Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Åååh sicken underbar Elsa ni har! Små Elsor ska inte vara njutas, utan njuta själv också! :lol: Och det tycker jag ni är sååå bra på!

Bluna, vi ser gärna mer av dig här på kurforum och hjälper till och berättar hur eran väg sett ut :wink: Det har inte varit spikrak men se så långt ni kommit på den! :roll: :lol:

Kram //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Bara lite tips behöver jag. :)

:?: När ska jag korta ner 45-luren till 20? Hon sover 12-45-1,5 nu. Är det vid 11 månader man kortar ner?

Jag bytte ju till mindre sömn vid 8 mån och inte 9 för att hon så tydligt visade att hon behövde det. Om hon nu skulle börja visa igen (har vaknat lite nu men jag vet inte än om det är det eller bara lite frågor om allt stämmer fortfarande när vi kommit hem från en resa) är det för tidigt att byta då? Hon blir 10 mån nästa vecka.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack Torpsara :) men jag har redan kollat där.

Så jag tolkar svaret som att det är ok att byta till 20-lur redan vid 10 mån om hon visar att hon behöver mindre sömn? :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :lol:

Ja det tycker jag, våra små är ju så olika och en del 10 månaders drar ner till 20 min fm lur. Du känner ju smulan allra bäst! :heart:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart: :sleep:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Minikuren för att sova ute i vagn på långluren har börjat. Behöver lite råd... :-k

Hon är van vid att läggas på mage och somnar så eller på sidan. När jag testat det i vagn förut så vänder hon sig och sätter sig upp, dvs det går inte att vagna henne då.

Nu testade jag att sela henne, hon vaknade i 45-skarven och somnade inte om. Låg tyst och väntade istället efter några påminnelser.

Frågan är om jag ska envisas med att ha henne på rygg eller om jag ska låta henne ligga på sida eller mage utan sele och lägga ner så fort hon sätter sig upp? Det blir ju mer kamp då och hon börjar dra in filten osv. Insomnandet med sele tog 10 min med vagning och ramsning, hon var bara arg. Men jag tycker det är synd om hon inte kan somna om för att hon måste ligga på rygg. :roll:

Hur gör ni med era utesovare?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bluna skrev: Hur gör ni med era utesovare?
Misslyckades. :? Det blev långa lurar inne och korta ute, vi kom aldrig över problemet att man inte kunde vända sig efter 45...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hoppar in.. :wink:

Vi har efter två veckor fått Malte 19 mån att sova heeeela långluren i vagn och känner att det är stabilt. I början selade jag på rygg, men då blev han också skitsur efter 45 minuter, när han inte kunde vända sig.

Vi skippade selen och låter honom böka runt fritt. Vi bevakade en del i början så att han inte klättrade (ramlade) ur. Några gånger ( ganska många) fick vi putta ned, men jag hade is i magen och väntade verkligen in i det sista innan jag ingrep. Det hände nämligen att han satt upp och t om nästan stod upp, för att sedan lägga sig ned och somna, allt utan jag gjorde något

Nu lägger vi ned på mage och sedan kan vi hitta honom sovandes antingen på rygg eller mage eller sidan. Det är mycket sällan som jag behöver göra något nu efter nedläggning

Skulle nog säga att attityden spelar in även här. För oss blev det ett måste att sova i vagn, och då funkar det....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tänker mig nog också så, skjuta vargen och lita på att hon fixar det. Men hur ligger han? Jag brukar lägga henne på en filt för att det ser obekvämt ut, men om hon får röra sig fritt så kommer den att korva sig (gjorde det förut).

Problemet med att hon sitter är ju att jag inte kan vagna om det skulle behövas, men det kanske går bra med bara ramsa? Det gick det ju vid uppvaknande denna gång. Och om hon sliter i filten osv då ska jag inte bry mig? Sätter fast den med myggnät så gott det går.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Kom på att jag kanske kan solfjädra som verktyg annars? Om det skulle behövas menar jag. Ni ser vilken varg som smyger runt mina ben :roll: ...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vi har en fårskinnsfäll som vi har trätt ett örngott på längst upp, så det blir skönt att ligga på med magläge också. Fällen ligger ju kvar hur dom än bökar på. Ingen filt i övrigt, däremot ett skynke över sufletten så att det blir mörkt.

Jag lägger ned, hänger över skynket och ramsar som vanligt. Vid ev uppvak ramsar jag också. Det tog som sagt ett tag innan han verkligen accepterade att sova i vagn, men nu funkar det lika bra som sängen.

Första dagarna efter vi plockade bort selen fick jag nog putta ned (utan ett ord) 5-6 ggr innan han somnade. Sedan backade jag och lät honom hållas längre och längre. Ville INTE skapa underhållning kring läggningarna genom att mamma kommer och puttar ned varje gång jag sitter upp. Som längst tog det 45 min innan han somnade, men nu snurrar han runt några gånger, bökar lite och sover sedan på 5 minuter :sleep:

Det går säkert att solfjädra, men det känns lite svårare att göra det i vagn. Jag hade nog gått en promenad med ganska mycket gung i om det verkligen hade krisat. Se bara till att det inte blir en vana så att du måste gå varje dag.

Ge henne förutsättningarna, ingrip bara om du bedömer fara (tex klättrar ur vagnen) eller ledsen bebis. Att sitta upp är ju ingen fara t ex.

Lycka till
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack! :)

I morgon blir det fårskinnsfäll med örngott och ramsor. Skynke har jag över så det blir mörkare (blir dock inte så mörkt som i rummet). Har provat att solfjädra i vagn en gång och hon blev tyst nästan direkt, så jag kör på det om det nu skulle vara kris, eller vagning om hon ligger ner. Puttar om det behövs och backar sedan mer som du skrev. Perfekt handlingsplan, det här ska vi fixa! :D
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej, hej! Läser på lite eftersom jag så småningom kommer vilja att Dag sover även i vagn. Annars kan det ju bli lite lurigt att ge sig ut på längre dagsetapper. I nuläget HATAR han vagnen, speciellt om jag får för mig att han skall somna, men DET SKALL VI ÄNDRA PÅ :D Jättebra tips från er alla! Lycka till Bluna :heart: :thumbsup:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Bluna!

Hittade din tråd med! Hur går det med lurarna och vagnen? Elias har inte alls haft några problem med att sova i vagnen. Fast här om dan sov han lite kortare än vanligt vid eftermiddagsluren just i vagnen. Men annars räcker det med att ramsa och köra en jättekort runda om han gnäller lite. Sen när han blir tyst så kan man bara låta honom vara så somnar han. På rygg dessutom :!: :o Skönt att allting går så himla smidigt för oss. 8) Det verkar som om hans återfall är slut nu. Idag har han inte sagt ett pip vid någon av läggningarna :!:
:sleep:
Oops nu måste jag ner i tvättstugan :!:

Kramar...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"