Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hörrni!
Jag drabbas av mer och mer PMS för varje månad som går. Värst är de superömma, svullna brösten. Vad ska man egentligen göra? Naturläkemedel?

Vet ni? [-o<
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vad äter du?
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

PMS är :evil: och min blir bara värre och värre, jag funderar allvarligt på att försöka få mig nån sorts medicin mot eländet. Jag blir inte som du, K-ina, fysiskt "drabbad" men däremot blir jag fruktansvärt låååg... en riktig hondjävul, och det är inte kul. Ska faktiskt ta och ringa min barnmorska och prata med henne, om inte nån av er vet?!

Har hållit på att leta ihjäl mig i tråden efter Mamma Mia-snacket, jag tror det var i surödletråden, men jag hittar det inte. Jag var iväg igår, i alla fall! Knökfull bio, de fick t o m sätta in extrastolar, så stämningen var hög :D :!:
Och så hade jag världends bästa sällskap, Paula och Rebecka, mina fina tonårstöser :heart: . Men de tyckte jag var så fruktansvärt pinsam, för jag grät mest hela tiden, jag :roll: ...
För er som inte sett den så är det ingen sorglig film, men igenkänningsfaktorn var rätt hög, och jag indentifierade mig med mamman till dotterns som skulle gifta sig. Dottern hade växt upp utan pappa (precis som mina tre äldsta gjort) och filmen handlade om hur hon ville hitta sin pappa och hur jobbigt mamman tyckte det var att släppa taget om sin flicka.

Mest tårar blev det i scenen där mamman tänker tillbaka på när flickan var liten och gick till skolan med ryggsäcken på sig, och nu var hon stor - oj, så jag kände igen mig! Och på varje sida om mig satt då mina stora tjejer, som med stormsteg är på väg ut i livet, och jag tycker att det var alldeles, alldeles nyss som jag borstade deras hår på morgonen och fick hejdåkramen innan de gick iväg på skolan, men toppluvor och tandgluggar :( . Nu har de pojkvänner, önskar sig kastruller i julklapp och har större fötter än mig...
Vart tog alla år vägen?
Kommer de att klara sig?
Tänk på alla fel jag gjort - kommer det att förlåta mig?
*snyft*
Fast de tyckte filmen var bra, och vi hade en så mysig kväll!

Nä, nu ska jag och Frida ta och städa lite, det är så märkligt att bara vara vi två :shock: .
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

/LO:
:? Tja... Jag äter väl som folk gör mest... Blandad kost. Ingen GI eller stenålders eller LCHF... Försöker att äta mer nyttigt än jag gjort, men har ännu inte lyckats sluta med godis och kakor och annat onyttigt.

Salt? Som binder vätska har jag funderat över och jag tror att jag äter mindre än många. Jag saltar nästan aldrig extra på maten...

Har du några idéer Lotta?
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Jannika

Inlägg av Jannika »

Låter inget vidare, K-ina! Jag har ingen PMS men jag "känner av" min livmoder mer för varje graviditet. Jag har inga tips men jag vet att det kan vara fettsyror som fattas. Jättenattljusolja, omega-3 och liknande.
miar70 skrev:Men de tyckte jag var så fruktansvärt pinsam, för jag grät mest hela tiden, jag ...
För er som inte sett den så är det ingen sorglig film, men igenkänningsfaktorn var rätt hög, och jag indentifierade mig med mamman till dotterns som skulle gifta sig. Dottern hade växt upp utan pappa (precis som mina tre äldsta gjort) och filmen handlade om hur hon ville hitta sin pappa och hur jobbigt mamman tyckte det var att släppa taget om sin flicka.

Mest tårar blev det i scenen där mamman tänker tillbaka på när flickan var liten och gick till skolan med ryggsäcken på sig, och nu var hon stor - oj, så jag kände igen mig! Och på varje sida om mig satt då mina stora tjejer, som med stormsteg är på väg ut i livet, och jag tycker att det var alldeles, alldeles nyss som jag borstade deras hår på morgonen och fick hejdåkramen innan de gick iväg på skolan, men toppluvor och tandgluggar . Nu har de pojkvänner, önskar sig kastruller i julklapp och har större fötter än mig...
Vart tog alla år vägen?
Kommer de att klara sig?
Tänk på alla fel jag gjort - kommer det att förlåta mig?
*snyft*
Så FINT skrivet Mia! :heart: Jag blir alldeles rörd och gråtmild jag med fast det är långt kvar i min värld. Suck...

Det är den där fisk-Månen som gör dig extra sentimental och nostalgisk, du får trösta dig med det, haha! :wink:

Jaja har fått öroninflammation! :shock: Vi har ALDRIG haft en enda öronåkomma i familjen och stod handfallna till en början. Vår äldsta är inte heller sorten som gnäller i onödan så han fick dras med ont i fyra dagar innan vi ringde HC, stackarn. :oops: Jag fattar inte ens hur han kan ha fått det? Inget ovanligt har hänt alls utom skolstart... :-k Nu knaprar han kåvepenin och börjar bli bättre. Andra antibiotika-kuren för honom; förra sommaren mot borrelia och så nu det här. :( De övriga har sluppit i alla fall. Peppar, peppar...

