men det BLEV ju i alla fall. Stor lycka och mycket stolt Leia som smakade på sin kaka. Efter gröten alltså
Väntar på samtal från MVC, de lovade att ringa tillbaks före 12
Oj, har inte nåt vidare tålamod just nu utan blir stensur över att de inte ringt
Päivi: Tack
Ditt stöd är så betydelsefullt och sämre bundsförvant kan man ha. Avvaktar till efter helgen med vadan göra med historien men ringer andra samtal så länge.
JennyH: Tack
Mår ganska risigt om jag skall vara ärlig (tack för att du frågar). Det värsta är nog känslan av "nähä, inte denna gång heller" eftersom jag hade hoppats få en betydligt mer positiv erfarenhet kring nya lilla bebisens ankomst. Att kämpa i motvind i ett sådant här underläge gör att man känner sig närmast underkänd som människa. Kanske låter väl dramatiskt men rent krasst känns det så idag
Har dock gott stöd i maken, Leia, familj och inte minst av Er här
TorpSara: Tack
Visst ser jag att 31/7 är en bra dag
men jag hade tänkt låta den vara tingad detta år... "Ändrade rutiner" innebär att de prompt bestämt att inga planerade snitt får läggas tidigare än v.39+0 pga risker för barnet. Märkligt nog har det i många år innan samt på ett flertal andra kliniker varit helt ok med tidigast v.38+0... Måste vara som du säger att de beslutat att inga barn får födas tidigare, basta
Tänker dock osökt på hur gammal Leia var då vi fick HEM henne från Neonatal... Det var i v.35+5
Jämfört med det går jag nu redan på övertid
Oavsett anser jag att man måste se till hela bilden och även väga in mammans situation och ex hur smärta/stress/oro kan påverka barnet.
Fjällmor:
När det gäller stora kramar ligger fjällen nästgårds för de känns ända hit
Ewa: Tack för bra tips och tack för stöttning
Jodå, om det fanns en smäll hade jag delat ut den. Kanske inte till nån enskild person men till det faktum att man bara kör över folk
Jannika:
SusanD: Tack för tips (och för att du är du)
Ser mig om efter möjligheter och sista ordet är inte sagt ännu
emb: Tack för ditt förslag
Tycker inte heller att det är tillräckligt med det som görs även om jag vet att läkaren på Östra gör vad han kan.
Och i magen bökar lillasyster härligt omedveten om vilken cirkus hon hamnat i.
Kram till er alla,
Nancy
Väntar på samtal från MVC, de lovade att ringa tillbaks före 12
Päivi: Tack
JennyH: Tack
Har dock gott stöd i maken, Leia, familj och inte minst av Er här
TorpSara: Tack
Fjällmor:
Ewa: Tack för bra tips och tack för stöttning
Jannika:
SusanD: Tack för tips (och för att du är du)
emb: Tack för ditt förslag
Kram till er alla,
Nancy
-
Fjällfolket
Ja du Nancy du behöver bara andas lite lätt att du önskar bistånd från Fjällmor och mig. Göta Petter jag kan lova dig att ingen, och då menar jag verkligen ingen, kan värja sig eller försöka komma undan
När vi två pekar med hela handen lyder omgivningen!!
Så ta nu väl hand om dig och låt all din ilska, besvikelse och smärta bara vräka ut över sjukvården, de är ju utbildade att hantera sånt
och det verkar ju korkat att du samlar på dig en sån massa eländiga känslor.
Kram Susan
Så ta nu väl hand om dig och låt all din ilska, besvikelse och smärta bara vräka ut över sjukvården, de är ju utbildade att hantera sånt
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Men kära hjärtanes då, hur tänker de? Med allt elände du varit med om, voffo gör de på detta viset?? Tror de kanske (på något egendomligt och oförklarligt sätt) att de gör dig en tjänst som flyttar fram det en vecka? För mig låter det självklart att är det någon som skall flyttas fram så inte är det du!
Tyvärr är jag inte särskilt förvånad. Efter egna och nära & käras turer inom sjukvården är mitt förtroende ganska lågt.
Jag hoppas innerligen att du kan ta all den ilska och vanmakt du känner och låta den explodera rakt in i vårdapparaten. Det finns säkert en rationell förklaring till varför det inte finns någon plats för dig, men med din historik (både gammal och ny, med foten menar jag) är det ju totalt ointressant för dig, eller hur?! Hoppas som sagt att du orkar stå på dig och gör du inte det så skicka någon av de båda torpeder
som anmält sig
Hur det än blir: det kommer att bli en bra förlossning och du kommer att få en efterlängtad tös. Låt inte det här strulet ta den känslan ifrån dig!
Stor kram!
Tyvärr är jag inte särskilt förvånad. Efter egna och nära & käras turer inom sjukvården är mitt förtroende ganska lågt.
