min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och även om man ammar nattslurk så kan pappa natta. Det är ju bara att lämpa över efter avslutat mål. Edvard var nog 3-4 månader första gången jag lade honom för kvällen...
vicky77

Inlägg av vicky77 »

edvard var nog 3-4 mån första gången då jag la honom för kvällen....du menar när pappa la han för kvällen eller??

jag har fått en träningstid vid 18 på kvällen...och det innebär ju att jag ej ens kan ge nattslurk. Det var därför jag undrade. men jag får se om jag kan skjuta upp den träningen.

Min lille har nu vid läggning börjat böka mycket, från att vara ganska lättlagd på kvällen. han liksom skjuter sig uppåt hela tiden och hamnar med fötter och huvud till sidorna och då blir han ju ledsen för han sitter fast. Eller så blir han rasande när han kommit upp med huvudet längst upp i sängen :D sen lyfter han huvudet hea tiden etc..

så detta är nu moment som gör att han vaknar på nätterna i stället. är det så här för att han håller på att öva och vända sig? hur länge brukar det pågå isf?
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Vicky! :D

Jodå, been there, done that! :wink: Det är en väldigt uppslukande "lära kräla-fas" - Bebbo krälade till och med i sömnen ett tag! :lol: Men efter ett tag lär de sig behärska krälandet såpass att de kan sluta hålla på med det på nätterna. Så se till att han får öva ordentligt på dagarna! 8) Det är över på ett par dagar. Däremot kanske du vill madrassera lite (vi hade ett sånt där spjälskydd som sitter runt om sängen) så att han inte gör sig illa medan han övar.

Jag tror faktiskt att TorpSara faktiskt menade att hon brukade amma och sedan brukade pappan sköta själva läggandet. :shock: Vi gjorde ofta så också, faktiskt, särskilt i början när det kunde vara maratonamning på kvällskvisten tills man som mamma var mer död än levande :sleep:... :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
vicky77

Inlägg av vicky77 »

nu strular sovtiderna lite. Han sover bara 45 min på dagslurarna för att sen krångla restenav tiden. Jag håller tiderna.

Beror det på att han behöver mera mat?? Ammar fortfarande till största delen. Är det smakisar som behövs eller kan det vara något annat?

Vad började ni med när det gäller smakisar?
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det är nog ett tydligt tecken på att det är dags att börja med lite mer riktig mat.

Jag har gjort mina puréer själv och börjat med vad som funnits hemma. Morötter och ärtor har varit poppis, banan har varit sådär. Du kan även ge gröt, smidigt färdigt pulver att köpa och bara blanda till lagom koncistens med kokt vatten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
vicky77

Inlägg av vicky77 »

har ni gett smakisar eller direkt nästan gett hela mål? Hur länge ska man annars hålla på med smakis innan man ger fullt mål?
vicky77

Inlägg av vicky77 »

:heart:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Det där märker du hur fort du kan gå fram med smakisarna. Jag har kört morötter några mål, oj så tog de slut men det fanns ju ärtor ja då blev det ärtor. Det brukar ta några dagar för att lära sig en ny smak men man kan alltid återkomma till en smak. Jag har börjat med lite purée och sen fyllt på med tuttemjölk.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
vicky77

Inlägg av vicky77 »

en ny undran kommer jag med nu :D

hur har ni gjort i den perioden då er lille börjat få tänder? Tror att det är på g för han tuggar och tuggar, dreglar och är extra grinig(svårt att ligga själv eller vara still). Sover även lite sämre på daglurarna (vaknar och klagar), och han äter lite sämre med.

Har ofta sett att en av fördelarna med aw´s sömnråd är att de klarar sjukdom tänder etc utan "återfall". Till skillnad mot tex 5mm. Vad menar man då egentligen?

Men viktigast är att veta hur ni tacklar sömnen under tanduppkomst. Jag vaggar men det känns jobbigt då jag vet att han måste ha det jobbigt. Det har nog ej riktigt spruckit men ser lite svullet ut och lyser igenom svagt vitt tror jag, svårt att se för han sätter tungan över hela tiden :?
chokladkaninen

Hej Vicky! :D

Båda mina barn har haft rejält ont vid tandsprickning - eller eg innan tänderna kom fram, när de liksom rör på sig inne i käken. :cry: Det man får tänka på är att han ju inte får mindre ont i tänderna av att sova mindre, eller hur? :wink: Alltså, på med Attityden och ramsa lugnt och betryggande som vanligt. 8)

Höj kanske frambenen på sängen med en bok eller två om han inte är den som kryper omkring och lägger sig på fel håll (så får han inte allt blod i huvudet när han ligger ned, det gör ont nämligen, har mina barn tyckt :mrgreen:) och så ge rispiga och kalla saker att tugga på när han är vaken och flytande alvedon när det är riktigt jobbigt för honom och inget annat hjälper.

