Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av videunge »

man kan blanda det i typ vad som helst :mrgreen:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Sarisparis »

Tjorvan skrev:När tar man bort kvällsluren? Nu är det superjobbigt att lägga henne( hon verkar glad o pigg inland också när det är dags) hon gråter direkt hon läggs ner o kommer inte alls till ro:(
Ofta kommer det en period dâ den sista luren känns mer som krângel än som den vila den är tänkt för (bâde för mamma och bebis :roll: ). Om jag räknar rätt sâ är din tös inte sex mânader än, sâ det känns väl tidigt att släppa den helt (vissa piggisar släpper den vid typ sju mânader, andra vid nio eller senare). Har du möjlighet att ta en tur med vagnen vid den tiden? Eller kanske ta henne i sjal om du har en sân? Att helt missa vilan med den luren gör ju att kvällen sen blir ruskigt lâng (och oftast strulig) sâ jag skulle inte tveka att hjälpa Mycket just vid den luren den närmaste tiden.
Tjorvan skrev:Förresten, jar en kompis med en 1v bebis. Hennes bebbe har nu sovit från 22-05 på natten. Ska hon väcka o mata eller ska hon bara skatta sig lycklig?
âh vad härligt med en liten nyföding O:) Jag skulle säga skatta sig lycklig helt klart. Det är ju dessutom smekmânad, alltsâ mat vid minsta pip. Och kommer det inget pip sâ behövs det heller ingen mat. :mrgreen: (men visst har hon larm?) Jättebra att bâde mamma och bebis fâr vila upp sig ordentligt efter förlossningen sâ att de är ordentligt i form inför den riktiga födseln (vid 2-3 veckor). 8)

:heart:
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Jo jag vet att det är smekmånad de första veckorna. Men hennes lilla har aldrig skrikit, bara gnytt lite. Och det spelar ingen roll om hon är hungrig eller trött. Hon är 12 dagar.

För min lilla ändrades det efter 10 dagar. Då skrek hon på kvällar etc. Sen har hon även skrikit ibland innan också om man ej var snabb med maten etc.
Finns det verkligen bebisar som är så "snälla" som min kompis nyföding? Det verkar ju som att hon kommer alltid vara så lugn.

Nu till min lilla. Hon protesterar fortfrande hej vilt vid läggning. :(
Hur jag än gör så kräver hon vagning. Och även då tar det låång tid att vagna lugn.
Tös Född 17 september 2012
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av mamaA »

Hej!
Min son var jättelugn till han var ca 6 -8veckor, sen skulle det trilskas med amningen, det var precis som han sa att nu kan jag detta mamma,nu gör vi nåt annat :wink: . Det var ju dock lite för tidigt att börja med smakisar så vi fick kämpa med flaskan i ett tag istället. Det kan alltså vara hur som helst med småttingar, vissa är snälla från början och fortsätter så medan andra behöver lite extra övertalning periodvis :D

Ang vagningen så gäller det att backa innan ni hamnar i ett riktigt träsk. Det ska finnas någon länk eller tråd med hur man gör när man backar. Det handlar bl.a. om att skaka i handtaget istället, man gör alltså mindre och mindre ( kolla under svar på vanliga frågor, annars kan kanske någon av mina kära kolleger länka :D ). Vissa bebisar behöver man truga för att äta och andra för att sova men till slut så fattar de :idea: , det är inte lätt att vara ny i världen så egentligen är det ju då inte så konstigt att allting inte är perfekt direkt :lol:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av SaraMilana »

Vägen ut ur vagningsträsket - finns bland favoriterna också!
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Hur gör ni med förkylda täppta småttingar som inte vill/ kan sova???

Hon vaknar efter 45 min hela tiden:( och buffar jag blir hon rasande och går upp i båge från mage. Det går ej att förlänga sömnen. Och att amma är superjobbigt:( mina bröst töms ju ej så de lör ju sina. Försöker pumpa när jag hinner men det blir ej så ofta som jag vill. Blir schemat förstört nu när hon vaknar efter 45 hela tiden?
Tös Född 17 september 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Sarisparis »

Nästäppa är inte kul. :?

Men lite bättre kan det bli om man noga rengör innan varje sovstund (koksaltlösning i näsborrarna).

Har du testat löktricket?
Hacka en vanlig lök (grovt), häll kokande vatten över (t.ex. i en kastrull) och ställ in den i barnets rum (i omedelbar närhet till barnets säng).

Oroa dig inte för att schemat ska sabbas, vid sjukdom strulas det hit och dit men det är inga problem att ta sig upp pâ banan när ni mâr bättre sen.

Krya pâ er.

