TRÄNING 2016

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA

Re: TRÄNING 2016

Inlägg av GulligaA »

Usch ja, med två döttrar själv fasar jag den dagen när det där kommer, för jag tror det är svårt att undvika idag. Och själv växte jag upp med flertalet vänner med mer eller mindre knepigt förhållande till maten :(
Håller med dig, anna, vegan ska ingen bli. Går det inte att få i sig allt utan att behöva ta tillskott, då KAN det inte vara bra. Mango :shock: Låter ju...normalt...
Jag är jättenoga med att aldrig prata om att gå ner i vikt, eller träna för att bli smalare, inför mina barn, utan jag tränar för att bli stark, må bra och orka cykla/springa/leka med dem :) Vilket ju är sant till stor del också. Jag hoppas det funkar, men tyvärr ser de nog mycket mer än man tror. Och allt på TV, tidningar och på nätet handlar ju så mycket om vikten.
Hoppas ni tar er igenom det här på ett smidigt sätt. Låter bra med den dealen ni har, middag med er men övrigt vegetariskt som hon vill. Håll emot veganinriktningen så mycket det går nu! Lycka till!

Ta hand om er :heart: :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

TACK GulligaA! Om du bara VISSTE vad dina ord värmde! :heart:

Jag har ALDRIG med ett enda ord nämnt saker jag inte är nöjd med på kroppen för barnen! Aldrig! (Bara håret som är tunt och bedrövligt.)
Varför? Jo - för att min mamma en dag när jag var tonåring stod vid spegeln med en smal kjol på sig, vände och vred och sa: "FYYY vad jag hatar min putmage! Det förstör ju alltihop!! :( "
Jag fattade ingenting först.
Och så tittade jag ner på min egen mage och "förstod att det inte var ok". Jag var nog c:a 14 år då...
Och så har jag efter det genomlevt hela mitt LIV med en avsky för min egen mage!!!
DET vill jag inte överföra på mina barn! Aldrig i livet!!! :twisted:
Så jag håller tyst om utseende och säger att jag tränar för att jag mår BRA av det och för att jag blir så mycket piggare!
Vilket ju är helt sant det också! Att jag kämpar med några kilos övervikt håller jag dödligt tyst om...
Komplex ska och bör man hålla utanför. Tycker jag.

Clara sa namnet på den där U-tube-tjejen som hon avgudar så och jag tittade på några videor... Ja, INTE känns det sunt det den människan gör - långt därifrån! Hel-vegan. Onaturligt smal. SJUKA mängder av en viss frukt kan hon rekommendera. Som t.ex 2 kilo (!) mixad mango till frukost.
Lunch LITER av mixad spenat och chiafrön.
Inte ens tillagad mat vad jag förstod!
Hela mitt inre skriker nejnejnej!
Nu ska vi ju på all inclusive en vecka. Nu kan vi verkligen hålla koll på vad och hur hon äter...

När jag var ungdom på 80talet (usch vad gammal jag lät) var det en fixering på kroppar och ideal i varenda tidning man läste - visst var det det!
Men det ÄR värre nu med internet etc!

Kram Anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Min mamma hade alltid tre kilo att gå ner :D Men jag har inget minne av att hon någonsin gjorde ett försök... Något som jag HOPPAS jag överför till mina barn är det här med träningen. Träning, eller någon form av motion, förekom aldrig i mitt hem när jag var ung. Visst spelade jag och mina syskon lite fotboll i en period för att alla andra gjorde det. Lite ridning var det väl också ett tag. Men att träna och röra på sig regelbundet är något jag sysslat de senaste åren bara :o Det har varit jättesvårt att komma in i den vanan, och det kan jag önska att jag hade haft med mig tidigare.
Mina föräldrar rör aldrig på sig nu heller, pensionärer som sitter framför TV:n hela dagarna. Och så kan de inte förstå varför de har ont och är sjuka så mycket :-k

Min vecka:
Tis: Styrka överkropp
Ons: Styrka underkropp
Tors: PW 50 min
Fre: Styrka överkropp
Lör: Styrka underkropp
Sön: HIIT (högintensiv intervallträning ) löpning. (30 s max+90 s långsamt)*8, plus uppvärmning och nedvarvning.

