Vågar födda 06, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Sofias mamma

Inlägg av Sofias mamma »

TorsMamma skrev:Vi har en "Babytravel - Clik-Clak". Den fälls nästan plant, det diffar kanske 2-3 cm som känns klart försumbart. Var det plattaste på marknaden som vi kunde hitta. :wink: (paraplysulky alltså)

Det är den enda jag hittat också! Den inkommer först i mitten eller slutet av april i affären här, så jag får vänta. Har bara sett den på bild men den verkar bra. Är du nöjd med den?
:heart: Storasyster född sept 2006. :heart:
:heart: Lillasyster född mars 2010. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hej hopp!!
Jag måste bara fråga, använder ni paraply-sulkyn som "vanlig vagn"? Jag vet att jag hade en sånn till stor tjejjen när hon var liten som resevagn, men är dom rymliga?, rymms dom att sova i? Och varför har ni valt en sån vagn?
Tusen frågor här :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo tack jag är ganska nöjd med den. Det jag gillar mest är att den är ganska rymlig för sin sort och den fälls ihop på alla håll om man säger :? Både paraply och lite fäll ihop och sen kan den stå så :shock: Tar minimalt med plats mao. :wink:

Jag använder denna framför vår "terräng vagn" när vi åker någonstans för den är lätt att få med till typ affären, vänner, city osv. Anvnder den också ibland om jag bara går runt kvarteret. Men till vardags har jag vår andra ordinarie vagn men den har bara sitt läge och inget ligg.

Jag gillar paraply vagn som ett komplement till den stabila tunga goa vagna vänilga vagnen. Paraplyn gå inte att vagna precis :lol:

Nackdelen är ju att man har dem vända från sig och det gillar jag INTE :x .
Men är vi ute bland mycket folk då så får han sitta i sjalen eller i en babybjörn istället så han kommer upp när han är vaken, sen hänger jag ju över filten när han sover :wink: .
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tycker också ätt det här är en mycket trevlig tråd. Och TorsMamma - det var ju tur att du kom tillbaka till den digitala världen igen. :D Började undra var du blev av.

Hjälp mig nu att tänka alla kloka. Vi har dragit ner från 3 till 2 lurar redan eftersom sena em-luren var stört omöjlig. Det har funkat OK i några veckor. Sover ett pass 9.15-10.45 och nästa 13.15-15-15 (in my dreams :roll:). Sena luren har gått sämre och sämre med allt tidigare uppvak. Då sonen vaknar 14.30 har jag inte möjlighet att stå och vagna henne till sömns eller gå promenad utan det måste funka ändå. Så, har därför lagt henne i sängen nu och hon bara leker och snurrar runt. Dock glad och mestadels tyst förutom små glädetjut över något hon uppenbarligen lyckats med därinne på sin mörka, svala kammare. Jag ger henne förutsättningarna, eller hur? Hon är inte ledsen/ställer inga frågor så jag kan ju inte svara, eller? Tänker jag alldeles tokigt? Blir så enormt stressad av att hon inte sover.

Nu hojtar hon så jag ska gå och svara ...
duggan

Inlägg av duggan »

Jag funderar på en sak, när vi slutade buffa gubben när det var läggdax så har vi lagt tillrätta och gett en solfjäder och ramsat oss ut, men på senaste tiden har han börjat protestera mot solfjäderna, blir jätte arg, men tystnar så fort jag släpper så han kan lägga sig rygg och somnar antagligen medans jag ramsar mig ut..så kan man bara hoppa över solfjäderna och lägga ner han och bara ramsa? verkar som det är det han vill så...Vad sägs?

Linbodel: Nu är jag absolut ingen expert på dagslurar eftersom jag fortfarande bänglar på med Hugos långlur, men min funderingar är:
*kanske svårt att sova länge på em? Det gick då bättre för oss när vi la långluren på fm.
*Kanske ska man ge henne en upplysningsramsa så att hon har klart för sig att det fortfarande är sovdax, inte dax att vakna och leka än?

