Hjälp med schema till 6 veckors

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Han har kapat sista luren av sig själv, igår började jag köra på 3 månaders schemat med 12-45-2-45. Det gick ganska bra under dagen men han var väldigt trött på em och somnade lite tidigare än tänkt och sov nästan 1 h istället för 45 min men det var ju på marginalkvarten så är väl ok. Däremot har nätterna blivit jobbiga! Förra natten vaknade han återigen tidigt som han gjort nästan i 1 vecka redan vid kl 23 och ville inte somna om. Höll på i 1 h med att tillrättalägga och buffa innan jag gav upp och gav bröstet vilket jag vet att jag inte ska göra. Natten till idag var verkligen hemsk med uppvak 1 gång i timmen och det var gråt varje gång, så mycket har han aldrig vaknat under en natt. Nu har jag sett tidigare att ni skrivit en gång är ingen gång men det här var något nytt för oss här hemma. Han visar fortfarande inte så stort intresse för bröstet och igår kväll åt han visserligen 1 flaska ersättning med lite rapsolja i och ammade lite innan han slocknade helt även fast jag försökte hålla honom vaken. Vart så osäker under natten ifall han vaknade av hunger och gav bröstet ett par fler gånger än vad han brukar få.

Något jag funderat på nu när jag tittar runt på 3 månaders schema här på forumet är ifall det ska gå 3,5 h från när förra måltiden startade eller 3,5 h från sista slurken på förra måltiden. Alltså om vi börjar en måltid kl 10, ska det då gå minst 3,5 h innan han får börja äta igen efter att han har sovit vilket blir 13:30 eller är det 3,5 h från när han får sista slurken av den måltiden så han är klar vid kl 11 så får han börja nästa måltid 14:30?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

3,5-4 timmar från måltiden startade :D är intervallet. Natten idag kan ju bero på att du tog upp och ammade igår... :^o , när man bjuder in till frågor får man ibland fler tyvärr. Det måste inte vara därför men det är en möjlighet. Uppvaken beror antagligen på en av två saker: Hunger eller ofogsvaknande(som jag kallar det). Vid tre månader börjar många små bli hungrigare och det är läge att börja med smakisar i så fall, i andra fall är det bara att betrakta det som en extra fråga om man måste sova om nätterna och behålla attityden och verktyga över fnurran.

Äter han bättre av flaskan än amning? Är det ett alternativ att bara ge flaska i så fall istället? Eller prova ge smakisar? attityden att jobba över fnurran blir alltid bättre om man själv känner sig säker på att bebis är mätt nämligen.

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Då har jag gjort rätt men blev helt plötsligt lite osäker. Nätterna har varit lite bättre, det var bara den natten som var extremt dålig. Men han har fortfarande ett tidigt uppvak runt 22 tiden som vi har buffat oss igenom vilket har tagit alltifrån 10-30 min. Efter den dålig natten så kom attityden tillbaka som ett brev på posten och jag har inte tagit upp honom mer. Vi väcks av att han gråter och då börjar jag buffa som man ska men efter ett tag så gör han något mer gnällskrik och det upplever jag inte tillräckligt för att buffa. Försöker backa så fort som möjligt när han blir lugn och tyst och går ut ur rummet, han är kanske tyst några sekunder men sedan han kan ligga i flera minuter där han gnällskriker. Eftersom han blir tyst till slut tror jag inte att uppvaket beror på hunger utan är ofogsvaknande som han håller på med nu. Gör jag rätt som inte går in och buffar när han mer gnällskriker? :?

Sedan vi började med 12 h natt har han ätit 2 gånger under natten men jag låter det vara så ett tag till innan jag plockar bort dem. Vi har ökat ersättningen nu på kvällen och jag väntar på att hans mage ska hänga med men sedan ska jag börja med smakportioner. :) Han är kinkig med flaskan också och äter inte jätte mycket från den heller. Sambon kan inte mata honom överhuvudtaget med flaska, han blir jätte arg och bara gråter och skriker då. Jag tragglar på med amningen ett tag till, har upptäckt att det ibland går bättre att ligga ner och amma och kompletterar mer med ersättning tills magen stabiliserats sig.