Annars är Nellas nyaste hobby är att klättra upp på bordet och där ska det stå pennor och finnas papper annars lackar hon ur. Så där uppe sitter hon numera all vaken tid inomhus och äter färgpennor, sätter på och tar av korkar med fantastisk precision och tjoar för sig själv, haha!

Nere på golvet ligger en fin liten lånehund vid namn Elvis och sover. Slut som artist efter våra två timmar ute i förmiddags med glada barn överallt. Nella är lite skeptisk till hundar överlag men Elvis är poppis. Här öser regnet ner så när vi kom hem igen lastade jag badkaret fullt med hund och barn samtidigt för avduschning innan de blev insläppta i huset. :lol: Barnen tyckte det var roligare än Elvis.

Just nu håller jag på med flera intressanta horoskop parallellt och är helt inne i det, skulle bara kika in och kolla hur ni har det i tråden.

Kram till alla! Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev: Annars är Nellas nyaste hobby är att klättra upp på bordet och där ska det stå pennor och finnas papper annars lackar hon ur. Så där uppe sitter hon numera all vaken tid inomhus och äter färgpennor, sätter på och tar av korkar med fantastisk precision och tjoar för sig själv, haha!
:D
Det där kanske är nån sorts fas :roll: Jannika, för sådär har Frida hållit på i... få se nu... typ ett år eller så - hon har nog fastnat i "klättra-på-bordet-och-pilla-med-pennor/kryddor/vadsomfinns-fasen" :lol: ...

Trist med öroninflammation, vi har varit med om det nån gång (men det var länge sen) härhemma också, och det är ont och trist :(

Och en hund i familjen! Det låter väl trevligt! Vad är det för ras?

På tisdag börjar jag och vårat lilla monster Brasse på agilitykurs :D :!: Det är nog tio år sen jag pysslade med det, men jag och collien jag hade då blev helt otroligt nog klubbmästare ett år! Så jag har ju lite att leva upp till :roll: :wink: . Det ska bli himla kul, och Brasse är en sån hoppjerka och otroligt lättlärd så jag har höööga förväntningar :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

miar70 skrev:
Jannika skrev: Annars är Nellas nyaste hobby är att klättra upp på bordet och där ska det stå pennor och finnas papper annars lackar hon ur. Så där uppe sitter hon numera all vaken tid inomhus och äter färgpennor, sätter på och tar av korkar med fantastisk precision och tjoar för sig själv, haha!
:D
Det där kanske är nån sorts fas :roll: Jannika, för sådär har Frida hållit på i... få se nu... typ ett år eller så - hon har nog fastnat i "klättra-på-bordet-och-pilla-med-pennor/kryddor/vadsomfinns-fasen" :lol: ...
Mäh, My God, tell me about it :roll: Engla klättrar överallt. Och river ner det mesta, äter på pennor, tvålar... Ja allt. Jag försöker lära henne att plocka upp efter sig, funkar 50/50 ungefär. Sen kommer pappa hem och förvirrar läget med sitt "AJ AJ!!! FY ENGLA, INTE DEN!!!" :roll: Ungen tjuter i högan sky och jag får veta att jag ät tam och inte kan fostra ungen :roll: ... Vi håller liksom inte på samma principer jag och pappan. Ganska drygt mellan varven :P
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Ah, just det: PMS Jag säger bara Jättenattljusolja :thumbsup:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

*frieda* skrev:Ah, just det: PMS Jag säger bara Jättenattljusolja :thumbsup:
TACK, ska köpa!!! Hälsokosten, förmodar jag :?: :!:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jaha ja, *frieda* och Mia, det finns fler alltså! :lol: Nellas syster Nike hade också klättergenen medan pojkarna har haft andra favoriter.

Jag provade att lägga ner stolarna för att kunna vara i nåt annat rum mellan varven men si DET gick inte... Ungen är inte dum och stark dessutom, så hon lyfte helt sonika upp stolen och klättrade snabb som en pil upp till sina älskade pennor igen. :lol: Nu får hon tom sitta där själv mellan varven för jag har inte tid att stå på pass i köket och stolarna vill jag helst ha kvar (det blir så jobbigt att bära in och ut varje gång man ska äta :roll: ). Hon tjoar när hon vill ha hjälp ner.

Hoppas ingen från barnavårdsnämnden läser det här... :shock: :lol:

Låne-Elvis är en westie. Energisk men lugn i en trevlig kombination. Vanliga dagmatten är bortrest så vi kommer låna honom i fem dagar. Det är lite mysigt faktiskt.

Kram Jannika
Ewa

Inlägg av Ewa »

Mia :shock: Jag och mamma var och såg Mamma Mia ihop och vi grät också floder just där vid "Schoolbag in hand, she leaves home in the early morning...". Kul att ni också gillade den :D Och hoppas du fick dig några skratt också, jag skrattade så jag kiknade några gånger.

