Livet efter kuren - en uppmuntran!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
simi

Njuter av livet!

Inlägg av simi »

Jag ska hålla mitt ord till dig Anna och skicka en uppmuntran till er som kämpar med små änglar som har svårt att sova.

Hela vår familj njuter av livet efter att ha genomfört SHN-kuren. Åter tusen tack till dig Anna!

Vi har en liten prins som blir sju månader om drygt en vecka och han sover så gott om nätterna! (och vi med) :heart: :sleep:

Det var en minst sagt turbulent tid när vi blev föräldrar! Vi skulle få vårat nya hus i slutet på augusti men det blev så försenat att vi inte fick nycklarna förrän två dagar innan vattnet gick. :shock: Den sista månaden som höggravid bodde vi hos mina föräldrar i deras gästrum. Det var på sätt och vis skönt att bli bortskämd, men vi saknade ett hem och att kunna boa inför att vi två skulle bli tre. Vi hann in i huset med allt vi äger och har, hann montera ihop spjälsäng och skötbord och vår säng innan vi lade ner huvudet på kudden i vår egen säng, i VÅRT eget hus. Min mor och jag diskade ur allt i köket och ställde in i skåpen andra dagen vi hade huset. Vi var till IKEA den dagen, för att i nybyggda hus är det något brist på förvaringsutrymmen, så jag, min mamma och svärmor var där till sen em. När vi kom hem så tackade vi alla för all hjälp den dagen och la oss på sängen för att vila lite och prata. Efter 10 min utsträckt på sängen så gick vattnet. Vår lille prins väntade verkligen på att vi skulle ha vårt hus innan han kom! Han föddes åtta dagar efter bf.

Den 1 november blev vi stolta föräldrar åt en liten prins som vi hade svårt att inse att vi skapat, helt underbar! Förlossningen gick bra, tog 18 timmar dock, men det var det värt! :heart:
När vi fick åka hem så åkte vi till vårt hus där det stod kartonger i alla vrår. Den första veckan då han sov så mycket och länge körde vi stenhårt och hann packa upp ALLT! Om jag hade vetat vad som "väntade" hade jag passat på att vila (vilket många tjatade att man skulle göra).. man kan alltid vara efterklok :wink: Andra veckan i livet började magen låta mycket efter varje amning och han knöt ihop sig som en boll och sparkade ut och skrek/grät :( vad hade jag gjort för fel? Jag var så ledsen över att inte kunna trösta när han vissa dagar skrek många timmar i sträck. Många dagar ska jag erkänna att jag var arg/sur/trött på honom och orkade inte bära runt, daska stjärt, vagna fram och tillbaka.. det var så tufft! Han skrek alltid innan han somnade och vaknade alltid skrikandes :cry: det gjorde så ont i våra hjärtan att höra! Vi körde med minifom och semper-droppar, de sistnämnda tyckte vi hjälpte något mot magknipen, men vi ville ju att han skulle känna sig trygg och somna lugnt. När han väl somnade så sov han mycket bra tills nästa amning. När jag hade ammat så började magen låta igen och då fick man vara uppe ca en timme åt gången innan han kom till ro i famnen och somnade om. Jag fick med andra ord sova max 2-3 sammanhängande timmar i sträck under första månaderna :shock: På dagarna fick jag ont i magen så fort han hade somnat, frågorna ploppade upp (vargflockar!!!) -undra hur länge han kommer sova nu? kommer han skrika när han vaknar? hur länge ska jag behöva bära runt/vara ute och gå med honom? kommer jag hinna äta? :cry: Jag var så spänd i hela kroppen och "rädd" för att han skulle vakna så vissa dagar kunde jag sitta i 1,5 h och gunga på babysittern (som har liggläge) om han somnade där bara för att han skulle få sin dyrbara sömn. Jag vågade inte röra på mig för att inte väcka honom! Min svärmor såg hur sliten jag var, men att jag läste artiklar och i böcker vi hade från bvc om det fanns tips på vad man kunde göra, så hon frågade en dag om det var ok ifall hon gav mig en bok som de har på sin förskola där hon jobbar. Den heter Barnaboken sa hon, och författaren Anna Wahlgren har skrivit den. Hon har fått mycket kritik, men hennes idéer är så självklara sa hon! (och jag instämmer) :wink: Min första tanke var att hon måste tycka jag är en dålig mamma om jag behöver fler böcker att läsa för att lära mig något om föräldraskapet. :oops: När jag började läsa barnaboken skrattade jag och njöt av innehållet, den är toppen! Jag kom till SHN och tyckte att det kanske skulle vara något för oss!? Jag beställde SHN boken och plöjde den på två dagar. Jag var såååå glad att inse att vi inte var ensamma! och jag är inte en dålig mamma! Jag berättade för min man och han tyckte att vi skulle "testa" det. Jag sa att om vi ska genomföra kuren så ska vi KÖRA PÅ ALLVAR, inte testa hit och dit. Under en veckas tid skickade jag länkar till forumet till honom så han kunde läsa mer om SHN och han blev allt mer övertygad. Vår kursstart blev något försenat pga kräksjuka, men den 18 mars gick startskottet! Vi bestämde oss för att kura på rygg, och det har gått toppen! Redan den tredje natten sova han från 20.52-6.13 utan ett pip O:) Vi var så stolta och så glada över att få sova, alla tre! Sedan en månad tillbaka har jag inte fört ner i anteckningsboken hur nätterna har sett ut, för det finns inget att skriva mer än :sleep: :D :sleep:

