Träning 2010

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Shit Tilda, vilken vecka!

Ett NIA-pass och en långpromenad på samma dag.
Inget mer att rapportera - eller jo, jag har sopat en del idag och gått en kortare runda idag.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
ons: rygg, triceps och mage på gym
fre: bröst och biceps på gym
lör: axlar och mage på gym
sön: ben på gym
En mycket bra vecka!

Tilda: Lycka till på halvmaran!

anna: Inte alla som ser sina magmuskler ens någon gång ibland.

Jag märker själv att vågen kan pendla mycket i vikt beroende på vilken tid på dygnet jag väger mig. Jag väger också oftast mer på måndagar än på fredagar eftersom helgerna ibland innehåller lite för mycket mat och dryck.

När det kommer till träning så har jag lärt mig att kroppen vänjer sig vid träningen, om man ofta kör samma träningsupplägg med samma belastning, så ger det mindre resultat. Det gäller alltså att variera intensitet, typ av övningar och tid. Om man tar gymträning som exempel, så gäller det att byta ut samtliga övningar ibland, köra dem i olika ordning och ibland köra 7 repetitioner med tyngre vikter eller 20 reps med lättare om man normalt brukar köra 10. Joggar man gäller det att variera längd och intensitet. Jag träffade Mustafa Mohammeds löptränare som sa att alldeles för många fritidsmotionärer springer som om de vore maratonlöpare. Vi använder för ekonomisk löpstil. Istället borde vi ha ett stort steg och ta ut oss för att bränna fett, få kondition för kortare sträckor och en tonad kropp, vilket vi för det mesta eftersöker.

Kosten är ofta boven i dramat om man tränar regelbundet men går upp i vikt. Man får större aptit av att träna och en del unnar sig lättare saker för att man tränar ju ändå. Sen får du inte glömma att vågen säger inte allt. Man kan gå upp i vikt för att man lägger på sig muskler. En del kilon är dock väldigt efterhängsna och svåra att bli av med. Återhämtning och sömn kan som tur är påverka viktnedgången positivt också. Hoppas att du hittar din lösning och att vårdcentralen ger dig bra stöd om du vänder dig dit.
:heart: Lillkillen född september 2009 -SM från start
:heart: Lilltjejen född november 2011
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Tilda, vilken vecka :!: =D> =D> =D>
STORT lycka till på lördag! När startar du? Så kan jag skicka lite extra tankar då! :wink:

Sofiapia, samma där, vilken vecka :!: =D> =D> =D>

Tack för dina synpunkter :!:
Jag väger mig alltid på exakt samma tid, 7.30 på morgonen innan frukost då vi går upp. Detta pendlande sker hur som helst och när som helst, inte bara efter helger (som alldeles riktigt innehåller lite mer mat/dryck. Ang. dryck håller jag mig till rödvin)
Mycket intressant ang. ekonomisk löpstil (vilket bra uttryck!) Jag joggar ganska sakta, med ganska små steg. Blir jag för trött håller jag in, och är det nerför ökar jag, annars väldigt jämn nivå. Skulle nog absolut behöva ändra löpsätt och ta ut mig lite mer!
Likadant med poweryogan och pilatesmixen- det är ju olika nivåer på dem på dvd:n, dags att hoppa upp ett snäpp kanske, i stället för att ligga på samma nivå som vanligt.

Ang. kost kör jag mycket GI/LCHF. Håller in på kolhydrater, men äter lite, för håller jag in för mycket mår jag inte bra. Tycker mig hittat en balans där jag är pigg och mår bra. Större portioner än innan tycker jag inte att jag tar, men ska rannsaka mig själv.

Jag vet ju att vågen inte säger allt och att muskler väger mer än fett. Det är inte det, det är det här svullna jag är bekymrad över!

Sömn är ett litet bekymmer, och har varit i många år. När jag väl sover, sover jag hårt Problemet är att somna. Min lösning på det hela är att jag är uppe tills jag är dödstrött =01.00-01.30, då tar det inte riktigt lika lång tid att somna, och jag får i snitt 6 timmars sömn. Klarar mig på det, fast på helgen när jag har chansen kan jag sova betydligt längre.

Jag tog idag äntligen tag i situationen och ringde vårdcentralen. Sköterskan tyckte jag skulle kolla upp detta, för det lät underligt att det är så här. Hon tyckte jag "skötte mig exemplariskt", (det var ju kul att höra :wink:) och att det verkade som om något inte stämde. Jag sa att jag har druckit vätskedrivande i 20 dagar, men att det inte hjälpt. Hon sa då att jag verkligen inte skulle behöva det i min ålder.
Nåväl, vi får se vad besöket ger, fick inte tid innan den 19 maj.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Anna, vad bra att du går till vårdcentralen. Låter nog lite konstigt med din svullnad, bra att kolla upp det.

