Standardmodellen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Fortsätter att kommunicera med mig själv :D !

Lilleman sov 2 h \:D/ , men vaknade inte så lämpligt med tanke på dagishämtning :evil:. Jag ammade mycket kort och därefter fick han flaskan i vagnen... Han åt inte så fasligt mycket, 40 ml. Konstigt med tanke på att jag ammade bara en kvart eller så.

DESSVÄRRE slumrade han järnet i vagnen och då storebror går själv hem så tar det sin lilla tid. Väl hemma tog jag upp lillen och hoppades att han skulle vakna till, men icke. Provade att ge honom mer mat, men han sov så gott.....

Tja, vad skulle jag göra :-k ? Lade honom i vagnen att sova.

När jag hämtar el lämnar storebror och lillen just ätit/äter upplever jag det störtomöjligt att hålla honom vaken (trots att suffletten är nere).

Vad göra??????? Nu är jag rädd att han inte ätit tillräckligt och därför bara kommer att sova en 45 min/60 min och så blir det en slatt till med mat som han kanske äter med halv aptit osv. Hmmmmmmmm :evil: :?: :? :shock:

//K

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Kristin :D
Svarade dig samtidigt som du själv skrev :wink:
Återgår lite till det här med dagis, ialla fall :oops: Är det inte möjligt att ha storebror hemma från dagis, för er allas skull :?:
Jag tror era dagar skulle bli lugnare, och DU kunde styra utevistelse med tanke på båda gossarnas tider :?: Jag vet att dagisdiskussionen är en het potatis, och har själv i vissa perioder haft mina barn där, men om jag fått välja, och nu får jag ju det!, så vill jag själv vara hemma med mina barn...
En fundering, bara :wink:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Kan en bärsele/sjal hjälpa till med vakentid på promenad? Beror kanske lite på hur stor/stadig han är?

Vi har använt vår BabyBjörn mycket till vakentiden när Anton var pyttebebis, och den används fortfarande flitigt, så för oss var det en bra investering (speciellt som vi fick den :roll: :D ).

/Jenny
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej och tack för era tips o synpunkter!

Jag fick rätt: lilleman vaknade efter en halvtimme igen :evil: :roll:. Kanske hade jag kunnat vagna honom åter till sömns, blev osäker....

Tog upp honom och erbjöd bröstet, men han var ej intresserad. Väntade ett tag (han blev pigg) och gav tillägg. Sedan följde en mycket vaken period för honom. Kul! Bytte kläder o blöja. Fick ligga på filt osv. Gav lite mer mat. Filt igen. Kinkade. Lade honom i vagnen när det hade gått 1,5 h. Vagnar kort och han somnar :D! Here we go again!

Vi har en Baby Björn bärsele och den har jag nu tagit in från förrådet. Betr dagis och storebror så HAR tanken poppat upp att låta honom vara hemma under en tid. Just för att det blir så stressigt att passa en tid. Vi får se hur jag gör. Storebror stormtrivs på dagis och jag trivs med att vara ensam med lillebror. Men visst är det stressigt att passa tider.... Hm...får se hur jag gör.

Tack igen!

//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Idag har lillen sovit följande pass:

(vaknade på morgonen 07:50 efter sista nattpasset då han somnade in 04:30)

09:45-11:45
Slumrade i vagnen (tyvärr..) redan 12.15 på väg till dagis och storebror.
Vaknade 13.15
14:45-17:45

Just nu håller vi på och vagnar honom. Han har JÄTTESVÅRT att somna :(

:?: Det jag undrar över är: skall vi styra sovtiden detta sista sovpass innan natten? Observera att vi inte har något schema eller så ännu. Normalt sett brukar han kunna klämma några timmar från och med nu, men det är ju för tidigt egentligen... Skulle ju vilja att han sov dessa timmar från 21 eller 22.

Är det för tidigt med dessa tankar?

Maken tog nu upp sonen. Ger mera mat. Rätt? Fel?

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Kristin!

