Hej,
jo, han har fortfarnade tre dagslurar. Dock, det är bara den sista 20-minutaren som krånglar. Därför har jag låtit lurarna vara som de är. Ditt schema skulle kanske kunna överföras här om det inte vore så att storasystrarna skall hämtas runt 15h-tiden, vilket innebär att lillgossen måste ha sovit färdigt vid 14-tiden för att hinna med gröt innan vi går till dagis och skola... Kanske får jag helt enkelt hoppa sista luren och vid behov ge en 5-minutare? Vårt schema i dagsläget ser ut så här:
6h50: morgon
7h-7h30 amning och frukost
8h45-9h30 vila
10h30 lunch
12h15-13h45 vila
14h mellanmål (gröt)
16h30-16h50 vila
18h30 middag
18h50 nattslurk
19h15 god natt
Har du, Jenny, eller någon annnan bra råd att ge för övergång till två lurar här, mkottar jag dem tacksamt.
Hälsningar,
Mamma Syrén
PS. Jag för över våra erfarenheter på "livet efter kuren". DS
tidiga morgnar
-
Gäst
Att bara ta bort den sista luren, då blir det lite lång vakentid precis som du skriver. Dessutom behöver han sina sömntimmar.
Om du låter honom sova 10-12 och sedan 15.45-16.30? Jag funderar lite högt nu bara.
Hojta om du vill ha lite mer schemaläggande-hjälp, så ska jag fundera ännu mer
/Jenny
Hej igen och tack för svar. Nej, det går tyvärr inte att låta honom sova i vagnen. Jag måsta ta med honom in på dagis och skola, Det går inte att ta med vagnen in. Så den lösningen faller..
Ditt förslag på vila 10-12h och 45 min.em skulle kunna fungera, men just nu är han väldigt trött redan vid 8h45. Det skulle ta sin tid att få honom att vänja sig vid 10h. Och, han är van vid att sova en kort vila på fm och en längre vid 12h-tiden. Jag låter säkert väldigt negativ. Men, då schemat fungerar så bra, (förutom sista luren) drar jag mig för att ändra för mkt. Jag kanske har fel? Jag är väldigt tacksam för sdna förslag. Tills vidare tror jag ändå att vi har kvar schemat som det är samtidigt som jag funderar och prövar mig fram med olika lösningar för den sista luren. Jag återkommer med hur det går.
Tack igen.
Hälsningar mamma Syrén
Ditt förslag på vila 10-12h och 45 min.em skulle kunna fungera, men just nu är han väldigt trött redan vid 8h45. Det skulle ta sin tid att få honom att vänja sig vid 10h. Och, han är van vid att sova en kort vila på fm och en längre vid 12h-tiden. Jag låter säkert väldigt negativ. Men, då schemat fungerar så bra, (förutom sista luren) drar jag mig för att ändra för mkt. Jag kanske har fel? Jag är väldigt tacksam för sdna förslag. Tills vidare tror jag ändå att vi har kvar schemat som det är samtidigt som jag funderar och prövar mig fram med olika lösningar för den sista luren. Jag återkommer med hur det går.
Tack igen.
Hälsningar mamma Syrén
-
Gäst
Hej igen,
Om man nu kan se ett mönster efter en vecka, så verkar det vara så att 20-minutaren fungerar utmärkt varannan dag. Det är kanske så jag skall gå tillväga: varannan dag 20-minuters lur, sedan var tredje dag, var fjärde dag etc. för att sedan ta bort den helt. Tolingen är ju snart 9 månader och kan då minska antalet sovtimmar till 14 timmar. Vad tror ni, kloka föräldrar?
Hälsningar från Syrén, mamma till två flickor (00 och 01) och en pojke (06).
Om man nu kan se ett mönster efter en vecka, så verkar det vara så att 20-minutaren fungerar utmärkt varannan dag. Det är kanske så jag skall gå tillväga: varannan dag 20-minuters lur, sedan var tredje dag, var fjärde dag etc. för att sedan ta bort den helt. Tolingen är ju snart 9 månader och kan då minska antalet sovtimmar till 14 timmar. Vad tror ni, kloka föräldrar?
Hälsningar från Syrén, mamma till två flickor (00 och 01) och en pojke (06).
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022