SM med Samuel

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana

Re: SM med Samuel

Inlägg av SaraMilana »

Ni jobbar på så fint med nätterna, jag är sjukt impad! =D> :heart:

Den bästa resesängen tycker jag är den som får plats under vagnen.... Vår gör det inte och det irriterar mig varje gång!

Resetråden finns nästan längst ner bland favoriterna!

Och för att mörklägga på annan plats tycker jag det är överlägset med aluminiumfolie och en rulle blå maskeringstejp. Billigt, beckmörkt och det blir inga märken kvar när man lämnar!

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:oops: Tack!! :mrgreen:

Flytten till eget rum blev en liten flopp, eller rättare sagt, den hände inte! :^o Rummet luktade fortfarande golvolja :shock: #-o så vi ställde spjälisen i ett förråd i stället (stackars barn, ur klädkammaren och in i förrådet! :lol: ) och där sover han nu så sött. Har gått utmärkt, en solfjäder extra bjöd jag på vid de två första läggningarna men nu är frågorna besvarade. Dock vaknar han ca 10 min tidigt, piper till men slumrar sedan till igen. Det nya roliga färgglada täcket med djur på är också väldigt spännande att ligga och titta på dagtid.

Jag undrar nu:

När och hur införa väckarklocka? Kan jag ha den i hans rum (en utan ljus såklart) fast han inte kan stänga av den själv? Nu har jag ringsignal innan jag går in (mobilen :wink: ).

När behövs och införs snutte-trasa eller filt eller vad det nu kan vara? Vid 8-mån ångest? Eller nu?

Tack och hej så länge!

S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Snutte kan du inför när du vill, det kan ju vara bra att han den på plats inför åtta-månadersångesten tycker jag. Jag minns inte riktigt när vi började men J hade en mjukisskallra från teddykompaniet, en mus från dinglisarna. Han fullkomligt älskade att ha nosen i munnen vid 3-4 månader så vi köpte en likadan mus fast som snutte (dinglis) om du förstår vad jag menar. Han älskar fortfarande denna mus som har en väldigt uppnosig nos av allt snuttande och som sover med honom alltid :D .

Väckarklocka ska vara utanför rummet om jag minns rätt, använder det inte själv då jag är för lat och gillar sovmorgon :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Josef 7 år och Caesar snart 8 år har fortfarande sina snuttisar, de är jätteviktiga :wink: :wink: Nomi har också en som heter Gunnar. Den fick hon när hon föddes o ligger bredvid henne när hon sover, jättemysigt o tryggt. Hos farmor har hon en rosa snutte som heter Lola. :wink: så köp du en till Samuel!

Väckarklocka är verkligen fantastiskt. Här har det funkat bra med den. Jag kurade mina killar när de var lite äldre o införde då klocka, Caesar 20 mån t o m sa - i morron bitti kocka ringer :lol: :lol: då hade jag klockan utanför, en vanlig hederlig klocka, o de fick turas om att trycka på knappen. Idag har vi mobilen till Nomi o signalen som ringer på morgonen signalerar att först NU är det morgon (sen vaknar hon, som i morse, för tidigt ändå, ibland...men i det stora hela funkar det himla bra).

Har också kört på aluminiumfolie när vi rest, bra tips med bättre maskeringstejp att sätta fast med, vanlig tejp ger fula märken på glas :(

Kram Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej igen och tack så mycket för svaren!! :D

Men, :? , nu kanske jag inte förstår riktigt här, :-k , MamaA: ni kunde alltså inte använda den dinglis han redan hade? Blir det inte bra om man tar ngt han känner igen redan alltså? Jag vet nog inte riktigt vad en snutte är ska jag villigt erkänna :oops: , är den bara till för sängen och när man ska sova? Att liksom suga lite på och ha som sovkompis? Och då ville han ha sin dinglis på dagen så då fick ni köpa en extra?! Förklara gärna! Bra egenskaper? Storlek? Inget ljud, kanske? Hjälp, en hel djungel av möjliga snuttisar öppnar sig! :shock: :lol: Jag tror absolut han kan börja med en nu för han suger på filten han har i sängen nu när han börjat med spjälis.

Upplys mig! :idea:

Kram!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Den han hade var ett mushuvud på en stav, allt klätt i plysch och var en skallra, rätt så liten alltså. En snutte från teddykompaniet har samma huvud, mus, katt, hund, ko etc men är lite större och har en "längre tygkjol" istället och armar. Den är betydligt mysigare att gosa med, skallran är mer bara en leksak. James gillade musen eftersom han kunde suga på nosen, det gör han visserligen inte längre men nu ska det snusas på nosen istället. Han har den när han vill men vissa har det bara till sovning, det får man själv bestämma.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

AHAA!! :idea:

Då förstår jag! Vi har nämligen en sån där mus med "kjol" så jag trodde det var en sån James hade...och hade lite svårt att få ihop logiken :wink: Då ska jag leta fram/köpa lämplig snutte snarast!