Jag hoppas innerligen att du kan ta all den ilska och vanmakt du känner och låta den explodera rakt in i vårdapparaten. Det finns säkert en rationell förklaring till varför det inte finns någon plats för dig, men med din historik (både gammal och ny, med foten menar jag) är det ju totalt ointressant för dig, eller hur?! Hoppas som sagt att du orkar stå på dig och gör du inte det så skicka någon av de båda torpeder
Hur det än blir: det kommer att bli en bra förlossning och du kommer att få en efterlängtad tös. Låt inte det här strulet ta den känslan ifrån dig!
Stor kram!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
-
Kantarella
Hej Nancy
Läser om allt elände som hänt dig på sistone och baxnar. Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Jag skäms för att jobba i och vara en del av den usla vård som så många får.
Fy f**n rent ut sagt.
Skickar en massa kramar och lyckönskningar och hoppas, hoppas att allt blir bra i slutänden
/Åsa
Läser om allt elände som hänt dig på sistone och baxnar. Jag har sagt det förr och jag säger det igen:
Jag skäms för att jobba i och vara en del av den usla vård som så många får.
Fy f**n rent ut sagt.
Skickar en massa kramar och lyckönskningar och hoppas, hoppas att allt blir bra i slutänden
/Åsa
-
Nancy
Elle: Tack för ditt stöd
Instämmer helt
Fjällmor och SusanD: Vet ni
, jag tar och skickar pm till er imorgon med lite sammanfattande info så kanske ni kan komma med lite synpunkter till att börja med
Kanske kan ni komma på några bra argument som jag kan använda
Det vore mycket välkommet. Jag är heller inte främmande för att ta emot ert erbjudande om stöttning eftersom jag inser att man ibland behöver alla vapen man kan få
Själv är inte alltid bäste dräng
Gablex: Tack för ditt inlägg
Hur de tänker... Jo jag antar att det gått till ungefär såhär "jaså, denna patient har tid för snitt i v.38+1, det är allt lite tidigt med tanke på vår nya policy om att inte lägga det tidigare än v.39+0, finns det nåt som hindrar att vi byter, nej, då gör vi det, i normala fall vet man ju ändå inte när förlossningen blir så detta kan ju inte spela nån större roll..." (eller nåt sånt). Antagligen har datumet ändrats innan de fick meddelande om den brutna foten och då har listorna redan varit fastställda. Men jag spekulerar bara nu. Tänk om någon hade tagit sig tiden att läsa min journal där BM redan från inskrivningsbesöket skrivit om min starka önskan att få ett datum så tidigt som möjligt och om min rädsla för att behöva vara sövd
Kantarella: Nej vad hemskt det låter att du tankemäsisigt skall behöva ta på dig ens en smula av detta. Är helt övertygad om att du gör ett fantastiskt jobb och jag önskar att det enbart vore människor som du som arbetade i vården
Åsa: Stort tack min vän
Uppdatering:
MVC skall ringa till lite olika instanser på måndag och sen kontakta mig. Läkaren på Östra har oss högst på priotiteringslistan om det dyker upp luckor i Gbg. Kan ärligt säga att det känns mycket olustigt att behöva åka till Värnamo efter det som hänt. Kunde inte ens någon ringa och kanske beklaga/ursäkta faktum nu när de vet hur jag reagerat
Kram från Nancy
Fjällmor och SusanD: Vet ni
Gablex: Tack för ditt inlägg
Kantarella: Nej vad hemskt det låter att du tankemäsisigt skall behöva ta på dig ens en smula av detta. Är helt övertygad om att du gör ett fantastiskt jobb och jag önskar att det enbart vore människor som du som arbetade i vården
Åsa: Stort tack min vän
Uppdatering:
MVC skall ringa till lite olika instanser på måndag och sen kontakta mig. Läkaren på Östra har oss högst på priotiteringslistan om det dyker upp luckor i Gbg. Kan ärligt säga att det känns mycket olustigt att behöva åka till Värnamo efter det som hänt. Kunde inte ens någon ringa och kanske beklaga/ursäkta faktum nu när de vet hur jag reagerat
Hej Nancy
!
Märker att du håller ångan uppe och inte tänker lägga dig ner och ge upp. Det känns bra. Och det här forumet är fantastiskt på att ge stöd, inte bara känslomässigt utan och praktiskt och konkret. Det måste vara det bästa forumet i världen fullt av underbara, kunniga och kompetenta människor med stora hjärtan.
Jag tänker på dig varje dag även om jag inte hinner skriva lika mycket.
Kram Jannika
Märker att du håller ångan uppe och inte tänker lägga dig ner och ge upp. Det känns bra. Och det här forumet är fantastiskt på att ge stöd, inte bara känslomässigt utan och praktiskt och konkret. Det måste vara det bästa forumet i världen fullt av underbara, kunniga och kompetenta människor med stora hjärtan.
Jag tänker på dig varje dag även om jag inte hinner skriva lika mycket.
Kram Jannika