Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Irmasmamma

Re: Buffa eller vagna 2-manaders?!?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Hur gick det härom morgonen? 

Jag vet att ni redan har provat det mesta, men tänkte dela med mig lite av hur vi har haft det :mrgreen: :
Här blev vi av med ständiga tidiga morgnar ganska nyligen just genom att lägga tidigare, som Tin :heart: tipsade om. 
Tror vi har haft samma schema som ni (TorsMammas med förskjutning - 19.30-07.30 för oss). Lillan vaknade alltid typ 06.45 och hojtade. Pangramsa blev bara underhållning. 
Sen provade vi att lägga henne redan 19 (ibland ännu tidigare) men höll stenhårt på resten av tiderna under dagen. Vips sov hon till 07.15 istället! :shock: Efter några nätter så lade vi henne 19.15 istället, hon fortsatte sova till 07.15, så nu har vi natten då istället, trots att de andra sovtiderna ligger kvar. 
Alltså lite längre vakentid på morgonen och lite kortare på kvällen var melodin här!
Och OM hon vaknar till runt 05.30-06.30 då är det göra INGENTING som gäller, då brukar hon somna om. 

Och så mörkläggningen då.... 8) Jag vet, det är ett gissel! Efter massor av jobb med mörkläggning på alla de sätt har vi bäddat till liten i garderoben! Becksvart! :P Gäller att det finns bra ventilation bara.... :wink:

Kram!! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Hej!

Jo det gav ju resultat. Natten vi la en halvtimme tidigare vaknade han som sagt 5.30 och somnade om men det brukar han gora vid den tiden. Daremot nasta natt (igar) lade vi vanligt vid 20 och han sov for forsta gangen nagonsin i sitt liv till 8 nar vackarklockan ringde! :D Inatt lades det ocksa som vanligt och hojtades vid 7, en timme tidigare.

Sa jag antar att vi ska lagga en halvtimme tidigare nagra dagar som ni gjorde och inte bara en! Ska testa ikvall igen.

namen lilla plutt som far sova i garderoben! :D

Japp ramsan ar livad har ocksa pa morgonkvisten. Hogt gapskratt mots man av :lol: Just nu har vi inga verktyg alls som fungerar utan gora ingenting ar var strategi....bara vid laggning ramsar vi.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lâter som att ni har en bra plan! 8)

Ja, stackars ungar som fâr sova i garderoben. :shock: :lol: Sâ har vâra bebisar fâtt sova de första mânaderna, vi ställde in vagnsinsatsen pâ en hylla (efter att ha plockat bort dörrarna). Allt gâr! :P

Jag har ocksâ som strategi att göra "ingenting" vid uppvak när klockan närmar sig morgon. Hos oss har allting stört, och om jag börjar ramsa knappa timmen innan God Morgon sâ vaknar de stora. De gânger Lillebror vaknar (verkligen inte ofta) sâ sjunger han lite och eftersom ingen sjunger med sâ somnar han strax om. :wink:

:heart:
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Jag nattade 19.30 igar och han sov till 7. Ett uppvak vid 2 efter mardrom. dar han hamnade pa rygg (suck denne magebebis :D ). Sa vi fortsatter lagga 19.30 ett tag. Blir ju 11.5 timme somn om han fortsatter vakna 7 och det ar battre an innan.

En annan sak. 8-manaderskris, hur allvarligt ska man ta det? vi har resor juli, augusti coh september och nu kanner jag mig lite dum mot liten. Kommer vara mitten av juli till mitten av augusti pa samma stalle en manad sa inte varsta typen resa kan jag tanka..Sen i september ska vi vara borta 1-2 veckor. Bor jag vara orolig och kanna mig som en skurk till mamma? :-?
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Alfredo skrev:Bor jag vara orolig och kanna mig som en skurk till mamma? :?
Nej, det vinner ingen av er pâ. Men extra viktigt om ni ska vara ute pâ resande fot att verkligen vara den trygga klippa han kan luta sig mot när världen svajar. Läs pâ i förväg (BB och favorittrâdarna här inne hos oss).

