Träning 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

anna skrev: Så, denna veckan har jag ändrat lite tränings-strategi. Detta är min plan...

:arrow: Dricka mer vatten (är dålig på det)
:arrow: Ta bort "slö-passen" på motionscykel. Egentligen bara en anledning att få till ett pass, och att läsa Kulla Gulla för barnen samtidigt... SÅ - nu har jag erkänt DET :oops: :oops: )
:arrow: Fortsätta med 5 pass i veckan, men se till att 3 av dem är konditionspass =jogging, eller stavgång i slalombacken. Köra lite hårare tempo och intervall.
:arrow: Fortsätta med poweryoga/pilatesmix de övriga två passen, där bygger jag ju små muskler, tränar balans och trimmar kroppen. Ev. utöka passen med lite extra gummiband/hantlar efteråt.
:arrow: NOLL-gräns för godis/kakor, förutom på lördagar (annars blir det för tråkigt). Jag är INTE den som brukar äta mycket sånt, men det händer att det blivit kvar av barnens lördagsgodis, och att de gömt det för dåligt... :oops:
:arrow: Kosten behåller jag som den är, för jag tror på GI/LCHF!

Vad tror ni?
Tycker ni det verkar vettigt? Tacksam för kommentarer...

kram anna
Skönt att du mår bra - om du nu gör det...

:!: Jag tror på vatten! Bra där. På samma sätt som med fett så vet kroppen att det kommer att komma vatten och då behöver den inte samla på sig - gissar jag.
:!: Slöpass tror jag varken gör från eller till. Då skulle du ju få sluta med all annan vardags motion, men vill du inte så strunta i det.
:!: Träningen tycker jag låter superbra! Jag lovar inte att det bränner mer av konditionspass än av muskelträning, men det kanske inte är det viktiga.
:!: Jag klarade fem dagar i Gastsjön utan att äta godis (förutom lite mörk choklad) - det stod på bordet hela tiden. En bakelse och två mackor åt jag. Har ju inget med dig att göra, vill bara skryta lite ;) , men socker och mjöl är en styggelse, så jag tror du tänker helt rätt.
:!: Hur mycket mjölk konsumerar du? Kan det vara en nyckel?

Lycka till!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

I går kväll funderade jag på en sak till anna - hur är det med sömn? Sover du tillräckligt för att kroppen och hjärnan ska återhämta sig?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag lovar - jag MÅR bra! Är jättepigg och frisk! Men är så plufsig och stinn på magen:cry: Ida har t.o.m reagerat på magen (och jag PASSAR mig för att nämna komplex inför barnen!!!) och tyckt att jag nog är lite för gammal för att skaffa en bebbe till. :lol:

Nej, jag vet ju inte heller om det kommer göra någon mer nytta med omstrukturering av motionen, men jag griper efter halmstrån nu! :shock:

Har även diskutterat det här i en LCHF-tråd på ett annat forum, och en tjej skrev:
Är det inte det som Paulun beskriver i sin GI-bok. Kommer ihåg att jag läst om det, just vattenansamling, och att det skulle ha med nån näringsgrej i kombo med träningen att göra.
När jag jobbade som instruktör var det folk som tränade jättemycket, men som bara blev rundare och rundare, plufsiga. För lite näring av nåt slag, fick jag förklarat men jag kommer inte ihåg av vad.

Tänk om det skulle vara så enkelt! Kan ju i och för sig köpa Aloe Vera av Linda, (syrran för er som inte vet) det täcker ju i princip allt man behöver i vitamin-väg :-k Äter inga som helst tillskott nu.

Vad DUKTIG du är som inte "syndade" mer än SÅ!!! Det är ju precis på såna tillställningar man faller dit!

Ingen mjölk alls. Möjligen 1 gång i veckan i thé.

Sömnen har ju alltid varit ett problem för mig...Sover gott på helgen när jag druckit rödvin.
I veckorna är jag uppe till 01.00-01.30, sover till 7.30.
Har svårt att somna, men är jag uppe så sent somnar jag hyfsat snabbt.
Är ju en kvällsmänniska.
På helgen däremot, när jag inte MÅSTE upp 7.30 för att skjutsa barnen till skolan kan jag sova betydligt fler timmar.
Men nu är det snart sommarlov, så då kan vi ju ha lite sovmorgon! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Tack anna för dina ord :heart: Det värmer. Känner mig inte alls så fantastisk som du skriver, men är glad om jag motiverat nån.

