4,5 mån flicka, ohållbar situation
Re: 4,5 mån flicka, ohållbar situation
Tackar för tipset om brickan. Jag funderar ju på att köpa en Bumbo men tänkte att brickan är nog överkurs. Du har fått mig att tänka om! :thumbsup:
En annan fråga: hur länge har ni använt Bumbon (alltså i ålder...)
En annan fråga: hur länge har ni använt Bumbon (alltså i ålder...)
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
Tills jag fick "trycka" ner henne i den...
förstå mig rätt. Tills hon var för stor och för stadig och kunde sitta i egen stol. Men den var flitigt utnyttjad i ett par, tre månader.
Vi lånade vår, men såg också på Blocket till superpris.
Vi lånade vår, men såg också på Blocket till superpris.
//Anna
Mamma till Ester -
född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Mamma till Ester -
Hej Majbrittsanna. 
Hur går det för er? Blir ju alldeles stirrig när du inte skrivit något på en vecka!
Har du hittat någon lösning på matandet?
Kramar i massor
Hur går det för er? Blir ju alldeles stirrig när du inte skrivit något på en vecka!
Kramar i massor
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Hej!
Har en fråga som jag vore jättetacksam om någon kan svara på innan kvällen
Vi har haft en rörig vecka. Som började med en massa kräks
Vi hade skitsvårt att få i henne mat på dagen och hon vaknade på nätterna och kunde inte somna om. Vilket inte hänt sedan vi började kura. Hungrig. Så vi gav henne mat där kring 02-tiden när hon vaknade. Det funkade bra 2-3 nätter, hon somnade om direkt på vällingen och vi fick väcka vid morgon. Vargtimmen var som bortblåst
Men.. de senaste tre nätterna har detta spårat ur rejäjt. Snuttan vaknar redan vid 21 och "undrar när det vankas välling". Och sen somnas det inte om innan välling ges
Har givit upp vid 03-04.. och då har hon alltså gnytt sedan 21
Det funkar alltså inte för fem öre att ge denna dam mat på natten, eftersom hon kräver TYDLIGHET. Något hon ej fått denna veckan. Naturligtvis har vi gjort bort oss. Rejält. Men.... vi var en riktigt svår situation... hon kunde inte somna om pga hunger. Nu i 4 dagar har hon inte kräkts och, genom att ge varje mål i två omgångar med ca en halvtimmes mellanrum, får jag i mer mat än nånsin.
Vi vill kura om nätterna (dagarna funkar sömnen finfint). Med start ikväll är det tänkt.. Vi vet ju nu av bitter erfarenhet att nattamat är en total återvändsgränd för oss.
Det jag undrar över är främst: vilken natt i lathunden börjar man på i vår situation? Natt ett eller två? Innan denna snurren drog igång satt ramsan fint. Nu betyder den bara "välling kommer snaaart"
Så vi är beredda på att få jobba rejält för det här. Även på bannor från er
Men.. som sagt.. svårigheten att få i mat har varit supersvårt för oss. En förutsättning för att sova gott om natten är ju att man är riktigt mätt....
Tack på förhand
Har en fråga som jag vore jättetacksam om någon kan svara på innan kvällen
Vi har haft en rörig vecka. Som började med en massa kräks
Det funkar alltså inte för fem öre att ge denna dam mat på natten, eftersom hon kräver TYDLIGHET. Något hon ej fått denna veckan. Naturligtvis har vi gjort bort oss. Rejält. Men.... vi var en riktigt svår situation... hon kunde inte somna om pga hunger. Nu i 4 dagar har hon inte kräkts och, genom att ge varje mål i två omgångar med ca en halvtimmes mellanrum, får jag i mer mat än nånsin.
Vi vill kura om nätterna (dagarna funkar sömnen finfint). Med start ikväll är det tänkt.. Vi vet ju nu av bitter erfarenhet att nattamat är en total återvändsgränd för oss.
Det jag undrar över är främst: vilken natt i lathunden börjar man på i vår situation? Natt ett eller två? Innan denna snurren drog igång satt ramsan fint. Nu betyder den bara "välling kommer snaaart"
Tack på förhand
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Hej,
det behövs inga bannor till en som är så klarsynt som du är.
Det kan hända alla...
Ni vet vad ni måste göra, om du känner efter vet du vilken natt ni måste börja på, det är svårt för mig eftersom jag inte vet hur desarmerad ramsan är om man säger.
Men jag hyser inget som helst tvivel om att ni fixar detta galant, du har ju redan strategin klar och alla svar som en smäck! :thumbsup:
Kom ihåg att frågorna nu kan bli fler och att du behöver jobba mer med ramsan, jag tycker att DEN SKALL HA SISTA ORDET, frågar hon 100 gånger skall hon få 101 svar om du är med.
Och sen en SKÖÖÖN bekräftelse.
Tänk ut en strategi - vilka husljud skall följa på ramsan om frågorna kommer precis efter den? Öva tonfall i ramsan under dagen när hon inte är i närheten eller kan höra er. Etc etc... resten kan ni ju, visst!?
8)
Kör hårt!!!!! Ni vet vart ni vill komma - och dit kommer ni, förr eller senare.

