Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej alla goa tjejer!

nu är det jag igen. och fredagen närmar sig! det är alltså i helgen nattmålet ska bort!
jag går omkring med en klump i magen och vet inte riktigt hur jag ska fixa det här. :( men det ska gå! tar gärna emot detljerad info om hur ni andra gjort om ni orkar skriva! ni får gärna pm:a om ni inte tycker att alla har något intresse i hur just du gjorde. men jag har det! jag suger åt mig som en svamp!

kramar lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Majsans

Inlägg av Majsans »

Glöm det där med SS :( Uppvak två nätter i rad...

Hur vi gjorde när vi tog bort nattmålet? Massor med mat under hela dagen (såklart) sen sova som vanligt, när han vaknade in och buffa sen sov han till morgonen. Natten efter sov han hela natten och någon natt till, sen började att vakna i vargtimmen och det gjorde han någon månad (med några hela nätter då och då)
I augusti 2008 föddes Gossen som hade SM i sig från början.

Skruttan föddes den 28 januari, fyra dagar tidigare än beräknat
Majsans

Inlägg av Majsans »

Lycka till, glömde jag ju säga, det kommer säkert gå alldeles strålande!

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

hahah här har vi nästan uppvak hela tiden!
Mög på ren svenska!

Ja, det är ju den dära nappen som ställer till problemet tror jag och för lite mat. Men vad gör man med en unge som bara äter knappa 120 ml/mål?!
Jag trugar och trugar, har börjat med smakisar lite lätt så vi hoppas kunna proppa henne full med gröt när det är dags att ta bort nattmålet.

vad gäller nappen så ska den väck den med i samband med at hon blir 4 mån är det tänkt iaf. Så vi har lite dispens just nu känner jag. Orkar inte riktigt ta itu med nappen först och maten sen så vi tar all in one! :-D

Men det är så knepigt, hon vaknar inte, men somnar inte heller om (går ner i djupsömn) om hon itne får nappen. Utan börjar slänga med huvudet i sömnen tills hon får bappen igen. Förutom den och att vi har problem med att mörklägga i rummet så hade hon nog sovit så mycket bättre. Ska ta itu med mörkret i helgen. tips? Har hört aluminiumfolie och svarta sopsäckar, haha men hur ser det ut utifrån eg?
Å andra sidan är Hannahs sömn viktigare än utseendet på huset!

idag ska jag iväg och handla till dopet på hannahs vakentid tänkte jag. Har ju lite mer tid mellan passen i em. Å andra sidan somnar hon ju ganska så mycket vart vi än är (har börjat med det nu helt plöstsligt) så det gör kanske inte något om vi drar över tiden!

kram
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Mia!
Läs detta. http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=195
Det var vår resa. Om du backar ett par sidor så ser du vårt första försök, som inte funkade alls. Han var inte redo när han var fyra månader. Men en månad senare funkade det hur bra som helst :D

Jag har minskat på tiden för långluren. Den är numera 1,5 timmar istället för 2. Han har nu 14 timmar och en kvart på schemat. Innan hade han 2 och 45 minuter. Han är trött på dagen och rätt pigg på morgonen, så det är inte helt lätt att ha honom vaken fram till sovtid.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

tack majsans och LO! verkar ju vara lätt som en plätt det där. :D :wink:
och med en bra natt utan uppvak och amning kl 03- båda brösten + en supp för tandsprikning så fick jag faktist väcka tösen imorse! efter det en stärkande morgonpromenad. så nu känner jag att attityden faktist börjar komma tillbaka. hoppas den håller i sig ett par dagar till.

kramar!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag avvaktade också längre än 4 mån, han var 5 när han själv hade sovit över nattmålet 2 ggr så jag visste att han verkligen kunde. Annars hade jag själv tagit bort det vid 5. Nu har vi varit magsjuka allihop, inte kul! Elias vaknade och gallskrek eför några nätter sedan och hade bajsat, vi bytte men han somnade inte om. Tänkte att det var för att vi precis lagt honom i spjälsäng för första gången. Tom buffade innan jag vågade fatta beslutet att ge honom mat. Man är ju sååå tveksam till att ge mat på natten för att inte skapa en ny ovana. Så jag gjorde vätskeersättning och han slurpade i sig som om det gällde livet. Så nu har vi givit vätskeersättning i tre nätter. Han har sedan magsjukan bara velat dricka, ingen pur+e går ned. Ger honom lite tid så får jag köra en minikur. Trist när nätterna funkade så bra. Magsjukan har lett till att det blivit mycket mer trafik in i rummet och de har väckt varann och tjoat och så. Vi fick verkligen en mjukstart där i början när allt gick otroligt bra. Nu känns det som man går som på nålar av rädsla att de ska väcka varann :? .
Om någon har något positivt hejarop så tas det tacksamt emot.

