SM från början

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LaQ

Inlägg av LaQ »

Tack TorsMamma! :D

Vi brukar göra så som du säger med bekräftelse på fjärde versen, dvs tona ner och avsluta mjukt. Ska man egentligen göra så trots att han inte är tyst? Han ligger ofta och gnölar lite innan han ska sova. Ibland är han helt tyst när vi lagt honom. Det går i vågor upplever jag. Hur som helst skriker han inte upp sig utan lugnar sig självt. Vi lägger, ger ramsa på väg ut och går och gör annat. Efter en stund somnar han ju oavsett om han gapar lite först. Det är här jag givit bekräftelseramsa separat ibland om han inte varit tyst när jag gått med ramsan. Hur skulle du hantera det?

Brukar inte söva med dammsugning men idag när han vaknade i skarven startade jag dammsugaren på nedervåningen. Då hörde jag inte hur han skrek men när jag stängde av och lyssnade började han igen och då satte jag på dammsugaren igen och fortsatte en stund till. Sedan var det tyst. Allt som allt tog det kanske 5 minuter. Gav ingen ramsa här.

Senaste dagarna har han vaknat under luren men då har jag pratat i telefon och bara pratat vidare över skarven och hans gap och då har han tystnat själv och somnat om ganska snabbt utan ramsa också.

Är det ok att hantera det såhär utan ramsa?

Det KAN inte bero på matmängd att han vaknar för både igår och idag hade han ätit en halv portion gröt + 1 stor burk mat + lite fruktpuré till lunch. För tre dagar sedan åt han dåligt på lunchen men sov ändå luren igenom. Så det verkar inte ha något samband.

Har radion på dagtid som kvällstid i köket utanför hans rum.

Vet inte om det är 8 mån-ångest. Men förra veckan var han gnälligare än vanligt. Vilket har fortsatt lite den här veckan även om jag tycker det är lite bättre nu. (När jag är hemma blir det nog lite mer social delaktighet än när pappa är hemma.) Har sett honom sitta med nån leksak eller bitring t.ex. i köket och banka huvudet bakåt i skåpen. Inte så hårt men ändå vaggande lite. Har läst att de kan göra så vid 8 mån-ångest. Ensamleken har funkat bra senaste dagarna. Nätterna likaså.

Däremot är det tänder på G. Kan skymta något litet vitt som lyser igenom i nederkäken. Junior verkar lite störd av det och räcker ut tungan och liksom slickar sig där. Dreglar lite mer än vanligt när han gnager på saker.

Igår kväll var han kinkig och ville inte äta riktigt varken till middag eller kvällsslurk. Det går ju inte att tvinga nån som kniper igen munnen så det fick vara. Gav honom en alvedon före läggdags ifall det skulle vara tänderna som stör honom så. Inte vet jag om det gjort nån skillnad men han har sovit gott hela natten i allafall. Är det rimligt att ge dem alvedon varenda dag eller ofta när de får tänder? På BVC säger de det. Men å andra sidan säger BVC att man ska ge dem allergimedicin för att få dem att sova också så... :roll:

Till sist, japp vi har mörklagt i hans rum både dag och natt. Nu ska vi avsluta här (Junior har ägnat sig åt viktig forskning en lång stund medan jag suttit här, nu hjälper han mig att arbeta vid datorn genom att äta på datormusen) och fixa lite välling till mellis! :)
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej LaQ, jag tycker detta är en STRÅLANDE rapport. Du har hanterat det hela HELT korrekt!!

Läs gärna på i BB om just 8 mån ångesten. Lite mera sysslor på golvet brukar hjälpa här! Jag gjorde faktiskt så också att jag lade mig platt fall på golvet och lät Tor kräla på mig en stund tills han var klar. Min rygg klarar inte av att bära och bär det gör jag bara inte. Men närhet DET har vi, i massor! Men då på golvet och mera som kontakt, även sittandes i diskhon osv.. körde jag (gör fortfarande) massor! :D

Läs gärna i mina favoriter också om 8-mån ångesten. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Ny rapport! Junior har hunnit bli 8 månader. :D

Jag har läst på i BB om 8 mån-ångest igen. Har försökt att inte "särbehandla" Junior pga detta utan försöker vara som vanligt. Ett tag har han inte varit den självständiga forskaren som han varit tidigare utan han har varit lite mer klängig och vill gärna komma och ställa sig mot mig och dra mig i byxbenen. Han vill vara med överallt där jag är osv. Har löst det med mer social delaktighet, då är han nöjd. Men det har hänt att han brutit ihop när jag satt ner honom på golvet igen när vi t.ex. diskat klart. Har också gjort som du skrev TorsMamma, satt mig på golvet och bara varit och låtit honom klättra på mig. Bär inte heller omkring på honom för att han ska vara nöjd!