8)
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Men nu förstår inte jag #-o . Då har ni ju redan en snutte???

Det är inte säkert att han blir intresserad av den omedelbart, brukar komma när de blir lite större. Jag gillar dinglisvarianten för den blir ren och fin i tvätten och går att använda i direkt när den kommer ur maskinen då den liksom är halvtorr redan när den är färdigtvättad. En egenskap som inte är att förringa t.ex. vid kräksjuka och liknade :wink: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Haha!! :D

Jo, om vi aktivt skulle använda allt han HAR, då skulle vi tyvärr inte se honom under alla saker... :lol: :shock: :lol: 8) Men visst, han har sugit på nosen på den ibland... :wink:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Snutte har jag faktiskt aldrig tänkt på att införa... Blev iaf betydligt klokare nu när jag läste konversationen ovan ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej hopp och glad alla hjärtans dag!! :D :heart: :D

Nu är det hög tid att skriva här igen! Inte minst för att jag behöver HJÄLP!!! :shock:

Allt har fungerat utmärkt hittills, trots att jag faktiskt har flexat ganska friskt mellan 20 och 45 min på em-luren... :oops: Vi (nja, men Samuel :wink: ) har också prövat på att sova i vänners resesäng samt invigt den egna Phil & Teds-varianten (jo, den ryms lätt under vagnen!) på två olika resor. Och allt har flutit på hyfsat, t.o.m. att somna för natten i bilstolen och sedan flyttas till resesängen gick bra! Några frågor förstås men inget allvarligt. Dessutom fick mamma en av sitt livs stora operaupplevelser i Umeå tack vare att pappa tog hand om Samuel och nattade (nattslurk är ganska ovanligt här, jag ammade lite tidigare i stället). För att försöka göra Irmasmamma grön av avund (jaja, jag vet att Thailand inte är så illa :lol: ) kan jag berätta att jag såg Eugen Onegin med Peter Mattei och Maria Fontosh :!: :D SJUKT BRA!!!

Ursäkta parentesen... :lol: Jo, vi har alltså haft det fint och senast igår em brast Samuel ut i gapskratt vid typ 3 olika tillfällen utan att jag har en aning om varför :shock: :lol: :D så han verkar också må väldigt bra! Det är riktigt roligt att vara hemma nu, trots att jag irriterar mig lite på att han inte åltränar tillräckligt utan hellre sitter i sin barnstol (eller knät :roll: ) och inspekterar slevar o dyl. Mysigt är det iaf och nöjd är han. Men till saken:

Jag tycker inte alls att han visar samma övertrötthet som tidigare MEN TVÅ gånger den här veckan har han vaknat efter 45 min på långluren och VÄGRAT somna om. I tisdags när det hände första gången var vi såklart på föräldraträff och jag kunde ju inte ägna all tid i världen åt att få honom att somna om (särskilt inte som jag på ett sätt tyckte att det skulle vara trevligt att han var med litegrann) så jag tog upp honom efter ca 15 min skarvande. Då var han superpigg och glad och trevlig i 2,5 h! :shock: Sedan sov han extra mycket på em såklart, ca 1 h och 15 min tror jag, jag väckte honom hans vanliga tid 16.15. Då var han TRÖTT och sista passet var en mardröm då han i princip skrek av och till hela tiden. Inte kul. Men väntat förstås!

Trots allt somnade han bums för natten och sov bra (fast jag tror det var något uppvak ganska direkt men han somnade om fint). Nästa dag var långluren perfekt och allt var som vanligt. På em sov han då 45 min (tror jag?) eftersom han somnade redan 15.20. Då går det liksom inte att ta upp honom efter 20 min för då måste man lägga honom så tidigt för kvällen (men det kanske eg. är bättre...tanken har slagit mig många ggr.)

Igår torsdag vaknade han 5 min tidigt på långluren (jag vet, det är ingenting), var trött på em men kunde inte somna förrän 15.40 (brukar somna 15.30) och sov därför lite mer än 20 min (när jag gick in för att väcka efter 20 min var det som att skaka liv i en död :shock: så jag gav upp och väckte vanliga tiden vilket gav 30 min sömn). Som väntat var han lite svårflirtad och tyvärr höll det i sig med ganska mycket trötthetsskrik under kvällen. Somnade inte heller direkt för natten utan babblade till 19 ungefär (det har också hänt förut).

Så idag vaknar han igen efter 45 min på långluren och är ARG när jag ramsar/gör ljud och vägrar helt enkelt somna om. Efter en stund tog jag upp honom och flyttade in honom till sängen (sov i vagn ute) men det hjälpte ingenting. Efter en evighets skarv med ledsna, arga och uppgivna frågor så tog vi upp honom och nu är han pigg och glad PRECIS som i tisdags.

På kvällarna har jag upplevt honom extra grinig och hungrig (?!) redan vid 17. Jag brukar amma då i väntan på maten men borde vi istället flytta fram middagen? Och hoppas han vill ha nattslurk?

