hjälp önskas

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen Åsa! :D
Det har varit kul att följa hur bra det gått. Och nu har ni lite motgång, och jag tror att en stor del av svaret ligger häri:
Om jag går ut innan han somnar drar han igång igen.
Jag förstår det då som att du stannat tills han somnat några gånger. Och se då har han lärt sig att du behövs därinne - vargarna har fått boning igen, helt enkelt. Det är så lätt att gå tillbaka till trösta-vid-sängen-mönstret när man får nya frågor. Men som du märker hjälper inte det där tröstandet särskilt mycket :wink:. För stunden, ja. Men förvissad om det trygga i att sova själv är han inte längre :? . Och därför behöver ni nog backa lite.

Handfasta råd behöver du förstås och jag är nog inte riktigt rätt person att svara här, så jag hoppas någon annan vill komma in och ge lite klara råd. Och jag blir osäker på hur länge ni haft problemet :?. Har det pågått en längre tid skulle jag ev ta en liten solfjädringskur, dvs solfjädra tills han är lugn och sömntung och sedan ut. Och därefter låta ramsan ta. Att arbeta in ramsan ordentligt igen under ett par dagar, helt enkelt. Och bryta mönstret som uppstått. Gäller det bara 3-4 dagars frågande skulle jag istället vara mer ihärdig med ramsan. Men här hoppas jag du får bättre svar av mer erfarna forumister :wink: :D.
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

redhotmama skrev: Men jag når liksom inte fram, tillslut bara skriker han och då går jag in och lägger tillrätta och ger några bufftag och sedan solfjädern. Om jag går ut innan han somnar drar han igång igen.
:D Nu var du kolossalt fint på gång och skulle "bara" fortsatt backa och mer och mer överlåtit åt honom själv att ta hand om sina diverse små livskriser, d v s uppvaknanden, vilka han ju också skötte strålande. Det skulle du ha respekterat, beundrat och fröjdat dig åt, och sedan aldrig mer ifrågasatt den goda sömnen :!: Då hade han inte gjort det heller.

Nu säger jag inte detta för att du ska bryta samman och tro att allting är förstört. Det är det verkligen inte. Det är hit du ska komma och kommer att komma - igen. Och då ska du göra rätt den här gången, dvs lära dig backa, avvakta, stå tillbaka och INTE ta udden av ramsan genom att gå in.

Jag vet att det är lätt hänt och frestande att överarbeta, därför att man vill hjälpa i tid och otid, särskilt i otid :oops: Och ett tu tre har man en hel skock orosvargar i sällskap, när man går in till lilla barnet. Och försöker man sedan gå ut, är vargarna kvar och förbereder sig för en verkig festmåltid :shock:

Han skriker dig alltså till sig nu, och det hjälper inte hur mycket du ramsar. Ramsan har du desarmerat genom att ändå gå in till honom till slut, vilket han nu lärt sig, tror är nödvändigt, och väntar på. Därför når du honom inte med ramsan, den "tar" inte, så länge du fortsätter gå in.

Och därför måste du sluta gå in. Obönhörligen. Du måste låta ramsan ta över helt och hållet och få sista ordet, oavsett vad.

Han kanske inte kan vända sig själv - och har verkligen ingen anledning att försöka heller, så länge du gör det åt honom - men då får han somna på rygg; varsågod. När han sedan sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du snabbt gå in och lyfta över honom på mage, utan att han märker det, så att han sover längre och bättre sedan.

Från och med nu alltså: tillrättaläggning - distinkt; se Verktygslådan - och ett kort solfjäderstryck som markering (buffandet måste också slopas nu). Därpå ut med ramsan x4, x6 eller rentav x8, utanför och på väg bort. Gå ut vänd mot dörren utan att dröja på tröskeln och utan att invänta lilla älsklingens bekräftelse på att du görså underbart rätt, och GÅ. Ta med dig hela högen vargar :!:

Sätt på musik (Mozart kanske - inga röster) och / eller gör andra ljud i huset. Psykologiskt viktigt för dig själv. Orosvargarna slinker ut genom dörren när överkoncentrationen på barnet upphör.