Det är lite bättre nu och jag vet inte om det är 8 mån-ångesten som redan börjat klinga ut. I så fall måste jag säga att den varit betydligt lindrigare än jag väntade mig. Eller så har den riktiga ångesten inte infunnit sig än. :?

Ensamleken har fungerat bra, som förut. Ibland somnar han snabbt och sover länge, ibland leker han en timme eller mer innan han somnar. Då har jag väckt honom efter 20 min istället för 45.

Långluren har fungerat jättebra senaste veckan. Inga uppvak!

Min attityd har blivit mycket bättre och jag njuter mer av att vara hemma med Junior. Känner att jag vet vad jag ska göra om han vaknar och skriker på långluren. Vilket varit mitt största orosmoln. På med dammsugaren bara så somnar han om på ett par min.

Maten har gått upp och ner. Vissa dagar äter han kolofantiska mängder medan andra dar kniper han igen munnen och surar vid bordet. Jag har lärt mig att hantera det också. Jag kan ju inte tvinga honom. Jag har lärt mig att se mer avslappnat på det och inte sitta med känslan "han måååste äta". Jag måste spänna av lite så att jag inte gör nån grej av det.

Nån gång i veckan ca vaknar han på kvällen och skriker. Antingen i första 45 min-skarven vid kl 20 eller runt 21.30-22. Har hanterat detta med husljud (prat, telefon, köksslammer osv) och han lugnar sig och somnar om efter några min.

Ibland vaknar han tidigt på morgonen men då skriker han aldrig, utan ligger bara och pratar och knorrar. Det har vi inte gjort något åt alls. Han somnar om. Pappa går ju upp nån timme tidigare än oss och jag gissar att Junior vaknar då.

Natten till igår vaknade jag vid 4 av att Junior lät. Inte skrik men lite gnöl. Lät honom hållas och han somnade om men vaknade igen. Så höll han på till kl 5. Vaknade, somnade osv. Sedan sov han till morgon och jag väckte honom 7 som vanligt. En myyycket trött kille. På ensamleken somnade han sedan efter bara 10 min och sov sina 45 som en liten gris innan jag väckte honom. Senare under dagen upptäckte jag att hans lilla tand spruckit igenom tandköttet. Troligen har han väl haft tandvärk och inte kunnat sova på natten. Men vilken liten hjälte han är som ligger och gnölar lite och hanterar det själv utan att skrika på hjälp. O:)

Har några frågor...
:?: Är det ok att hantera uppvak på kvällar och dagtid som vi gör, dvs utan ramsa?

:?: Sedan undrar jag om någon vågar sig på en analys varför han vaknar och skriker så på kvällen ibland. Är det något man får acceptera eller kan man jobba bort det på något vis. Känner han sig inte säker och trygg än?
~ På äventyr ~
Elle

Inlägg av Elle »

TACK för en härlig rapport :D
LaQ skrev: Har några frågor...
:?: Är det ok att hantera uppvak på kvällar och dagtid som vi gör, dvs utan ramsa?
Jag tycker att ni hanterar uppvaken på ett strålande sätt, fortsätt så!
LaQ skrev:
:?: Sedan undrar jag om någon vågar sig på en analys varför han vaknar och skriker så på kvällen ibland. Är det något man får acceptera eller kan man jobba bort det på något vis. Känner han sig inte säker och trygg än?
Det ÄR jättevanligt att sömnen blir lite skakig i samband med 8-månadersångesten och det går över. Så fortsätt med samma attityd så kommer detta snart vara förbi.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LaQ

Inlägg av LaQ »

Elle, tack för uppmuntran och bekräftelse. :D

Livet går vidare... Inga uppvak med skrik på långluren på över 2 veckor nu. 8) Det har hänt 2 ggr att han vaknat efter 1 h 15 min och legat och snackat lite men jag har inte gjort något åt det och han har då somnat om eller varit fortsatt vaken till väckningsdags. Helt OK, han är ju iaf inte ledsen eller arg.

Vi har fortfarande uppvak med skrik på kvällen nån gång ibland. Åtgärdar det med husljud och han somnar om efter några minuter.

Just nu är livet extra jobbigt för Junior eftersom han åkt på en redig förkylning. Den första i hans 8 månader långa liv ska tilläggas, inte illa att ha klarat sig såhär långt. Han sover ungefär som vanligt på nätterna, förutom när han hade feber då han vaknade nåra gånger och skrek eller bara låg vaken och mumlade innan han somnade om.

Matmängden minskar helt klart nu när han inte mår riktigt bra. Han har svårt för vällingen verkar det som. Kvällsslurken har han vägrat i några dagar. Han vill gärna dricka vatten och det är ju bra med vätska iaf.

Nåja, vet kanske inte vad jag ville säga med det här inlägget egentligen, mer än att jag ville skriva av mig lite och rapportera. Kaanske få nåt gott förkylningsråd. :oops:

Nu ska jag hämta Junior från ensamleken/morgonluren. En trött kille idag!
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Sök på förkylning så får du flera bra tips. Alvedon och Näsfrida är mina bästa vänner! Och is i magen över den obefintliga aptiten! 8)
LaQ

Inlägg av LaQ »

TorpSara skrev:Sök på förkylning så får du flera bra tips. Alvedon och Näsfrida är mina bästa vänner! Och is i magen över den obefintliga aptiten! 8)
Jupp Näsfrida är toppen! Tycker jag. Junior är av en heeelt annan åsikt. 8) Men det hjälps inte. Alvedon har han bara fått om han haft feber. Nezeril nässpray får han också på morgonen, före middagen och innan nattning.

Finns det något annat än välling man kan ge som inte är så slembildande? Det enda som gått ner som kvällsslurk har varit banan (i stooora bitar att gnaga och gegga med själv, det mesta hamnar överallt utom i magen förstås). Han dricker välling till frukost och mellis fortfarande så... är han hungrig borde han dricka till kvällen också. Men det är ju valfritt... :roll:
~ På äventyr ~
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kalla grejer? Jag är inte så noga när det är sjukt. :wink:
Mycket fet, dyr glass, smoothie och fruktyoghurt blir det. Och Sempers gröt på burk och mellisbägare, kylskåpskalla... Men välling är oftast stöttepelaren.
LaQ

Inlägg av LaQ »

Nu börjar vi hämta oss från förkylningen som verkar ha gått runt här hemma i lilla familjen.

Skulle gärna vilja få lite synpunkter på schema. Det känns som att det är dags att justera nåt. Precis i detta nu har Junior ensamlek vilket han har haft i 1h och 20 min nu. Han verkar ganska nöjd och pysslar på med sitt. Nåt smågnäll nån gång. I vanliga fall brukar vi ta upp honom nu om nåra min men idag har han inte sovit nånting. De senaste dagarna har han också somnat väldigt sent. Vi har låtit honom få 5 eller 20 min vilket som passat in hyfsat på schemat. Hur ska man hantera detta?

Långluren sover han sedan utan problem sina 1.5 h. Kan knappt tro att det är sant. 8) Det har hänt att han vaknat strax innan han ska upp, men då glad och ligger och pratar.

Eftermiddagsluren somnar han som vanligt gott i vagnen på promenad och sover sina 20 min. Ofta väcker vi honom. Men ofta är han halvvaken men ligger och blundar och myser sålänge skynket är nere. Men direkt jag tar upp det så är han på g. Ofta är han lite sur han man väcker honom då vilket han aldrig är andra lurar.

På morgonen har han vaknat kvart i sju som en klocka senaste dagarna.

Uppvaken med skrik på kvällarna har minskat och jag upplever att han känns tryggare iom det. Eller så är det jag som känner mig tryggare. Nåja det smittar ju av sig på honom förstås. :P

Vidare känns det som att det har hänt något med honom i helgen. Kan inte svara på vad. Men han känns så mycket mer medveten om saker, har en starkare vilja och det går absolut inte att "lura" honom eller avleda och trolla bort.

Med maten går det bra. Han han börjat äta riktigt ordentligt till middag! 1 stor burk mat, ½ burk frukt och ca 100 ml gröt (lite lösare i flaska) kan gå i! Ofta vill han inte ha någon kvällsslurk.

Nu har jag plockat upp Junior från ensamleken efter nästan 1.5 h utan att han sovit nåt... Dags för oss att ta den sedvanliga förmiddagspromenaden med hundarna!
~ På äventyr ~
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tycker det låter på PRICKEN som det är dags för ett 9-11 mån schema för er och det stämmer ju väldigt bra med tiden också. :wink:

Sömnbehovet är då 14 timmar och fördelas lämpligt på 12+20(ev 45)+1,5. Sitt ner med papper och penna, ni får nog ihop det. Återkom om du vill bolla tider!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Var väl det jag misstänkte... 8) Nu känner jag mig lite "stressad" för vi behöver nog verkligen fixa nytt schema typ NU. Tidigare har jag haft klart för mig schema för framtiden så att säga men nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra. :?

Såhär har vi det nu.
7.00 godmorgon!
(vi kramas lite och sedan får Junior krypa fritt medan jag går på toa, fixar välling etc)
7.20 välling (sedan får Junior krypa fritt och brukar passa på att bajsa om han inte gjort det före vällingen)
blöjbyte, påklädning
7.50 ensamlek (inkl. lur 45 min vilken har minskats ner till 20 min och nu inget alls)
9.15 tas upp
påklädning, gå ut med vagnen och hundarna
10.30 hemma igen, Junior får krypa fritt medan jag fixar lite och sedan gör lunch till Junior
10.45 lunch, blöjbyte
social delaktighet
11.30 bus och skratt
11.45-13.15 sova långlur
morna sig i soffan och kramas lite
13.30 social delaktighet
14.00 mellis (välling)
mer social delaktighet bjuds men Junior väljer oftast att syssla med egen forskning
15.00 gå ut med vagnen och hundarna
15.35 läggs ner i vagnen, det tar kanske 10 min innan han sover och sedan väcker vi efter 20 min, promenerar vidare
ibland är vi ute och grejar med nåt eller träffar grannarna osv utanför efteråt
17.00 värmer mat, äta middag
17.30 läsa en bok, pappa brukar komma hem från jobbet och vi sitter och umgås allihop på golvet
18.00 bad
18.30 välling
skratt och bus
19.00 godnatt

Som det varit nu har som sagt förmiddagsluren varit den som självmant ändrats och minskats ner. Plus att han börjar vakna en kvart eller halvtimme före väckning och ligger och snackar och somnar inte om längre.

Har några funderingar...
:?: Om man plockar bort eftermiddagsluren, senarelägger man långluren då?

:?: Som det varit på sistone har Junior mer eller mindre vägrat att dricka välling till kvällslurk. Han äter bra till middag men det är ju ändå 2 timmar före läggdags... Klarar han sig på det hela natten, hur ska vi hantera detta?

:?: När man gör schemaändringen, hur hanterar man eftermiddagen och kvällen den första dagen när Junior inte sovit något på förmiddagen och man plockar bort eftermiddadgsluren också. Tänker att eftermiddagen och kvällen kan bli lite tuff den dagen...

:!: Önskar gärna synpunkter!
~ På äventyr ~
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Det låter som om du har glad koll på läget.

Om han inte sover på fm så är det ju ingenting som hindrar att du erbjuder ensamlek precis som nu, låter honom ta 5-minuter om han somnar men behåller den korta luren i vagn på em ett tag till, tills ni är nere i en lur om dan!!
Bara för att dom flesta behåller en kort på fm och tar bort den på em behöver inte ni göra det. 8)
Jag tycker tvärtom att det låter som om han behöver den på em, när han somnar så snabbt, snarare än den på fm. Vad man går efter är ju insomningen på kvällen, är den dålig pga em-luren?! Och tiden runt lunch, är den jobbig pga bristen av fm-lur?

Plus att han börjar vakna en kvart eller halvtimme före väckning och ligger och snackar och somnar inte om längre.
Om det är lunchluren du snackar om här, så är det givet tycker jag. Fm- luren ryker. :D

:arrow: Så gör somliga. Somliga forts ha promenad i vagn så det iaf blir vila runt tiden där luren låg förut. I en övergångsperiod.

:arrow: Jag lyckas ju inte få några flaskbarn :lol: så här hemma är det samma lika. K fick en banan eller lite fet youghurt el gröt strax före läggning. Eller erbjöds det iaf.

:arrow: Man går ut och går och ebjuder en 5-minutare till exempel.

Kram!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!

Om han inte sover på fm så är det ju ingenting som hindrar att du erbjuder ensamlek precis som nu, låter honom ta 5-minuter om han somnar men behåller den korta luren i vagn på em ett tag till, tills ni är nere i en lur om dan!!
Bara för att dom flesta behåller en kort på fm och tar bort den på em behöver inte ni göra det. 8)
Jag tycker tvärtom att det låter som om han behöver den på em, när han somnar så snabbt, snarare än den på fm. Vad man går efter är ju insomningen på kvällen, är den dålig pga em-luren?! Och tiden runt lunch, är den jobbig pga bristen av fm-lur?

