Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej igen! Kul att läsa om er som ligger steget före. Ska bli så skönt när Elias kan göra mer. Vi tränar för fullt och han står i krypställning men kommer inte framåt. Men han VILL! Det är svårt att mata hnom för han sotter som en fällkniv i babysittern, strävar hela tiden upp. Så lägger man ner honom, men upp igen. Vanlig stol blir han för hopsjunken så då går det inte att mata.

Tänkte höra om någon har något tips till oss. Elias gillar inte att sitta vaken i vagnen så länge även om jag bullar upp. Han blir sur efter kanske 10 min även om jag tar upp honom. Sen är det gallskrik hela vägen hem (om jag inte sätter på mobilen på hög volym och spelar något avledande :roll: ) . Detta begränsar oss så mycket för jag älskar ju att vara ute med Emil. Alla idéer mottages tacksamt. Känns som Emil haft det lite långtråkigt nu för han har varit så snorig och då känner jag inte för att gå till ÖF.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hoppar in här i tråden, en snabbis :wink: Emma, Frida var också sådär när vi var ute - i vagnen skulle hon sova, inget annat [-( och räddningen blev Babybjörn!
Den ÄLSKADE hon att sitta i, och när vi var här ute på gården så satt hon alltid framåtvänd, hon var med och såg allt och kunde sitta hur länge som helst! Andra har sjalar, så det kan ju också vara ett tips.

Nu hoppar jag ut igen :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Tack Mia! Känns tryggt att ha dig här, även om du var på snabbvisit :wink: :D . Jag har tänkt att ha honom i Babybjörn men dels har jag haft en oro att han blir för kall om nosen och att det är därför han blir så arg och dels har jag haft honom i famnen framåtvänd och tänkt att det är samma sak. Men han kanske skulle gilla att kunna dingla med armar och ben. Men vad tror ni, kan de bli för kalla i ansiktet när det är en 2-3 minus som det har varit konstant nu i typ ett halvår :roll: :? ?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Emma80 skrev:kan de bli för kalla i ansiktet när det är en 2-3 minus som det har varit konstant nu i typ ett halvår :roll: :? ?
Nej, det tror jag inte... Om det inte blåser också. Jag hade en sån här "rånarluva" till mina när de var små, täcker rätt mycket av ansiktet.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Igår kom maken på att sätta amningskudden bakom honom när han sitter på golvet. Det gör ju mig aningen friare :D
Den jag hade när Vera var liten kom jag ihåg att jag t.o.m knöt runt henne. SÅ att hon satt på govet med skydd runt om. Denna är lite mindre och IVar är betydligt större (vera började sitta när hon var fyra månader...).

Igår var vi på väg- och mät. 9,7 kg och 72,5 cm. Så det går ingen nöd på honom, trots magsjuka.
Däremot ville BVC-sköterskan att vi skulle kolla upp hur det är med tålighet för mjölk. Jag har ju märkt sedan han var en pyttis att han inte klarade mjölkpulver i ersättningen. Yoghurt och grädde har jag prövat lite grann också. Han kräks riktigt illa om han får det. Lite utslag i ansiktet också.
Så vi har fått en läkartid om två veckor.
Vet inte vad de gör för att kolla. VI får väl se.

Leverpastejmackor är det mest populära just nu - eller nej, det VI äter är det mest populära. Så kött och potatis går utmärkt.
Annars äter han hemgjord havregrynsgröt med smör och frukt. Hemlagad mat för det mesta en gång (ger jag burkmat får han utslag i ansiktet, så jag försöker att låta bli, eftersom jag inte är helt säker på vad det är han inte tål).

Jennymaria: Vi har samma problem när det gäller väcka syrran på natten. När han var sjuk sov han nog bättre än någonsin, men annars har han för sig att låta och göra sig hörd mitt i natten. Ibland flera gånger.
Jag vet inte riktigt hur vi ska hantera det. För jag vill helst inte störa honom, då han för det mesta kommer till ro av sig själv, men samtidigt vill jag inte att Vera ska vakna och ännu mindre ramsa. Det är VI som ska ha ansvar för att han sover, inte hon.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Hej hej!

