Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katarina1982

Re: Några som kurar just nu? Bebis 5 mån

Inlägg av Katarina1982 »

Vad menas med pangramsa, har inte förstått riktigt, är det liksom en bestämd och hurtig ramsa? och endast gånger 4?
Om hon då börjar skrika upp sig och blir rabiat och sedan ledsen som inatt ( och idag efter halva långluren) bör vi fortsätta ramsa eller bara ignorera menar du?

Sorry många frågor men har svårt att veta när hon gråter så pass mycket att hon nästan kräks! Känns plötsligt som första natten igen på kuren :shock: :cry:

Tack för svar!
Dotter född den 16 aug 2015
Kur startad den 8 jan 2016 :)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

För det första! Inget barn ska skrika så de kräks! :shock: det säger ju det sunda förnuftet. Men det osar panik från den ömma modern lång väg! Det smittar av sig! Du måste bygga upp din attityd! Det är den man kurar med först och främst, sen verktygar man.
:arrow: hon får inte bli så uppjagad så hon håller på att kräkas [-X då har det gått för långt! Hon blir hysterisk, du blir hysterisk och sen är det rena hispan :lol: Ta kontroll över situationen! Lugna!
:arrow: förstår hon ramsan? Tystnar vid besked, eller i alla fall lugnar sig? Då vet du att budskapet går fram och att du bara måste jobba med det. Känner du att du måste backa och buffa- fine! Men oron måste bort! Du måste visa henne att "mamma har koll, mamma vet att du behöver sova" och förmedla en trygg och övertygande känsla i detta. Är du tveksam (typ snäääääälla somna nu!) då kan du aldrig få henne att sova.

Ladda om, läs gärna i trådarna för inspiration efter lyckad kur och PEPP!!! Du fixar detta! Kom igen nu! =D>

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Laddade om och inatt gick det mycket bättre! Har även idag ( då uppföljningsveckan är över) ändrat på schemat enligt Torsmammas förslag och hoppat ersättningen och börjat med mer mat och välling.....har BVC nästa vecka, lite orolig för vad tant där ska tycka...hahah!
Kämpar på!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Bra jobbat :thumbsup:

Pangramsa menar jag precis så gånger fyra men då måste ramsan vara rejält befäst.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

pust! nu är jag här igen och beklagar mig lite sorry! Tycks vara varannan natt!
Nu har fröken skrikit upp sig igen tog ca 30 min även långluren såklart efter ca halva så blev hon rasande och ville inte sova mer!
Jag/vi kämpar på och hoppas innerligt att saker börja landa mer snart.....

Försöker också att tänka på alla förbättringar sedan vi startat kuren och alla timmar vi redan sovit ;) lite som pepp för mig själv...antar att man är rätt slut av all sömnbrist efter 5 månaders helvete gällande sömnen. Jag och mannen kämpar på och försöker buffa endast i nöd/hysteri och även värna om ramsan så att den inte ger fel signaler....
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Snabbt svar:

Hysteri är ett mycket starkt ord! Då är barnet alldeles utom sig och har skrikit upp sig alldeles för länge. Är hon verkligen hysterisk!? Då har ni väntat för länge på att lunga.
Jag brukar tänka på frasen "varje skrik är en fråga" som Anna ofta använder. Hur låter hon? Ledsen? Beklagande (jag vill bara soooova!), arg, upprörd, gnällande?
Fundera på HUR hon låter för att kunna bemöta hennes frågor. Och DU måste veta hur du bemöter de olika skriken för att kunna förmedla attityden av självklarhet. Jag vill inte låta som en surtant :roll: :lol: men gnällig mamma leder ingenstans! Du måste peppa upp dig och LEDA samt se detta som en process. Rom byggdes inte på en dag och barn är människor. Vissa dagar är bättre än andra. Det kan vara så lite som gör att ett barn är svårare att söva ena dan än andra. Bubblig mage, drömmar, övertrött, en förkylning på gång mm. Ha överseende men oroa dig inte! Att bebisens dagar är samma även när livet svajar är liksom själva poängen!
Attityden om jag får be 8) Tänk vilken lycka att just ditt barn har föräldrar som förstått allt detta!