Veckans träning:
må: cykling 4km, jogging 16 km
ti: cykling 3 km
ons: cykling 5 km, jogging 7 km(fartlek)+mage, armar
to: cykling 8 km, styrka armar och mage 45 min
sö: jogging 15 km

4 egentliga träningspass. Cyklingen är mera vardagsmotion. :)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda - du motiverar verkligen! :D

Jag är ledsen, denna vecka blev det inga 5 pass, utan 4. Det 5:e skulle varit i fredags, men uteblev pga EXTREM arbetsbelastning, hann bara inte! :cry:
Och nu i helgen var jag och syrran med våra barn på Astrid Lindgrens värld, 2 dagar med övernattning, så då blev det inget tränat, men mycket gått i alla fall, om än i barnens tempo! :D

Mån: Joggade 5 km
tis: Poweryoga + att jag lade till pilates, ett litet magprogram. Tot:55 min
ons: stavgång i slalombacken 1 tim
Tors: Aerolates 1 tim. Hittade min gamla bortglömda dvd, och det är jättebra träning, :D både kondition och muskelträning! Lade till lite gummiband i slutet.

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning :D :
tis: Rygg och triceps på gym
ons: Ben och mage på gym
fre: Bröst och biceps på gym
sön: Axlar och mage på gym samt 5 km jogging
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Å, så bra Sofiapia! :D

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Jag har klarat 5 pass denna vecka också, även om ett par av dem var "halv-dana" eftersom jag blev förkyld i mitten på veckan/fortfarande är förkyld. Därför blev det bara ett konditionspass.
Ja jag VET, man ska inte träna när man är förkyld, men jag gjorde det ändå... :oops:

Mån: Poweryoga 45 min
Ons: stavgång i skidbacken 1 tim
Tors: Pilatesmix, men då orkade jag bara 1/2 pass =30 min.
Lör: Motionscykel 1 tim (japp, slöpass, men ändå ett pass)
Sön: Pilatesmix 1 tim.
Nu är jag i alla fall MYCKET bättre!

I onsdags morse sa jag till tjejerna (som har sommarlov) "Hade ni varit i skolan hade jag gått stavgång i slalombacken. Så - nu gör jag lite gröt och smörgås, så får ni följa med mig till toppen av backen och sitta där och äta frukost medan jag går upp och ner!" Jag kan lova att det blev fullt JUBEL över denna oväntade utflykt! :D De hade det hur mysigt som helst och ville verkligen göra om det! :D och det kan vi ju göra en gång/veckan i sommar (hoppas de tycker det är lika roligt i längden, det vet man ju aldrig!)

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Vad bra, anna :D

Om motionscykeln är slöpass för dig, så är cyklingen för mig :wink: Utom då jag nångång far på en träningsrunda, då cyklar jag hårt. Men det blir inte så hårt då jag cyklar med barnen.Men jag skriver upp det här i min rapport, det är ju ändå motion...

4 träningspass:

må: cykling 3 km, styrka 1 timme(mage,armar,ben)
ti: jogging 9 km(intervall) +mage(situps,plankan), armhävn.
ons: cykling 3km, jogging 8,5 km
to: styrka 30 min(mage, armar)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Härligt jobbat Tilda! :D
Det tycks bara vara du och jag som tränade förra veckan, så vi får väl peppa varandra :wink:
(OCH VAR ÄR NI ANDRA DÅ :?: :twisted: :!: :roll: :wink: )

Det var skönt att höra att dina cykelturer är lite mer slö-pass, då hänger jag ju med hyfsat i din massiva träning. :wink:

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Det är lite tyst i tråden.... :wink:

lite lugnare vecka för mig, men det var ju ändå midsommar med firande :)
3 träningspass:

ons: jogging 10,5 km+mage(situps,pilates,plankan),armhäv,dips
fre: jogging 6 km
sö: jogging 6 km+ mage,armar(samma som på ons)

lite cyklande med barnen också
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Ja, visst är det tyst... :shock:
Tur att du och jag står med flaggan i topp i alla fall! :wink:

Mån: simmade 1000 m så fort (för mig alltså) så jag var rejält andfådd. Men det var bara för att en tjej simmade om mig och jag gav mig f-n på att hon INTE skulle om mig en gång till. Och det gjorde hon inte heller.
Onsd. Stavgång i slalombacken 1 tim
Tors: Motionscykel, fast denna gång intensivt, för Clara ville läsa för MIG istället för tvärtom :lol: 1 tim + gummiband för armar efteråt
Fre Joggade 5 km + gummiband o mage efteråt
Sön: Poweryoga 45 min

Veckan som kommer är mäss-vecka, då blir det sämre med träning. Åker fredag morgon, och kommer hem söndag kväll. Brukar alltid slänga med träningsskor (ifall ifall), men jag vet ju att jag är helt SLUT, och bara vill dricka lite vin och slappa när mäss-dagarna är slut...
Jag har ju mån-torsd att träna på, och kanske fre morgon innan jag åker... :-k Vi får se hur jag får ihop det.
Ska stå på hantverksmässa i Backamo och sälja mina handgjorda papper.

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Förra veckans träning :D :
tis: Bröst och biceps på gym samt 4 km jogging
tors: Badminton
fre: ben och mage på gym
lör: Rygg och triceps på gym

Denna veckas träning :( :
sön: Ben och mage på gym

Har varit bortrest i veckan och haft svårt att få till träningen. Var mysigare att äta god mat och dricka vin helt enkelt.

Ja, tyst är det verkligen i tråden. :shock:
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Anna, snälla, söta, hårdpresterande ANNA! Nu kommer jag som bästa svärmor och lägger mig i, jag som hoppat av tråden för länge sedan. Känner att jag måste pakta lite med din mage!
Jag följer tråden sporadiskt och nu kan jag inte låta bli att rycka ut till dina stakars mages försvar! Som du skäller på den stackars magen!
Såg din strategi för framtiden och den ser så hård och bestraffande ut. Så här kommer jag och vänder lite upp och ned på det hela.
Jag tycker att du ska VILA, Anna! Jag har ju följt olika träningtrådar ett par år och mitt samlade intryck är att du är så sjukt effektiv, hårdkörande både i träningssammanhang och jobbsammanhang.
Har jag rätt när jag beskriver dig som en hårt tränande, hårt arbetande (trippelarbetande?) och ambitiös mamma med enormt intresse för ditt hem och trädgård dessutom?
Immunförsvaret tycks signalera titt som tätt att det behöver ro.
Att du till och med tränar med infektion i kroppen är en katastrofsituation för kroppen.
Jag tänker bara KORTISOL när jag följer dig här i tråden, kroppens stresshormon som gör att man binder fett till buken. Och hård träning, lite sömn och vila i kombination med hårt arbete hemma och på jobben är konstant krissituation för kroppen. Den tror att den måste ha mer och mer reserver för krissituationer. Men krisen blir bara värre och värre. Du tränar bara hårdare och hårdare. "Skärper dig" bara mer och mer, har jag ett intryck av.

Lek med tanken att göra tvärtom. vila, ge kroppen trygghet i att den får vila, sova och bra näring. Promenera och gör mjuk yoga (inte för musklernas skull, utan för hälsa och återhämtning, kroppskännedom). Hoppa över alla prestationspass, låt kroppen återhämta sig istället.
Sov i kolsvart rum, ta eventuellt på solbrillor kl 21.30 för att bli sömnig (hormonreglering) och gå senast i säng 22.30. Jag menar det!
Sömnbrist sätter sig snabbt på magen, så prioritera den istället framför sagoläsning på träningscykeln (allvarligt!).

Du blir aldrig nöjd med magen i den här stress/kamp/flykt-situationen.
Du har provat den här strategin länge nu, med mer och mer disciplin. Men vill man ha ett annan resultat, måste man göra på ett annat sätt. Gör man som man alltid har gjort, får man samma resultat som man alltid fått (irriterande mage). Och gör man samma sak, fast ännu mera, får man bara samma sak, fast ännu mera (ännu mera irriterande mage).

Var snäll mot dig själv, anna! Ta en lugn sommar. Återhämta dig. Sen kan du höja intensiteten.

KRAM!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tänker inte rapportera - eller ju, jag rapporterar att jag inte har något att rapportera.
Just nu får jag inte till det. Vill inte, orkar inte. Kanske får jag till det till slut, men inte nu.
Så vet ni varför jag inte är här.

Men jag läser och inspireras.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"