Det som strular än idag är den långa middagsluren, men vi oroar oss inte för det! Vissa dagar är han nöjd efter en timmes middagslur, vissa efter 40 min. Han har i alla fall förutsättningarna, och ligger annars nöjd och pratar i vagnen. På kvällen skrattar han som en tok åt att man slår med en sked på burk, eller gör pruttljud :D Han gnäller och ibland t om är ilsken efter vi sagt god natt till lampan, men efter 10 min är det tyst och då får man gå in och vända honom från kortsidan (som verkar vara favoritsovställningen). På morgonen möts man av en glad och utvilad kille som ler stort med hela ansiktet och man kan inget annat än besvara den :D

Om vi kunde så kan du/ni!! Tro på er och odla en rejäl attityd av självklarhet så kommer både ni och era änglar sova underbart gott tack vara Anna och SHN-kuren!

Nu ska jag krypa ner under täcket. Lilleman sover gott sedan 19.50. Blev tidig läggning, tror att vi har tänder på gång.

Tack alla ni som peppat och svarat i min tråd. Ni är helt underbara! :heart:
Varma kramar till er som står i startgroparna, kämpa på!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Härlig läsning, simi :lol: :heart: :lol:

Och vilken svärmor :oops: =D> :lol:

Stora kramar till alla er stora, och en riktig skur av pussar på näsan på lilla Älsklingen Snark O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Oj vilken låååång "lista" med massa fina inlägg och nu tänker även jag fylla på denna. Jag känner mig som världens mest stolta mamma till världens mest fina underbara son. Livet är underbart!

Jag måste tacka dig Anna för den väg du lett in oss på. Barnaboken ligger alltid framme och detta forum har varit oumbärligt. Och nu känns allt busenkelt! Så har det inte alltid varit dock, men tack var många fina tips och råd härifrån.

Jag vill bara säga Tack, tack, tack!!!! Mer hinner jag inte, för jag har en liten gosis att njuta av dagen med. :thumbsup:

Lina & Oskar med lilla Ruben
son född 09-11-04 (v.40+2)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:

Underbart. Nu kommer du ju inte undan sådär billigt, peståss. Vi vill ha historien :wink: :lol:

Puss på lilla näsan på Ruben och jättekram till dig och pappsen och pris och beröm till er alla :-({|=

Och TACK för dina varma ord.