Kram, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Hej Anna! tack för svar! Du får låta som en "surtant" så länge det du säger är väl menat och det är det ju såklart!

Vi kämpar på och jag jobbar med min attityd samt att mannen hoppar in och ramsar/verktygar då jag känner att min attityd kanske svajjar så att dotter inte känner av den! konstigt det här med attityd....var ju jag som tog de två första jobbigaste nätterna med glasklar attityd och nu börjat med vargar....fy på mig! ska jobba upp den igen!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Heja heja! =D>

Jo, attityden är helt klart en färskvara!! 8)

Här ska sovas!! (Talar för mig själv också, haha!)

Kram och pepp!

/Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Tack Ylva! hejja oss :) Kram!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Uppdatering och lite hjälp tack!

Hej!

Vi kämpar på och håller schema samt mycket mat och skratt! Vi har klarat oss från vargtimmen för det mesta ( peppar peppar) däremot är det fortfarande gråt/protester vid varje läggning samt uppvak efter exakt 40-45 min....lunchvilan är ju 1,5 ( har hänt att hon sovit hela ca 3 gånger utan uppvak!) annars är det jobbigaste läggningen på natten.

Kl 20 är det natt och efter ca 10 minuters protester och gråt ( ibland mer ibland mindre) somnar hon gott för att såklart vakna efter 45 min och bli arg/förbannad och mycket ledsen till och från, detta kan pågå mellan 15 min upp en timme ibland....vi har haft en del trafik inne i rummet som ni vet om ni läser tidigare inlägg men försöker verkligen nu att ramsa in i det sista och såklart buffa/solfjädra när det är kris....

Nu till vår fråga, tror ni att detta kommer att vända med tiden eller ska vi liksom "gilla" läget då hon efter detta oftast sover hela natten till 08 däremot blir ju den "riktiga" natten från ca 22 om ni förstår vad jag menar....?

Vi är oerhört tacksamma för alla framsteg och alla timmar vi får sova men vill såklart att lillan slipper detta upprörda stadie och inte alltid somnar in efter gråt och upprördhet! Och vi vill ju gärna själva ha kväll från 20 och inte 22-23.

Mat äter hon mycket av och schemat med mat och sömn är ändrat efter Torsmammas förslag med tider och innehåll ( se tidigare inlägg).
:heart: :heart:
Vår tjej är 6 månader om ca 2 v, bör vi dra ner på någon lur eller ändra något ? just nu 45+1,5+45
Tacksam för hjälp!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Sömbehoven är olika beroende på om man har en tröttis eller piggis men jag har för mig att man drar ner sista luren till 20 minuter runt 5-6 månader.

Verktygen är verkligen effektivast sparsamt och har man varit för frikostig så kommer liten att ställa frågor ett tag för att verkligen vara säker på hur det ligger till. Det kommer att gå över men det är jobbigt medan det sker. Det låter som det är den klassiska 45 min skarven som är problemet, den har jag också kämpat med på dagtid och det var en pärs innan jag drog ner rejält på buffningen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Tack för ditt svar, ja det är otroligt jobbigt medan detta sker...försöker kolla upp lite schema alternativ samt ( hur mycket sömn behöver barn s. 29 där det står det att 5 och 6 mån behöver ca 15 h/dygn, är det för tidigt att dra ner sista till 20 min?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej

12+45+1,5+45 är perfekt även för 6-mån!

Läs gärna under favoriter om Herr Vällingson!

:D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Katarina1982

Inlägg av Katarina1982 »

Torsmamma: tack för länken, jag skrattade minst sagt högt!
Kände igen oss lite i både underhållning och överkoncentration! Svårt när tösen inte kan sitta/åla ännu men försöker ha henne på mage på golvet mycket och då och då i gåstol för där kan hon ta sig fram och bak ;)

Hur länge tycker du att sömnschemat ska se ut såhär? alltså med 3 sovpass? Vet att barn är olika och vår flicka är inte en tröttis utan en piggis!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"