Hej!
Nu skriver jag på denna tråd även fast det var evigheter sen jag kurade mitt lilla troll:) Idag är han 1.8 år och sover 1,5h på dagen och 12h per natt. Jag har en fråga angående dagsluren som på senaste tiden har börjat krångla lite. Vi skrattar och han är så nöjd när han läggs, jag går ut med vagnen och ramsar mig bort. Till en början är han alldeles lugn/stilla sen börjar han surra och sparka, dra ner sufletten och filten över vagnen. Går jag dit och "lägger allt tillrätta" igen så blir han arg när jag går. (såklart) Jag tycker att jag är duktig på att avvakta men tillslut så har det enda som hjälpt att jag gått en kort sväng med honom. Börjar han bli så stor att han är för pigg för att bara somna själv? Jag vet ju att han behöver sin lur på dagen men hur länge behåller man den? Och hur/när trappar man ner/kortar den?
Tacksam för svar och råd.
Börja kura min fining på 4,5 mån
Re: Börja kura min fining på 4,5 mån
O 110610 kurad vid 5 mån.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
A 130403, sm från start. Sovde sin första 12h natt innan 3mån och fortsatt sen dess.
N 180607.
-
mumintrollet
Hej!
Jag skulle aboslut säga att han behöver sin vila fortfarande och som du sa kan man fasa ut sovandet till en lugn stund då barnet är 3-4 år.. Det är väldigt individuellt, men jag tänker att man kan alltid erbjduda förutsättningarna för sömn men i alla fall får de sig ett avbrott i dagen. Om han skulle vakna för tidigt på mornarna skulle jag dra ner på dagsvilans längd, däremot skulle jag ännu hålla förutsättningar för 1,5. Om han somnar på 30 minuter får han i alla fall 1h sömn.
Jag skulle avvakta ännu mer. Förutsatt att han inte kan skada sig och trilla ur vagnen får han hålla på med sitt tills han somnar. Endast om han frågar får han en ramsa som svar och du ger då besked om att det är sömn som gäller.
Så skulle jag personligen erbjuda säng och mörklagt sovrum så han har utrymme att böka runt innan han somnar!
Hur ser schemat ut annars? Vad gör ni på förmiddagen innan vilan. Kanske han kan utmanas lite till fysiskt så han är trött. Vara ute och gå i drivorna? Social delaktighet? Klättra massor?
Vår dotter tar nuförtiden god tid på sig att somna på dagen. Hon sjunger och babblar och över sig på olika "moves"
, men nog somnar hon till slut, jag lägger mig inte i hennes privatliv.
Lite tankar att bolla vidare med
Jag skulle aboslut säga att han behöver sin vila fortfarande och som du sa kan man fasa ut sovandet till en lugn stund då barnet är 3-4 år.. Det är väldigt individuellt, men jag tänker att man kan alltid erbjduda förutsättningarna för sömn men i alla fall får de sig ett avbrott i dagen. Om han skulle vakna för tidigt på mornarna skulle jag dra ner på dagsvilans längd, däremot skulle jag ännu hålla förutsättningar för 1,5. Om han somnar på 30 minuter får han i alla fall 1h sömn.
Jag skulle avvakta ännu mer. Förutsatt att han inte kan skada sig och trilla ur vagnen får han hålla på med sitt tills han somnar. Endast om han frågar får han en ramsa som svar och du ger då besked om att det är sömn som gäller.
Så skulle jag personligen erbjuda säng och mörklagt sovrum så han har utrymme att böka runt innan han somnar!
Hur ser schemat ut annars? Vad gör ni på förmiddagen innan vilan. Kanske han kan utmanas lite till fysiskt så han är trött. Vara ute och gå i drivorna? Social delaktighet? Klättra massor?
Vår dotter tar nuförtiden god tid på sig att somna på dagen. Hon sjunger och babblar och över sig på olika "moves"
Lite tankar att bolla vidare med
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Men tack tack! Ja det är lite så mina tankar går med;) O vaknar eller jag väcker honom sju,dricker välling och myser i soffan...sen äter vi frukost eller jag äter och han dricker lite juice eller så. Städar och grejar sen ut vid halv tio,tio fram till elva,sen lunch bus och vila.
Jag hade han att sova inne förut men ändrade till sommaren för att det var lättare att ta sig nånstans.men jag antar att jag mer tycker att det är bekvämt att ha han ute under sin lur men absolut,han har ju mer att böka runt på i sin säng;)
Tack för dina tankar.
Jag hade han att sova inne förut men ändrade till sommaren för att det var lättare att ta sig nånstans.men jag antar att jag mer tycker att det är bekvämt att ha han ute under sin lur men absolut,han har ju mer att böka runt på i sin säng;)
Tack för dina tankar.
O 110610 kurad vid 5 mån.
N 180607.
N 180607.
Vår storebror har oxå perioder då jag tror att nu behöver han inte sova mer för han babblar och babblar... Men det behöver han visst, det märks när han inte haft sin vila!
Han sover absolut skönast i sin säng där han kan röra sig som han vill. Jag tycker att det har varit ganska skönt att ha vilan hemma, inne för då har jag själv ett ypperligt själ att vila eller kolla på nån såpa på tv.... eftersom vi inte tar oss någonstans. Då är det liksom paus!
Jag har några ställen (typ hos min mamma) där vi oxå kan spendera lunchvilan utan problem då jag har 2 resesängar som är lätta att ta med.
Jenny
Han sover absolut skönast i sin säng där han kan röra sig som han vill. Jag tycker att det har varit ganska skönt att ha vilan hemma, inne för då har jag själv ett ypperligt själ att vila eller kolla på nån såpa på tv.... eftersom vi inte tar oss någonstans. Då är det liksom paus!
Jag har några ställen (typ hos min mamma) där vi oxå kan spendera lunchvilan utan problem då jag har 2 resesängar som är lätta att ta med.
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903