O:) Små barn ska njutas, och njuta själva O:)

:heart:
Lina & Oskar

Inlägg av Lina & Oskar »

Ja du Anna,

Nu kvällstid finns såklart tid över att berätta även vår historia. Men det känns som evigheter sedan vi slet vårt hår och visste varken ut eller in, rätt eller fel. Ändå är det inte jätte-länge sedan. :lol:

I början av lilla Rubens liv var allt så lätt. Han sov och åt och gjorde inte mycket väsen av sig. Oj, vilken enkel liten rackare... trodde vi. Men så kom vändningen! Plötsligt sov han inte så mycket eller bra, han skrek utan att jag förstod varför. Ammat hade jag gjort, ny blöja, tupplur avklarad. Vad händer? Det är alltså så här det kommer vara till den dag han fyller 3, eller???
Men så rekommenderade en vän Anna Wahlgren "kuren", faktiskt i samma veva som jag själv beställt boken över internet (mest som passiv läsning). I början var jag smått skeptisk till att något skulle kunna funka på endast 3-dagar och att små barn skulle kunna sova hela natten? Nja??? Men vi gav det ett försök.
Det försöket kommer jag ALDRIG ångra och nog tusan gick det på TRE dagar... att han, denna lilla kille sov 10,5 timma i sträck. Japp!!! Otroligt!!! Han var två månader när vi satte igång kurandet och jag minns hur jag en dag förvånat satte mig i lugn och ro i soffan, med en färsk kopp kaffe, läsandes dagstidningen och hade en snusandes bebis i sovrummet som jag visste sov i 2 timmar. Jissess, en bebis? Som jag visste att jag sedan skulle få väcka. Magiskt!
Men alla pass och dagar var inte lätta. Jag slet med vagnen i ett snökaos som inte var av denna värld, med en... ja, skrikandes bebis emellanåt. Jag ringde min sambo på jobbet och grät. Jag grät nog tusen gånger mer än vår lille son, men jag ville inte ge upp, jag ville att detta skulle funka. Och... så var vi där igen. Allt gick som på räls! Och vad hade jag att gråta över, klaga för? Att Ruben sov 20 min för kort på ett av sina inplanerade sovpass och undrade vad tusan mamma härjade runt med barnvagn i snöoväder, när hon hade kunnat gjort det lätt för sig och bäddat inomhus. Näe, frisk luft skulle han ha från dag ett hade jag bestämt, oavsett väder. Det blev bra motion.
Nu när jag ser tillbaks på vad "kurandet" har gett oss, så är det en sådan oerhörd positiv upplevelse. Sömnen kändes som a och o, för att vi alla i familjen skulle orka och må bra. Det tog väl som sagt tre dagar till att i varje fall dryga 10 timmar fungerade. Snart blev det 12 och vi får nästan alltid väcka om morgnarna. Vad gäller mat på fasta tider, var det enkelt att plötsligt byta ut amning mot fast föda. Det var mer jag som var rädd att något skulle krångla. Att ta bort nappen (vid 6 mån) tog väl bara någon dag, och även där var det jag och min sambo som förstorade upp hela processen och var livrädda, men... det gick!