det behövs inga bannor till en som är så klarsynt som du är.
Ni vet vad ni måste göra, om du känner efter vet du vilken natt ni måste börja på, det är svårt för mig eftersom jag inte vet hur desarmerad ramsan är om man säger.
Men jag hyser inget som helst tvivel om att ni fixar detta galant, du har ju redan strategin klar och alla svar som en smäck! :thumbsup:
Kom ihåg att frågorna nu kan bli fler och att du behöver jobba mer med ramsan, jag tycker att DEN SKALL HA SISTA ORDET, frågar hon 100 gånger skall hon få 101 svar om du är med.
Tänk ut en strategi - vilka husljud skall följa på ramsan om frågorna kommer precis efter den? Öva tonfall i ramsan under dagen när hon inte är i närheten eller kan höra er. Etc etc... resten kan ni ju, visst!?
Kör hårt!!!!! Ni vet vart ni vill komma - och dit kommer ni, förr eller senare.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
Åhhhh vad trist att nätterna spårat ur!
Men jag håller med Anna09 - det här kommer ni att reda ut galant! :thumbsup: Ni har redan gjort resan en gång så ni KAN ju det här! Och nu har du hittat en strategi som fungerar för matningarna. 
Snart har ni fungerande nätter igen, det är jag övertygad om!
Jag tror, som Anna säger, att ni ska vara noga med att låta ramsan ha sista ordet nu i början, så att den liksom får rätt betydelse igen.
Heja heja, det här kommer ni att fixa kanon!!!
Massor av kramar
Catarina och Oliver
Snart har ni fungerande nätter igen, det är jag övertygad om!
Jag tror, som Anna säger, att ni ska vara noga med att låta ramsan ha sista ordet nu i början, så att den liksom får rätt betydelse igen.
Heja heja, det här kommer ni att fixa kanon!!!
Massor av kramar
Catarina och Oliver
Kurstart 2010-11-19
Kurstart 2010-11-19
-
majbrittsanna
Tack för era snabba svar
Ja.... håll nu tummarna för oss snälla att vi reder ut detta
Fortfarande lite osäker på om vi skall gå på natt 1 eller 2... får fundera lite och diskutera med min kompanjon
Ja.... håll nu tummarna för oss snälla att vi reder ut detta
Fortfarande lite osäker på om vi skall gå på natt 1 eller 2... får fundera lite och diskutera med min kompanjon
Hej,
jag hade kanske börjat som natt 1, dvs bjudit på en generösare läggning med mer verktygande, sedan behandlat första och andra uppvaket som natt 1. Sedan kollat hur de två första verkar, ni märker om ni kan backa fortare eller måste köra generöst hela natt 1.
Lita på er känsla och var lyhörda - låtsas att ni "kurar" tillrätta någon annans lilla juvel - det brukade hjälpa mig att tänka så.
:thumbsup:
jag hade kanske börjat som natt 1, dvs bjudit på en generösare läggning med mer verktygande, sedan behandlat första och andra uppvaket som natt 1. Sedan kollat hur de två första verkar, ni märker om ni kan backa fortare eller måste köra generöst hela natt 1.
Lita på er känsla och var lyhörda - låtsas att ni "kurar" tillrätta någon annans lilla juvel - det brukade hjälpa mig att tänka så.
:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
-
majbrittsanna
Toppen Anna, tack. Massa

Heja heja majbrittsanna! =D> =D> =D>
Kör så det ryker!
/Luvisen
Kör så det ryker!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
-
majbrittsanna
Hej på Er
Japp sedan måndag i förra veckan har vi här kört så det rykt ..eller hur man säger
Kände att jag behövde bara koppla bort alla mina virriga frågor här inne ett litet tag och bara KÖRA. Det har tacksamt tagits emot får jag nog säga
Mycket mat dagtid och numera har vi mest glada läggningar
Peppar peppar måste mitt tvångstanke-jag tillägga.
Men.. sedan några dagar tillbaka säger jag bara FÖRBANNADE VÄNDINGSCIRKUS
Inför dagens morgonlur tog det modiga 35 min innan L till slut somnade (på rygg). Väntar in i det sista.. tills hon låter ledsen, med att hjälpa henne. Men problemet är att hon när jag "hjälpt" ofta vänder sig igen, direkt efteråt. På kvällen är det samma visa. Vad värre är vänder hon sig även i sömnen och vaknar sedan lättare av att hon sover på rygg. I natt kl 22, 01.30, 05.30. Det blir liksom en cirkus känner jag av att hon inte tar emot min vändning utan vänder sig tillbaka ibland innan jag ens hunnit ut ur rummet. Hon KAN ju somna på rygg även om det tar en evinnerlig tid. Värre är dock som sagt att hon vaknar så lätt när hon sover på rygg så att sömnen blir helt upphackad
Svamligt det här... har ni råd??
Övar vändningar dagtid men hittills har hon ej fattat grejen....
