Nu har 9:e natten snart passerat av kurens totalt 11 (4+7).
Han sover bra till 5, gör oftast inget ljud ifrån sig alls.

Å det är ju jättebra med tanke på tidigare sömnmönster.
Men sedan brukar sonen vakna och ligga och prata för att sedan ge mer och mer ljud ifrån sig. Igår natt somnade han inte om alls. Följden är att han är mycket trött om dagarna och ofta väldigt gnällig inför middagsluren kl 12. Han gråter och jag måste bära på honom för att sedan lägga honom med marginalkvart och låta sova med m-kvart också (han har också fått marginalkvart på de andra två lurarna i slutet). Jag är rädd att dessa uppvak ska bli ett mönster som fastnar.
Jag följer denna handlingsplan (och har gjort sedan natt 3):
1. pangramsa vid första pip i vargtimmen
2. klassisk musik på ganska hög nivå
3. dämpa musiken om han tystnar
4. tillrättaläggande, solfjäder och ev buffning om det absolut behövs om han blir ledsen (har behövts nästan varje natt en gång)
5. väckning med klocka kl 6.30
Imorse avvaktade jag dock med pangramsan eftersom han bara låg tyst och nöjd och ramsade då han började fråga efter en halvtimme.

Frågan är hur länge jag bör fortsätta om han inte börjar somna om/sova längre på morgnarna och korta ner vargtimmen. Finns det risk att han fastnar?

Är det fel att ge marginalkvart och öka på dagssömnen? Han är ofta vädligt trött trots dessa extra kvartar, gråter när jag väcker honom och skulle säkert gärna sova längre om jag inte hade väckt honom. Jag är rädd att han ska få alltför lite sömn totalt sett annars, vilket han får ändå trots dessa kvartar.
Börjar bli missmodig och behöver peppning (rättstavat?)
Tina