K-ina, pms är ett jävla skit. Vet inte om du får några användbara tips i den här tråden:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=10299

Mig har det dessvärre inte hjälpt. Och jag var till slut så desperat att jag åt p-piller men jag blev så oerhört låg så jag tyckte livet var slut, typ. Blev genast bättre när jag slutade. Jag får dock erkänna att det faktiskt blir liiiiiiite bättre när jag håller mig borta från allt vad kolhydrater heter. Vilket går riktigt bra utom de dagar då det finns nybakat :roll: Jag följer ingen diet, men försöker minimera kolhydraterna på inrådan av min läkare, så är det något så är det väl närmast GI, fas 2, skulle jag säga.

Än annan fråga K-ina, har du någon koll på Mastersutbildningen i Borås (bibliotek alltså)? Jag har ju en filkand redan, och blev lite intresserad av den istället, men hoppas att jag därmed inte blir ointressant för biblioteken här på landsbygden. Vad tror du?
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jag är själv inte drabbad av :twisted: -PMS, men vill ändå slå ett slag för homeopatiska läkemedel. De är ju avsedda att hela HELA människan, då även PMS:et inbillar jag mig... Jag ska höra med Storprinsens homeopat och återkomma, om någon är intresserad!

Ikväll ska jag gå och se Mamma Mia för andra gången :wink: Den var bra första gången men i kväll är det mest sällskapet jag suktar efter - åtta QUINNOR som ska bli Abba-nostalgiska och sedan gå och käka... KAN det bli bättre? :lol: :lol: :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej kloka kvinnor (och eventuella män) med klätterbarn!

Nu tänker jag ställa en fråga som säkert skulle passa bättre på barnafostran, men som passar bra just i sammanhanget här. Rufus klättrar också gärna upp på bordet och det gör ju inte så mycket. Han är duktig på att klättra och ganska försiktig (även om han ibland vill testa att hoppa lite däruppe också, samtidigt som han säger "Inte falla! Inte falla!"). Men när vi äter mat vill vi ju inte att han sitter på bordet, helt enkelt för att han inte ryms tillsammans med maten. Då faller saker ner och det blir riktigt bökigt och besvärligt (för oss vuxna, så det är ju vårt problem förstås). Jag tycker att hans önskningar om att klättra ska respekteras, men vi har ju vissa önskningar om att få äta utan att ständigt flytta på saker och de bör ju också respekteras, tycker jag. Så hur gör man? Klarar han av att vi har olika regler för mattid och övrig tid? Hur gör ni?

Mer ska jag inte fråga här, så jag inte förvandlar tråden till en seriös tråd. Hur skulle det se ut? :shock: :lol:

/Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
blomman

Inlägg av blomman »

Jag har två klätterapor. De klättrade inte bara upp på bord utan även upp på fönsterbrädor där de satt som en krukväxt, och även upp på spisen, har kort på Mira när hon sitter på huk under köksfläkten... :wink:
Jannika skrev:Hoppas ingen från barnavårdsnämnden läser det här...
Säger detsamma.. barn på spisen, det är väl knappt lagligt.. :shock:
Men glada barn har jag haft iaf :wink:

Men när man äter så klättrar man inte, enligt mig. Tycker nog inte att det problemet varit så stort, om de bara är rejält hungriga till maten. Då äter de ordentligt och sen får de lyftas ner och klättra på nåt annat.. Så hunger är nog receptet, mitt recept iaf :roll:

När de blir lite större kan man köpa såna här:
http://www.addnature.com/product.asp?de ... HOLDSSPORT
Vi har en klättervägg hemma, inomhus, men den är tyvärr för lätt för mina nu.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev:Tänk på alla fel jag gjort - kommer det att förlåta mig?
:shock: Det ska såklart stå de och inte det :roll:

Nemita, jag håller med blomman - när maten är på bordet då är inga barn på bordet :wink: , och det har Frida lärt sig. Ibland försöker hon sig på att klättra upp och slicka i smörbyttan, men då konstaterar vi bara att "hoppsan, nu är det mat där på bordet, då får Frida sitta i stolen!" .

Jag kan faktiskt förstå att man går och ser Mamma Mia igen, iallafall om man ska gå ett helt tjejgäng! Va kul, Gablex, och så gå och käka sen med! Hoppas ni får en toppenkväll!!! Du får jättegärna höra vad homeopaten säger om pms! Jag är jätteintresserad :D :!:

Och visst tusan skrattade jag högt Ewa till filmen, flera goa magskratt blev det :D ! Så du har provat p-piller för din pms... jag hade nästan tänkt testa, men jag har inte så jättegoda erfarenheter av piller sen tidigare, så jag tror inte det är värt att testa. Tänk om det varit karlar som hade pms - då jädrar hade det funnits bot, det är jag säker på.

Nä, nu måste jag fixa till lite middag!

Kram!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"