På morgonen vaknar han oftast runt 6:30. Vi ska ju egentligen göra morgon kl 7 men tycker ni det är värt att natta om 6:30 när vi ändå ska upp kl 7?
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nej, jag had inte heller gått in och buffat vid gnällskrik. Nu är jag lite osäker på vad jag har skrivit tidigare men min minsting år dåligt från både bröst och flaska men när jag slutade amma så åt han plötsligt mycket större mängder ersättning :shock: . Mycket större alltså :wink: . Hans mage var trög med ersättningen, trots rapsolja i och latculos men blev mycket bättre när riktig mat kom in på schemat. Man behöver alltså inte vara rädd för smakisar gällande trög mage för resultaten kan istället bli bättre så länge man är generös med katrinplommon/päronpuré. Du har marginalkvarten på dig när det gäller schemat. Gnäller han eller skriker när han vaknar? Han ska ju helst inte vänja sig med att det är han som bestämmer när det är dags att vakna. Ignorera om det är gnällskrik annars några snabba drag med vagnen för att markera att det fortfarand eär sovdags och plocka upp 6.45.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Då kör jag på som jag gjort. Sedan vi började med 12 h natt har han ätit kl 1 och kl 4, de senaste nätterna har det tidiga uppvaket kl 23 försvunnit men däremot vaknar han kl 3 istället men det tar bara några minuter att få honom lugn. Tidigare har han själv sovit över det första nattmålet flera gånger när natten var 11 h och jag upplever inte riktigt att han behöver äta kl 1 för han äter inte speciellt mycket då. Ska samla ihop lite attityd först men sedan tänker jag att det första nattmålet ska försvinna inom snar framtid och endast äta runt kl 4.

Jag har börjat med att amma först och sedan erbjudit flaska och då har han druckit en del ersättning, inte mycket men en del vilket han inte alls gjort tidigare. Han blir nog inte helt mätt längre på att bara ammas. Han fick smaka morotspuré igår för första gången och han satt bara och skrattade under tiden sötnosen. Vet inte om det var för att han tyckte om det eller bara för att det var roligt att bli matade men det känns positivt att han tyckte det var roligt. :D

Måste bara berätta att sedan vi började med fast schema vid 2 månader så har vi en sådan go och glad bebis här hemma. Han sover mycket bättre på dagarna (skarvar en del på långluren ibland), övertröttheten som alltid kom på kvällarna är som bortblåst, han somnar själv i sin säng i sitt rum och möter oss alltid med ett leende när han vaknar. Det är inte helt gnisselfritt än nu när schemat ändrats och det är klart att gnäll och skrik förekommer, speciellt nu när vi inne i en period där vi har en del uppvak nattetid men jag är så glad att vi har kört enligt standardmodellen!
När vänninor berättar om hur de aldrig kan lägga ifrån sig sin bebis, eller hur nattningarna tar timmar eller har uppvak 1 gång/h varje natt, ja då blir jag mäkta stolt över lilleman och vi får så mycket beröm för hur han är. Är bombsäker på att han är såhär glad och trygg i sig själv för att han har fasta tider och tydliga rutiner. :D
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, tänk om alla förstod vilken BRA metod detta är för alla inblandade, glada barn och utvilade föräldrar :thumbsup:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Verkligen! :D

Glömde svar gällande hur morgnarna är. De senaste morgnarna har jag vaknat runt 6:30 av att lilleman ligger och snackar, när jag gått in till honom har han rest sig upp på armbågarna och tittar runt i sitt rum men vissa morgnar har jag vaknat av att han har gråtit. Ska tänka på att inte ta upp honom om han gråter.

Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig igår för att ta bort 1 nattmål. Jag vet att han klarar sig på 1 nattmål om natten eftersom han själv har reglerat det flera nätter tidigare och nu börjar jag bli riktigt trött efter flera uppvak och nattmål hela tiden. Anledningen till att jag velat är för att han har ätit sämre på dagarna och jag har då ifrågasatt om han verkligen är mätt på natten, uppvaken på natten började lilleman med samtidigt som han började äta sämre så de hör ju ihop. Kände att det fick vara nog igår och dags att ta bort första nattmålet. Fick honom att äta ganska bra igår under dagen med mycket trugande och lite mer pauser. Han las för att sova kl 19 som vanligt och jag och min sambo la oss kl 22 och det hade allting varit ganska lugnt, lite gnäll i samband med läggning. Har bestämt att mat ges mellan 3 och 4 men vaknar han efter kl 2:30 så tar jag upp då jag vet att han klarar sig till morgonen om han äter då.
Kl 23:30 kom första uppvaket och det tog max 10 min innan det var tyst och jag la mig igen.
Kl 1 vaknade han igen och det var detta nattmål jag vill ta bort, trodde här att jag skulle få buffa länge men icke. Max 10 min tog det innan det var lugnt här hemma och jag la mig. Jag kunde inte somna om efter det för jag låg bara och väntade på att lilleman skulle börja gråta igen men det var tyst.
KL 2:40 vaknade han igen och då var jag snabb upp och gav mat från båda brösten, struntar i blöjbyte om han inte har bajsat. Vid 3 la jag ner honom igen och då gnällde han lite men det gick över fort och jag behövde aldrig ingripa.
Kl 4 vaknade han igen men då tog sambon det och återigen behövdes bara några få minuter innan det var tyst.
Kl 6:15 var sista uppvaket som sambon tog och det var över inom några minuter.
Kl 7:15 vaknade vi av att det var tyst i lägenheten, hade glömt ställa väckarklocka men lilleman började snacka strax efter oss då. Han fick då komma över i vår säng och busa innan frukosten serverades. :D

Jag tycker natten gick långt över förväntan! =D> Trodde vi skulle få hålla på mycket längre och få springa in och ut mycket mer än vad vi behövde. Nu är det visserligen två trötta föräldrar här hemma men nu kör vi på såhär så hoppas jag att uppvaken slutar snart och att vi får sova mer allihopa. Det känns dock som att uppvaken kommer bestå ett tag men vi hoppas! [-o<
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av mamaA »

Hej!

Visst är det skönt när man äntligen fattar beslutet att göra det man velat över. Det låter ju som det var rätt beslut. Jag tror också att han klarar sig om han äter 2.30 MEN de flesta barn vaknar ca tre timmar igen efter nattmaten så det är därför nattmålet är rekommenderat 04.00 :!: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Verkligen, det känns så skönt! Ok då siktar jag på att få nattmålet närmare 4. Andra natten gick också bra! Första uppvaket 22:30, andra uppvaket 00:20 var båda två snabbt överstökade. Hade ställt väckarklockan på 03:30 men vaknade av lilleman 03:25 så då fick han mat. Kl 6 kom sista uppvaket som sambon tog, det tog lite längre tid men inte mer än 10 min. Kl 7 vaknade vi av att lilleman låg och snackade. :D
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Tredje natten gick inte alls lika bra. Uppvak kl 01:50 och jag började buffa, höll på i 50 min innan jag bestämde mig för att ta upp och ge mat kl 02:40. Han blev aldrig tyst i mer än 1 min så tillslut blev jag osäker på om han var hungrig, väntade in en tillfälle där han var tyst innan jag plockade upp. :( La tillbaka honom kl 3 och då somna han som en stock på några sekunder. Uppvak kl 6 som sambon buffade igenom, somnade om efter 5 min och sedan sov han på marginalkvarten till 7:15.

Tyckte han åt bra igår under dagen och han tog hela sin flaska ersättning på kvällen. Har börjat introducera smakisar och nu testar vi gröt. Lilleman ger blandade miner till det. :) Han har inte riktigt fått kläm på det, mycket kommer ut igen men det är som sagt bara smakisar just nu som han får.
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej,
vill bara flika in att oroa dig inte for att det plotsligt blev ett bakslag, sa ar det ju bara ibland, det slingrar pa vag mot malet. Om du bara har malet i sikte med god nattsomn sa kommer ni na dit, fast det gar bakat ibland och en natt blir lite knas.

Du har en san bra attityd =D> =D> =D> , sa pa med attityd mossan igen, jobba vidare fint under dagen med massor med mat, aktivitet och delaktighet. Smakisar brukar vara makta poppis, och kan snabbt bli hela portioner. Ingen fara, vill bebis ha kor bara sager jag.