Jag vill tipsa dig om att läsa en dialog mellan Mindy och AW i somras som handlar till stor del om det du tampas med just nu: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7808

Mindys son var då i samma ålder som din och resonemangen och problemen känns igen. Din plutt är väldigt liten ännu så försök att ha lite tålamod med att det ännu inte fungerar något vidare vare sig med schema eller standardmodell. :wink:

kram
Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej J o tack för tips!

Egentligen HAR jag ingen panik även om det kanske verkar så :wink:. Undrar bara vad jag bör och inte bör göra med lilleman som är så liten..??? Tänker inte schema alls ÄN. Känner bara att det här duttandet inte kan vara bra för hans sömn.

Efter det att maken tagit upp honom och gett mera mat, blev han coollugn och intresserad. Kul! lade honom igen omkring 21. Vagnade och med ens hade han somnat. Skall bli intressant att se hur han sover i natt.

Vi anstränger oss för att få in standardmodellen denna vecka ut och först när jag vet att en del mat går ned DÅ sjösätter vi 6 h natten (om han inte fixar den själv förstås :wink: ).

Mvh K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Rapport från natten:

Lillen sov 21.15-01.15. Verkade tämligen ointresserad av mat :roll:. Han somnade om på bara bröstmjölk. Vaknade dock efter bara 2 h sömn 03.20 (fast han knölade lite så jag tog upp honom 03.40). Fick bröst (halvintresserad) samt tillägg 60 ml. Allt tog för lång tid tycker jag. Själv var jag aptrött :sleep:. Upplever att det är lättare att gå upp runt 01-tiden än i vargtimmen... Blev han här pigg?? Svårsövd. Slumrade i min famn. Lade honom först 05 i vagninsatsen. Jäsp....

Han vaknade och knölade omkring 07. Pep 07.30 och då gjorde jag morgon.

Ingen strålande natt :( . Jag fick känslan att jag kanske hade kunnat vagnat över 01-målet, men vi hade inte förberett med vagnen i sovrummet (har över-undervåning). Sedan har vi sagt att vi skall vänta tills denna vecka gått.

Lillen somnade ca 09.15 efter 1,5 h vakentid.

Jag har inte blivit klokare :roll: .....

:?: En annan sak: betr mängden mat; skall en sådan här liten plutt klämma 200 ml mat per måltid? Det känns så mycket. Jag har ingen aning hur mycket han får i sig av bröstmjölken, men när han bara dricker tillägg så dricker han inte mer än 100-125 (cirka)....????

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Kristin!

En sån liten plutt "ska" (som riktmärke) äta 1 liter per dygn. Således om fem måltider 200 ml men det låter som om han får betydligt fler måltider än så :wink: Om sex måltider ca 165 ml/mål. Förmodligen har han mål då han är hungrigare och mål då han inte är lika intresserad. Det har ju alla människor! :wink:

Var sover han? Sover han i vagnen rakt av? Om inte skulle jag rekommendera det, sömnen blir liksom lättare för er att hantera på så sätt... Mer än var fjärde timme äter han väl inte nattetid? Du ska nog bestämma dig nu för hur det ska var på natten och då kommer sonen - om förutsättningar finns - äta när tillfälle ges och inte hatta så mycket. Klart att du blir trött. Att du har natt mellan 22-6 med bara ett kort nattmål kl 2 borde vara görigt nu tycker jag.
Förslag:
Natt för lillen 20.00, sista målet börjar då ca 18.00 med fullt kvällsprogram med mat, socialt hallå och bad. 20.00 är det sängen (vagnen) som gäller.
22.00 kort kvällsslurk (helst i sömnen eller i alla fall på ditt initiativ, inte hans)
2.00 nattmål (då du väcker honom, inte tvärt om, sätt klockan)
6.00 morgon med frukost och morgonprogram.

