Vi har varit på läkarkontroll med Ivar. FÖr att kolla mjölkallergi. Träffade en helt underbar läkare som sa att det troligen inte kommer att visa något, men på de symptom du beskriver så förutsätter jag att han har en allergi. Jag blev alltså tagen på största allvar.
Pricktestet visade inget, men hon tyckte att vi skulle låta bli mjölk i 8 månader till och då boka ny tid. Då kommer de att göra både pricktest och blodprov.
Han är inte jätteallergisk. Tål smör och den ersättning som har finfördelat mjölkproetinet (NAN1 HA). Så det känns inte så svårt. Jag ger ju varken köpt välling eller köpt gröt, så det enda man får läsa på är på barnmatsburkarna, där en del innehåller mjölkpulver eller grädde.
Jag gör en välling som ju kan vara bra att veta om (fick receptet av en annan här på forumet Nya Mamman? i en annan tråd).
2 dl vatten och en dryg msk bovetemjöl vispas samman. Koka upp under vispning, tills det tjocknar. Smaksätt med lite kanel.
Tillsätt 2 dl havredryck och blanda om.
Klart! Jag har gärna i lite rapsolja, för att få den lite fetare.
Härligt Jennymaria, hoppas attityden sitter i

För oss var det också målet (klara julhelgerna) som gjorde att vi (läs min man) tog tag i saker och ting ordentligt.
Jag har ju lite "tur". FÖr IVar sover verkligen bort sina sjukdomar. Han sover och sover och sover. Dag och natt. Inatt vaknade han lite tidigt, men då hade han sovit marginalkvartar på sin väl tilltagna sovtid. Hade tänkt att dra ner lite på långluren, från 2 till 1,5 timmar, men han har varit sjuk mest hela tiden, så det har inte gått.
Apropå Emmas BRAT. Jag kokade en riktigt uppskattad "gröt" som åts av hela familjen i måndags. Pojkarna hade varit magsjuka, mamman ONT i magen och dottern hur pigg som helst.
Jag kokade ris så att det fanns färdigt - visste inte riktigt vad det skulle vara till, men bra att ha i magsjukefamiljen.
Sedan gjorde jag nästan som vällingen. Jag kokade havremjölk och bovetemjöl. Sedan blandade jag i en del ris och en mosad banan.
Det blev en snabbversion av risgrynsgröt, om man nu har färdigkokt ris.
Ivar ÅLAR

framåt. Det är hur kul som helst. Han står i krypställning länge och gungar, men vågar inte släppa med händerna. SÅ lägger han sig på magen och kravlar iväg. Det går inte fort, men framåt. Snart så åker han väl moppe...
Nu känns det som jag har skrivit jättelångt. Hoppas ni mår bra i vårsolen. Jag har varit ute på en promenad och sedan druckit kaffe på balkongen (tillsammans med maken som jobbar hemma idag

)
/LO