Minikur för Hugo

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Inte tysta läggningar EM eller kväll men inga egentliga skrik. Över på någon minut men det protesteras i alla fall än. Hoppas njutningen kommer snart!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Den kommer, vissa behöver, gillar att gnöla lite innan de somnar. det är en del av det de är. TAr vi inget extra för. :P 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Uppdatering
Natt 4
0345-0353
Liv i luckan. Har ej vänt sig. Pappa kollar. En ramsa x 4 + bekräftelse. Tyst.

0514 liv. Ramsa x 8 tystar. Bekräftar. Tyst 0518.

0529 igen. Liv. Ramsa x 4. Gruff gny till 0538. 0544 fortsätter. 0553 tyst
0557 småarg ramsa x 4. Tystnar. Får bekräftelse x 2. Tyst 0559. In nör han börjar igen. Hade hamnat för högt upp. Drog ner. Tyst 0605. Trams! Sängen kommer ju alltid ta slut. Lägga dit sovpuckar för lite lutning ikväll? Väcker 7. Kan ej bjuda på kvart eftersom Leo väntar på frukost när vi ammar.

Natt 5

0417 enskit skrik
Går upp o går på toa
0420, igång igen. Rx4.
BR x 2.
Tjafs. Småarg ramsa x 4.
0423 tyst. BRx2. 0425 tyst BR X2000. Går igång igen. Låter ledsen.
In. På rygg utan täcke. vänder lägger tillrätta. Ut fort med du gjorde det själv attityd. 0427 tyst. Gruff. 0429 tyst.
0448 skrik igen. Tar itu med diskmaskinen. 0454 tyst.
638 frågar. Rx4.

Morgonläggning 12 minuter. Visade sig sen att ena armen var inkrånglad.

Lunchläggning 5 min. Lite tjafs.

Eftermiddagsläggning i park(var tvungen hämta!) tjabb och ledsen. 35 drag med vagnen, ramsa. Arg. Går ner. Går upp igen. Går ner. Mörklägger(hade glömt att jag brukar göra det vid verandasovning). Vagnar x 12, ramsar. 1541, pågår.
Vagnar x28, tyst. Bekräftar. Vill ju kunna ge 45! 1543 tyst.

Undrar: struliga läggningar i moderna vagnen. Kanske liggdelen börjar kännas trång? Imorgon tar vi stora vagnen(dansk liggvagn), även till dagis!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Det gör vi nog igen hittat svarta prickar i den. Det är nog mögel, usch! farligt eller hur? Måste hitta annan sovvagn. 77 cm är det i den vanliga vägen :(
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Är vagnen tygklädd? Klor tar bort svartmögel mycket effektivt :wink:

Dansk liggvagn är ju grejen!!

Jobba på nu, sluta traffikera, gå in när han sovit 10 min och kolla om ni behöver.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Ja tygklädd. Menar du klor? Var köper man det? Inte klorin antar jag?
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Googlat lite, bara för att man får bort fläckarna betyder det inte att osynliga farliga mögelsporer är borta så vi får fixa annan vagn till Sovning.

Rapport


Natt 6
Dödstrött somnar 1850.
0051 inne i väggen
Drar ned ut med attityd att gjorde det själv. Tyst 0054.
0413 skrik. Ramsar ej. Avvaktar. Tyst. In o kollar efter 10. Samma som 0051.
0552 liv. Pappa går in o tar av pyjamAs. Varm. Är det bra eller att Styra o ställa?
0632 ff. Ramsa två varv runt 0642. Tystnar. Tar upp kvart i. Kall våt och i hörnet. Vill låta storebror sova klart.
Hur ska man klä egentligen? Här är varmt som fan så brukar vädra rummet kväll och lämna fönstret lite öppet. Blir svinkallt på natten så stängde igår kväll när jag tittade till vid 22. Har endast påslakan vilket han tappar. Utom inatt kört med T-shirt. Osäker men också trött på att det ska va så jävla noga. De skulle ju kunna sova på huvudet enligt AW! Eller är det först efter uppföljningveckan? Eller är det inte sant? Känns som vi justerar och justerar och justerar. Kanske ska ramsa istället bara. Men förutsättningar då?
Lägger 1120 för att hämta upp morgonstrulet. Tyst 1122.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Tycker du svarar dig själv ganska bra!
Känns som vi justerar och justerar och justerar. Kanske ska ramsa istället bara. Men förutsättningar då?
Det är ju just detta man INTE gör de första 2 veckorna.... :roll: 8)

Jag stänger av värmen i sovrummen på vintern och håller dörrarna stängda, har alltid haft runt 15 grader i sovrummet. Man går in när de sovit 10 minuter EXAKT och då kan man rätta till. Se till att sängen är vadderad med exempelvis ett liggunderlag vid spjälorna så de inte kan fastna bland dem osv...

Sen vill vi nog se lite mindre överarbetning och överkoncentration här.

Ang. sova som stenar får du nog ha lite tålamod här. Arbeta nu målmedvetet, läs internationella SHN en gång till! Man ser hela tiden nya saker. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Natt 7
0311 uppvak.
Ramsa
Diskussion som känns som att den tar dåligt. 0329 småarg ramsa x 6.
Vidare diskussion men ska ju inte gå in? Jätteledsen!
På rygg, igen! In och vänder och tar bort handduken eftersom den inte hjälper så kanske han kan ävända tillbaks sig själv. Har även kissat men det får vara så. Tyst 0345.
Öva mer tillbakavändingar!
0500 tyst efter nyt uppvak.