Schemat vi kört på de senaste veckorna och som funkat strålande:

18.30-06.30 Natt, amning direkt på morgonen
7.30 Gröt
8.30 (senast) sova 45 min
10.45 ca Lunch
11.30 (senast) sova 2 h
13.30 vaken, mellis 14.30 men det tenderar att bli senare
15.30 (senast) sova 45 eller 20 (haha, jag VET att det är dumt!)
16.15 (senast) väckning
17.30 Middag men ibland inte förrän 18

Så:

Om jag skulle råda mig själv skulle jag nog konsekvent köra på 20 min på em och vid extrem trötthet lägga tidigare för natten. Men det som får mig att tveka är att babblet vid läggningarna på em och kvällarna kanske lika gärna skulle kunna vara övertrötthet? Vad tror ni? Övertrött eller dags att vara hård med 20 min-luren :?

Och kan han verkligen vara hungrig redan 17? Vad göra åt det i så fall? Flytta middagen? Eller är det bara em-gnäll som är vanligt? Han äter så galet mycket att jag ibland är rädd att magsäcken ska sprängas! (nej, jag vet att det inte kan hända... :wink: )

För övrigt tittar en tand just fram och gör nog lite ont. Jag trodde först det var därför han skrek så hemskt men då borde han ju inte vara så glad nu. Har inte märkt mycket av det förutom hemska gråtattacker (med hotande kvävning :shock: :cry: ) när han råkat riva sig i munnen med sin lilla sked.

Hjälp vad långt inlägg, men det var ju länge sen också! Råd önskas!!

Hjärtekramar till er!

Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Fortsätter med katastrofdagen (fast eg. är han väldigt rolig och glad mellan trötthetsvrålen): på em idag vaknade han igen efter 45 min med ett GALLTJUT och kunde absolut inte somna om. Känns lite sjukdomsvarning, han är lite täppt...eller så har han bara blivit galet övertrött idag. Försökte sedan ge honom en liten lur till men han låg då och babblade i stället (när han lugnat sig).

Nu vid nattningen var han så nära otröstlig man kan komma med honom, jag kände efter massa ramsor, husljud mm. att jag var tvungen att gå in och lugna och t.o.m. buffa!! :shock: :?: :shock: Det hjälpte faktiskt, puuh, men jag är verkligen inte van vid såna läggningar, så jag känner bara: VAD HÄNDER?? :shock: :-k Han liksom försöker somna och stoppar tummen i munnen men efter en kort stund blir han vrålarg och tjuter som en stucken gris! Övertrött? Inte trött? Tandsmärta? Nästäppa? Det här har iofs hänt förut vid övertrötthet inser jag nu när jag skriver...suck.

Men OM det är övertrötthet och han i så fall blir det så lätt och numera typ omärkligt, borde jag då bara helt sonika återgå till 3-månadersschemat? Eller hur skulle ni gjort?

Och angående föräldragruppen så är den alltså 11.30 (så SJUKT dålig tid! ](*,) ), dvs. exakt när hans långlur börjar i vanliga fall. Hur skulle ni gjort, går det att justera schemat på något sätt (nu när det ändå krånglar) eller ska jag bara acceptera att han missar allt (dessutom den enda "aktiviteten" vi har) och jag får sitta själv utan bebis och ha babyrytmik, göra fotavtryck, babymassage mm... :roll: #-o :lol:

HJÄÄÄLP!! :shock: :? :shock: :?
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Hinner bara med ett kort svar och hoppas du får fler lååååånga och uttömmande svar :)

Min första tanke är att din lilla Samuel ställde en fråga den där första gången och för första gången även fick ett svar som darrade lite på manschetten. När han ställde samma fråga nästa gång så fick han samma osäkra svar.. Alltså: fundera över hur du vill bemöta honom nästa gång och håll fast vid det. Jag brukar tänka att jag hellre vagnar och vagnar och vagnar à la pyttis hellre än att ta upp. Så hitta din egen säkerhet igen ;)

Kram!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:idea: :shock: [-X :oops: #-o ](*,)

Jag befarar att du har rätt!! :roll: #-o :D

Tack för hjälpen att se det självklara!! :idea: Det är verkligen stor skillnad mellan när pappa är hemma (igår) eller det är massa folk omkring och när jag är själv med honom :idea: . Jag skulle ju aldrig agerat likadant en "vanlig" dag! Idiotiskt. Och absolut inte pappas fel, såklart! Men, ingen idé att gräma sig. Idag ska den lilla solstrålen åter mötas av Lugn och Säker Ledning från mamsen (och till viss del pappsen)! :wink:

Trodde aldrig att det skulle vara så lätt att tappa Attityden!! Måste passa mig! :lol:

Kram
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Haha! Det är så lätt så lätt att glömma och förbise.. Det viktiga är ju att snabbt komma på rätt spår igen :)

Du är så klok Ylva! Vilken fantastiskt fin mamma!! [-o<
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"