Fast nån annan får gärna hoppa in här, jag är absolut inget proffs så... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

duggan skrev:Nu är jag absolut ingen expert på dagslurar eftersom jag fortfarande bänglar på med Hugos långlur, men min funderingar är:
*kanske svårt att sova länge på em? Det gick då bättre för oss när vi la långluren på fm.
*Kanske ska man ge henne en upplysningsramsa så att hon har klart för sig att det fortfarande är sovdax, inte dax att vakna och leka än?
Tack duggan! Jag lyckas dock inte få nån lur till att bli särskilt lång. Nu har det minskat från 1,5 h till 1 på fm och från 1,5 h till 40 min på em :oops: . Säkert gör jag fel men hade jättesvårt för detta även med sonen. Nu sover han iofs sedan länge gott 1,5 timme mitt på dagen.

Fuskade och buffade till sömns. Tog högst 2 minuter så hon var uppenbarligen väldigt trött. Och så lyckades jag övertala sonen att gå promenad med stora vagnen på em, la Pyttan ner och hängde för filt. Skrik och gnöl och gnäll från henne, ramsa från mig, allmänt snack från storebror, och TYST från ena halvan efter någon minut. Var tvungen att tjuvkika bakom filten men visst sov hon. Tokfia. Nåväl, lät henne sova så länge hon ville och då var det 40 minuter igen. 16.40 somnade hon! Och la sig utan minsta gnöl kl. 19! Ibland blir det protest på ca 20 sekunder men icke idag. Hm.

Tack för att ni finns här alla vågmammorna! :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Linbodel: Tackar, så skönt att vara tillbaka. :lol:

Hur långa nätter kör du? 1,5 + 2 är ganska mycket för dagsömn om man sen har 12 timmar natt. Om du inte har det kanske du vill lägga krutet där och sedan ha 45 (med kvartar vid behov) och 2 (med kvartar vid behov). Hur ser schemat ut?

Idag t.ex sov tor 45-2 (med joller skarv på 1,5) och max 20 em i vagn som rullade hela tiden.

Duggan: Äh, Tor HATAR verktygen om han inte BER om dem. INTE överarbeta detta [-X

När jag lägger Tor för natten så sker skratt till go natt på skötbord innan sängen i anslutning till tandborstning. Sen flyger man fort som attan in i det redan mörka KLARA rummet dyker i sängen i väldig fart (här är redan tummen och han har redan lagt sig till rätta typ när han landar) vänder på en gång och han får sooooov genom dörren goooott utanför dörren osv... max 10 sek i sovrummet spenderas. DET ÄR JU RAMSAN som gäller INGET annat. =D>

Gör jag något som tar längre tid eller över arbetar får jag veta med BESKED - "UUUUUUTT jag skall sova, ta den där ramsan fort som :twisted: " typ :oops:
OBS, RAMSAN tas alltid alla 4 verser oavsett protest men då kanske lite extra fort :wink: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

sjuklingen har bara sovit 7 h inatt...alltså han kunde absolut inte somna om efter 2 inatt...och han som aldrig är vaken på natten, nåja jag har ringt till vc dom ska ringa upp om 10min så förhoppningsvis får vi komma för jag undrar om det inte kan vara ölronen som spökar?! Inte ens när han hade 40gradera feber, helt igenstockad näsa och super mycket krupp så var han vaken på natten...vid 5 snåret fick han komma till våran säng då orkade jag inge mer (jag hade bara sovit 2,5h natten innan) och då sov han 2x30 min fram till kl 7.00 och han är helt död idag, så han fick gå och lägga sig för sin långlur nu redan 9.00 (10.00), men frågan är hur ska jag göra..hur mycket extra får han sova, jag vill ju inte att han ska vända på dygnet nu...Men som det va nu orkar han inte fungera, åt knappt en halv portion gröt till frukost...
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

God morgon!

Inatt hade jag roliga drömmar :!: Forumet lämnade mig inte :) Ställde en fråga angeånde att Alice bara vill amma och inte äta annan mat igårkväll på mat, mage, barnakropp och fick kloka svar av TorsMamma, TorpSara och Indra. Man tackar :D .