Skorpor/knäckebrödsbitar är bra och rivigt, och kylskåpskalla äpplen och morötter kan också vara skönt att tugga på. Eller bara kallt vatten i en nappflaska. :D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack för svaret :D

ja tanden har ju ej kommit ut än så det är nu innan han har ont...

ger han alla möjliga saker att tugga på, får hoppas att tanden tittar ut snart.

:arrow: Han är tyvärr en riktig krypare i sängen. Vid läggning får jag dra ner honom minst 10 ggr innan han somnar för han kryper upp hela tiden och bökar. Gör jag rätt som drar ner han i sängen eller ska man låta dom somna där de hamnar? men då blir han bara till slut ledsen.

:arrow: Hur var det? Varför får barn återfall efter tandsprickning tex vid 5mm och ej vid BB?

:heart:
chokladkaninen

Jag skulle låta honom krypa, tror jag, tills han faktiskt ropade på hjälp. :D Du kan ju gå in och lägga honom rätt sedan när han har sovit en stund, det gör jag fortfarande. :lol:

Jag vet inte riktigt vad man skulle få återfall till om man har SM:at som du ju har gjort? 5-minmetoden lär barnet bara att ingen kommer att hjälpa det, SM lär barnet att dess behov är tillgodosedda och att det kan sova tryggt. :wink: Så om det blir en sömnfnurra nån gång är det inte så farligt med ett SM:ar barn - man har verktygen och kan reda ut alla situationer som kan uppkomma, och barnet VET att det är tryggt, även om det behöver ställa en extra fråga nån gång ibland när livet känns svårt. T ex när man har ont i tänderna. :cry:

Ride out the storm, Vicky! :D Snart är tänderna framme och tillvaron blir lätthanterlig igen!

PS Öva mycket krypning på dan så blir det snart mindre viktigt att hålla på med på natten! :wink:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack :D

ja nu har det lilla risgrynet tittat ut...snart kommer väl nästa 8)
chokladkaninen

:thumbsup:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

nu har jag kommit till ett hinder som jag behöver tips på...

jag har haft lillen i vagn (förutom natten). idag blev jag av en slump tvungen att lägga han i sängen för en lur och det gick ej lika bra :cry:

för det första så tog det ett tag innan han somnade(fick buffa), sen sov han bara 45 min och jag fick honom inte att somna om. han låg och tittade upp och bökade(kröp) i sängen. Och grät när jag ej buffade. I vagnen så somnar han på en liten stund. har introducerat ramsan lite smått bakvägen och nu i vagnen på dagarna drar jag några drag och går sen ut med ramsan. Det fungerar ganska ofta. Jobbigare är det när han vaknar efter 45 min. Då somnar han om om jag vagnar, men vet ej riktigt hur jag ska använda ramsan där Tips?
Nu kanske ni säger ja men använd vagnen ett tag till då, men jag vet ej hur länge det går för min lille är ej så liten längre :D börjar bli trångt.

Han har även börjat vakna upp efter 45 min på dagarna. är det tänderna? mer mat? Fast detta har jag ju redan fått svar på att det är mer mat som nog behövs. Och det kommer , men det tar lite tid.

så sammanfattningsvis behöver jag nog lite hjälp med hur jag får han att sova bra även i sängen, hur jag tar hand om skarvarna och hur jag anv ramsan på ett bra sätt. Har även anv ramsan lite bakvägen vid nattning(sagt den 1 gng precis innan han somnar) men sen vet jag ej hur jag ska anv den när han vaknar på natten?? Har provat ngr ggr. han blir ibland tyst och lyssnar, men fortsätter sen gnälla och böka och gråta upp sig. Sen kryper han runt så mycket och hamnar fast i ett hörn och blir ledsen. Kan tilläggas att han fortfarande ammas 2 ggr per natt(då jag ej tyckat att det varit ett problem ännu)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"