Puh...vilken vecka! Och så här ska det se ut varje vecka enligt träningsprogrammet jag följer. Jag har fullt sjå att få till det nu när jag har semester :shock: Men nöjd är jag :D

På torsdag åker jag iväg till en stuga ute i skogen, ingen wi-fi och knappt mottagning alls, och blir där en vecka. Så det tar nog två veckor innan nästa uppdatering.

Träna på!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Ja, det hoppas jag också att kunna överföra på barnen - att träning är bra!
Clara har ju fattat det, och Ida spelar fotboll. Men nu när fotbollsuppehållet är här degar hon ihop framför mobilen... :?
Jag gjorde heller inget aktivt i sportväg i barndomen. Men man var ju UTE och lekte i skogen, rörde på sig! På ett annat sätt än barnen av idag gör tror jag.
Låter ju inte bra med dina föräldrar direkt... :?

Men vilken vecka du gjort!!! WOW! =D> =D> =D>

Veckans träning, 5 pass:
Mån: cirkelpass i grupp
Tis: intervall löpning
Tors: styrketräning
Fre: egen cirkel
Sön: löpintervall

Träningen på hotellet i Cypern kör Les Mills = samma slags pass de har på mitt vanliga gym! :D Perfekt! Ska helt klart köra några pass där.

I morse vaknade jag upp med någon slags nackspärr... Det var ju inte så länge sedan jag hade det tycker jag! :evil:
Jag var ute på mitt löppass. I början var det väldigt ont, men det leade upp sig längst varven tyckte jag, så jag fortsatte.
Men efteråt var det mycket värre :cry:
Har fått massage av sambon, och har suttit med värmedyna nu på kvällen. Hoppas det ger med sig fort nu!
Vi åker ju i morgon!

Kram Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

God vecka på er!
Lite svårt att få sommarlov, jobb, träning och forum att gå ihop så här.. Allt verkar ta för mycket tid från det som då SKALL göras på semestern, typ lägga sten i carporten osv....

Mina 2 pass blir regelbundet av. mån och ons 2 tim. Jag har nu tagit fram sonens Sai då de är nästan halva vikten i hopp om att skona mina tummar som jag lyckades trycka sönder för några veckor sedan men hoppades att de skulle ge med sig. Jag har ju hjälpmedel för detta på jobbet, men så kommer en granne, vän, kompis på träningen och har ont och jag trycker utan, ajajajaja.... Får värk i flera veckor då. Fy på mig! :twisted:

Anna, inte lätt det där med vegetarian och vegan, som du säger är det jättesvårt att vara det utan tillskott. Har en familj mittemot oss som är veganer. En sak som jag alltid gjort när man pratar "specialkost" är att ja, du skall kunna redogöra för varje näringsämne och HUR du tänker dig få i dig detta så du inte får näringsbrist!? För mig handlar livet om att få i sig maximalt med näring! Har en gastric bypass op. kompis som är vegan. Vad gör han? jo äter massa kakor och bakelser vegan så klart!
Så ibland kan ett visst engagemang och samtal vara på sin plats oavsett vad man väljer att äta tänker jag? Den bästa diskussionen brukar vara hur skall du få i dig "FULLVÄRDIGT" protein utan konstiga kosttillskott? Detta för att bygga muskler!
Järn? B12? Selen osv... För skall vi vara ärliga är ju inte "mango" fullvärdigt protein. :roll:
Man kan ju också fråga sig vad hon har för tanke med kosten? Är det en livsstil? Varför?