Det jag vill säga är att jag i natt drömde att TorpSara var en av tjejerna i min mammagrupp och att TorsMamma kom hem till mig och lagade potatispurè :D

En liten fråga. Hur tänker ni lösa dagisfrågan? När ska de börja? Tänker ni ha andra lösningar?

Alice kommer troligen börja på dagis då hon blir ett och ett halvt år men det vill jag egentligen inte. Kan nog skjuta upp det tills hon blir närmare två genom att ta till far och morföräldrar samt semsester över sommaren så hon börjar i slutet på augusti i stället, men egentligen tycker jag även det känns för tidigt! Vi kommer nog inte kunna vara hemma mer än så ekonomiskt sett :(
Mamma till Alice 060928 :heart:
Vilgot 081121 :heart:
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Duggan vad jobbigt med sjuk älskling!

Jag skulle nog låtit honom sova lite extra om han är jätte trött, så han orkar fungera. Är han dessutom sjuk behöver han nog lite extra. Dock inte för mycket så han blir pigg på natten. Där fick du tyvärr inget konkret svar :-k

Hoppas det går bra på VC och att han kryar på sig och sover bättre inatt!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, oj, stackars Hugo :(

Jag vet att AW sa att är man sjuk kan man använda ALLA marginalkvartar och på så sätt få 1,5 tim extra sömn när man är sjuk samt lägga 30 min tidigare när de är som sämst. Detta skall visst inte vända på dygnet vad jag förstår.

Man gör vad man måste när de är sjuka och jag vet att modershjärtat värker extra just då. Försök dock att behålla attityden att det är INTE konstigt att vara sjuk och att man bara får lite extra sömn, för det är ju det man behöver, samt en alvedon eller två :wink:

Drömmar kan ju bli sanna vet du Sidda75 :wink: Vart bor du? hehe :lol:
Sötpotatis finns på olika ställen i olika affärer så jag kan inte säga vart i din, men oftast runt potatis och lök delarna. De är stora och oranga.

Jag och Guben har planerat att vara hemma i 2 år om vi sparar mycket på föräldradagarna. Men sen kom ju vårdbidragsfrågan upp, och då lutar jag åt att roffa åt mig ett 3de år. Jag vill ju vara hemma med Tor, annars får vi nog dra åt svångremmen ÄNNU mera :roll: och leva på kärlek och vatten och bröd. :lol:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Hugo hade vi pratat om att vara hemma i 2 år, men nu så om det blir aktuellt med vårdbidragen så ska han få vara hemma tills 3 år, precis som Anna säger :wink:

Alltså om han vaknar inatt igen vid två och inte somnar om, vad göra?
VC tyckte inte att vi behövde komma, "han har ju ingen feber och skulle det vara öroninflammation skulle han gnida över öronen hela tiden" - det var tyvärr guben som tog samtalet när jag hjälpte lilleman över skarven...
Så vi får väl avakta och se hur han mår efter långluren.
Hugo vakanr ju aldrig på natten men visst är det så att på natten så får han vara i fred om klara av sina kriser själv om han nu inte BER om hjälp, och under vargtimmen får han en pangramsa vid uppvak..
Fast inatt lät jag han vara i 1,5h och han bad inte om hjälp nånting men jag slänge in en ramsa ändå för jag tänkte att nu ska du sova! Men se det gick inte, dumma mamma! Som sagt sen vid 5 så kom han och sov med oss. Det konstiga var att han inte direkt verkade trött, men dessto tröttare idag...
Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

TorsMamma, jag bor i Stockholm. Var bor du :lol:

Vad innebär "vårdbidraget" (dåligt insatt i frågan)?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sidda75 skrev:TorsMamma, jag bor i Stockholm. Var bor du :lol:

Vad innebär "vårdbidraget" (dåligt insatt i frågan)?
Vårdbidrags tråd...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Bor i din PM låda :lol:
Tor 2006

Sidda75

Inlägg av Sidda75 »

Tors Mamma, jag känner mig lite seg i amningshjärnan :D Vad är PMlåda? :-k

Tack för länken om vårdnadsbidraget. Vår kommun är med :lol:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"