Hyperemesis Gravidarum
Re: Hyperemesis Gravidarum
Luvisen, det är FEBRUARI nu [-o<
Nedräkningen kan börja 
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Ja, hurra! \:D/
Det som oroar mig är mina samtal med sjukhuset som till största delen är ](*,)
I helgen började vi vår bebisstädning, det var skönt. Nu måste vi fixa liggvagnen också. Det känns både roligt och sorgligt. Nu blir bebispojken lillpojke istället för nu blir det inge mer åka vagn. Det blir ståbräda och gå som gäller.
Illmåendet är värre nu så jag förstår att det närmar sig. Svårt att äta men jag har iaf ganska bra med hull så jag har iaf ngt att ta av när det väl ska jobbas!
Det som oroar mig är mina samtal med sjukhuset som till största delen är ](*,)
I helgen började vi vår bebisstädning, det var skönt. Nu måste vi fixa liggvagnen också. Det känns både roligt och sorgligt. Nu blir bebispojken lillpojke istället för nu blir det inge mer åka vagn. Det blir ståbräda och gå som gäller.
Illmåendet är värre nu så jag förstår att det närmar sig. Svårt att äta men jag har iaf ganska bra med hull så jag har iaf ngt att ta av när det väl ska jobbas!
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hörrni kloka,
Hur ska man ligga så att bäckenet vilar maximalt? Anyone? 8-[
I helgen halkade jag på isig gatan och sträckte mig ngt hiskligt så nu har jag typ som foglossningssmärta fast värre, det riktigt skär. Aj aj...
I helgen halkade jag på isig gatan och sträckte mig ngt hiskligt så nu har jag typ som foglossningssmärta fast värre, det riktigt skär. Aj aj...
SM rookie
SM rookie
Okej, nu verkar det släppa. Nu kan jag gå och sitta igen. Puh!
Nu har jag ringt SÖS för andra gg och pratat om att få en så naturlig förlossning som möjligt. Bland annat vill jag undvika elektronisk övervakning för jag upplevde det som oerhört begränsande vid min 1a förlossning. Sedan körde de med skalpellelektroder och det gjorde så sablans ont att det förstörde hela min process. Så det vill jag verkligen inte ha. Den BM som jag talade med nu på SÖS kunde inte lova att jag skulle få slippa det men hon beklagade iaf att de inte kunde backa på den elektroniska utrustningen. Det är inte farligt att använda trätratt men de är ingen BM som vågar jobba så hos dem, sa hon. Hennes bästa tips var att jag skulle stanna hemma så länge det bara gick och sen komma in precis på slutet för då kör det ingen teknikutrustning om inte bebisen fastnat eller så... Men om jag stannar hemma finns det ju ingen som har ngn koll alls på bebben under större delen av förloppet...
När jag berättade om forskning som visar att elektronisk utrustning i sig inte bidragit till ngn minskning i spädbarnsdödligheten utan snarare indikerar en förhöjd risk för CP-skador så avfärdade hon det bara... Rutiner är rutiner.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra... Måste fundera lite till men det börjar ju bli ont om tid...

Nu har jag ringt SÖS för andra gg och pratat om att få en så naturlig förlossning som möjligt. Bland annat vill jag undvika elektronisk övervakning för jag upplevde det som oerhört begränsande vid min 1a förlossning. Sedan körde de med skalpellelektroder och det gjorde så sablans ont att det förstörde hela min process. Så det vill jag verkligen inte ha. Den BM som jag talade med nu på SÖS kunde inte lova att jag skulle få slippa det men hon beklagade iaf att de inte kunde backa på den elektroniska utrustningen. Det är inte farligt att använda trätratt men de är ingen BM som vågar jobba så hos dem, sa hon. Hennes bästa tips var att jag skulle stanna hemma så länge det bara gick och sen komma in precis på slutet för då kör det ingen teknikutrustning om inte bebisen fastnat eller så... Men om jag stannar hemma finns det ju ingen som har ngn koll alls på bebben under större delen av förloppet...
När jag berättade om forskning som visar att elektronisk utrustning i sig inte bidragit till ngn minskning i spädbarnsdödligheten utan snarare indikerar en förhöjd risk för CP-skador så avfärdade hon det bara... Rutiner är rutiner.
Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra... Måste fundera lite till men det börjar ju bli ont om tid...
SM rookie
SM rookie
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag fann att sidan med kudde mellan knäna var det bästa. jag hade foglossningar från v.5 och sen skulle föda, Jag låg på sidan mest för att slappna av maximalt.Luvisen skrev:Hörrni kloka,
HOppas det går bra för dig!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack söta Torsmamma! Spelar det ngn roll om benen blir helt parallella ? Jag har en kudde nu mellan knäna men då får jag väldigt ont i ena höften... :-k
SM rookie
SM rookie
Min absoluta favoritställning när jag var i valstadiet 8) sist och var sååå trött i bäcket, var att halvligga i hörnet på vår hörnsoffa. Kuddar i svanken och soffkuddar i knävecken. Snudd på halvsittande krystställning
Och så lite lutning mot soffan om jag skulle sova lite 8)
Sedan tyckte jag att det var galet skönt att stå på alla fyra och skjuta rygg, för att avlasta bäckenet lite.