Jag funderar alltid lite så för jag tror att om vi inte försöker visa att vi genuint försöker FÖRSTÅ och sätta oss in i deras värld, så kan vi inte begära att de förstår våran som föräldrar.

Sen tycker jag att du har en superlösning att hon kan äta vegetariskt utom en måltid! Men även ost, ägg är bra saker. Talar vi sen "rawfood" vilket verkar vara hennes mest extrema tanke, så har jag mycket bra info där med, där vissa näringsämnen faktiskt inte går att ta upp om vi INTE värmer viss mat! Be henne fundera på den!

Detta är ett ganska bra inlägg om rawfood. :D http://rawness.se/kost-2/darfor-ska-du- ... -raw-food/

GulligaA, vad bra du tränar på! Heja heja!!

Kram på er allihop! Anna, stå på dig och heja heja för att du är så fin med dina barn! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vilken kanonvecka GulligaA! Grymt jobbat! Ni andra också såklart, även om det inte låter kul med trasiga tummar och nackspärr.. Jag fick inte till mer än två pass förra veckan heller, men nu när det har blivit lite svalare går det mkt bättre och jag har redan två pass sen i måndags :) Yoga och styrketräning med egen kroppsvikt fungerar perfekt nu då jag får sammandragningar och ont i ryggen av minsta lilla promenad. Älskar mina trx-band som gör att jag kan anpassa motståndet och dessutom kan göra djupa knäböj med lite hjälp av armarna.

Vad jobbigt med din dotter Anna. Jag fasar för den dag då jag har tre tonåriga döttrar och en son som jag ska försöka ge goda kroppsideal... Tycker du verkar göra ett fint jobb iaf och håller med om att förståelse och diskussioner känns som en bra väg att gå. Jag jobbar på gymnasiet och träffar på en hel del missuppfattningar och förskönade dieter (undervisar bla i biologi) och tänker ofta att mitt viktigaste uppdrag är att lära dom att vara källkritiska och använda kunskap och sunt förnuft för att komma fram till sina egna slutsatser. Men lätt är det ju inte... Hoppas du får en skön resa nu trots nackspärren!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Fyra pass fick jag till denna vecka - två styrkepass och två yogapass. Mycket nöjd med mig själv och hoppas jag lyckas träna bra även veckan som kommer :) Dock har det slunkit ner många onyttigheter också vilket känns i kroppen som suger åt sig som en svamp... Nu ska det visst bli varmt här så jag måste skärpa mig om jag inte ska svullna upp som tidigare graviditeter :roll:
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

TorsMamma: Bra att du jobbar på med både träning och annat! Lägga sten i carport borde väl vara lite träning det med?
Men det var ju ett elände med tummarna!! :cry: Inte bra att vara för snäll :( Men jag vet - man vill väl och kan inte riktigt säga nej...
Alltså - den där gastric bypass opererade kompisen som äter massa kakor och bakelser!! :evil: Den sortens operationer bekostas ju av våra skattepengar och det är verkligen att missbruka den nya chans i livet man får! :evil: Men veganska kan ju kakor vara...
Det där har Clara spårat upp också... Att det mesta av lösgodis är veganskt!
Tanken är att hon vill bli vegetarian - helst vegan så fort hon bara "får" för oss. Vegan kommer jag i vilket fall inte tillåta innan hon är 18 år.

Det är HELT moraliska aspekter från hennes sida. Det är synd om djuren. Att jag köper t.ex ekologisk mjölk får henne inte att vilja dricka det. Även om kalvarna får gå hos sina mammor i det fallet är det grymt tycker hon. Även fast jag köper ägg från utegående fria höns räcker det inte för henne. Du har ju helt rätt i att man bör försöka förstå. Jag ska fråga mer, inte bara ifrågasätta och sträva emot som jag mest gör nu...
Men man blir orolig när man ser den där Freelee, finns på Youtube, t.ex den här: https://www.youtube.com/watch?v=ZRuytGHlpNc
Tror inte hon kommer gå in för rawfood. Freelee rekommenderar att man ska äta 1 varmt mål/dag...