Plus att han börjar vakna en kvart eller halvtimme före väckning och ligger och snackar och somnar inte om längre.
Om det är lunchluren du snackar om här, så är det givet tycker jag. Fm- luren ryker. :D

:arrow: Så gör somliga. Somliga forts ha promenad i vagn så det iaf blir vila runt tiden där luren låg förut. I en övergångsperiod.

:arrow: Jag lyckas ju inte få några flaskbarn :lol: så här hemma är det samma lika. K fick en banan eller lite fet youghurt el gröt strax före läggning. Eller erbjöds det iaf.

LaQ

Inlägg av LaQ »

kattklo skrev:Hej!

TACK för snabbt svar! :D Intressanta synpunkter...

Svarar på dina frågor först. Nej jag upplever inte att det tar lång tid att somna på kvällen pga eftermiddagsluren. Snarare känns han ändå ofta trött och kan vara svår att få att skratta på kvällen osv. Tycker mest att vi är jobbiga och vill helst syssla med egna projekt.

Tiden runt lunch kan vara lite jobbig vissa dagar ja. Men inte extremt svår.

Får jag välja har jag hellre en pigg och glad kille som orkar äta en ordentlig middag på kvällen och tar lite strul runt lunch.

Tittar man på våra aktiviteter för övrigt så är eftermiddagarna den tiden då det händer saker. Dvs hittar vi på något så är det då. Junior brukar vara på bäst humör efter långluren och hela eftermiddagen och kvällen. Han är ganska aktiv och pysslar med en massa projekt.

På förmiddagen har han förstås sitt arbete på ensamleken. Men vill han kan han ju ta en liten lur då. Efter ensamleken och fram till lunchen är vi ute och går. Då sitter han i vagnen och på så vis är det ju mer vila än på eftermiddagen då han är mer aktiv. När han kan gå själv blir det ju säkert mer aktiv tid ute på förmiddagen men då har han hunnit bli äldre och behöver kanske inte den vilan på samma sätt.

Han somnar inte sittandes i vagnen på förmiddagen även om han inte sovit nåt på ensamleken om vi så är ute och går i en timme eller mer. Skulle inte tro att han gör det på eftermiddag heller iofs.

Det är rimligt att det tar 10 min att somna när jag lägger ner honom i vagnen på eftermiddagen?
kattklo skrev:
Det här gäller morgonen, även om det har hänt några enstaka gånger på lunchluren att han vaknat nån kvart tidigare och legat och snackat utan att somna om.

Imorse somnade han på ensamleken och fick 20 min exakt före ensamleken var slut. Om jag nu bestämmer mig för att ändra schemat ska jag då bara låta honom få 5 min även om en 20-minutare ryms inom tiden för ensamleken?

Så för att sammanfatta... du tycker att det skulle funka att behålla schemat med mat- och sovtider. Förutom att jag endast tillåter en 5 min-lur på ensamleken?

När det gäller kvällsslurken så har vi erbjudit vällingen och ibland har det gått i lite när han får sitta i matstolen vid bordet. Häller vi vällingen i pipmugg blir han sur, den ska det vara vatten i! Inget annat! 8) Vi har erbjudit lite andra saker som kvällsslurk. Majskrokar, avocadobitar, banan i bitar, smörgås, kalla makaroner. Sånt han kan pilla med själv. Det går bättre. Han vill göra själv! Dock går det inte i speciellt mycket. Mosad banan går sällan att ge honom öht. Inte gröt med sked heller. Naturell pulvergröt i flaska med extreeeemt stort hål i nappen dricker han som förrätt till lunch och middag. Annars går det inte med gröt. Han dricker gärna bara vatten i pipmuggen till kvällsslurk. :roll:
~ På äventyr ~
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det jag säger är bara att när du behöver minska antalet sömntimmar går dom ju att ta från fler ställen än eftermiddagsluren.
Anledningen att många tar den först är att ungarna slutar sova då! Eller att insomningarna på kvällarna börjar ta uppåt en timme.

Att det tar 10 minuter före han somnar på em tycker inte jag är någon tid alls.

Jag vet att AW her self lät sina barn sova eller inte sova på morgonen (under ensamleken) som dom själva behagade. På så sätt behövde ju inte hon bestämma när det behovet inte fanns längre så att säga.

Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"