Tidig morgon - trött liten kille

mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Hej, ville dela med mig av tips angående mörkläggning (efterfrågades här ovan av någon..) Jag har haft stora problem pga fönster med sk speglar- det är en vid vinkel från väggen in till fönstret, varvid mycket ljus flödar in vid sidan om trots mörkläggnings-rullgardin. Det jag gjort är att jag häftat fast kardborre i väggen precis innan den vinklar av in mot fönstret, hela vägen runt och sedan ner til golvet (häft-nitar lämnar inte mycket till märke när man sen måste ta bort!) Sedan har jag sytt ett stort tygstycke med tredubbelt tyg och sytt fast andra delen av kardborren på samma ställen som på väggen och vips har jag fått ett super-skydd mot morgonstrålarna som dessutom går snabbt och smidigt att både sätta upp och ta bort! Fleecetyg säljs ofta som billiga plädar och täcker rätt bra i några lager- som tips på billigt material. Hoppas det inspirerar någon till symaskinen- det har varit ovärderligt för mig att kunna hålla ett konstant mörker, som inte ljusnar det minsta, innan det är dags att göra morgon i stora stilen!Kram på er.
AnnSofi
Inlägg: 78
Blev medlem: lör 10 dec 2005, 21:08

Inlägg av AnnSofi »

Tack för tips Maria! Jag har funderat på att göra någon liknande lösning, men så har jag tänkt att om man ska sova någon annan stans där det kanske inte är möjligt att mörklägga helt, vad händer då? Eller är det så att om barnet har lärt sig att sova mellan utsatta klockslag och det sitter som berget så spelar ljuset sen ingen roll?

Lägesrapport natt 4:
Imorse vaknade han 4.50 (om han nu var vaken) och var lite ledsen en kort stund men somnade om själv. Kl 5.50 vaknade han igen och då bedömde vi att han inte skulle somna om själv så hans pappa ramsade bestämt x4. Han somnade om nästan på en gång. Kl 6.45 vaknade han igen och jag fick stålsätta mig för att inte ta upp honom :oops: . Vi satte på musik och efter 5 min sov han igen! Så idag fick jag faktiskt väcka honom kl 7.00 vilket inte hänt på flera månader :D :D .

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Hej igen! Vad roligt att det går framåt! Det är bara att kämpa på- det kommer att gå bra!Angående mörkläggningen resonerar jag som så att det är bättre att han sover ordentligt hemma så har han marginaler att ta till när vi är borta om han då vaknar och det är ljust! Faktiskt har det gått bra tycker jag och faktum är att han oftast somnat om trots ljus när vi varit borta och jag tror det har med den goda vanan att göra- han konstaterar kanske att det inte är som vanligt och köper det om jag ger besked att hans morgon inte börjat.Man kan också ha som vana att ta med sig ett svart dubbellakan t ex som är rätt bra i storlek, och som oftast går att rigga upp hjälpligt när man sover borta! :D
AnnSofi
Inlägg: 78
Blev medlem: lör 10 dec 2005, 21:08

Inlägg av AnnSofi »

Ja det låter vettigt. Jag menade att han jag hoppades att han skulle lära sig att sova trots att det inte var helt mörkt för att det skulle fungera var som helst. Efter detta resonemang är jag mer inne på att sömnen ska sätta sig och att det därmed kommer att funka var som helst. Jag får nog ut och shoppa mörkläggningstyg... :wink:
/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
AnnSofi
Inlägg: 78
Blev medlem: lör 10 dec 2005, 21:08

Inlägg av AnnSofi »

Framsteg! Imorse fick vi väcka vår lilla kille kl 7.00!! :D :D Det blev inte helt som tänkt för jag var på väg upp för att väcka honom men Patrik, Edwins pappa, gick in i köket för att förbereda frukost. Köket är precis vägg i vägg med Edwins sovrum så han vaknade av ljuden innan vi gick in för att väcka.

:?: Hur gör man här? Vissa dagar kommer Patrik att behöva stöka i köket vid halv sju och risken är då stor att han väcker Edwin (inga problem på kvällen när han somnat men på mornarna är han lättväckt). Gäller då samma sak som om han vaknat själv, dvs ramsa och sen bara fortsätta med frukostbestyren och låta honom vara tills det är tid att väckas? Blir det förvirrande?

Här skulle jag behöva lite vägledning, tack :?

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
mariaGW
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 sep 2005, 22:19
Ort: S?rmland

Inlägg av mariaGW »

Hej igen! Visst kan det vara så att han lättare vaknar om ni behöver stöka runt på morgon och det är lyhört- har själv samma problem- men vad jag förstått så är det bara att ge upplysningsramsa som vanligt för att meddela att lillens morgon inte börjat än, och sedan som vanligt försöka låta bli att ingripa mer (förutom div "knep" som musik, prata lite för sig själv och skramla - allt beroende på vad som fungerar-jag ser att Anna W gett dig en massa råd ovan i den saken!). Och öva upp ramsan så att den tar! I förlängningen kommer han inte att vakna av att ni behöver stiga upp tidigare för han vänjer sig vid ljuden. Och ser man det så är det bara positivt att det inte blir likadant varje morgon för han vänjer sig vid att sova oavsett tystnad eller ljud :wink:
Det jag skulle tänka på skulle väl vara att inte göra alltför plötsliga högljudda ljud som skulle väcka och skrämma vem som helst, men heller inte att försöka vara för tyst - då anar iallafall vår unge vargar...försök bete er så naturligt och avdramatiserat som möjligt så kommer det gå jättebra! :D

Vill lägga till en rad angående mörkläggningen- det hjälper verkligen till att det fortfarande är alldeles mörkt (förutom lite ljus i dörrspringa) när han vaknar på morgonen! Så gör en ansträngning och mörklägg ordentligt; hela kroppen sätter igång med en massa hormoner som aktiveras av dagsljuset och som AW påpekar sätte hjärnan igång när lilla barnet får en massa synintryck...KRAM :D
AnnSofi
Inlägg: 78
Blev medlem: lör 10 dec 2005, 21:08

Inlägg av AnnSofi »

Tack snälla Maria för ditt engagemang!! Det är så skönt att få stöd och bolla med någon!

Ytterligare två mornar har gått. Natten till igår vaknade han 1.30 (har inte hänt på länge) men somnade om själv. Nästa gång han vaknade var 6.10 och då ramsade jag och han somnade ganska snabbt om. Sen vaknade han igen 6.45 och då satte vi på musik. Han somnade om efter 5 min och vi fick sen väcka honom kl 7.00. Natten till idag vaknade han 5.30, ramsa, somade om efter några min. Vaknade sen 6.35 och då åkte musiken på. Han låg och snackade i en kvart men somnade faktiskt om och sov 5 min innan det var dags att väcka honom 7.00.

Framsteg tycker jag verkligen eftersom ramsan nu biter och musiken också ger honom svar på hans frågor. Det är nog bara mörkläggningen som saknas nu... :wink:

/AnnSofi
Stolt Mamma till Edwin född 2 maj 2005, shn-kurad i dec 2005 samt till lilla Stella född 1 nov 2007, BB-barn från början.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol: Husfriden är nära :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"