I vilket fall. Hon är rätt svår att tas med generellt och har mycket utbrott och ilska i sig :( . Så för att gå henne lite till mötes lät vi henne äta vegetariskt under vår Cypernvecka. Så slapp man DET kriget i alla fall! Det fanns mycket vegetariskt och vettigt att välja mellan på buffén!

Lgh 140, vad bra att du kan träna lite i alla fall trots sammandragningar! Och toppen med trx-banden! Det gäller att hitta det som funkar!
Ja, det är banne mig inte lätt att vara tonårsförälder! Fick en stört-rakt resonemang från 13-åringen på resan! :shock:
Jag tränade ju på de flesta morgnarna. Och åt rätt lite frukost, frukt, lite juice och lite äggröra. För att på den tiden på dagen var jag inte hungrig. Då kom det :"Mamma, jag tror inte du är nöjd med din kropp, jag tror du vill gå ner i vikt!"
"Varför tror du det??" "Du tränar ju så mycket! Och äter jättelite frukost! Och så säger du till OSS hela tiden om hur nöjda vi ska vara, så är du inte det själv!"

Så återigen drog jag resonemanget om att jag blir PIGG av att träna, att jag vill behålla det jag har nu, att träning är bra, och att jag faktiskt utomlands i värmen inte HAR en så stor aptit på morgonen. De övriga måltiderna åt jag ju mycket! Det såg hon väl? Att jag visst är nöjd med min kropp! Puh... Jag ska fortsätta hålla fast vid att INTE gnälla över något på min kropp inför barnen. Och fortsätta stå på mig om att det är bra att träna!!

Lgh140, bra jobbat!

Cypernveckan då ja.
Det var fruktansvärt varmt! Mellan 35-39 grader. För varmt för att jag ska tycka om det om jag ska vara ärlig...
Men de hade morgonpass 8.30, och vid den tiden kunde man stå ut.
Mån: Bodybalande 55 min (yoga/pilates inspirerat)
Tis: Bodybalance 35 min + senare på dagen vattengympa 45 min (ihop med döttrarna) I vattnet stod man ut med värmen.
Tors: Bodybalance 35 min
Fre: Bodybalance 35 min
Sön: då var det cirkelträning i hettan 40 min! Tufft!

Så jag är nöjd med träningen! :D Rätt nöjd med kosthållningen också. Åt dessert på kvällen, men inte mer än så.
Fast det blev många goda drinkar förstås...
Men hjälp vad jag har svettats! :shock: Och mitt i denna värme gräsliga klimakterievallningar som bara kommer som vågor, värre än någonsin!

Kram Anna
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Grymt av dig att träna så mkt trots värmen Anna! Jag fick två styrkepass och ett kortare yogapass gjorda denna vecka.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Hej!

HELT dagvill nu, är det söndag, tisdag eller kanske fredag? Är det igår, eller idag? Vet bara att det är semester 8) Har ju två veckor att rapportera, jag hoppas jag får till veckonumren rätt...

V28
Mån: Styrka överkropp
Tis: Styrka underkropp
Fre: vandring 2 h, 1 h uppför och 1 nedför. Fjällsemester i Lofsdalen :)
Lör: Vandring 1,5 h, ganska plan terräng.

V29
Mån: 50 min PW i mycket backig terräng!
Tors: Styrka överkropp
Fre: Styrka underkropp
Lör: Styrka överkropp
Sön: Styrka underkropp

Nöjd med mina två veckor! Lyckats träna trots supervärmen. Nere i vår källare, där jag styrketränar är det svalt och skönt... Men OJ vad hemskt det kan vara att få på sig en sport-BH i värmen :shock:

FreeLee the bananagirl!?! Haha, vilket skämt! Jag var tvungen att googla lite, och vilken hemsk människa! T.ex. så anser hon att om man förlorar mensen p.g.a. sin viktnedgång men ändå mår bra så är det också bra för kroppen :shock: Och mycket mer dumt.
Hon tycker inte synd om barn som arbetar på diverse fruktodlingar utomlands, eller äter hon bara Fairtrade? Nåja, man hade väl sina perioder som ung :D

Härligt jobbar, tjejer! Det ÄR svårt i värmen, men jag har verkligen ansträngt mig nu för att få till träningen tidigt på dagen, så kan man ta det hellugnt resten :) Lyckas hålla kosten på en hyfsad nivå också, det är bara den där rosén som dyker upp i glaset LITE för ofta.

Ha det fint i sommarvädret!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Anna - Nej vara tonårsförälder avundas jag dig inte..... :roll:
Frida - heja heja!!!
GulligaA - kämpa på!!!

Ni är ju strålande duktiga ju!!! jag då? hmm..... :roll:

Minns knappt, alla dagar går mest in i varandra nu... Men körde nog mån och ons förra veckan och sen var vi just ute med båten sön-ons men jag hann precis hem och köra ikväll ett 2 tim pass. Nu åker jag till Rotterdam i 4 dagar så ingen träning förrän på onsdag nästa vecka. Sen får vi se.

Kram på er folket! :heart:

(Anna, får jag lite extra tid, skall jag kolla in filmen, lovar!)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Är lite sen med förra veckan, men det blev i alla fall 4 pass.
Tis: Tillbakasväng till "You are your own gym" core 24 min + ben 16 min.
Fre: Styrka på gymmet
Lör: Yayog Core 30 min
Sön: styrka på gymmet

GulligaA: BRA TRÄNAT!!! =D> Och jag vet PRECIIIIS vad du menar med sportBH:n!! :lol: Trodde jag fick spatt en dag...
Har väldigt små bröst, så jag behöver eg. inte sportbh, men de samlar ju upp svetten bra :wink:
:shock: :shock: :shock: Oj, jag har inte gått in så djupt för Freelee, SÄGER HON SÅ??? :shock: Hjälp... :cry: :evil: :twisted:

Torsmamma: bra att du kämpar på! Japp, dagarna går in i varandra...

Har haft 4 dagar ensam med Clara på Österlen. Kom hem idag, och åker i morgon direkt vidare till att vara utställare på Hantverksmässan i Båstad. Och jag vet hur det blir med träning i mässperioder... Ska försöka få till ett pass i morgon innan jag åker, och har några i bagaget i början av veckan, så helt illa blir inte denna veckan.

Kram Anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hur hade ni det med träning i förra veckan tjejer?

För min del var det mässvecka, men mässa fre-lör-sön, så då blev det inget... Man orkar inte efter så långa dagar.

Men det blev 4 pass innan dess i alla fall:
Måndag, var på Österlen själv med Clara! Hon satte ihop ett program till oss på 40 minuter med div. övningar.
Tis: powerwalk 40 min
Ons: löpintervaller. Clara ville följa med och hon sprang fortare än mig det lilla aset!!! =D> :oops:
Tors: styrkepass

Kram Anna
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Fyra pass på fyra dagar var verkligen inte fy skam Anna! Själv har jag mest stretchat, gjort nån styrkeövning här och några yogaövningar där, men inget riktigt pass... :roll: Är i v. 39 nu och ägnar barnfri tid åt att sova eller ligga i en solstol i skuggan och läsa :P All "träning" som blir av är sånt som gör att ryggen värker mindre och det känner jag mig faktiskt rätt okej med just nu - blir ju förhoppningsvis inte så mkt mer tid till att vila och när bebis är ute blir det knipövningar och mammamage för hela slanten :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Heja heja heja heja er!!!

Precis hemkommen.

Karate 1 pass 2 tim i onsdags och 45 min cykling i söndags. (Fick se Holland, Maasland via cykel)

Nytt pass på onsdag. :heart:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"