Nu är det så svårt att komma ihåg att allt inte varit enkelt, för det känns så lång bort. Är inte det otroligt? Men visst har vi tvivlat, oroat oss, inte varit helt positiva till vissa råd härifrån i början, men ändå gett det en chans. det är något jag ALDRIG KOMMER ÅNGRA!!! Nu har vi byggt på vårt självförtroende att vi är Rubens bästa föräldrar och vi VET vad som ska göras och TÖRS visa honom vägen. Det är så magiskt att på morgonen titta på klockan och bara vilja vara den som går in och väcker denna lilla rackare som då snusar så gott, sträcker på sig med slutna ögon, vrider och vänder innan... ögonen slås upp och skrattet kommer. Det är som om han säger "Ja, ja, ja! En ny dag full av bus. Jag är redo!" Vad vi älskar denna lilla nöjda unge: :heart:
son född 09-11-04 (v.40+2)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Lina & Oskar skrev: - - - snusar så gott, sträcker på sig med slutna ögon, vrider och vänder innan... ögonen slås upp och skrattet kommer. Det är som om han säger "Ja, ja, ja! En ny dag full av bus. Jag är redo!" Vad vi älskar denna lilla nöjda unge: :heart:
:D Underbart. Helt underbart :-({|=

TACK för denna din vackra berättelse, och puss på lilla näsan på Ruben från mig - rackarälsklingen :lol: :heart: :heart: :heart: :lol:

Små barn ska njutas - och njuta själva :thumbsup:
Lina77

Inlägg av Lina77 »

Underbart att läsa Lina!!

Jag har ju fått äran att följa denna sötunge ganska dagligen under timslånga gemensamma vinterpromenader- per telefon! Så Rubens väg till idag känner jag ju till, men som du säger Lina, man glömmer sjukt lätt!

Min egen tjej som är futtiga tre veckor äldre än Ruben, är också ett fullfjädrat Barnaboksbarn och min historia är skrattretande lik Rubens. Men tur för oss som då kunnat peppar varandra i de olika perioderna. Hur många gånger har vi inte garvat åt våra fix och trix och ibland militanta förhållningsätt till schemat.

"Jobbet" med att ligga steget före och visa vägen genom trassliga faser i livet har bara börjat, men du och jag Lina kommer fortsätta stöta och blöta rutiner och strategier och hämta inspiration från fantastiska BB. Tack Anna säger jag också!
Mamma till finaste flickan 091017
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :heart: :lol:

O:) :heart: :sleep:
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Livet efterkuren är ljuvligt för både stor och liten! Jag minns knappt alla vakna nätter och struligheter innan kuren. Idag är det så fullständigt naturligt att lillkillen somnar själv på enstaka minuter och sover hela natten. Att kura är ett av mitt livs bästa och mest livsförändrande beslut!
Här är en lista på vad jag hade velat förstå innan vårt kurande:

• Det är inte svårt – barnet VILL och bara följer med (ibland till och med visar)
• Det ÄR precis som i boken
• Det BLIR precis som i boken
• Att inte lära/ge förutsättningarna till sitt barn att somna och sova TRYGGT är barnmisshandel
• Man kan LÄRA barn sova för barn VILL sova
• Underbart tryggt med ANDINNGSLARM, inget krångligt, värt vartenda öre
• Svårast med hela kuren är den perfekta MÖRKLÄGGNINGEN
• Ansvar till föräldrarna och FÖRTROENDE för barnet
• Barnet KAN
• Detta forum är en GÅVA, varma och kunniga människor som HJÄLPER

Mitt största fel i kurandet var att jag blev så berusande lycklig över hur bra allt fungerade (sömn, mat, humör) att jag storstilat stolt berättade det för ALLA. Det som hände var att jag gödde en riktigt fet ”åka iväg och hälsa på”-varg som sabbade för lillkillen under våra besök (jag kände det inom mig som att vi skulle bevisa något för andra). Bättre hade varit att använda detta fantastiska forum som ”lycko-kanal” och mer sakligt berättat för bekanta att SHN-kuren är suverän. Man vill ju ändå sprida SHN allt vad man kan…

Tankar efter kuren:
• Anna Wahlgren är OTROLIG, vet hon om vad hon gör för skillnad i folks liv?
• Så FANTASTISKT ROLIGT att ha barn!
• Så LÄTT att ha barn!