Får jag hoppa in här också? Har en liten skrutta född i december, så hon är väl mer ett vinterbarn eg :)

Emma: vet att på Lindex har de rätt smarta mössor som liknar rånarluvor som garanterat håller dem varma i blåsten. Hannah har en sån och den står tom emot snålblåsten här nere i skåne!
Sen är ett annat tips den dära bärpåsen man kan köpa till babybjörnen och ha runt dem om man är orolig för att de ska frysa om benen och armarna. Den är supersmart. Först trodde jag att det var ett onödigt köp men det visade sig vara rätt smart!

/LO: det där med amningskudden var ju en brilljant idé som ska testas imorgon! Hannah vill mest bara få sitta upp, stå i våra famnar eller kräla och så ska vi hålla mot fötterna hela tiden. Hon gillade gärna att sitta själv i babysittern eller leka på golvet förr men nu vill hon bara träna träna träna hela tiden! Så sitta upp i amningskudden kanske kan avlasta oss lite?!
Lycklig mamma till Hannah 081221
~En ängel som tagit mitt hjärta med storm ~
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Såhär kan det se ut: http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a210807/00000052
Det är kusinen som "sitter" i kudden och hon är knappt fyra månader där.

Idag har jag provat en Hippychick. Den är dyr, så jag köpte ingen, men jag funderar på att leta efter en begagnad. Någon som provat?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Ah., så söta de är på bilden! :-D

Ska testa med Hannah när hon vaknar från morgonluren!

Idag har vi underbart solsken ihela trädgården! Ska ut och investear i lite påskliljor i kruka och plantera ut i krukan på framsidan!
Och kankse några penséer. Älskar sånna!

Tänka sig att våren är här!

Hoppas ni får en fin helg töser (och pågar)!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Välkommen hit Miss Giggle! :D

Vilka underbart söta barn du har /LO! :heart: Leverpastejmackor är mest poppis här också! Insåg det när Elvira snodde min macka när jag ammade och åt frukost samtidigt. Har väl aldrig hört ett sånt nöjt smackande! :D

Emma: Elviras favvo i vagnen ute är att ligga på mage och kika över kanten (som en U-båt :wink: ). Om det inte vräker ned så vänder jag på henne så hon har huvudet i fotändan och ser bättre ut och är vänd mot mig. Kan väl tillägga att hon är en riktig starkis och lätt kan ligga så en timme utan att bli trött i kroppen. Men jag tror inte det blir för kallt i tex Babybjörn. Du kan ju alltid vända honom inåt en stund om han verkar bli kall.

Nu är vi på besök hos mina svärföräldrar och jag och tjejerna ska stanna kvar här i stan, fast hos min mamma, resten av veckan. Hoppas att det kommer funka bra med sömnen när vi är borta. Natten gick bra i alla fall.

Vet inte om jag skrev det förut, men vi slutade med nappen för några veckor sen och det gick bra. Har skapat en sluta-med-napp-inspirations-tråd på SoS -lägg gärna in era egna napp-slutar-berättelser där!

KRAM
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Vilken underbar dag, solen sken och vi var ute i 2 h. Gick bra att ha honom i babybjörnen utåtvänd, var vaken och nöjd i en timme så det kändes helt fantastiskt. Emil kunde springa runt precis som han ville och jag behövde inte släpa med mig syskonvagnen på alla stigar.

Nu har vi flyttat ihop dem och det går super. Men vi har garderat oss lite, Elias sover i vagnen fortfarande så man kan köra ut honom om han skulle hålla låda framåt morgonen. Känns lite läskigt att ta steget till spjälsäng, om han skulle vakna och ligga och hojta (vilket han inte brukar göra) så kommer ju Emil vakna och det känns inte riktigt schyst.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

ElinN skrev:Vilka underbart söta barn du har /LO!
:heart: :oops: :heart:

Härligt Emma :!:
Känns som hela Sverige utom vi hade fint väder igår :( Men men, vi röjde förrådet i källaren, så det går att komma in där.
Tre stora kassar med skräp, tre stora kassar med "lämna till myrorna".