Du får räkna med att det tar en tre nätter av denna minikur innan ni är tillbaks på banan där ni var. Men det funkar :wink: :lol:

Och efter det vill jag så småningom ha din rafflande rapport i tråden "Livet efter kuren. En uppmuntran" :!: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen tack för era svar !

Men jag måste bara fråga så att det är helt glasklart, Anna du skrev att jag ska inte ska gå in till honom , men sen lite längre ner i texten skrev du att jag ska lägga honom tillrätta och ge kort solfjäder och ut med ramsan.
Ska jag göra det direkt när han vaknar på morgonen eller avvakta och sen göra det om han skriker upp sig eller ska jag helt enkelt inte in alls.

Du kanske menar att jag ska gå in och lägga tillrätta i några morgnar och sen bara ramsa tills det är dags för morgon i några dagar och sen låta ramsan ta över helt eller ?

Kan du ge en kort beskrivning på hur jag går tillväga, sorry är lite trög skyller på ammningspsykos :)

Tusen tack på dig Världens bästa Anna !
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt - jag uttryckte mig oklart :oops:

Jag menar vid läggningen. På kvällen. När du lägger honom.

Då är tillrättaläggandet, efterföljt av ett "stabiliserande" solfjäderstryck, bara precis ett besked i handling om att det är dags att ligga ner, slappna av och kunna somna så gott :wink:

Föregås alltså inte av ramsa utan följs av ramsa, utanför och bort från dörren.

Upprepas inte förrän nästa gång du lägger honom, alltså vid dagslurarna sedan.

Och följande kväll. Osv :wink:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen Anna

Och återigen tack för ditt svar !

Läggningarna går till så på det sättet du beskriver och fungerar 100% igt
så so far så goöd.
Och om han vaknar på natten så somnar han om själv oftast utan att ens ropa på mig det är bara när han har vaknat för tidigt på morgonen som problemen har vart. Men nu imorse så lade jag honom tillrätta en gång och gick bestämt ut med ramsan och det fungerade var tyst i 40 minuter började sen om och fick då en pangramsa och somnade sen om !!!!!! och sov till 0645 som är lovlig morgontid så jag är sååååå glad och tycker att det har gått jättebra även om jag missförstod dig :lol: Hoppas att vi är tillbaka på banan igen !

Tack än en gång för hjälpen !

Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Perfekt :lol:

Dt kan som du förstår vara vanskligt att gå in alls på morgonen, eftersom man då lätt förleder barnet till att tro att morgonen har kommit och dagen börjat, men gör man det snabbt och tyst och utan att se på barnet och bara lägger distinkt och bestämt tillrätta och genast går ut med ramsan och sedan håller truten, då har man bara serverat en upplysning om att det fortfarande är natt, en upplysning som sorterar under samma avdelning som upplysningsramsan som man ger innan barnet börjat jobba upp sig.

Men jag vågade inte tipsa dig om det :shock: p g a föreliggande trafikfara :!:

Så bra, bra - men glöm inte, fortfarande, att för att lilla älsklingen ska kunna (fortsätta) göra framsteg, krävs att du/ni gör "baksteg" - först, och kontinuerligt ända tills ni är framme :wink:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Jaha ok så det blev rätt ändå :) Jag ska tänka på att hålla trafiken nere
och fortsätta backa, tack igen jag behövde nog bara lite råg i ryggen för att kunna hitta den rätta atityden igen TACK så mkt!

MVH Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen!

Jag måste bara kolla av med er hur man ska bete sig när han som i morse vaknade 0600 (skall vara mogon 0700) och är superglad ligger och busar jollar testar lite olika ljud och allmänt myser, ska man pangramsa då ? eller bara vara tyst och låta honom hållas och ge ramsan när han blir missnöjd?
Imorse låg han och busade i hela 40 minuter innan han började bli lite ledsen och då fick han en ramsa som han tog till sig och var lugn till 0700 då jag tog upp honom.