Miss Giggle, har ni provat med större napp till nappflaskan? Kan vara värt ett försök.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Förresten, måste verkligen slå ett slag för BRAT-kosten som brukar nämnas här på forumet i magsjukesammanhang. Alltså
B = Banana/Banan (gärna en aning omogen som stoppar)
R = Rice/Ris (kokt vitt ris, inget fullkorn eller så)
A = Apple sauce/äppelmos (här funkar också äppelkompott på semper burk, rivet äpple eller annat äpple gott)
T = Toast/rostbröd (smörgåsrån (inget smör eller pålägg här) vitt bröd, inget grovt)

Detta har jag snott från TorsMamma och vilken skillnad det gjorde! Emil körde jag stenhårt med BRAT-kosten men av någon outgrundlig anledning slarvade jag med mig själv och jag har varit SÅÅÅ dålig. Sprungit många gånger på nätterna trots massor av stoppande piller. Heja BRAT :D !

Ger ni andra era små att dricka på natten under magsjuka om de vaknar och är ledsna?

Kram igen!
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Lilla mia - hur har det gått med nätterna?

Emma - jag känner igen mig i det där med att magsjukan förstör både nätter och attityd när syskon sover ihop.....

Här har det inte alls varit någon ordning på Benjamins nätter sedan han var magsjuk. Han har vaknat och skrikit och jag har buffat och matat omvartannat. Jag har varit för trött och inte hittat den rätta attityden för att ta tag i det. Är lite orolig att brorsorna ska väcka varandra. Men igår insåg jag att vi ska till fjällen med min pappa snart och bo i ett väldigt lyhört hus. Alltså måste sömnen fixas till innan vi åker. Så inatt har jag buffat 4-5 gånger, men inte matat, och i morse fick jag väcka en väldigt sömnig kille :D . Och eftersom det gick så bra hoppas jag att attityden är bättre i natt så att jag kan övergå till att bara ramsa, så att vi kommer i gängorna igen.

För övrigt har vi återinfört väckarklockan för att få ordning på storebrors tidiga mornar och det funkar över förväntan.

Vi var på 8-månaderskontroll förra veckan. Han är liten - under 8 kg! Som vanligt var det en del punkte som skulle kollas, bland annat om han kunde sitta stadigt. Vilket han inte kunde. Jag har ju aldrig satt honom upp, han ligger alltid på mage. BVC-tanten var lite bekymrad (vilket irriterade mig enormt, konstigt nog). Så nu har vi görjat sätta honom och på tre dagar har han lärt sig sitta förvånansvärt stadigt. Jag är fortfarande lite ställd över att det gick så fort för honom att lära sig det.

Och ute är det härligt, vårigt soligt.
Nu ska jag hämta stora killen på dagis och plocka skräp. Eller rättare sagt - han plockar skräp, det är nya favoritsysselsättningen på vägen hem. :D
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
Majsans

Inlägg av Majsans »

Hejsan hej,

Så härligt med skräpplockning, tänk om alla föräldrar/barn ute på promenad plockade skräp längs vägen, då skulle vi dels ha ett mycket ranre land och dels skulle framtidens vuxna troligtn inte slänga skräp på marken. Fram för mer skräpplockning!!

När jag gick högstadiet och läste barnkunskap så lärde jag mig att barn har en inbyggd rädsla för hgöjder och inte kryper ut över kanter. uppenbarligen har min lile gos inte läst barnkunskap för det roligaste att göra när vi bäddar vuxensängen att fort som attans åla sig till kanten och titta ner, när man sen hittar någon spännande ställer man sig i krypställning och slänger sig framåt. Sängbäddningen är vansinnigt roligt på det här viset, men tar vääldigt lång tid (men vem har brttom när man är mammaledig??)

Visst är det härligt med lite värme?

Majsans

Inlägg av Majsans »

Förresteb... verkar som lille goset tycker att han behöver kudde. Innan han somnar brukar han fälla ner spjälskyddet och sen lägga huvudet därpå, perfekt kudde! :D

Majsans

Inlägg av Majsans »

Förresteb... verkar som lille goset tycker att han behöver kudde. Innan han somnar brukar han fälla ner spjälskyddet och sen lägga huvudet därpå, perfekt kudde! :D

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vi har varit på läkarkontroll med Ivar. FÖr att kolla mjölkallergi. Träffade en helt underbar läkare som sa att det troligen inte kommer att visa något, men på de symptom du beskriver så förutsätter jag att han har en allergi. Jag blev alltså tagen på största allvar.

