Vi brukar göra så som du säger med bekräftelse på fjärde versen, dvs tona ner och avsluta mjukt. Ska man egentligen göra så trots att han inte är tyst? Han ligger ofta och gnölar lite innan han ska sova. Ibland är han helt tyst när vi lagt honom. Det går i vågor upplever jag. Hur som helst skriker han inte upp sig utan lugnar sig självt. Vi lägger, ger ramsa på väg ut och går och gör annat. Efter en stund somnar han ju oavsett om han gapar lite först. Det är här jag givit bekräftelseramsa separat ibland om han inte varit tyst när jag gått med ramsan. Hur skulle du hantera det?
Brukar inte söva med dammsugning men idag när han vaknade i skarven startade jag dammsugaren på nedervåningen. Då hörde jag inte hur han skrek men när jag stängde av och lyssnade började han igen och då satte jag på dammsugaren igen och fortsatte en stund till. Sedan var det tyst. Allt som allt tog det kanske 5 minuter. Gav ingen ramsa här.
Senaste dagarna har han vaknat under luren men då har jag pratat i telefon och bara pratat vidare över skarven och hans gap och då har han tystnat själv och somnat om ganska snabbt utan ramsa också.
Är det ok att hantera det såhär utan ramsa?
Det KAN inte bero på matmängd att han vaknar för både igår och idag hade han ätit en halv portion gröt + 1 stor burk mat + lite fruktpuré till lunch. För tre dagar sedan åt han dåligt på lunchen men sov ändå luren igenom. Så det verkar inte ha något samband.
Har radion på dagtid som kvällstid i köket utanför hans rum.
Vet inte om det är 8 mån-ångest. Men förra veckan var han gnälligare än vanligt. Vilket har fortsatt lite den här veckan även om jag tycker det är lite bättre nu. (När jag är hemma blir det nog lite mer social delaktighet än när pappa är hemma.) Har sett honom sitta med nån leksak eller bitring t.ex. i köket och banka huvudet bakåt i skåpen. Inte så hårt men ändå vaggande lite. Har läst att de kan göra så vid 8 mån-ångest. Ensamleken har funkat bra senaste dagarna. Nätterna likaså.
Däremot är det tänder på G. Kan skymta något litet vitt som lyser igenom i nederkäken. Junior verkar lite störd av det och räcker ut tungan och liksom slickar sig där. Dreglar lite mer än vanligt när han gnager på saker.
Igår kväll var han kinkig och ville inte äta riktigt varken till middag eller kvällsslurk. Det går ju inte att tvinga nån som kniper igen munnen så det fick vara. Gav honom en alvedon före läggdags ifall det skulle vara tänderna som stör honom så. Inte vet jag om det gjort nån skillnad men han har sovit gott hela natten i allafall. Är det rimligt att ge dem alvedon varenda dag eller ofta när de får tänder? På BVC säger de det. Men å andra sidan säger BVC att man ska ge dem allergimedicin för att få dem att sova också så...
Till sist, japp vi har mörklagt i hans rum både dag och natt. Nu ska vi avsluta här (Junior har ägnat sig åt viktig forskning en lång stund medan jag suttit här, nu hjälper han mig att arbeta vid datorn genom att äta på datormusen) och fixa lite välling till mellis!