Standardmodell för 4 månaders bäbis?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Ciao

Inlägg av Ciao »

Hej igen!
Allt har tyvärr blivit värre och med det menar jag att lillen vaknar 1-2gånger/timme från klockan 01.00 och framåt. Sedan vi la honom på mage för ca två månader sedan så har vi buffat honom till sömns och nu har vi sett till att han är beroende av detta och kan inte somna själv. Har inhandlat boken om SHN och har börjat läsa. Jag har dock några frågor. Vår son är nu 4 månader och snart 2 veckor. Han sover så ojämnt på dagarna (ofta 4 gånger och då mellan 35 minuter och 2 timmar (2 timmar bara när jag är ute och går i vagn med honom). Jag skulle behöva hjälp med ett bra schema. Ett annat dilemma jag har är att vi åker till mina föräldrar i Umeå den 23 juli och kommer hem den 4 augusti. Vi är sedan hemma i två veckor för att sedan måsta flytta till min sambos syster i 3 veckor pga stamrenovering och direkt efter det åker vi på en resa till Spanien i två veckor. Jag undrar om vi kan påbörja SHN kuren på fredag och ändå åka till Umeå den 23 juli? Jag vill ju inte vänta till den 26 september då vi kommer hem från Spanien. Lillen är helt slut av denna sömnbrist och jättegnällig om dagarna. Jag vill hjälpa honom så fort som möjligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!

Påbörja kuren på fredag, precis som du skriver! Skulle jag absolut göra, om jag var du.

Vad gäller buffandet, så gäller det att sluta buffa när han lugnat sig, men INNAN han somnat. Så att han somnar själv. Är inte så lätt att avgöra exakt när man ska sluta :-k , men håll i tanken att han ska somna själv. Då lär han sig också somna om själv om han vaknar på natten. Men allt det där är ju en del av SHN-kuren, och det läser du dig nog till bättre än lilla jag kan förklara... :roll: :)

Schemahjälp: kolla det första svaret jag skrev till dig :wink: . Där har du bra schemalänkar. Se sid 49 i SHN-boken t ex.

:arrow: Om du har frågor rörande just SHN (som jag aldrig gjort med min lille) så tycker jag att du ska fråga på Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år. Där kommer du få mycket bättre hjälp rörande just kuren än jag kan ge dig. Då kan du också hänvisa till denna tråden, så att bakgrunden blir mer komplett!

:D DU har allt stöd du vill ha och behöver i detta forum, och kommer att få konstruktiva svar på alla frågor du kan tänkas ha. Men det är du (och pappan?) som ska föra barnet, inte barnet som ska leda er. :wink:

Och sömn behöver ni ju allihop, precis som du skriver! Du är klok som inser detta, och tar tag i det. Läs på, fråga (här) om allt ni är osäkra på. Och sedan har ni kuren i er hand att få sova bättre, hela familjen!

Kram, lycka till och låt oss veta hur det går! :)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"