På lördag, Helsinki City Run, startar jag 15.30 (alltså finsk tid). Laddar mig mentalt för loppet :wink: . Mycket jogging före det blir det ju inte, ska spara på krafterna. Har som tidsmål 2,20 men har tänkt springa på närmare 2 timmar. Får se hur det går.... hoppas det inte regnar då bara...
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
lör: ben och mage på gym
sön: överkropp på gym

Tilda: Hur gick det :?:
anna: Låter bra att kolla upp hos vårdcentralen. Håller tummarna för att det inte är något att oroa sig över. Under tiden kan träningen få en skjuts av att radikalt lägga om upplägg. Det ger alltid lite inspiration och rekommenderas varmt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tilda: djupt impad (och lite avis) på halvmaran. Hoppas det gick bra. Hade ju själv tänkt att springa göteborgsvarvet i år, men en graviditet kom mellan :shock: 8) Nästa år DÅ ska det bli av. Längtar redan efter att få trä på mig löparskorna.

anna: hoppas att det vänder snart. Du är ju (som vanligt) otrolig på att leverera varje vecka. Jag får för mig att för viktnedgång är det kosten snarare än träning som har störst betydelse (även om träningen inte är oviktig såklart) För mig stämmer det bra iaf. Träningen för mig är mycket större än att tappa vikt. När jag är duktig på att träna mår jag psykiskt mkt bättre, och då blir jag mer motiverad att tänka på kosten också....(så det hänger ju ihop) Min bov är för stora portioner :oops: När jag tänker på det ( tex aldrig ta om, äta mer långsamt istället för att skyffla in mat) brukar det hända saker....(nu har jag dock tappat all karaktär och äter vad jag vill helt hämningslöst)

Min vecka:
Av ngn anledning är fogarna bättre ( jag tackar och tar emot) så nu cyklar jag så ofta jag kan.
må-to cykla 13 km t/r till jobbet.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

:D :D :D Halvmaran avklarad!!!!

Tid 2:08 :D
Jag är så nöjd. Tiden var bättre än väntat. Annars gick det inte riktigt enligt planerna. Jag fick kallt då vi stod och väntade på starten. Jag startade i för snabb fart och det känndes ganska fort trögt och segt. Sprang första 5 km på ca 26 min, då det kunde ha gått på närmare 30 istället. Sen skulle jag ha kunnat öka på farten. Så det känndes jobbigt hela tiden. Men, men det var min första tävling, jag vet bättre nästa gång. Den sista kilometern känndes otroligt lååång :wink: Nu har jag grym träningsvärk i benen.... Min placering blev 5408 av 10 396. Int så illa... Mina kompisar som jag strartade med men som försvann före mig ganska fort, sprang båda på 1:54 :shock: Första gången också för ena av dem. Det är ganska imponerande. De ska springa maraton i sommar också. Får se om jag nångång vågar mig på det. Känns inte så just nu i alla fall :wink:

I veckan sprang jag 3st 20 min joggingrundor och cyklade och gick till och från förskolan några gånger.

Nästa vecka tar jag det ganska lugnt. Måsta låta benen vila...

Bra cyklat, Linda :) Hoppas fogarna hålls bättre.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Sofiapia: bra, bra! :D
Har ändrat lite i upplägg, se nedan.

LindaVega: Så skönt att du blivit bättre i fogarna :!: Toppenbra cyklat! :D
Ja, det är ju inte vikten i sig, det värsta är att ha en 5-månaders-gravid-mage utan att vara gravid!! Det är psykiskt jobbigt, och jag känner mig direkt 5 kilo tyngre... :cry: Och pendlandet bekymrar mig...
Även jag mår bättre/är piggare då jag tränar mer, så är det helt klart :!:
Sköter kosten bra (LCHF/GI som du vet) men möjligen äter jag mer... Vi pratade ju om det i tråden för någon vecka sedan, och jag skulle då rannsaka mig själv sa jag. Det har jag gjort nu, och det kan vara så att jag gör det. :? Äter fort och skyfflar som du säger...Tar om gör jag nästan alltid...men man kan ju ta den där sekunden att tänka efter innan man tar om "-Behövs det?" Kanske är jag egentligen redan mätt?

Tilda; GRATTIS till första loppet!!! Så BRA det gick! :D Vad kul det måste kännas för dig!!
Ja, vila nu, det behöver du efter den prestationen! :D

Min vecka, 5 pass:
Mån: Barnen cyklade, och jag joggade. Det blev intervall kan jag säga :shock: :lol: Uppför blev det jogg på stället ibland, och nerför fick jag springa HEJDLÖST fort! Denna tur tog 30 min, så jag plussade på med 30 min pilatesmix efter det.
Ons: Joggade 5 km, men tänkte på att variera tempot, och inte hålla in när jag blev tröttare, utan behålla tempot. Och så ökade jag nerför. Kortade tiden med 3-4 min.
Tors: Pilatesmix 1 tim
Lör: motionscykel 1 tim
Sön: Motionscykel 1 tim + armar.

