Hej hopp och glad alla hjärtans dag!!
Nu är det hög tid att skriva här igen! Inte minst för att jag behöver HJÄLP!!!
Allt har fungerat utmärkt hittills, trots att jag faktiskt har flexat ganska friskt mellan 20 och 45 min på em-luren...

Vi (nja, men Samuel

) har också prövat på att sova i vänners resesäng samt invigt den egna Phil & Teds-varianten (jo, den ryms lätt under vagnen!) på två olika resor. Och allt har flutit på hyfsat, t.o.m. att somna för natten i bilstolen och sedan flyttas till resesängen gick bra! Några frågor förstås men inget allvarligt. Dessutom fick mamma en av sitt livs stora operaupplevelser i Umeå tack vare att pappa tog hand om Samuel och nattade (nattslurk är ganska ovanligt här, jag ammade lite tidigare i stället). För att försöka göra Irmasmamma grön av avund (jaja, jag vet att Thailand inte är så illa

) kan jag berätta att jag såg Eugen Onegin med Peter Mattei och Maria Fontosh

SJUKT BRA!!!
Ursäkta parentesen...

Jo, vi har alltså haft det fint och senast igår em brast Samuel ut i gapskratt vid typ 3 olika tillfällen utan att jag har en aning om varför

så han verkar också må väldigt bra! Det är riktigt roligt att vara hemma nu, trots att jag irriterar mig lite på att han inte åltränar tillräckligt utan hellre sitter i sin barnstol (eller knät

) och inspekterar slevar o dyl. Mysigt är det iaf och nöjd är han. Men till saken:
Jag tycker inte alls att han visar samma övertrötthet som tidigare MEN TVÅ gånger den här veckan har han vaknat efter 45 min på långluren och VÄGRAT somna om. I tisdags när det hände första gången var vi såklart på föräldraträff och jag kunde ju inte ägna all tid i världen åt att få honom att somna om (särskilt inte som jag på ett sätt tyckte att det skulle vara trevligt att han var med litegrann) så jag tog upp honom efter ca 15 min skarvande. Då var han superpigg och glad och trevlig i 2,5 h!

Sedan sov han extra mycket på em såklart, ca 1 h och 15 min tror jag, jag väckte honom hans vanliga tid 16.15. Då var han TRÖTT och sista passet var en mardröm då han i princip skrek av och till hela tiden. Inte kul. Men väntat förstås!
Trots allt somnade han bums för natten och sov bra (fast jag tror det var något uppvak ganska direkt men han somnade om fint). Nästa dag var långluren perfekt och allt var som vanligt. På em sov han då 45 min (tror jag?) eftersom han somnade redan 15.20. Då går det liksom inte att ta upp honom efter 20 min för då måste man lägga honom så tidigt för kvällen (men det kanske eg. är bättre...tanken har slagit mig många ggr.)
Igår torsdag vaknade han 5 min tidigt på långluren (jag vet, det är ingenting), var trött på em men kunde inte somna förrän 15.40 (brukar somna 15.30) och sov därför lite mer än 20 min (när jag gick in för att väcka efter 20 min var det som att skaka liv i en död

så jag gav upp och väckte vanliga tiden vilket gav 30 min sömn). Som väntat var han lite svårflirtad och tyvärr höll det i sig med ganska mycket trötthetsskrik under kvällen. Somnade inte heller direkt för natten utan babblade till 19 ungefär (det har också hänt förut).
Så idag vaknar han igen efter 45 min på långluren och är ARG när jag ramsar/gör ljud och vägrar helt enkelt somna om. Efter en stund tog jag upp honom och flyttade in honom till sängen (sov i vagn ute) men det hjälpte ingenting. Efter en evighets skarv med ledsna, arga och uppgivna frågor så tog vi upp honom och nu är han pigg och glad PRECIS som i tisdags.
På kvällarna har jag upplevt honom extra grinig och hungrig (?!) redan vid 17. Jag brukar amma då i väntan på maten men borde vi istället flytta fram middagen? Och hoppas han vill ha nattslurk?
Schemat vi kört på de senaste veckorna och som funkat strålande:
18.30-06.30 Natt, amning direkt på morgonen
7.30 Gröt
8.30 (senast) sova 45 min
10.45 ca Lunch
11.30 (senast) sova 2 h
13.30 vaken, mellis 14.30 men det tenderar att bli senare
15.30 (senast) sova 45 eller 20 (haha, jag VET att det är dumt!)
16.15 (senast) väckning
17.30 Middag men ibland inte förrän 18
Så:
Om jag skulle råda mig själv skulle jag nog konsekvent köra på 20 min på em och vid extrem trötthet lägga tidigare för natten. Men det som får mig att tveka är att babblet vid läggningarna på em och kvällarna kanske lika gärna skulle kunna vara övertrötthet? Vad tror ni? Övertrött eller dags att vara hård med 20 min-luren
Och kan han verkligen vara hungrig redan 17? Vad göra åt det i så fall? Flytta middagen? Eller är det bara em-gnäll som är vanligt? Han äter så galet mycket att jag ibland är rädd att magsäcken ska sprängas! (nej, jag vet att det inte kan hända...

)
För övrigt tittar en tand just fram och gör nog lite ont. Jag trodde först det var därför han skrek så hemskt men då borde han ju inte vara så glad nu. Har inte märkt mycket av det förutom hemska gråtattacker (med hotande kvävning

) när han råkat riva sig i munnen med sin lilla sked.
Hjälp vad långt inlägg, men det var ju länge sen också! Råd önskas!!
Hjärtekramar till er!