Pricktestet visade inget, men hon tyckte att vi skulle låta bli mjölk i 8 månader till och då boka ny tid. Då kommer de att göra både pricktest och blodprov.
Han är inte jätteallergisk. Tål smör och den ersättning som har finfördelat mjölkproetinet (NAN1 HA). Så det känns inte så svårt. Jag ger ju varken köpt välling eller köpt gröt, så det enda man får läsa på är på barnmatsburkarna, där en del innehåller mjölkpulver eller grädde.
Jag gör en välling som ju kan vara bra att veta om (fick receptet av en annan här på forumet Nya Mamman? i en annan tråd).
2 dl vatten och en dryg msk bovetemjöl vispas samman. Koka upp under vispning, tills det tjocknar. Smaksätt med lite kanel.
Tillsätt 2 dl havredryck och blanda om.
Klart! Jag har gärna i lite rapsolja, för att få den lite fetare.

Härligt Jennymaria, hoppas attityden sitter i :D För oss var det också målet (klara julhelgerna) som gjorde att vi (läs min man) tog tag i saker och ting ordentligt.
Jag har ju lite "tur". FÖr IVar sover verkligen bort sina sjukdomar. Han sover och sover och sover. Dag och natt. Inatt vaknade han lite tidigt, men då hade han sovit marginalkvartar på sin väl tilltagna sovtid. Hade tänkt att dra ner lite på långluren, från 2 till 1,5 timmar, men han har varit sjuk mest hela tiden, så det har inte gått.

Apropå Emmas BRAT. Jag kokade en riktigt uppskattad "gröt" som åts av hela familjen i måndags. Pojkarna hade varit magsjuka, mamman ONT i magen och dottern hur pigg som helst.
Jag kokade ris så att det fanns färdigt - visste inte riktigt vad det skulle vara till, men bra att ha i magsjukefamiljen.
Sedan gjorde jag nästan som vällingen. Jag kokade havremjölk och bovetemjöl. Sedan blandade jag i en del ris och en mosad banan.
Det blev en snabbversion av risgrynsgröt, om man nu har färdigkokt ris.

Ivar ÅLAR :D framåt. Det är hur kul som helst. Han står i krypställning länge och gungar, men vågar inte släppa med händerna. SÅ lägger han sig på magen och kravlar iväg. Det går inte fort, men framåt. Snart så åker han väl moppe...

Nu känns det som jag har skrivit jättelångt. Hoppas ni mår bra i vårsolen. Jag har varit ute på en promenad och sedan druckit kaffe på balkongen (tillsammans med maken som jobbar hemma idag :D )

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hejsan i vårvärmen!

jo, minikuren har gått bra. NU insåg jag vad smidigt det är att ha ett SM-barn. jag fick verkligen tillbaka för allt jag kämpat med sen hon kom. så himla smidigt! behövde inte buffa en gång under natt 1 och 2. sen var det en timmes uppvak i vargtimmen natt 3 och 4 och inatt sov hon hela natten igenom. 11,5 timme i sträck!

tyvärr har båda mina flickor blivit sjuka. storasyster snorig och hostig och lillasyster feber.

hoppas inte detta stör dem fina nätterna nu.

kramisar!

Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh lilla mia vad skönt att du skriver så!

Har också en liten Sm plutta här hemma och vi närmar oss med stora steg mån 4 och då ska ju natt målet bort!
Fasar för det för jag är sååå blödig (även om jag vet att hon klarar sig utan maten på natten) och så är jag såå beroende av min sömn. Jag kommer vara ett vandrande lik de dagarna vi ska vagna bort nattmålet. Vår plan är ju att även ta bort nappen då och jag är mer rädd för att ta nappen från henne än maten, konstigt nog. Men vi ligger ju själv bakom denna ovana så vi får väl bita i det sura och gilla läget när den ska väck!

Skoj att Ivar gör sånna framsteg. Och skönt att ni blev tagna på allvar av läkaren. Tycker man hör tit som tätt att folk blir nonchade när de söker hjälp för sina små!

Visst är det så underbart med vårvärmen som är på väg! Hoppas så att det håller i sig tills vi ska ha dop på söndag!
Är lite nervös för hur det ska bli, dopet börjar 1230 prick samma tid som lillan ska sova lunch! :roll: Men vissa saker kan man inte påverka och detta är väl en sån sak. Vi får väl ta en dag som blir lite fel ev och så nya tag dagen därpå antar jag!
Men min förhoppning är att hon somnar som hon ska och sover sig igenom dopet och fotograferingen efteråt och är sitt solskensglada jag när det är dags för fikat!

Nu ska jag leta fram det dära receptet på kärleksmums för sånna ska jag baka imorgon till just dopet. Ska bara försöka låta bli att proväta dem själva! hiihihih

stora kramar på er alla
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"