Sen gâr det ju att anpassa semestern lite väl pâ plats ocksâ, man kanske inte behöver begâ äventyrsparker precis varenda dag. :wink:

Hâll era rutiner sâ mycket det bara gâr. Ett tips är att ta med sig sina egna sängkläder till barnet, direkt frân hans säng. Sâ blir det rätt "lukt" där i det kolsvarta mörkret när det ska sovas (fuska INTE med mörkläggningen 8) ).
Och när ni kommer till ett nytt ställe, tillsammans inspektera sovrummet; vad FINT :D , HÄR ska vi fâ sova :D , vad BRA :thumbsup:

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Nej oro ar val aldrig bra!!

Vi ska "hem" till London en manad dar vi bott lange och liten ar fodd och bo i var gamla lagenhet och min man ska jobba, sa nagon semester med museum och parker blir det inte precis :D

Lakan fran sangen tar vi med, bra tips!

Nu nar jag ar i farten - spisen! Den ar en favorit har hemma saklart och jag har forsokt visa att det blir varmt etc medan vi lagar mat men han forstar inte annu. Nar vi narmar oss eller han har en chans kastar han sig mot den med ett exalterat "gaaah". Han har fatt leka med knapparna nar den ar avstangd men den blir bara roligare och roligare! Finns det nagot tips? Nu far jag ha honom utom rackhall nar den ar varm.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Läxa :wink:

Läs pâ i Barnaboken om Halvârsbarnet (s 325). Där avhandlas Arbetaren och Forskaren och Flörtisen :heart:

Just om spisen (s 331) kan man läsa följande, men hela kapitlet är till stor hjälp när den lilla bebisen börjar kräva att fâ ta del i allt som händer:

"Ett välbekant elände är spisen.
Små älsklingar klättrar på handtag och ugnsluckor, och hela härligheten kan välta.
Spisskydd förespråkas som en oundgänglig nödvändighet och spisen ska också förankras barnsäkert.
Vare sig det nu är Forskaren eller Arbetaren som är ute och härjar med spisen, anser jag att det kan vara värt att fråga sig vad vederbörande är ute efter.
Spisen står för maten och är hjärtat i huset. Den lilla vill upp, undersöka, veta och också arbeta. Jag anser inte att det är något att förvåna sig över, och jag förstår inte varför det skulle förhindras.
Enklare (och klokare enligt min mening) än att hindra barnet genom invecklade arrangemang med spisen är att lyfta upp den lilla dit han vill och demonstrera spisen.
Låt oss se hur en vuxen skulle bemötas, som aldrig hade sett en spis!
Ingen skulle försöka avhålla vederbörande från att lära sig hur en spis fungerar. Alla skulle veta att den person som nu för första gången konfronterades med moderniteten i fråga kan behöva använda den.
Låt oss säga att personen i fråga vore döv, kanske också blind.
Icke desto mindre måste han eller hon använda spisen.
Man skulle demonstrera hettan på plattan genom att hålla den dövas eller blindas hand strax ovanför.
Man skulle demonstrera sambandet mellan manöverrattarna och värmen.
Man skulle låta en kastrull vatten koka upp, Påvisa kastrullens hetta, hålla handen om den blindas eller dövas och stänga av. Och så vidare.
På samma sätt förfar man med små barn.
Barn som tidigt görs förtrogna med spisen behöver inte slå sig fram till den eller tvinga sig fram På den, och de använder den inte som leksak eller som något att klättra på.
Jag har aldrig använt spisskydd, och det har sannerligen aldrig behövts.
Det är ofta betydligt mera mödosamt att hindra än att i respekt för barnets förmåga och intelligens visa."

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Jo men det har jag last! saklart :D

Och jag visar spisen..gang pa gang..men den blir liksom bara roligare! Sa nar det lagas mat far han vara pa sakert avstand om jag inte haller honom och kan vara beredd nar han forsoker gora ett utfall. Att rora med sleven "kan" han men nu ska det dykas rakt ner i grytan sa det ar en smula livsfarligt. tankte om det fanns nagot mer man kan gora men det ar val att vanta ut, visa da och da och ha honom att gora andra saker an spisen.
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Blir lite nyfiken.....var är det han håller till när ni lagar mat? Sitter han uppe på bänken? Tänkte eftersom han kan försöka dyka ner i grytorna :shock: :lol: Har aldrig hänt hos oss nämligen.....

