redhotmama skrev: Men jag når liksom inte fram, tillslut bara skriker han och då går jag in och lägger tillrätta och ger några bufftag och sedan solfjädern. Om jag går ut innan han somnar drar han igång igen.

Nu var du kolossalt fint på gång och skulle "bara" fortsatt backa och mer och mer överlåtit åt honom själv att ta hand om sina diverse små livskriser, d v s uppvaknanden, vilka han ju också skötte strålande. Det skulle du ha respekterat, beundrat och fröjdat dig åt, och sedan aldrig mer ifrågasatt den goda sömnen

Då hade han inte gjort det heller.
Nu säger jag inte detta för att du ska bryta samman och tro att allting är förstört. Det är det verkligen inte. Det är hit du ska komma och kommer att komma - igen. Och då ska du göra rätt den här gången, dvs lära dig backa, avvakta, stå tillbaka och INTE ta udden av ramsan genom att gå in.
Jag vet att det är lätt hänt och frestande att överarbeta, därför att man vill hjälpa i tid och otid, särskilt i otid

Och ett tu tre har man en hel skock orosvargar i sällskap, när man går in till lilla barnet. Och försöker man sedan gå ut, är vargarna kvar och förbereder sig för en verkig festmåltid
Han skriker dig alltså till sig nu, och det hjälper inte hur mycket du ramsar. Ramsan har du desarmerat genom att ändå gå in till honom till slut, vilket han nu lärt sig, tror är nödvändigt, och väntar på. Därför når du honom inte med ramsan, den "tar" inte, så länge du fortsätter gå in.
Och därför måste du sluta gå in. Obönhörligen. Du måste låta ramsan ta över helt och hållet och få sista ordet, oavsett vad.
Han kanske inte kan vända sig själv - och har verkligen ingen anledning att försöka heller, så länge du gör det åt honom - men då får han somna på rygg; varsågod. När han sedan sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du snabbt gå in och lyfta över honom på mage, utan att han märker det, så att han sover längre och bättre sedan.
Från och med nu alltså: tillrättaläggning - distinkt; se Verktygslådan - och ett kort solfjäderstryck som markering (buffandet måste också slopas nu). Därpå ut med ramsan x4, x6 eller rentav x8, utanför och på väg bort. Gå ut vänd mot dörren utan att dröja på tröskeln och utan att invänta lilla älsklingens bekräftelse på att du görså underbart rätt, och GÅ. Ta med dig hela högen vargar
Sätt på musik (Mozart kanske - inga röster) och / eller gör andra ljud i huset. Psykologiskt viktigt för dig själv. Orosvargarna slinker ut genom dörren när överkoncentrationen på barnet upphör.
Du får räkna med att det tar en tre nätter av denna minikur innan ni är tillbaks på banan där ni var. Men det funkar
Och efter det vill jag så småningom ha din rafflande rapport i tråden "Livet efter kuren. En uppmuntran"