Riktigt mätt på kvällen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ann1977

Efter natt två...

Inlägg av Ann1977 »

...är jag fortfarande förundrad över min uuuunderbara son! :D Pappan buffade några sekunder vid läggningen kl 19. 19.05 sov sonen! :shock: Vaknade 22.49, pappan ramsade, sonen lyssnade och somnade om efter 5 min. Därefter har sonen vaknat 6 ggr mellan 00.35 och 01.55. Han har fått ramsor och somnat om efter dessa. Han vaknade även 05.15 en gång, men somnade själv. Han har somnat om två ggr, helt utan ramsa under natten! :shock: :shock: :shock: Det är en mycket trött kille vi har idag! Eller två om man räknar med pappan. :D Blir nog min tur att ta över ikväll.
Elle

Inlägg av Elle »

Härlig läsning! Ge beröm till pappan för ramsningen.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ann1977

Natt 3 + frågor

Inlägg av Ann1977 »

Efter natt 3 har solstrålen fått sova i 11 timmar och 50 min! :shock: :shock: :shock: :D Väntar lite på bakslaget, men det har gått över förväntan de här dgarna. Dagslurerna har krånglat lite, men det är så lite att det knappt är värt att nämna. Eftersom sonen sovit så bra, har vi ju knappt behövt ramsa nåt, så OM vi ramsar blir sonen inte tyst med det samma. Känns som om ramsan inte riktigt har satt sig. Vad gör man åt det? Sedan återigen, har sett de andra trådarna men frågar iaf, det här med tidsomställningen på söndag (tror jag det är). Vi gör ju slutet på uppföljningsveckan då och då skall ju inga yttre eller inre förändringar ske. Hur är det då bäst att göra med tiden?
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att sonen och ni( :?: ) sover så gott om nätterna :sleep:

Angående ramsan så är det er uppgift att se till att den tar. Om ni övar upp den i olika tonlägen och använder den när sonen ber om hjälp så kommer poletten att trilla ner snart. Så jobba på med ramsan om/när sonen behöver hjälp.

Jag osäker på hur ni bäst ska hantera tidsomställningen mitt i uppföljningsveckan. Hm, någon annan som har bra råd att ge :?: Jag brukar alltid flytta en timme rakt av utan stegvis förskjutning, funkar kanon för oss, men vet som sagt var inte om det är bäst för er..

/Elle
Ann1977

Fler frågor

Inlägg av Ann1977 »

Vacklar fortfarande ang hur jag ska göra med vintertiden. Har börjat uppföljningsveckan nu. Nätterna funkar över all förväntan. :D Ramsan funkar sådär. Den tar ibland och ibland inte, men jag nöter på. Dagslurarna funkar dest sämre. Sonen är ju visserligen mer utsövd än han är van efter 12 timmars natt, men behöver ju de där lurarna. På förmiddagsluren som ska vara i vagnen och 45 min gick 20 av dessa åt. På eftermiddagsluren gick en halvtimme åt av 1,5 h. Jag vet att han har fått förutsättningarna, men lite stressad blir man allt. Vad gör man när sonen leker ist för att sova? Struntar man i honom eller lägger man honom till rätta igen? Lite irriterande är det allt när nätterna går bättre och bättre och dagarna sämre och sämre...
Elle

Inlägg av Elle »

Odla lite mer tålamod. SHN-kuren är en process om måste få ta tid :!: Rom byggdes inte på en dag :wink:

Ge sonen förutsättningarna för att kunna sova, sedan är det upp till honom vad han gör av dem. Han kommer snart tröttna på att "leka" och inse att det är skönt att sova ordentligt även på dagarna. Tänk på att rensa runt sängen så han inte har så många kul saker att spana på.

