Läxa
Läs pâ i Barnaboken om
Halvârsbarnet (s 325). Där avhandlas Arbetaren och Forskaren och Flörtisen
Just om
spisen (s 331) kan man läsa följande, men hela kapitlet är till stor hjälp när den lilla bebisen börjar kräva att fâ ta del i allt som händer:
"Ett välbekant elände är spisen.
Små älsklingar klättrar på handtag och ugnsluckor, och hela härligheten kan välta.
Spisskydd förespråkas som en oundgänglig nödvändighet och spisen ska också förankras barnsäkert.
Vare sig det nu är Forskaren eller Arbetaren som är ute och härjar med spisen, anser jag att det kan vara värt att fråga sig vad vederbörande är ute efter.
Spisen står för maten och är hjärtat i huset. Den lilla vill upp, undersöka, veta och också arbeta. Jag anser inte att det är något att förvåna sig över, och jag förstår inte varför det skulle förhindras.
Enklare (och klokare enligt min mening) än att hindra barnet genom invecklade arrangemang med spisen är att lyfta upp den lilla dit han vill och demonstrera spisen.
Låt oss se hur en vuxen skulle bemötas, som aldrig hade sett en spis!
Ingen skulle försöka avhålla vederbörande från att lära sig hur en spis fungerar. Alla skulle veta att den person som nu för första gången konfronterades med moderniteten i fråga kan behöva använda den.
Låt oss säga att personen i fråga vore döv, kanske också blind.
Icke desto mindre måste han eller hon använda spisen.
Man skulle demonstrera hettan på plattan genom att hålla den dövas eller blindas hand strax ovanför.
Man skulle demonstrera sambandet mellan manöverrattarna och värmen.
Man skulle låta en kastrull vatten koka upp, Påvisa kastrullens hetta, hålla handen om den blindas eller dövas och stänga av. Och så vidare.
På samma sätt förfar man med små barn.
Barn som tidigt görs förtrogna med spisen behöver inte slå sig fram till den eller tvinga sig fram På den, och de använder den inte som leksak eller som något att klättra på.
Jag har aldrig använt spisskydd, och det har sannerligen aldrig behövts.
Det är ofta betydligt mera mödosamt att hindra än att i respekt för barnets förmåga och intelligens visa."