Heja heja.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Ja attityden finns där men den blir lite mosig på natten av trötthet men kör på. Inatt kom andra uppvaket 1:40 och det var som föregående natt tufft, lilleman var rejält arg och skrek. Efter 25 min var jag så trött på att lyssna på skriket att jag satte på musik utanför rummet och efter ca 1 min så var det helt tyst till min förvåning. :shock: Misstänker att vi kanske har hamnat i ett buffningsträsk även fast jag har varit noga med att backa. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det nu när han vaknar och skriker så. :? Läste en tråd från Torsmamma där hon beskrev en situation där barnet skrek hela tiden vid buffning men blev tyst när föräldrarna höll på med husljud. Ska jag låta bli att buffa och kanske solfjädrar bara? Ska jag sätta på musik direkt och göra husljud eller vara tyst? När vi båda somnat om till slut vaknade jag själv 3:30 och då tog jag upp och gav mat. Annars hade vi uppvak 23:30 och 6 som båda tog ett par minuter innan det blev tyst. Men nu har det i alla fall gått 4 nätter där han bara har fått ett nattmål, ser det som ett litet framsteg även fast det är flera andra uppvak med skrik.

Nu har han testat morot, sötpotatis och gröt och än så länge har han inte visat något direkt gillande. Det är många grimaser och mycket kommer ut men matar försiktigt på så att han ska vänja sig. Ger också katrinplommon för magens skull. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jag tycker ni jobbar fint. Visst ar det jobbigt att halla pa att buffa om natten, haller verkligen med, fast det ar ju ocksa darfor ni gor detta. :D For att liten ska lara sig sova hela natten sa alla far er goda nattsomn. Malet i sikte.

Mozart funkar jattebra for er del bebisar, bland annat bada mina. Jag har aldrig lyckats med buffning nat sarskillt och ville egentligen inte ga in i barnens rum for det storde mer an lugnade, daremot ar min man en hejjare pa solfjadern. Gor man nat med attityd som man tror pa sa funkar det.
Jag korde pa musik, funkade utmarkt.

Tricket ar att bestammas sig for hur man ska agera redan pa dagen, sa man inte behover ta en massa beslut mitt i natten da man ar trott och luddig i huvudet.

Har ar en verktygs lista dar vektygen ar kistade ur styrke perspektiv:
Att gora ingenting ar det svagaste verktyget och egentligen malet. For visst ska de sma fa vakna om natten, men de skall bara somna om utan inblandning av dig.
Att buffa/vagna ar det starkaste. Mamma ar bade i rummet och i allra hogsta grad vaken. Malet ar att vandra nedat i svaghet, kanner du for att buffa, ta solfjadern. Kanner du att du vill ga in och tillrattalagga, dra en ramsa istallet.

INGENTING
Ljud i huset
Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
Ramsa
Mozart
Ramsa igen
Tillrätta lägg
Solfjäder
Buff/vagning

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
MartinaM
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 16 jun 2016, 19:51

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av MartinaM »

Det var den listan jag hittade, ska testa något annat än buffning inatt och se om det funkar. Natten som var blev hyfsad, uppvak 24:10 där jag behövde buffa två korta gånger innan det var lugnt. Sedan uppvak 03:10 och där tog jag upp och gav mat eftersom jag har bestämt att mat är ok med mat mellan 3-4. Sedan sov han till 6:30 utan uppvak och där tog jag upp och gjorde morgon tidigare. :)

Nu har jag de senaste dagarna gett lite gröt vid första målet på morgonen och sedan andra målet har han fått smaka pure och fått katrinplommon. På kvällen får han en flaska ersättning med lite rapsolja och så ammar jag fortfarande vid alla mål så mycket han vill och med lite trugande. Amningen vill jag fortsätta med ett tag till. Det verkar som han börjar få in snitsen lite mer med att äta maten även fast mycket kommer ut fortfarande. :)
Son född 11/5-16
Dotter född 27/3-19
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Hjälp med schema till 6 veckors

Inlägg av Tin »

Mycket bra jobbat. =D> =D> =D>
Din natt, och ditt agerande later utmarkt.

Jag gjorde som du, mellan 3 och 4a oavsett vem av oss som vaknade, liten eller jag. :)

Japp de hajjar maten efter ett tag. Kor katrinplommon vid varje mat mal for lilla magens skull.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"