Jag kommer ihåg precis hur det var att känna sig som en klätterställning, jag brukade lägga mig platt på rygg så det inte vara så roligt att klättra och efter ett tag så började han krypa iväg från mig. Så var så tråkig du bara kan, så kommer världen att locka dessto mer - är min erfarenhet. Givetvis har man ju socialdelaktighet mellan varven, gärna på golvet, alt så får gossen sitta på diskbänken.
Ensamlek har vi här varje morgon efter vällig, påklädning, blöjbyte etc 1 h i spjälsängen. Han lyssnar på lek och fanatsi från albumet "stor musik för små öron" som är klassisk musik som man återträffar i många barnfilmer. Han har leksaksbackar 5 st, varje back har han i 3 dagar och innan alla backar har roterat så har det nästan gått 2 veckor och då är dom gammla leksakerna som nya
Vi har:
1. Ett instrument (tamburin, munspel, marakas, synt)
2 En bok (prassel, pek-bok, ljudbok osv)
3 ett gosedjur/docka
4.En aktivitets pryl som blinkar och låter
5. Pysselgrej, typ plockhink, bultbräda, osv
6. Pussel
Läs i BB hur du går tillväga för att introducera ensamleken, du börjar med en kort stund och ökar eftersom, plocka alltid upp i ett glatt ögonblick så du inte räddar han från sängen. Leksakerna ska glatt presenteras varje morgon med pompa och ståt.
Ensamlek är helt ovärderligt i denna klängiga ålder, då får han också öva på att ta både med och motgångar på egenhand, och han behöver inte fokusera på vad dom ömma har för sig i varje steg utan kan lugn fokusera på sitt arbete han utför.
//Malin