2,5 år, vaknar mitt i natten, vägrar somna om

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Måste ju hålla er uppdaterade...
Idag hade hon ett litet återfall men jag tror det löste upp sig rätt bra?

Den här gången vaknade hon inte till någon gång på kvällen utan sov på nästan hela natten, men hon vaknade kl 5 på morgonen.

Kring kl 5 hade lillebror börjat jollra och storasystern vaknade också till och gnällde så jag ramsade för dem båda och gick sen och la mig för att sova vidare.
Den här gången somnade hon inte om som hon gjorde när jag ramsade kl 21 natten innan och inte nog med att hon inte somnade om, hon klättrade ur sängen och sprang in i vårt sovrum och skrek!

Vi låg kvar i sängen tills hon lungnade ner sig, det tog 2-3 minuter, sen gick jag upp utan att säga något och sträckte fram min hand som hon tog och sen gick vi in till deras sovrum. På vägen dit sa hon "pappa sitta utanför" men jag svarade inte utan gick bara in och se la hon sig, jag ramsade och gick därifrån och gick och la mig.

Det blev hon inte glad för utan hon klättrade ur igen och spran in i sovrummet och samma procedur som jag beskrev ovan fortsatte i ca 30 min och det innebär att hon då alltså sprang upp och blev nerlagd ca 9-10 gånger!

Efter 30 minuter ändrade sig läget.
När hon blivit tyst och jag gick upp för att ta henne i handen dröjde hon en stund innan hon tog den men sen tog hon den, gick in och la henne och jag ramsade och gick.
Även denna gång protesterade hon men hon låg kvar lite längre i sängen men klättrade sen ur.

Hon kom in till oss igen och när hon var tyst gick jag upp och sträckte fram handen men nu ville hon ej ta den, försökte då ta henne men hon bråkade så då tänkte jag att hon ska inte få uppmärksamhet för det så då gick jag och la mig igen.
Hon började så klart skrika igen men sen nästa gång hon blev tyst och jag gick upp gick det bra igen och då vi gick in och la henne så låg hon faktiskt kvar i sängen!
Hon protesterade och efter ett tag fick jag ramsa både henne och lillebror men som sagt låg hon kvar!
Med tiden lugnade hon dessutom ner sig och blev lugn. Hon han dock aldrig somna om då klockan blivit så mycket att det var dags att stiga upp.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Snyggt jobbat :D Pris och beröm :lol:

Som sagt, små barn frågar i handling. När de anser sig ha fått frågan nöjaktigt besvarad (vilket som synes kan ta sina modiga femtioelva omgångar) reagerar de med lättnad.

Och slutar skrika.

Och slutar klättra ur sängen :lol:

Just att skrikandet i frågan inte fick någon uppmärksamhet gjorde och gör att det också kommer att upphöra. Det finns andra (och bättre) sätt att kommunicera, lär hon sig på det: bättre sorts frågor, som får bättre sorts svar, dvs svar som verkligen ligger i barnets intresse.

Det var precis det du med tålamod och envetenhet lyckades övertyga henne om :wink:

Vågar påstå att ni har era lugna nätter åter som i en liten ask :!:

I fortsättningen (om det blir någon) kommer det att räcka med ramsan.

Strålande :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Blä, i natt fungerade det inte alls :cry: Jag tror att vi gjorde som vi skulle med det gav inget resultat.

Frågan är om problemet var det att det nu natt nummer tre var modern som skötte det hela :?: Problemet skulle då inte vara att modern inte då skulle ha skött sig för hon gjorde som jag gjort tidigare.

Dottern är i första trotsåldern och jag har läst att det är den som främmst tar hand om barnet de då främst riktar trotset emot, i vårt fall är det modern. Det är även henne dottern springer till när hon slår sig odyl.
Kan det vara så enkelt att jag ska ta det hela på natten :?: Å andra sidan måste ju modern eller för den delen eventuell barnvakt kunna lägga dottern också!?

Natten förflöt annars ungefär som följer: själva insomningen kl 19 gick bra.
Dotterns sov sen till 00:15 då hon sprang upp och då gjorde modern som jag gjort tidigare nätter (beskrivit tidigare i tråden) och gjorde så mellan ca kl 00:15 till 1:45.
Men dottern vägrade stanna kvar utan flög hela tiden upp och in i vårt rum.
Efter ha hållit på så ca 1,5 timmar så fick dottern istället muntligt beskedet att det här är sista gången vi bär in henne, går hon upp mer får hon gå att lägga sig själv.
Hon flög upp igen och fick då stå vid våran säng (slutade skrika relativt snabbt så hon stod där tyst). Jag själv var i dvala så minns ej detaljerna men tror modern efter ca en timme försökte lägga henne igen men hon flög upp igen och fick då stå där på samma sätt igen.
Hon somnade aldrig om denna natt.

För övrigt använder jag inte ord som "modern" odyl på samma sätt i vardagligt spårk men när jag försöker skriva tydligt märker jag att språket blir ett annat så på ett sätt känns det ej som att det är jag som skrivit texten :shock:
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Mamma ska dra sig tillbaka :!: Ta du nätterna/morgnarna i samma lugna, ko-konsekventa stil, tills nattsömnen sitter och trafiken upphör, tycker jag. Gör exakt som du gjorde. Låt henne inte stå kvar vid er säng mer än någon minut. Led henne tillbaka med minsta möjliga uppmärksamhet, låt henne krypa i själv, lägg inte tillrätta, stoppa inte om, gå ut och avsluta med ramsan i rätt likgiltig, "gäspande" ton.

Mamma och alla andra kan komma tillbaka senare och skörda frukterna :idea:

Det viktiga nu är att lilla flickan får sina polletter på plats, som jag skrev ovan: att hon inser att PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING och att det är urskönt att sova så gott och ända till morgonen, för det är då, och först då, det börjar hända saker.

Mamma gör bäst i att vara fullständigt oanvändbar till dess :wink: :lol: Och ska sova som en sten, gärna så det hörs att hon blir lite störd i sömnen om och när lilla barnet kommer traskande. Hon kan snarka till, stöna, vända sig bort... :shock: men absolut inte "vakna". Går inte att ha till någonting alls :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Patrik
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 29 dec 2004, 19:50
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Barn är lustiga/roliga. Gårdagskvällen tog jag över igen och då fungerade det! I och för sig kul att pappa är bäst på något :wink:

Läggningen kl 19 gick bra, hon klagade lite men inte så det behövdes ramsas eller dyl utan båda somnade.
Någon gång ca 20:30 vaknade hon och gnällde så pass att jag fick rams en gång, sen somnande hon om.
Någon gång ca 21:30 vaknande hon faktiskt så pass att hon klättrade ur sängen och gick ut i hallen där hon kunde se oss. Hon gnällde lite medan vi ignorerade henne. Hon satte sig ner och vi ignorerade en kort stund till. Sen gick jag fram och gav henne handen så gick vi in så hon la sig, jag ramsade och hon somnande om. Hela denna procedur gick snabbt, nån minut bara.
Sen sov hon hela natten tills jag väckte henne 6:15, hon vaknande inte heller när jag behövde ramsa lillebror ca 5:20 :D
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu börjar det likna något :D Pris och beröm :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "