Vargtimmen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Tack så jättemycket för era svar! Vi jobbar hårt här och jag sover nu mer på soffan. Upplever att hon KANSKE sover liiite bättre men uppvaken är som tidigare och hon vill inte somna om utan det slutar med att hon grinar och skriker. Ska börja med att ändra schemat till förslaget jag fick. Tusen tack :)
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
MammaPejja
Inlägg: 16
Blev medlem: sön 15 mar 2015, 23:19

Re: Vargtimmen

Inlägg av MammaPejja »

Tack för era tips! Nu har det gått ett tag och sista 2 veckorna har jag mörklagt hela sovrummet ordentligt! Har till och med byggt en ram där jag satt fast tyg med kardborreband samt myggnät (vädring i sommar) som jag ställer i fönsterkarmen och på så sätt mörklägger jag maximalt! ;)
Jag och sambon har flyttat ut på soffan - vår lilla terrorist har alltså vunnit kampen om sovrummet!

Hon somnar nu 20.00. Kommer ändra till 19.30 så snart jag slutat med amningen men då jag har utfodring i stallet på kvällarna funkar inte läggning före 20.00 just nu! Men snart så...

Vårt sovschema är just nu:

Natt 20.00-07.00

08.30 sover (1,5 Tim)
12.30 sover (2 Tim)
17.00 sover (45 min)

Som synes ovan är det alltså morgon klockan 7.00, MEN det har jag lyckats med 1 gång!

Sen ändringarna är gjorda sover hon bättre, helt klart! Senaste två veckorna har inga uppvak nattetid skett! Hon vaknar inte längre runt 4.30-5.30!!! :)
Nu vaknar hon, som en inställd klocka, 06.00! Det med basta! Ramsan funkar perfekt alla uppvak men inte 06.00! Hon bryr sig inte alls... Jag ignorerar hennes uppvak, förutom ramsan en gång när hon precis vaknat, men hon ligger och pratar i sängen. Detta accepterar hon tills ca 6.30. Då måste jag ta upp henne för därefter brakar helvetet lös om jag inte tar upp henne... Något jag prövat är att direkt vid 6.00 amma henne kort, då somnar hon om direkt när jag lägger ner henne och då sover hon till 7.00! Jag vet att det inte är för att hon är hungrig utan det är hjälpen hon vill ha... Riktigt frustrtande! Sista timmen går verkligen inte! Det har ju inte blivit bättre av att pappan har fått nytt jobb och går upp 5.30 sista två veckorna.... Men vi har ändå kommit långt sen jag skrev sist :)
Pejja född 141013 (nu 2 år)
Kurad vid 4 månader.
Fille född 161015 (nu 4,5 mån).
Nyligen påbörjad kurning
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Vargtimmen

Inlägg av mamaA »

Hej!
Skönt att det går på rätt håll MEN du lär henne inte rätt morgontid genom att plocka upp henne en halvtimme tidigare eller att amma henne [-X . Det tar tid och det är faktiskt så att de små FÅR lov att vara förbannade men det ger sig OM man är konsekvent.

Nu är jag sån så är barnet envist så blir jag ännu envisare :mrgreen: . Jag hade gjort 12 timmars natt till 08.00 istället så hon faktiskt får tid på sig att somna om, och det kommer hon att göra så småningom OM du som sagt är konsekvent. Jag tycker dagsömnen blir så konstig med en lång fm lur när man har 11 timmars natt dessutom.

Kontentan är alltså att vara KONEKVENT, inte prova saker utan hålla sig till en strategi och genomföra den - LÄÄÄNGE - tills det ger resultat :lol: .
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Vargtimmen

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Japp, att vara konsekvent är det som ger trygghet! Så det är bara att hålla sig till en strategi och nöta på för att inte förvirra. 8)
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"