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Lite olika stallen! Pa golvet, sitter pa banken med mig som stod sa han inte kan ramla, i vasken om vi tex skalar gronsaker, i famnen om vi ror i grytor :D Hur gor andra? :o
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Just en djup vask tycker jag ar utmarkt forvaring av bebis :D Dar sitter han nar vi borstar hans 3 tander ocksa...
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Alfredo skrev:Just en djup vask tycker jag ar utmarkt forvaring av bebis :D Dar sitter han nar vi borstar hans 3 tander ocksa...
Hihi!! :lol: Gulligt!! :heart:
Vi har ingen djup vask tyvärr... :( Vår vask skulle Irma ta sig upp ur på en sekund! Dessutom har hon bara TVÅ tänder.... :shock: :wink: :mrgreen:
Alfredo skrev:Lite olika stallen! Pa golvet, sitter pa banken med mig som stod sa han inte kan ramla, i vasken om vi tex skalar gronsaker, i famnen om vi ror i grytor :D Hur gor andra? :o
Låter härligt!! Ju fler kockar desto bättre soppa! Eller hur var det nu...? :wink:

Här sköts all matlagning på golvet, med vassa redskap uppe på bordet bredvid. Måste jag stå vid spisen mkt sitter liten i sin höga barnstol bredvid och håller på med egna redskap och kastruller.... Sen tar jag upp henne ibland när jag behöver hjälp att röra eller smaka av t.ex. :D

Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Ok, det later bra! :D Funkade bra innan att han satt pa banken men nu nar han kan rora sig mer far vi kanske gora andringar. Spisen ar sa intressant att gar vi till koket i annat arende for att hamta nagot och han sitter i famnen forsoker han smita safort vi gar forbi den. Da brukar vi stanna till och titta pa plattorna och knapparna ett tag...

Han har fortfarande mycket kvar att lara fysiskt och motoriskt sa dra sig ur vaskar kan han inte an. Kryper heller inte och kan inte satta sig upp sjalv fran liggandes. Fortfarande lugn och ro i hemmet :lol:
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Alfredo

Inlägg av Alfredo »

Snalla hjalp mig :?

Tittade igenom Torsmammas scheman nu. Jag har trott att liten ska sova 45 minuter morgonlur och 2 timmar middagslur vid 7 manader. Men sa verkar det inte?? Har jag tankt fel? Ska han sova 1,5 timme middag och sen en lur pa eftermiddagen? valdigt forvirrad! vi har foljt schemat 45-2-20 fram tills nu (imorgon)
Alfred född 02.12.2011❤️

Olivia född 16.09.2014❤️
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad härligt att lillen fâr vara med och göra sâ mycket hemma. Länge leve diskhon! :lol:
Alfredo skrev:Jag har trott att liten ska sova 45 minuter morgonlur och 2 timmar middagslur vid 7 manader. Men sa verkar det inte??
Jo, jag tror att du tänkte rätt, 45 min fm-lur och 2 tim em-lur lâter alldeles utmärkt för en liten sjumânaders. :thumbsup:
Alfredo skrev:Ska han sova 1,5 timme middag och sen en lur pa eftermiddagen?
Om du med detta menar 1,5timme efter lunch och en sen em-lur sâ tycker jag inte att det lâter som en bra idé. :wink: Smâ sjumânaders brukar sova fm-lur (lite kortare) och rejäl lânglur pâ eftermiddagen. Vissa har kvar en kortislur i slutet pâ eftermiddagen, andra har redan släppt den.
Alfredo skrev:vi har foljt schemat 45-2-20 fram tills nu
Om du känner att ni vill ändra dagslurarna sâ skulle jag rekommendera att skippa den sista 20minutaren.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"