Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ja, visst springer tiden iväg! Jag tycker vi precis kom hem från förlossningen... :lol:

Läs på om åttamånadersångesten i Barnaboken och bland våra favoriter här på forumet! Det är mycket som händer och viktigt är att behålla samma rutiner och lugn som vanligt.

Jag skulle säga att det är dags att dra ner på fm-luren när långturen börjar strula. Att sova ute i vagn låter härligt!

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hon sover gott ute i vagnen :D :D :D och mamman sitter som oftast med en kopp te på terrassen o solar. 8) 8) 8) Livet är gott då! Hi hi :lol: :lol: :lol:


På ons-fre är maken iväg på sista utbildningsdagarna. Sen är han hemma för resten av våren, och det ska bli skönt!!! (kanske att jag tröttnar på han :lol: )


Allt gott till alla finisar!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Life is good :mrgreen: \:D/ :thumbsup:

Guud vad härligt det låter att sitta och sola, känns att våren är på G nu, äääntligen!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Ungen var rabiat, mamman var än mer rabiat. Milda makaroner.


Det regnar på ön. Nomi fick sova på inglasade altanen. Skarvade efter 45 min och skrek sig blååå. Fick några ramseomgångar men ungen skrek sig ännu mer blå. Hon skarvade igår med, men somnade om, men det gjorde hon inte nu. Mamman är där o analyserar i vanlig ordning, så fort det blir lite trixigt. Vill ha kontroll.
Hoppas på sol i helgen o en unge som sover gott som hon ska. Nya tag i morrn. Om det fortsätter, kanske det är dags att korta ner fm-luren till 20 min, men som sagt, jag avvaktar. Hon är ju lite ängslig ibland o saker o ting spökar i denna ålder. Som alltid; tååålamod.
Nu ska jag ge henne mellis, brukar ge gröt, men se det vill hon inte ha heller. Blir helt ilsk så det har slutat med att hon fått välling. Dessa förgrymmade tetra-förpackningar. Hon kan inte dricka välling ur flaska med större hål i nappen. Provar regelbundet men hon sätter i halsen. Jisses! :roll:

Trevlig helg!
Linda 8) vi hoppas på sol iaf, eller hur?!!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nomi låter nästan som min trotsis :D . Vilka idéer hos en så liten dam :wink: ...tålamod, just det -pust!

Vi hade också vällingproblem, J klarade inte att det rann så snabbt genom nappen, alla vällingar var för tunna. Lösningen? Jo, jag gjorde bovetevällingen som det finns recept på här på forumet. Tog i lite extra mjöl så att den blev tjock o go :lol: . Smaskens sa sonen och drack glatt. Sen kom jag på att jag kunde använda bovetemjölet till att tjocka upp vanlig pulvervälling lite också (om man gör den i kastrull), vilket ju var praktiskt och sen så gör man den liite tunnare gradvis och vips så går det med vanlig välling.

Det var dagens tipsruta från Skåne, där det är dimma och vått :D

Ps. Analysera mindre, inte mer! Jag är likadan... :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Inget regn, Nomi sov ute som vanligt, inget skarvande...he :lol: tokunge!


Och gröt äter hon också, till mellis. Så vad ska mamman lära sig?
JO, att bara för att det blir en fnula nån gång, är det INTE hela världen. Snart är det som vanligt igen. Så det så!


mamaA, kanske vi lärare analyserar en aning för mkt...vilka ämnen har du? Jag är lärare i svenska och idrott för år 4-9.


I kväll blir det bubbel och snittar. Firar att gubben är klar med utbildning. Skål! :D :D :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

ja, vi lärare, vi vill ju skriva åtgärdsprogram direkt :wink: . Skönt att det har löst sig.

Jag är lärare i år 1-6, undervisar i alla ämnen men har svenska som huvudämne i min utbildning. Jobbar för närvarande som klassresurs i år 3 och 6.

James har velat följa med mig och jobba ett tag så nu i veckan fick han följa med. Han jobbade hårt :D , testade om pennorna var bra att rita med, om bollarna till rasten var något att ha, kollade om barnen kunde leka tittut, om böckerna i studiehallen stod på rätt ställe och om alla tanterna i personalrummet var trevliga m.m.

Jag kan säga att både han och mamman var helt slut sen... :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå 8) 8)


har en fundering...skruttan vaknar (mamman hör inte då hon har öronproppar men pappan hör) vid 06.15 varje morgon, ligger o pratar för sig själv o väntar då sedan på att pappa väcker med väckarklockan vid 07 då det är morgon. Hon är ju inte ledsen men det jag har märkt är att hon de senaste dagarna blir riktigt trött redan vid 08.30 (första luren är först vid 09.30-10.15) och jättekinkig. Funderar på hur länge det pågått, någon vecka kanske. Vissa mornar somnar hon om men i regel är hon vaken. Jag drar ingen ramsa (för jag hör ju inget som sagt) eftersom hon inte är ledsen.
Vad tror ni? Och mörkt är det, tro mej, extra mörka lakan och mörkläggningsgardiner o hej o hopp. :roll:

/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hallå :wink: !