Får ni till detta nu när han är en månad (alltså strävar med detta som mål) får du 3,5 + 3,5 h sömn och det funkar man på ok. Sedan börjar strävan mot att skjuta nattmålet till 4. Rekommenderar 4 starkt då vi hade ett sjuhelvetes vargtimmesproblem :evil: ända tills jag flyttade nattmålet just hit. :roll: De flesta bebisar jag hört om sover bäst första halvan av natten så 22-4 borde inte vara omöjligt alls. Det blir ju egentligen 22.30 - 4 när han har ätit klart och lagts igen.

Bestäm dig och gör! Lycka till!
Jennie
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Natten var inget vidare tyvärr. Lillen vaknade:

22.45 (hade då sovit i 3 h 45 min) - 30 min matning (amning + tillägg) och somnade om på en gång.
01.30 (bara tillägg, 30 min. Somnade om på en gång)
04.00 (bara tillägg. Svårsövd - maken buffade. Lillen somnade 05.00)

och 07.10 =God Morgon

Om jag får uttrycka mig egoistiskt, känns det inte bra det här. Jösses vilken upphackad natt!! Inte bra för lillen heller. Han KAN ju inte vara hungrig efter bara 2 h eller hur?

På morgonen klarar han oftast bara 1 h vakentid och sover sedan oftast bara 1 h. Hungern efter den luren är inte så stor. Förstås! Nu fick jag i honom 100 ml under en timme, men inget mer (inget bröst). Det här med 200 ml per mål känns omöjligt. Duttandet förstör ju i och för sig den goa hungern...

:?: Går det att amma ett barn i sömnen? Jag vet att det funkar med att ge flaska i sömnen (har gjort på storebror).

:?: Jag vet inte i vilken ände jag skall börja för att styra upp nätterna? Jag förstår ju att dagen är förutsättningen för natten. Mycket mat under hela vakenpasset fattar jag också. Problemet är ju att han vaknar emellanåt efter bara en timmes sömn och då blir det ju duttätande....

:?: Skall jag börja ikväll med att försöka lägga honom 20, ge mat i sömnen kl 22 och vagna över ev uppvak fram till 02?

Det värsta är att jag inte vet om attityden finns där i natt att vagna när han vaknar före 02. Jag vet ju inte om han får i sig tillräckligt under dagen....

Hoppas på lite fler input.

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

NEEEEEJ! Nu har han vaknat igen efter en timmes sömn!!!!! Vad göra??????

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Kristin!

Du måste bestämma dig helt enkelt. Ingen annan gör det åt dig! :D Gör som AW skrivet "tänk med papper och penna" men ta det inte så blodigt nu de första veckorna, han är ännu rätt liten.

Grejen är att man måste börja någon gång i någon ände, förslagsvis på kvälllen och så klart vill du ha en dag att börja på som inte varit katastrofal ur mat hänsyn men kommer ingen, börja ändå. Dagen efter kommer lillen äta desto bättre - när det serveras! :D
Första natten kan bli tuff, men förmodligen inte värre än de ändå redan är :shock: - så resonerade jag när jag gjorde slag i saken med sonen då 5 veckor!

Och angående mängden per mål såg du mitt inlägg ovan, 1 liter delat på antalet mål du ger honom. Alltså inte 200 ml per mål under 7 mål för då kommer du garanterat att bli besviken... :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag är inte mycket för att gräla, Kristin, men nu måste jag få gräla lite på dig :wink: :!:
Du har läst på, fått TON med bra råd, du vet ju egentligen vad som krävs av dig, och du kan INTE vänta på att lillen ska ta kommandot, han väntar desperat på din ledning nu!
Så kör nu standardmodellen, se till att han får både den natt-och dag sömn han behöver, det MÅSTE du hjälpa honom med!
Ha honom i vagnen, alla lurar, vagna när han vaknar, hjälp honom över sömnskarvarna!
Ta tag i detta nu, ingen annan kan göra det åt dig :!:
Kram Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

tack för sparken i baken :D! Vet inte vad jag skall skriva egentligen....

Tar en "paus" nu. Återkommer!

//K
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
Go, Kristin :!: Det här fixar du såklart, dyker det upp problem finns vi här :D
/Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"