Hej!
Tack för era bådas engagemang, det är så mycket värt att få tips och råd samt ventilera tankar!!
Just nu är det lite två steg fram och ett steg tillbaka faktiskt. Jag kämpar fortfarande på med dagsömnen, hon sover bäst och längst när jag går med vagnen men jag varken hinner med eller orkar gå ca. 4 timmars promenad varje dag. Så det har blivit en del vagnande här hemma också när hon vaknat för tidigt. Ibland somnar hon om och ibland inte.
Läggningarna funkar fortfarande fint, vi har samma rutin varje kväll och hon somnar oftast 19:30 (storasyster sover som en klocka 19-07, det är underbart! Hon är som en liten solstråle varje morgon som slår upp ögonen och börjar prata högt och glatt med en gång när jag väcker henne

). Däremot så har lillasyster börjat vakna vid 12 några nätter, jag fortsätter att buffa i den mån det behövs. Oftast börjar jag med att avvakta för att se om hon somnar om av sig själv, nästa steg är tillrättaläggning och så håller jag mjukt men bestämt fast hennes armar som "bågar" bredvid huvudet. Det blir hon ibland lugn av och somnar till slut men några kvällar har jag behövt buffa i intervaller också. Det tar dock fortfarande lång tid att få henne att slappna av och somna när hon väl kommit igång, 30-45 minuter är inte ovanligt. Hon skriker/gråter inte utan ligger och grymtar, tuggar på pyjamasärmarna och sparkar omkring. I natt vaknade hon 12 igen och jag kände bara att jag orkar inte ta fighten så hon fick mat som hon ivrigt åt och sen somnade om för att vakna kl. 4 igen för mer mat som hon åt upp allt av igen. Sen sov hon till 07:30.
Lillan blir 4 månader om ca. 2 veckor, är det för tidigt att flytta in i eget rum och helt sluta med nattmål då? Jag tänker att eftersom hon börjat vakna 2 ggr per natt och äter all mat hon erbjuds vid båda tillfällena så är hon ändå hungrig? Jag trugar i så mycket mat det bara går dagtid, hon får puré 2 ggr per dag (potatis/majs är hittills favorit), samt kokosolja i ca. 3 av dagens flaskor så jag tror inte jag får i mer mat faktiskt. Hon är för det mesta en glad och gosig liten människa förutom när hon blir övertrött vilket sker vissa kvällar, jag försöker undvika detta så mycket det går men ibland kan jag inte lägga den tid det tar för att söva om om hon vaknar för tidigt från den sista luren pga. middagslagning etc.
Gällande amning så jobbar jag på att skjuta undan eventuella negativa tankar, jag vet att det är kontraproduktivt och inte tjänar till något. Men det blossar ibland upp tankar som att jag borde kämpat på mer/längre eller att hon får sämre förutsättningar än barn som ammas. Samtidigt vet jag att det var en ren plåga att amma henne, hon fick inte i sig tillräckligt och jag hade så ont så att själva luften smärtade om jag gick med brösten bara (hade enorma variga/blodiga sår). Jag tänker på mantrat "En mätt mage och en lugn mamma är det viktigaste för små barn"
Kram
Mamma till två underbara flickor och en pojke. Storasyster född 2013, kurad vid 5 månader. Lillasyster född 2015, SM-barn från 2 månader och kurad vid 5 månader. Lillebror född mars 2018.