Följ med en bit på vägen

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Jannika

Inlägg av Jannika »

Jag tycker det hör till den gravida kvinnans privilegier att få tycka VÄLDIGT synd om sig själv och jag tycker att resten av omgivningen kan bjuda på en hel del tycka-synd-om också när det behövs. :lol: Plus fotmassage och god mat. Och godis. Och presenter. Och komplimanger. Och bästa sittplatsen. Och komplett markservice. :lol:

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jannika skrev:Jag tycker det hör till den gravida kvinnans privilegier att få tycka VÄLDIGT synd om sig själv och jag tycker att resten av omgivningen kan bjuda på en hel del tycka-synd-om också när det behövs. :lol: Plus fotmassage och god mat. Och godis. Och presenter. Och komplimanger. Och bästa sittplatsen. Och komplett markservice. :lol:

Kram Jannika
:heart: :wink: Får be maken ta en titt till i denna tråd :lol: Vissa ting som presenter och godis tycker jag att det kunde vankas mer av :lol:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:-k Sitter här ganska konfunderad...

:idea: I måndags publicerades följande artikel om platsbristen på förlossningen i sommar.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=354523

Jag trodde att eftersom jag inte är förstföderska skulle jag få stanna i Göteborg (om än inte föda på Östra utan på Mölndal).

Fick nyss ett telefonsamtal från en läkare på Östra som berättade att jag skulle föda i Värnamo. Jag blev rejält förvånad och kom mig bara för att babbla om Leias prematurfödsel... Tycker det är märkligt att det stod just "förstföderskor" i tidningen och sen stämmer det ändå inte.

Nu rusar tankarna i huvudet.
:arrow: Var skall Leia vara :?: Vi hade planerat att mormor och morfar skulle turas om att ha Leia dagtid i vårt hem. Maken skulle stanna första natten men därefter sova hemma. Nu kanske det är bättre om Leia är hos mormor några dygn och sen är hemma med pappa :?: Tänker att hon och mormor väntar hemma medans pappa hämtar mig och lillasyster.

Vill tillägga att jag på ett sätt ändå är glad eftersom situationen i Göteborg verkar så osäker i nuläget. Jag väljer att tänka positivt och att tro att det här blir bra. Mest fundersam över Leia och annektering.

:heart: Kram från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej vännen!

Förstår att det känns lite obekvämt med tanke på Leia. Antar att du inte kan påverka riktigt var du ska föda, utan får räkna med att det blir Värnamo. Som säkert är en jättebra plats att föda barn på! Håller med dig om att det verkar lite skakigt i Göteborg nu... :?

Hur skulle det kännas bäst att ha Leia under tiden du är i Värnamo? För dig? Hur skulle du känna dig tryggast? Var är det viktigast att maken är efter, säg, första dygnet? Hos dig eller hos Leia? Vilket känns naturligast? Det tror jag är det avgörande för hur ni ska göra :D .

Om ni behöver så är vi hemma dagarna runt snittet, och jag kan komma och vara hos Leia om något strular! Bara så ni vet. :D (Jag tror inte att något kommer strula, såklart! Men ville bara att du skulle veta att jag är hemma om ni behöver.)

:D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Hej Nancy!

Jag tror det blir bra med mormor hemma hos er. Mysigt för båda. Eller blir det svårt att ordna? Så kan de fixa välkomstfest tillsammans. Perfekt!

Eller så får mormor hämta dig och pappa och Leia ordnar festligheterna.

Hur som blir nog bra och ni har ju gott om tid att få till det praktiska.

Watch out Värnamo! :lol:

Kram Jannika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej Nancy

det börjar verkligen närma sig nu :D :wink: Det kommer gå jättebra att föda i Värnamo, precis som du själv skriver. Värnamo är f. ö mina hemtrakter. Mina småsyskon är födda i Värnamo, ett jättebra sjukhus :D

Tänkte bara skriva lite om hur vi gjorde när jag låg på BB (om du vill ha lite input)

Vega var hos farmor/farfar första natten ( vi åkte in till förlossningen runt 19.30) och sedan var Jens hemma med henne hela tiden jag låg på BB ( tre dygn) Han sov inte över första natten heller. Tyckte faktiskt det var SKÖNT att få vara ensam med nya lilla bebben ett litet slag samtidigt som det kändes tryggt och bra att Vega var hemma med pappa (minst avsteg från vardagen) än att farmor skulle ha henne flera dagar i rad. Det hade säkert också gått bra eftersom de träffar henne jätteofta.

Farmor var hemma hos oss och passade Vega när Jens hämtade mig och Malte från BB.

Lycka till nu med allt :heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tror det blir jättebra med mormor hemma hos er :thumbsup: . Leia är i sin trygga hemmiljö och hon hjälper mormor att fixa inför lillasysters ankomst.