Förutom detta var det igår fixardag på förskolan, så jag var utomhur och grävde/rensade i 4 tim.
Och idag har vi kört jord och fixat odlingsbäddar. En oerhört fysiskt jobbig dag!

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
tors: bröst och biceps på gym
lör: ben och mage på gym
sön: rygg och triceps på gym

Jag gjorde nya benövningar med tunga vikter så jag har grym träningsvärk i benen idag.

Tilda: =D> =D>
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D Bra Sofiapia! :D Visst är det väl ganska SKÖNT med träningsvärk! :wink:

Veckans 5 pass:

Mån Pilates Bootcamp
Ons: Motionscykel 40 min
Tors: motionscykel 30 min + poweryoga 45 min
Lör: Stavgång i slalombacken en dryg timme, upp och ner 4 gånger.
Sön: Motionscykel 1 tim

Ang. Pilates bootcamp i måndags. Jag köpte den dvd:n för länge sedan, och av någon anledning lade jag undan den för att jag inte (?) gillade den. Kom inte ihåg riktigt. Men den visade sig vara 45 min. lång, men bara 25 min effektiv, resten var upp och nervarvning. Nja...Om jag ska köra den igen, lägger jag nog till 30 min pilates för att förlänga passet. Och Bootcamp lät mer än det var i verkligheten!

Ang. lördagens stavgång i skidbacken, ringde en väninna precis när jag satt och nästan hade ångest för att jag så absolut INTE ville träna... TUR att hon ringde, för nu fick vi verkligen till ett riktigt tufft svettpass! :D

kram anna
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Bravo anna och Sofiapia :)

Min vecka :)

må: cykling 2km, vagnprom 2km
ons: vagnprom 2km+4km
to: jogging 6km+situps
fre: jogging11 km
sö: lugn promenad ca 5 km

Jag och mannen var på spa lö-sö :) det var riktigt skönt.Var på massage och ansiktsvård och låg ute och solade mig. Det var +25 grader varmt så det kändes som om man skulle ha varit nånstans i södern. Och det varma lär bara fortsätta den här veckan här i södra Finland. Härligt :)

Ska göra lite mera gympa och styrketräning denna vecka.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ja, min träning kan räknas till:
Ett rejält pass, om än gående, en timme nerför bl.a. 1000 trappsteg. Och är det någon som påstår att det inte är träning att gå nerför, så kan jag säga att det i alla fall tränar muskler som man sällan använder.

I övrigt har vi flannerat.

Just det, en del hoppande på söndagkväll blev det ju också såklart.

Åh, jag höll på att glömma ;) Det första var på Montserrat, det andra i Barcelona stad och det tredje på Camp Nou när Barca vann ligaguldet i söndags :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

:D
Tilda: mycket bra förra vecka! Och vad härligt med spa!! :D

LO/ Så gött med lite semester! :D

Min veckas 5 pass:

tis: Poweryoga 45 min
ons: motionscykel 40 min + mage
tors: joggade 5 km, men fick bryta och gå 2 ggr! :twisted: Fullständigt SLUT blev jag, vips var det 25 grader varmt, kroppen pallade väl inte :roll: och det hjälpte inte ens att visualisera er träningskompisar i uppförsbacken...(det brukar hjälpa!)
fre: bootcamp pilates + pilatesmix, en dryg timme
sön: stavgång i slalombacken 1 timme. TUFFT! Extra fart fick jag på sista nedförsturen, då det slingrade förbi en ORM! :shock:

Var förresten hos doktorn i onsdags och de tog lite prover ang. min upp och nergång i vikt hela tiden. Urinprov får jag lämna nytt om 1,5 vecka, typiskt nog hade jag fått mens samma morgon, så det gick inte att utläsa. :roll:
Jag ska vänta några dagar på övriga prover, men fick veta att blodvärdet var bra, och hjärta och lungor var bra.

kram anna
Sofiapia

Inlägg av Sofiapia »

Veckans träning:
fre: bröst och biceps på gym
sön: ben och mage på gym

/LO: Hade mycket hellre varit på Camp Nou och tränat!
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Veckans träning:

må: cykling 10 km totalt, jogging 6,4 km+mage,armar
ti: cykling 18 km totalt
ons cykling 10 km
to: cykling 9 km, jogging 9 km
sö: jogging 10km+mage,armar

jag cyklar mycket nu som ni märker :) Jag har en cykelvagn som flickorna sitter i som jag drar bakom cykeln. De tycker det är skoj. Att sitta i barnvagn är inte alltid så populärt mera, fast ibland sover de i vagnen. Med cykeln kommer vi så mycket snabbare överallt nu.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"