Anna – ett stort tack! Jag törs inte tänk på hur lillkillen skulle må och hur livet skulle vara utan dig och dina böcker. Vi är dig evigt tacksam för att du sprider din kunskap i dina böcker och hjälper inte bara oss utan alla dessa barn med familjer! Världen är en bättre plats tack vare dig… :heart: :heart: :heart:
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, du kära :heart: TACK :lol:

Detta ditt dokument borde delas ut som flygblad till samtliga BVC i landet, alla de - och de är ALLA :!: - som fått skriftliga order uppifrån att varna alla spädbarnsföräldrar för Anna Wahlgren och hennes "metoder".

Det finns fortfarande bvc-sköterskor som vågar trotsa barnläkarna och faktiskt vill HJÄLPA föräldrarna, även om de vet att de får göra det "under bordet", mellan skål och vägg.

Dem skulle jag vilja stärka med detta underbara dokument ur verklighetens egen beprövade erfarenhet :-({|=

Tack =D> och puss på näsan på lilla älsklingen :heart:

_lill

Inlägg av _lill »

Har suttit och läst era berättelser för att få Attityd inför kurandet av lillebror och känner att jag själv måste skriva ett inlägg...

Min dotter var precis som de bebisar ni beskriver: gnällig, konstant trött och vaknade i princip en gång i timmen natten igenom. Nu är det snart två år sedan vi kurade henne och hon sover fortfarande 12 h natt och 1,5 h på dagen. Nu i semestertider har hon ibland sovit 13 h natt och 1 h och 45 min på dagen, 2 år och 4 månader som hon är :shock:

Vänner och släktingar förundras över att hon somnar var som helst, kanske inte på fem minuter - ibland måste hon ligga och berätta för Snutte om allt hon gjort under dagen en halvtimme eller så - men utan att vi är med henne. När vi för ett tag sedan var hemma hos gammelfarmor var det hon själv som deklarerade att hon ville sova (läggningen hade blivit förskjuten och hon hade inte sovit middag)! Det råkade bli en del trafik då vi glömt lägga in hennes vattenmugg, behövde en del saker i det intilliggande rummet osv... och då är det hon som irriterat säger "Mamma GÅ, Iris ska SOVA" :shock: :D :heart:

Med lille bror har vi naturligtvis SM:at från start men inte kommit riktigt hela vägen och när man VET hur bra det kan vara nöjer man sig naturligtvis inte med mindre! Så nu ska lillebror också kuras... och hör och häpna: jag tvivlar på om det kommer att funka! Jag som jämt lovprisar Anna Wahlgren och SHN! Nåja, efter att ha läst era berättelser här känner jag Attityden komma smygande... SJÄLVKLART SKA LILLEBROR OCKSÅ FÅ SOVA SINA TOLV TIMMAR! Något annat vore otänkbart 8)
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :lol: :heart: :lol: Jag kan riktigt höra lillebror snarka :sleep:

Hemfall nu inte åt några konstiga idéer om att han är ju POJKE, så han ska väl duttas med och särbehandlas och trakteras med nuttiga silkesvantar och ligga och kräla på mamma som finns till bara för honom... :roll:

Han behöver sin sömn. Som alla människor. Stora som små.

Så shoot, baby :thumbsup:

Skruvfamiljen

Inlägg av Skruvfamiljen »

Det känns lite som om vi har blivit med i en klubb eller nåt, där inträdesprovet inte är det lättaste men att få vara med är en stor ynnest. Jag begriper inte hur vi skulle ha kunnat fundera ut detta själva, eller varför inte BVC tipsar om sova-hela-natten-kuren.

Vi har kurat vår lille pojk på nästan 4 år som har sovit dåligt till och från i ett års tid, och på slutet eskalerade det hela tillsammans med vår frustration - som i sin tur förvärrade det hela ytterligare. Det har varit nattsmygande blandat med gråt på nätterna.