Kan berätta att när Disa föddes (planerat snitt) kom mormor och bodde här hemma med Anton. Och de fixade och styrde och satte upp flagga och hade gjort så FIIIIINT tills vi kom hem, efter 4 dagar. Anton var så stolt, exalterad och koncentrerad på att ta emot lillasyster att han liksom nästan skakade. Medan mamma bölade stora floder av att få se lilla storebror igen :cry: (4 dagar kändes som en evinnerlighet :shock:) så hjälptes pappa och storebror åt att bära in lillasyster i babyskyddet :heart:. Och väl inne i huset blev det annektering på hög nivå :-$ . Jag ryser fortfarande när jag tänker på det. Det är ett av de största ögonblicken i mitt liv :heart:.

Du ska se att det kommer att bli SÅÅÅÅÅ bra för er allihop! Och Värnamo, då blir hon ju nästan lite Smålänning, och det är inte vad kattskit som helst som produceras där ska i veta! :wink:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: :heart: :heart:
Stort tack kära ni för era uppmuntrande och fina inlägg :D Åh så glad jag blev över att läsa dem :D Lite förvirrad var jag allt igår men det har lagt sig nu. Ni fick bort det sista tvivlet :thumbsup:

JennyH: Tack för hjälp med konstruktiva frågor att ställa sig. Gjorde precis som du föreslog och jag och maken pratade om vad som kändes allra viktigast för oss båda. Som tur var hade vi liknande tankar.

Tack också för den fantastiska möjligheten att få hjälp med Leia om det skulle strula till sig. Bara att veta att möjligheten finns gör att man känner sig mycket lugnare. Maken hälsar och tackar :heart:

Jannika: Tack för uppmuntrande ord och fina förslag på upplägg
:heart: :D Gillar tanken på "välkomstfest" :thumbsup:

Linda:
Tack för uppmuntran och positiv feed back om Värnamo :heart: :D Stort tack också för input om hur ni gjorde. Nu fick jag bekräftelse på att det maken och jag kom fram till var bra för när jag läste din beskrivning kändes det så rätt.

Ewa: Tack för ditt stöd och för ditt underbara inlägg :heart: :D Jag hoppas på ett lika vackert ögonblick jag med.

Våra tankar går precis som dina, att Leia skall hjälpa mormor att göra fint hemma (eller kanske tvärtom, mormor hjälper Leia för Leia fixar nog det mesta själv :heart: :thumbsup:, igår tvättade hon ex potatisen till middagen helt på egen hand och lade dem omsorgfullt i kastrulen efteråt :D )

:idea: I nuläget ser planeringen ut såhär: (med reservation för ändringar... :wink:)

måndag: mormor till Leia, Nancy + make till Värnamo för inskrivning
tisdag; mormor kvar hos Leia, lillasyster föds (24/7)
onsdag: make åker hem till Leia
torsdag - fredag (eller kanske lördag): Nancy och lillasyster gör Värnamo och make + Leia fixar fint hemma
hemkomstdag: mormor hos Leia, pappa hämtar Nancy + lillasyster

:heart: Tack igen från Nancy
Gäst

Inlägg av Gäst »

Låter suveränt, tycker jag :!: Speciellt den där biten med att du och lillasyster gör Värnamo :wink: :lol: .

Skönt att veta vilket datum det blir, gör ju planeringen ganska mycket enklare. :D
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, verkligen! Lite fuskigt. :wink: Men det är du värd! :heart:

Kram Jannika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Jenny :heart: och Jannika :heart: för er respons :D

Då kan vi slå fast att det är praktiskt att veta när jag och lillasyster lite lagom fuskigt skall göra Värnamo :wink: 8) :lol:

Under rådande omständigheter i Göteborg är jag ganska tacksam för möjligheten att få det lite lugnare på annan ort. Väntar nu ivrigt på breven de hade skickat ut, ett från Östra och ett från Värnamo. Måste ringa till Värnamo och dryfta lite angående enkelrum, amning och sånt...

:heart: Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej!
Nancy har brutit foten och ligger på sjukhus. Hon hälsar så gott till er alla och särskilt till Jannika.

Hälsningar
Leias pappa
Ewa

Inlägg av Ewa »

Men jisses :shock: - allt väl i övrigt ändå, hoppas jag [-o<.
Krya-på-sig-kram :heart:!
Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:shock:
Men kära Leias pappa, hälsa nu Nancy!!!
Stackars lilla, gravida människan, det var väl alldeles olägligt :(
:heart: Många krya-på-sig-kramar :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Men hur i hela världen lyckades hon med det :shock: :?: Kära nån då, skulle inte hon ligga i soffan och äta praliner och bli uppassad :wink:

Hoppas nu allt går bra med den brutna foten så hon får vara hemma och bli ompysslad tills det är dags för lillasyster att göra entré.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"