/Elle
Ann1977

Ang vintertid

Inlägg av Ann1977 »

Vi jobbar på och det funkar bättre och bättre även med dagslurarna. Helt underbart! Även aptiten har ökat en hel del. Har ju hört att alla här inne har sagt det, men inte riktigt vågat tro på det fullt ut med den här gullungen. :oops: Tar upp en fråga till. Vi håller ju på med uppföljningsveckan. Sista dagen är på söndag. Hur skulle ni har gjort med klockomställningen då? :? Funderar på att flytta en hel timme på en gång och sen har lite tålamod de följande dagarna igen. Är det lite väl vågat eller? Vad tror ni? Tar tacksamt emot kloka synpunkter.
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt Ann :D

Jag har alltid ställt om en timme rakt av och precis som du skriver odlat extra attityd och tålamod ett par dagar så sitter det snart. Men alla gör olika. Jag vet att det finns en tråd om detta här på Forumet, läs och få andra tips.

/Elle
Ann1977

Är nu på dag 4 i uppföljningsveckan...

Inlägg av Ann1977 »

... och den här dagen är helt enkelt inte en bra sådan för lilleman. :( Sovlurarna funkar knappt alls idag! Den korta i vagnen gick bra. Vet visserligen inte om han sov, men tyst var det iaf i 45 min och det tror jag inte han fixar om han ligger vaken hela tiden. :) Vid luren i sängen nu på eftermiddagen gick det däremot sämre. 20 min fullkomligt vansinnigt arg bebis fick jag, så arg och ledsen om varannat att han snyftade och snorade och allt som hör till. Man är ju lite bortskämd nu så det här hör ju verkligen till ovanligheterna. :oops: Kan det vara ett bakslag som dykt upp? Brukar inte det vara mest nattetid?
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ann!

Hur går det? Dagslurarna kan ta ett tag innan de sitter klockrent.

/Elle
Ann1977

Det går...

Inlägg av Ann1977 »

Vi ändrade tiden med en hel timme direkt och det har inte lett till några svårigheter. :D Kvällar och nätter fungerar helt smärtfritt. Han lägger sig 19 och sover till 7, oftast utan ett enda pip! :shock: :D Ibland kan han vakna och gnälla till, men somnar så gott som alltid på egen hand. Den tidiga luren på 45 min i vagnen fungerar oxå utmärkt, utan minsta pip. Den längre luren inne i vagnen sitter dock inte. Han är fullkomligt rasande i ca 10 min innan han slutligen tvingas gilla läget och somnar. Är det bara att se tiden an och kämpa på eller vad gör man? :?: :?: :?:
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, ge sonen förutsättningarna för att kunna somna och sova gott och backa sedan. Det kan ta ett tag innan poletten trillar ner helt, dvs att det är skönt att sova gott och länge även på dagen :wink:

Härligt att allt annat fungerar så bra :D

/Elle
Ann1977

Liten rapport, om någon är intresserad

Inlägg av Ann1977 »

Har börjat leva igen, och inte bara jag utan hela familjen! :D :D :D Både nätterna och dagarna funkar. Sonen äter mycket mer och även mellan 1-2 dl välling morgon samt kväll. :shock: Sedan vi började kuren den 19 oktober har han sovit utan problem alla nätter. Han har gnytt till någon gång ibland, men allt som oftast klarat upp det själv. I vissa fall har vi dragit en ramsa. Dagslurarna fungerar bra även de. Han säger oftast ingenting nu. I och med att det fungerar bra så tror jag min egen attityd förändrats oxå till det bättre vad gäller självklarheten och säkerheten (man vill ju ta på sig äran till att det lyckats lite själv oxå ju! :D ). I natt hade sonen dock det första till vad jag skulle vilja kalla ett bakslag. Han var fullkomligt rasande i ca 1 timme mellan 3 och 4. Eftersom det var arg han var, inget snack om saken :wink: , så hjälpte heller inget av verktygen. Känner mig dock mera utvilad nu än på länge, så en gång är ingen gång. :) Vi får väl se hur det går i natt! Vill passa på att tacka för en toppensida med så väldigt mycket stöd och kloka kommentarer. Det är sånt som får en att orka gå vidare i början när man är heeeelt slut och målet känns långt borta. TACK!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"