Jo, Emma, du blir förvånad hur lite de stör varandra, barnen. Ivar kan låta bra länge innan Vera vaknar. Och störs hon så är det mest att hon har vaknat, gått på toa och han har vaknat av ljuset (hon slarvar lite med att stänga dörren helt).
Annars sover hon genom gnällgråt och ramsor och han vaknar inte av att hon går upp på toa eller hostar.

Nu ska jag fortsätta röja. Nu är det arbetsrummet som får sig en omgång. Tyger och trådrullar, tangentbord och gamla räkningar hamnar i någorlunda ordning :D

Ivar sitter i sin nya favvogrej (dock inte så länge) http://se.fotoalbum.eu/hjortstigen/a222116/00000023

/LO

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Åh LO så söt hon är! :-D Man blir ju riktigt varm i hela kroppen när man ser det leendet!

Vi hade inte direkt underbart väder här, varken igår eller idag.
Tog mig ändå i kragen och gick en lååång runda med lillpluttan i vagn, och så badade vi jättelänge innan så hon var helt slut stackarn. Hon har nyss kommit på att man kan spralla med benen rätt rejält i det dära badkaret! :-D
Fick tipset av en kompis att man ska lägga ut handdukar i badkaret typ 5 cm tjockt, fylla på vatten upp till öronen och lägga dem där. Så kan de spralla rejält med armar och ben utan att det gör ngn skada. Så ska man inte hålla i dem så de är helt fria. Ska testa det imorgon ist, idag körde vi på som vanligt.
Det är ju lite så att lägga dem i vattnet själv men så länge man har koll så kanske det inte är så farligt!

Just nu är inte Hannah sitt vanliga underbara jag, hon har nog ngt utv språng, så hon är inte sig själv. Lite väl mamimg jmf med hur hon brukar vara. Igår så gallskrek hon bara mormor eller farmor skulle hålla henne. Bara mamma och pappa var bra nog... Har era barn haft en sådan period också? Jag blir lite orolig nu, man vill ju inte klistra sig på dem så de inte kan klara sig utan en, men ändå vara där så de har en till hands när de behöver en.

Emma: Låter som att ni hittat ett vinnande koncept!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

:heart: Bebis-leenden är något speciellt :D

Oj vilken dag. Det är jobbigt att vara ute i friska luften OCH bada länge :D Badar du med henne?
Jag försökte det med Vera ett par gånger, men hon blev skitförbannad :evil: Nu, när hon är lite äldre kan vi ha mysigt i vattnet, men inte när hon var bebis. Däremot badar gärna Vera och IVar ihop (fast hon badar och han kommer ner i vattnet i några minuter.

Hon börjar närma sig 3 månader. En ökningsperiod, kanske. Mer mat! Ge henne så mycket som går i.
En orsak till att Anna rekommenderar att börja med smakisar nu.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Håller med /LO, märkte tydligt att det efterfrågades mer riktig mat vid det laget. Nu ska jag gå och kolla på Familjen Annorlunda. Än är man ju lååångt ifrån dem, men vem vet vad som händer i framtiden :wink: 8)

Kram Emma
Miss Giggle

Inlägg av Miss Giggle »

Jag är ju en sån fegpotta men ja, det ska jag kankse börja prova. Iaf en sked om dagen ska hon väl palla?
Har även funderat på att byta upp till nästa steg ersättning, Nan 2.
Så en kombination av de båda kankse kan göra henne mer glad?!

Är det gröt då man ska testa? Vilken rekommenderar ni?

Emma: Familjen Annorlunda ger mig sån styrka. Ibland när jag tycker det är lite jobbigt tänker jag på just de stora famiiljerna som har fleeera barn och lyckas ändå. Så kan jag inse att jag inte måste ha sånnna krav på mig ändån! Hon blir nog en vettig bebis ändå!

/LO: ibland badar vi tillsammans men jag har lite problem med att ta mig upp ur badet med henne i famnen. Är så rädd att jag ska vurpa och så tappar/faller jag och skadas. Så jag försöker bada tillsammans med henne när pappa är hemma. Men ibland får vi bada på dagen av diverse anledningar och då blir det lite som det blir. Men glad är hon likväl! :-D

Nu är det sängen för mig töser, Hoppas ni får en bra natt och en fin morgon!
kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"