Ny här och behöver lite tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
kvacke

Inlägg av kvacke »

Dags för en rapport!!

Natt 2: Läggningen gick bra. Lilltjejen prata och gosa för sig själv i ca 20 min innan hon somna och fick med sig en bekräftelseramsa. Hon vaknade till vid 23.00. Jag ramsade direkt och hon somnade på stört! Samma sak 01.20. Hon vakna igen 03.00 och jag ramsade och avvaktade. Hon blev ledsen efter ett tag så jag gick in och la tillrätta och ramsa ut. Hon sov igen 03.20. Efter det vakna hon till var tjugonde minut fram till kl 05.00. Då somna hon ordentligt och vi fick väcka 07.15, har morgon kl 07! Så en helt ok natt alltså.

Natt 3: Jag la henne tillrätta vid läggning och ramsa ut sen hörde jag inget mer!! Hon somna på 10 sek!! :lol: Sen vakna hon inte förräns 03.00!! Helt otroligt, 8 timmar i sträck sov hon, det har aldrig hänt innan!! Jag ramsade och hon låg och snacka i ca 10 min innan hon somna om och fick med sig en bekräftelseramsa. Hon vakna igen 04.00 och 05.00 och då ramsade jag två gånger vid bägge tillfällena och hon somna om. KL 07.15 fick vi väcka igen!!
Så det var ju en underbar natt!! Ramsan tar verkligen.

Tack Anna för SHN kuren!! Det känns så bra! Idag på föräldragruppen var det en tjej som börjat med 5 min metoden och första kvällen skrek hennes son i 55 minuter! :shock: Helt galet. Jag är så glad att vi hittat detta sätt där det är upp till oss att hjälpa lillgumman att sova tryggt och inte behöva somna av utmattning och uppgivelse...
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
kvacke

Inlägg av kvacke »

Herregud!! Inatt hände det, Wilma sov hela natten utan ett knyst! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Vi la henne 19.30 som vanligt och VÄCKTE henne 07.00 imorse! Det känns helt underbart, detta hade jag aldrig vågat ens drömma om.

TACK, TACK OCH ÅTER TACK FÖR SHN, ANNA!!! :lol: :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Härligt!!! :D
kvacke

Inlägg av kvacke »

Wilma vänder sig till rygg när hon sover och hon sover så i stort sett hela natten tror jag. Hur ska jag göra med kudde? Jag har draglakan nu men det så inte så skönt ut för henne när hon ligger på rygg.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Du kan ha en tunn kudde som hon kan ligga på. Brukar uppskattas från ca 6 månader!
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tusen tack mammut för alla svar!

Jag har försökt leta efter en tunnare kudde men inte hittat nån. Vet någon vart jag kan köpa en eller vilket märke? Hur tjock ungefär ska den vara?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Varsågod!

:idea: Det brukar finnas speciella platta, lite avlånga kuddar till spjälsängar. Annars kan du köpa en plattare variant at vuxenkudde. Tvätta den och tumla så blir den mjukare och lite plattare.
Sessan

Inlägg av Sessan »

Hej !

Ang kudde så har jag köpt bra kuddar på Jysk :!: Deras barnkuddar är inte för tjocka och riktigt bekväma efter bara en tvätt. Skadar dessutom inte att de är billigare än barnaffärerna.

Härligt med sköna nätter !

/ Sessan , mamma till Saga, 4 mån om en vecka !
kvacke

Inlägg av kvacke »

Tack för tips om kudde på jysk, Sessan, har köpt en sån nu. :lol:

Vi är nu inne på fjärde natten på uppföljningsveckan och det går bra. Wilma sover bra men vaknar några gånger under vargtimmen. De senaste 3 nätterna har hon vaknat till vid 03 men direkt somnat om på ramsan. Under vargtimmen är det svårare. Ramsan biter inte riktigt men hon skriker heller inte upp sig utan ligger och låter lite småarg. Hon somnar om efter en stund men vaknar efter ca 20-30 min igen. Som jag gör nu så ramsar jag direkt när hon vaknar och avvaktar sen. Någon gång har jag fått ramsa igen. En natt gick jag in och la henne tillrätta och gick snabbt ut med ramsan. Tänker jag rätt här? Är det bättre att avvakta och göra så lite som möjligt, vilket jag försöker med nu eller ska jag ramsa oftare?

Tacksam för svar :lol:

Måste också bara få säga att läggningen funkar kanon. Vi lägger henne kanonglad i sängen, ut med ramsan och sen behöver vi inte göra mer. Hon somnar efter lite filosoferande efter ca 10 min, underbart! :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så bra med de fina läggningarna! Härligt för er alla!

:idea: Angående vargtimman så tycker jag att det låter bra. Men om du känner att det känns onödigt att ramsa så strunta i det. Lita på din känsla!
kvacke

Inlägg av kvacke »

Oj, oj vilken jobbig natt vi har haft!! :(

Wilma sov oroligt hela förnatten, vi hörde henne då och då men det var inget som vi behövde göra något åt. KL 01 vaknade hon och jag ramsade. Hon somnade om efter ca 10 min. Sen kl 03 vaknade hon igen och var vaken fram till 04.30!! :( Jag ramsade sparsamt och var inne hos henne två omgångar och var till och med tvungen att buffa vilket jag inte gjort sedan andra natten...Hon var verkligen förtvivlad och "frågade" i alla olika tonarter. Det gjorde ont i mitt mammahjärta :( ! Jag lyckades i alla fall hålla mig därifrån men blev kanske lite tjatig med ramsan ett tag, den tog verkligen inte. Vid 04,30 somnade hon äntligen och fick med sig en bekräftelseramsa. Hon vaknade igen 06.00, jag ramsade och hon somna efter 10 min. KL 06.50 hörde jag henne och vi stormade in och gjorde glad morgon ( morgon 07).

Vad var nu detta? Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det om det blir likadant inatt igen. Det har gått så bra hittills och jag hoppas verkligen att det var en sista djupdykning.

Kan nog behöva lite pepp och goda råd inför natten....

Tack! Åsa
kvacke

Inlägg av kvacke »

Ja då var det dags för rapport igen!

Allt fungerar enligt skolboken :lol: . Wilma somnar inom 10 minuter, sover fram till vargtimman då hon vaknar en eller två gånger men somnar om efter ramsa och ev tillrättaläggande. Vem hade kunnat tro detta för 1 månad sen! Jag är så glad! Nu ska bara jag lära mig att slappna av och sova bättre så är vi snart en utsövd och väldigt lycklig familj!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"