Har ni någon em-lur, eller är den bortplockad? vi har ju diskuterat det så många gånger att jag inte minns vilket :D . Ifall den är kvar, kapa den, tidiga uppvaknaden kan bero på för mycket sömn dagtid. Någon annan schemaförändring annars kanske? hur ser schemat ut nu?

Mer mat? Får hon sig en nattslurk för att fylla alla hål?

Annars..tja, är hon inte missnöjd när hon ligger där får du väl räkna det till privatlivet :wink: och avvakta. Frustrerande,ja, men ibland kommer sker periodvis och försvinner sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Återigen acceptans. Jag ger henne förutsättningarna. Men jag har köpt sopsäckar o satt upp på fönstren, plus mörkläggningsgardiner o annat som täcker för, så det blev ännu mörkare. Ser ju inte klokt ut men vadå!! :wink: :D

Hon har 2 lurar. 9.30-10.15 plus 13.00-14.30. Äter som oftast bra o får välling på kvällen efter bad, sörplar i sig 2 dl!

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Irmasmamma »

Båda lurar i vagnen låter ju prima! :thumbsup: :D Ju mer frisk luft desto bättre.

Jepp, vid ca 9 mån brukar fm-luren behöva kortas ned... Minns att min tös också hade lite svårt att komma till ro på fm där i samma ålder, så jag tror faktiskt jag kortade den till 20 min och körde 2 tim på långluren istället.... :sleep: ;)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Folie är ännu bättre än sopsäckar, testa!
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,
det märks att fröken fräken växer. Hon är mkt rörlig, kryper obegränsat, står upp, förflyttar sig, går med lära gå vagnen, frågan är när hon bestämmer sig för att börja GÅ!!

Aptiten är inte riktigt densamma, kanske att det dalar lite, annars skulle hon väl rulla fram. Hon äter sin 5 mål om dagen, men inte mkt till efterrätt efter lunch/middag, nej frukt är inte hennes melodi. Och lirka får man allt göra, det är inte så att hon gapar stort nej. Varför det?!!! :lol: :roll: :roll:
Hon har 2 lurar, en 45 min på fm, och en 1.5 timma vid 13. Märker att hon har lite svårare att komma till ro, så kanske att man så småningom får ändra lite på schemat, att korta ner fm-luren till en vila på 20 min :?:
Nomi är en glad prick, älskar att vara inne på brorsornas rum, o blir superfrustrerad när de stängt dörren ibland...vill ju vara mä!!! Och vi njuter av fina dagar med sol och busa o krypa i trädgården.

Kram :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D
Dumlekolan skrev: det märks att fröken fräken växer. Hon är mkt rörlig, kryper obegränsat, står upp, förflyttar sig, går med lära gå vagnen, frågan är när hon bestämmer sig för att börja GÅ!!
Åh, vad härligt ni verkar ha det! :heart: :D
Minns hur det var, trodde min lilla skulle börja gå själv "närsomhelst" i typ 5 månader...från att hon började gå med vagnen vid 7 mån, men hon vågade inte släppa taget förrän runt året! :shock: :lol:
Dumlekolan skrev:Aptiten är inte riktigt densamma, kanske att det dalar lite, annars skulle hon väl rulla fram. Hon äter sin 5 mål om dagen, men inte mkt till efterrätt efter lunch/middag, nej frukt är inte hennes melodi. Och lirka får man allt göra, det är inte så att hon gapar stort nej. Varför det?!!! :lol: :roll: :roll:
Får hon äta själv? Egen sked? Gaffel? Stora bitar att äta med händerna?
Dumlekolan skrev:Hon har 2 lurar, en 45 min på fm, och en 1.5 timma vid 13. Märker att hon har lite svårare att komma till ro, så kanske att man så småningom får ändra lite på schemat, att korta ner fm-luren till en vila på 20 min :?:
Tycker jag låter prima! :D :thumbsup:

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Tjenixen!
:D

Det här med matandet går som en berg och dalbana. Ena dagen flyter det på finfint medan andra dagen blir det kasta på golvet, spotta ut o kladd o lirk o bläää o hans moster. Ja ja, så är livet med småbarn, jag veeet, men det är inte kul iaf, jag blir stressad, för det här med maten har liksom på nåt vis alltid strulat, o man har hoppats på att "sen" löser det sig. Men det blir inte så. Önskedrömmar he he.

Hon dricker välling morgon o till nattslurk, till mellis har jag försökt ge henne gröt 1 dl men ofta är hon såå törstig så då blir det välling. Jag har gett henne vatten mååånga ggr men hon ratar det. Så min fråga är - är det tokigt att ge välling 3 ggr på en dag. Vad är skillnaden på gröt o välling, för en del skriver att man kan ge gröt till frukost istf välling????
Hon kan fortfarande inte ta större napp sm är avsedd för välling, fast hon snart är 10 mån, jisses. :roll:
Annars rullar livet på här på kobben. Med 2 killar som spelar fotboll o diverse annat går det i ett. Tjo ho.
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"