Tacksam för svar än en gång :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ge honom en upplysningsramsa direkt du hör honom (glad). Det är bara för att han ska veta att det inte är morgon än.

Gör sedan andra ljud i huset eller ingenting alls :wink:

Ge inte ramsa x4 igen - påminnelse - förrän han verkligen låter ledsen och du är på väg att störta in.

Då störtar du inte in. Då ramsar du :wink: :lol:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

I dag gick morgonen mkt bra han sov till 0700 så det var toppen ...men han har vaknat kl 2300 och kl 0400 och ligger på rygg ropar på mig och vill bli vänd jag har avvaktat men efter en lååång vakenperiod började han bli riktigt ledsen och då gick jag bara in och vände på honom snabbt och ut igen och då somnade han om bums. Men varför vaknar han? Är det för att han vänder sig i sömnen eller vaknar han och vänder på sig då och kan sen inte somna om. Tycker att det är så konstigt för han har ju sovit bra på nätterna sen jag kurade honom det har varit vartimmarna och morgonen som har vart problemen och nu är det nästan tvärtom :?:

Kan tilläggas att på kvällen när han ska somna så hinner han ofta vända på sig men jag har de senaste kvällarna låtit honom somna så och sen vänt han det har funkat bra men tagit några minuter längre innan han somnar.

Tacksam för svar ! MVH Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Han har lite gymnastiska övningar för sig, bara. Det måste han ha, även i sömnen. Det är han programmerad till.

Och så vaknar han av att han ligger på rygg, och har ingen aning om hur det har gått till. Och bryter (möjligen) samman.

Avvakta lite, som du gjorde. Vi vill att han ska kunna vända sig själv. Kan han inte det utan verkligen till slut ber om hjälp, ta då bara lilla handen /armen och ge hjälp till självhjälp, om man säger :wink: snabbt som attan :!: Ut direkt med mjuk ramsa x4.

Efter tio minuter som han sovit (inte tjugo) kan du gå in, tyst, lägga rätt och lägga över. Det märker han inte.

Lägg honom flitigt på mage på dagarna, på golvet, mattan, filten. När han då ramlar över på rygg, stimulera med skojsiga saker omkring honom som han bara kan se från mage, och puffa på lite vid behov så han kommer runt igen :wink: :lol:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej igen Anna

Tusen tack för ditt tålamod med mig och lilla lukas :)
Då fortsätter jag som inatt, och kör på med övningar på filten dagtid.
Han har haft en sån här period tidigare med vändningar nattetid när han höll på att lära att vända sig från mage till rygg och nu är han ganska nära att lära sig att vända från rygg till mage så det kanske är det som gör att han grejjar på i sängen.

Vi fortsätter målmedvetet och trälar på mot målet med luuuugna nätter zzzz :lol:

Tack för alla goda råd !

MVH Åsa
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
redhotmama

Inlägg av redhotmama »

Hej Anna och alla andra

Det har gått bättre med Lukas nu i går natt sov han hela långa natten.
Och i natt endast ett uppvak förtidigt med lite bajs och stök men det det gick vägen tillslut :) .

Men jag har en annan fundering om skrattet till gonattet, Lukas ska i säng 1900 så jag busar och och tjoar med honom från ca 1800 vi skattar leker tittut badar och ligger på filten. Sen får han sin gonattslurk 1845 och sen i säng och då är han så trött att det är svårt att få honom till att asgarva men jag brukar se till att få ett leende det sista jag gör innan jag släcker ner i sovrummet.Och då brukar han somna pånågon minut Är det fel ordning ska jag ge nattslurken tidigare och busa med honom efter det, kan tillägga att jag har provat det men tyckte att han hade svårare att komma till ro då vad säger ni?

Fråvisa Åsa :)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"