Sedan tyckte jag att det var galet skönt att stå på alla fyra och skjuta rygg, för att avlasta bäckenet lite.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Åhå! Jag diggar oxå vår soffa...
Sov du där på nassen också? Har funderat på det... :-k
Sov du där på nassen också? Har funderat på det... :-k
SM rookie
SM rookie
Nej, men hela kvällarna 8)Luvisen skrev:Sov du där på nassen också? Har funderat på det... :-k
SM rookie
SM rookie
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
det kan vara olika tjocklek på kuddarna, vissa måste ha tunna kuddar, andra tjocka. När det var som värst fick jag även ha kudde mellan fötterna så det blev jämt och inget häng i just höften.Luvisen skrev:Tack söta Torsmamma! Spelar det ngn roll om benen blir helt parallella ? Jag har en kudde nu mellan knäna men då får jag väldigt ont i ena höften... :-k
Önskar de hade jättelånga kuddar på typ 2 meter som man kunde ha mellan armar, knän och fötter, som sen gick att forma, det vore grejen.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
TorsMamma skrev:Önskar de hade jättelånga kuddar på typ 2 meter som man kunde ha mellan armar, knän och fötter, som sen gick att forma, det vore grejen.![]()
Jag har en sân här: http://www.corpomed.de/32.0.html?&L=2
Hoppas du hittar konforten sâ här pâ sluttampen, just att kunna vila skönt är sââ skönt där pâ slutet tycker jag.
Det finns jättelånga kuddar som man ska sova med
- lite exempel: http://www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/gravidkudde.html http://www.gobaby.se/dreamgenii-materni ... mAodoULvJA. Gravidkudde helt enkelt...
Hoppas att sluttampen går fort nu och att det går som du vill när det är dags! Håller med om att skalpelektroder är hemska. Sätter de såna på alla på SÖS? Trodde att standard var övervakning med CTG typ en 20 min lite då och då? Det finns trådlösa CTG-apparater också fast inte säkert att SÖS har såna förstås, eller att de finns tillgängliga.se/dreamgenii-maternity-pillow
Hoppas att sluttampen går fort nu och att det går som du vill när det är dags! Håller med om att skalpelektroder är hemska. Sätter de såna på alla på SÖS? Trodde att standard var övervakning med CTG typ en 20 min lite då och då? Det finns trådlösa CTG-apparater också fast inte säkert att SÖS har såna förstås, eller att de finns tillgängliga.se/dreamgenii-maternity-pillow
Nelly f. 28 maj 2011
Jisses! Det var inga dåliga kuddar!
Den där megastora verkar nice. =P~ Kanske man tom kan släpa med sig till förlossningen- vore inte det underbart?
Jag säger trätratt iaf!
Yes, de e standard. Efter en del snack kom vi överens om att det skulle gå iaf 1,5 tim mellan varje mätning...men jag fattar iaf inte varför man måste hålla på med maskiner när man ändå har koll på bebben med trätratten eller doppler. Varför sån övertro på tekniken? Det är inte ovanligt att personal läser fel och beordrar kejsarsnitt och sen när de tar ut bebben så visar det sig att den inte alls var medtagen utan var i finfint skick... Och så var det det här med forskning som pekar på ökning av CP-skador när man använder de här manickerna...Brrr!
Nåväl, bättre att de kollar mer sällan än att vara uppkopplad hela tiden som de kör på Danderyd.
Tack kloka kvinnor!
Nu ska vi fixa kuddar!
Näe men hon menade att om man rör sig mkt är det svårt att få en bra mätning och då måste de sätta på sådana...emu skrev: Håller med om att skalpelektroder är hemska. Sätter de såna på alla på SÖS?
emu skrev: Trodde att standard var övervakning med CTG typ en 20 min lite då och då?
Yes, de e standard. Efter en del snack kom vi överens om att det skulle gå iaf 1,5 tim mellan varje mätning...men jag fattar iaf inte varför man måste hålla på med maskiner när man ändå har koll på bebben med trätratten eller doppler. Varför sån övertro på tekniken? Det är inte ovanligt att personal läser fel och beordrar kejsarsnitt och sen när de tar ut bebben så visar det sig att den inte alls var medtagen utan var i finfint skick... Och så var det det här med forskning som pekar på ökning av CP-skador när man använder de här manickerna...Brrr!
Nåväl, bättre att de kollar mer sällan än att vara uppkopplad hela tiden som de kör på Danderyd.
Tack kloka kvinnor!
SM rookie
SM rookie
De där jättekuddarna ser ut som "myskorven" som jag sytt till lekrummet
Jag köpte ett billigt överkast i fleece på ikea och sydde en lång tub, och sen mosade jag ner våra pluffsiga vintertäcken
Nu är myskorven så uppskattad att jag och pappan fortfarande har sommartäcken i vår säng