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Manfred10 »

Här har vi oxå nästäppa. Jag klämmer ur lite bröstmjölk på en tesked och tippar i varje näsborre innan amning. Det löser och mjukar upp. Det kan krävas lite extra tag vid bröstet innan han kommer till ro och slappnar av för att äta. Nästäppan stör ju lite ändå. Men när liten är lugn och fin går det bra att äta. Samma vid läggning, då krävs lite extra buff för att få ner honom i varv, när näsan stör.

Att spruta med koksalt för ofta och använda nässug kan irritera slemhinnan att producera mer snor sa en barnläkare till mig... :roll: så jag gör det bara när det känns nödvändigt, vid amning främst.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Dumlekolan »

Jag fick tipset att skratta ÄN MER vid läggning, busa och ha det riktigt gott o mysigt innan du lägger henne.

Vi har det också lite skrikigt vid läggning dagtid o det är inte skoj. Jag tänker, att en del barn kanske har lite frustration inom sig, som måste ut. Andra lägger huvudet på kudden o somnar på 5 röda.Alla barn är så olika. :D

Löktipset är toppen! :!:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Tack för tipsen:)

Jag trodde allt var över o bättre. Hon hade återgått till bättre nattsömn 2 nätter. Men i natt slog det rill igen. Hon vaknade när jag gick och la mig. Var störtledsen o hon somnade till slut efter 1, 5 h. Sov sen bara 40 min intervall resten av natten ( fick vagga till sömn varje gång). Amning tvärvägrades. Sen på morgonen åt hon o det visade sig att hon hade feber.

Hur gör ni med schemat? Låter ni sova extra efter en sån natt eller håller ni schemat ändå?
Tös Född 17 september 2012
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av mamaA »

Hej!

Vid sjukdom ger man extra sömn om det behövs men försök att hålla mattiderna.

Efter en vinglig natt är det frestande att ge extra sömn, lite kan man bjuda på, t.ex utnyttja alla marginalkvartarna. Ibland har jag gett en extra haltimme om det har varit alltför gnälligt också :wink: . Man vill inte ge alldeldes för mycket sömn bara så att nästa natt blir påverkad.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Ja det är trist med sjukdom.

En annan fundering är att när lillan somnar för natten så somnar hon på mage. Men sen under natten bökar hon o vänder sig. Och när hon hamnar på rygg så vaknar hon och gnäller upp sig. Hur gör ni då? Jag vänder då tillbaka henne men hon har ju redan vaknat till o är ledsen.
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Irmasmamma »

Välkommen vändningscirkus! Hoppas du snart drar vidare igen... :mrgreen: 8)

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 30 sep 2012, 10:26

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Nu är vi friska här hemma. Det jag dock märker nu är att hon inte vill läggas utan buffning. Och även när jag buffar så låter hon hela tiden( på gränsen till gråt) och vänder huvudet fram o tillbaka hela tiden . Hon somnar dock till slut.

Hon läggs vid ca 1930 o vaknar 06:( kanske är för ljust eller öt?? Kan inte mörklägga mer i vårat rum utan isf måste hon flyttas till eget rum( vilket jag har svårt att ta steget till)

Så det är lite tjorvigt just nu på olika fronter.

Maten ser ut som så att hon ammad till frukost, äter burk till lunch, fruktpure o amma till mellis, gröt på kväll o nattslurk via amning innan läggning. När jag skriver amning så ör det inga maratonamningar utan en liten stund bara( hon är så rastlös nu)

Det är insomning och nattsovning utan större upp ak som jag vill få till utan större kurning :oops:

Tankar, tips, råd?
Tös Född 17 september 2012
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av mamaA »

Hej!

Som du vet så hänger ju mat, sömn, socialdelaktighet, utevistelse m.m samman för att ge en nöjd bebis :D . Jag tror att den faktiskt stora damen :wink: behöver mer mat. Vid 6 månader kan man ju i princip ge dem hur mycket som helst innan det tar stopp. Jag föreslår pure+fruktpure till både lunch och middag och gröt till mellis, så kan du amma till frukost och nattslurk om du vill eller gå över till ersättning.

Jag rekommenderar varmt eget rum för lillan. Vi flyttade ut sonen vid 5 månader trots svår separationsångest från min sida :wink: och märkte direkt att hans sömn blev lugnare när han inte blev störd av oss och när vi kunde mörklägga bättre.

Gällande insomning så är mitt tips att backa. Kör ni med skrattet till godnattet? Busa ordentligt och lägg med glatt humör utan buffning, bara en solfjäder. Protesteras det sen så får du ju buffa men försök att göra det färre och kortare gånger med längre intervall emellan. Är det inte dags att introducera ramsan förresten? Utmärkt redskap :lol: . Har hon något mysigt att gosa med i sängen, typ snutte eller mjuk filt? Det är skööönt att sova :sleep: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"