Kram och tack för all er hjälp
Japp sedan måndag i förra veckan har vi här kört så det rykt ..eller hur man säger
Men.. sedan några dagar tillbaka säger jag bara FÖRBANNADE VÄNDINGSCIRKUS
Inför dagens morgonlur tog det modiga 35 min innan L till slut somnade (på rygg). Väntar in i det sista.. tills hon låter ledsen, med att hjälpa henne. Men problemet är att hon när jag "hjälpt" ofta vänder sig igen, direkt efteråt. På kvällen är det samma visa. Vad värre är vänder hon sig även i sömnen och vaknar sedan lättare av att hon sover på rygg. I natt kl 22, 01.30, 05.30. Det blir liksom en cirkus känner jag av att hon inte tar emot min vändning utan vänder sig tillbaka ibland innan jag ens hunnit ut ur rummet. Hon KAN ju somna på rygg även om det tar en evinnerlig tid. Värre är dock som sagt att hon vaknar så lätt när hon sover på rygg så att sömnen blir helt upphackad
Övar vändningar dagtid men hittills har hon ej fattat grejen....
Kram och tack för all er hjälp
Hej, ja där har vi varit allihop skulle jag tro. Mer eller mindre lång tid beroende på hur man hanterar det. Finns massor skrivet, Googla
site:www.annawahlgren.com vändningscirkus
så får du massa svar!
Kram Emma
site:www.annawahlgren.com vändningscirkus
så får du massa svar!
Kram Emma
Hej,
jag lät Ester somna på rygg, lära sig det eftersom jag inte ville ha en "mamma-kommer in-och-vänder-mig" cirkus. Sedan gick jag in när hon sovit i 10 min och hjälpte henne runt på mage igen. Man behöver bara "dra" lite i en arm eller lyfta på ett täcke som hamnat under dem, så lägger de sig själva på mage.

Låt det ta lite tid, om några veckor är detta inte längre nåt problem, luta dig mot det.
jag lät Ester somna på rygg, lära sig det eftersom jag inte ville ha en "mamma-kommer in-och-vänder-mig" cirkus. Sedan gick jag in när hon sovit i 10 min och hjälpte henne runt på mage igen. Man behöver bara "dra" lite i en arm eller lyfta på ett täcke som hamnat under dem, så lägger de sig själva på mage.
Låt det ta lite tid, om några veckor är detta inte längre nåt problem, luta dig mot det.
//Anna
Mamma till Ester -
Mamma till Ester -
-
majbrittsanna
Hej och tack för era rapidosnabba svar
Ja, jag tror jag skall köra på din taktik Anna. Loa har redan visat att hon kan somna på rygg, och att vända innan hon BER för att tro att det kommer snabba upp processen har jag snabbt lärt mig att det funkar ej. Underhållningsrisk. Har försökt boa sängen på allehanda sätt men eftersom det ändå uppenbarligen inte funkar (hon lyckas vända sig från mage till rygg hur tajt hon än ligger) kanske jag borde sluta boa in så mycket :-k . Lättare att efter 10 min vända till mage om det ej är så tajt omkring henne. Också lättare för L sen att själv vända sig tillbaka om det finns plats. Svammel svammel
Men.. det här med att hon vaknar av att hon ligger på rygg på nätterna.. hur tycker ni jag bör hantera detta...? Låta henne somna om själv och sen vända efter 10 min? Eller? Måste bara försöka hålla mig själv vaken .. så lätt att däcka och missa att vända men då vaknar hon snart igen.
Tack för att ni finns
Ja, jag tror jag skall köra på din taktik Anna. Loa har redan visat att hon kan somna på rygg, och att vända innan hon BER för att tro att det kommer snabba upp processen har jag snabbt lärt mig att det funkar ej. Underhållningsrisk. Har försökt boa sängen på allehanda sätt men eftersom det ändå uppenbarligen inte funkar (hon lyckas vända sig från mage till rygg hur tajt hon än ligger) kanske jag borde sluta boa in så mycket :-k . Lättare att efter 10 min vända till mage om det ej är så tajt omkring henne. Också lättare för L sen att själv vända sig tillbaka om det finns plats. Svammel svammel
Men.. det här med att hon vaknar av att hon ligger på rygg på nätterna.. hur tycker ni jag bör hantera detta...? Låta henne somna om själv och sen vända efter 10 min? Eller? Måste bara försöka hålla mig själv vaken .. så lätt att däcka och missa att vända men då vaknar hon snart igen.
Tack för att ni finns
-
majbrittsanna
Just lagt en liten tröttis som somnade inom 10 min (på rygg, varit inne o vänt), utan ett knyst. Jisses vad dessa läggningar förändrats, och då menar jag inte främst tiden, för tid kan det fortfarande ta..
utan humöret. Skriket och gråten är borta
PEPPAR PEPPAR. För oss var detta inget mindre än en UTOPI för ett par veckor sedan.
Funderar vidare ang natten.. hur hantera dessa rygg-uppvak
Läste nånstans ett råd om att smyga in vid minsta pip och vända fort innan liten hunnit vakna upp för mycket. Att somna om på rygg kan ju ta tid.. :-k Hmm.. tacksam för era tankar till detta ännu ett dilemma i raden
Kram Anna
Funderar vidare ang natten.. hur hantera dessa rygg-uppvak
Kram Anna