Det tog ca 3 veckor från kurstart innan vi fick uppleva första natten utan sömnavbrott, och det var verkligen förvånande att vakna upp med denna insikt. Jag och frugan frågade varandra: "Vad var det som hände, har du varit uppe? - Nä, inte du heller? - Näe...". Nu är det mer regel än undantag att han sover mellan 1900 och 0700. Vaknar han räcker det oftast med en ramsa från vårt sovrum så blir det tyst. Någon gång ibland vaknar han och lämnar sängen, då blir vi tvungna att gå in till honom. Men det räcker med att vi kommer så klättrar han upp i sängen, varpå vi säger att han ska ligga på kudden och dra på sig täcket, och så gör han det. Men det händer allt mer sällan, och det kommer snart att upphöra helt.

Detta forum har varit vårt stöd under hela kuren. Flera gånger på kvällarna och nätterna har vi gått in och kastat ut en fråga, så har vi alltid fått ett eller flera svar till kvällen därpå. Ett helt Sverige med personliga coacher, kan det bli bättre?

Till alla våra coacher under kuren: TACK!

Till Anna Wahlgren: Du har givit oss verktyg att vända vårt liv från en tillvaro av frustration, yrsel och sömnlöshet till en tillvaro där vi och vår lille pojk ser fram emot kvällarna. Du har gjort skillnaden!

Till alla som ska starta kuren: Snart är det över!

Nattinatti sov så gott, nattinatti sov så gott, nattinatti sov så gott, nattinatti sov så gott!

Hälsningar från
Skruvfamiljen
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :wink: :lol:

TACK du käre, numera nyponrosige, och pris och beröm för ert vackra arbete :-({|=

Vad glad jag blir - först och främst naturligtvis för lilla stora älsklingens skull. Men också för den inspiration ni ger alla andra behövande, sviktande, uttröttade :roll: genom att skriva och berätta här.

Det finns faktiskt åtskilliga barnavårdscentraler som tipsar om Sova hela natten-kuren, men de gör det "under bordet" i största diskretion eftersom de alla, över hela landet, fått skriftliga direktiv från högre ort att avråda från både kur och AW.

Det är en hel del sura rönnbär inblandade här :shock: Barnläkarna med sin 5mm och sina nervmediciner till sömnmedel - den enda tämligen usla "hjälp" BVC kan/ska erbjuda - står med :^o Ty det var jag och inte de som knäckte koden, om man säger - och det var de små barnen själva som lärde mig hur, under brinnande nattlig verklighet.

annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Sign. Liiv - ny på forumet - skriver så här vackert om Sova hela natten-kuren:

:arrow: *Jag vill bara berätta för hela världen hur underbar SHN-kuren är.

Love vaknade varannan timme hela nätterna då jag fick springa upp och sätta i nappen eller amma för att han skulle somna om. Från 4 hade vi ammningsmaraton fram tills det var dags för uppstigning. Dagarna har jag fått amma det griniga barnet till sömns.

För en vecka sen hittade jag hit till hemsidan och började läsa. Vi införde rutiner direkt och sen beställde jag hem boken som jag läste på två dagar.

Jag sammanfattade allt för sambon och vi pratade massor om kuren och sen satte vi igång.

Sambon tog första nätterna i fredags och lördags, jag sov hos min mamma och pappa. Underbart att få sova!! Sen tog jag gårnatten och natten till idag.

Natten till idag och alltså den fjärde natten på kuren så har Love sovit 12 timmar i sträck! Utan ett enda uppvak! Jag har inte hört ett knyst från honom utan fick väcka honom klockan 7 imorse!

Tack Anna! Tack för att du delar med dig av din erfarenhet.
Allt du skriver är väldigt logiskt och jag är så glad att jag hittade hit. Jag trodde det skulle bli svårare än det faktiskt var. Det var ju hur lätt som helst! Bara man litar på sig själv och vet varför man gör som man gör.

Folk frågar vad jag använt mig av för magi!*

Tack, tack du kära \:D/

Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"