Natt 8
0300 går igång. Rx4 i dörröppningen. Tystnar. Går på toa. Bekräftar. Igång igen. Rx4. Fortsätter. Rx4. Nyser. Jättearg. Pappa går in och kollar 0306. Låg i hörnet på rygg. Lades tillrätta. Blev tyst. Ska man verkligen inte hjälpa när de ber om hjälp? Det känns bara konstigt tycker vi. Men vi vill ju heller inte behöva springa in och fixa framöver. 0309 kvider. Fortsätter och fortsätter. Tystnar vid ramsor men går igång igen. 345 går jag in och då ligger han på rygg ned dyngsur blöja. Ja han har zinksalva på. Stör visst ändå.
Får ny blöja och läggs tillrätta. Ramsa utx4. Tyst. Drar igång igen. Snurrat. Snabbt in och lägger tillbaks vallen för han snurrade mindre med den. Igång igen 0352. Ramsar småarg. Går ner. Bekräftar. Går igång igen.
0355 jiddrar vidare. Vad är det här? Inte framsteg i alla fall? 0356 tyst, äntligen. Börjar tröttna!
Pappa ramsar vid dörren. Det blir tyst 0405.

Natt 9
0319 uppvak. Får ny blöja direkt. Låg på rygg utan täcke. Ramsa x 8 kl 330. Vänt sig igen? 0340jätteledsen in vänder parkerar ut tyst
Gruffar för sig själv. Tyst 0345. Gruff tyst 0350
0612 liv igen in o vänder snurrar igen skriker väcker storebror som börjar skrika in o vänder igen 0618 tyst 0619. Godmorgon för fan alla hysteriska jävlar! Inne o vände 2 ggr. Väckte Leo. Troligen är det signal att så här kan du inte ligga. Vargen och det. Vet inte vad vi ska göra. Får panik!

Orkar inte mer, måste få sova hel natt snart vad gör vi för fel! Han blir inte tyst om vi inte vänder honom han skriker som en tok ich väcker hela huset!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Du kommer märka att ju mera du "assisterar" desto mera behöver du "assistera" detta minskar inte av sig självt.

Utan här bara måste du se till att ni övar vändningar. vi talar om MINST 10 ggr/dag i 5 min vardera. Öva alla håll!!

OM, jag säger OM man går in och vänder då måste man verkligen VÄNTA tills de blir ledsna och BER om hjälp, annars kan man gå in och vända både 5 och 10 ggr.... (been there, done that!) :roll: :roll:

Visst han väcker hela huset, men du kommer inte kunna hålla "tyst" på honom heller. Då är du fast i träsk och kommer överarbeta tills nätterna är helt förstörda. Utan då får du hantera storebror också med en ramsa, När han inser att du har koll och han inte behöver bry sig kommer så även han och sova i alla fall. JAG LOVAR!!!

Ang. blöja, har ni Pampers nattblöjor? En storlek större än du tror brukar rekommenderas. :wink:

När du väl vänder så går man inte in och "vänder" dem. utan man ser till att göra minsta möjliga hjälp, så ta ett litet tag i handen se till att han drar och vänder sig själv. Ut med en mjuk ramsa X4. Då om han behövde hjälp kommer han ligga kvar. Men detta kommer att eskalera om ni inte jobbar mycket hårdare med på dagen. :D 8)

Gå in på "sök" funktionen och våra bästa och läs på om vändningscirkus.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Har varit inne och läst om vändningscirkus idag. Har övat vändningar hela dagen alla håll fram och tillbaka. Han lyckas inte själv. Diskuterar med pappa ikväll vilken strategi vi ska välja. Vi skulle vilja välja somna om själv fast du ligger på rygg. Men eftersom att ingen av oss tror på den eller orkar lyssna på gallskriket när han blir ledsen så kommer vi att köra strategi 2, in och vända tyst enligt vad som står i den ena tråden om vändningscirkus tror jag.
Ska delge pappan ditt svar och hoppas fixa den här natten bättre.
Återkommer!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Låter bra, men våga vänta tills han verkligen BER om hjälp. :wink: Är man inne och vänder mer än 1-2 ggr har man gått in för tidigt. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Natt 10- 27/1
Runt 0407 snurrat kissat ledsen. Ger hjälp att vända. Lätt solfjäder och mjuk ramsa ut. 0409 tyst.
0441 hysterisk men låg på mage? Sur blöja. Bytte den och gick ut. Grymtar 0442. Vet inte vad som händer. Mamma har tagit levaxin idag för första gången. Kanske är det det. Läste om nån annan på nätet vara bebis blev hyperaktiv av det. Får låta bli det imorgon och ringa läkaren och förklara. Det går över i bröstmjölk säger de.

Natt 11 28/1
Vaknar 0115 av att han är för varm. Jag hade lagt på täcke istf lakan eftersom han var kall som ett lik häromnatten. Nu blir det istället cirkus. Pappa går in omgående och byter till lakan. Han lugnar sig inte. 0138 går jag in och tar av tröjan och ger ny blöja. Han bara fortsätter skrika. Försöker med buff men det tar inte. Går ut och hoppas han ska lugna sig själv. Det är nu kuren plus en vecka och inatt går det alltså helt åt helvete. Han är dessutom förkyld och får tänder nu. Vet inte heller hur länge medicinen som jag åt sitter i. Är vaken i 2,5 timmar. Lugnas till slut me solfjäder. Går igång igen efter 45 etc. För mycket strul för att bokföra här.

Natt 12 29/1
Har tagit en halv tablett av min medicin. Samma effekt på mig igen, sömnlös. Hugo strular hela natten. Ger sig tillfälligt när han får ny blöja och blir vänd. Uppgivenhet är känslan.
Ska prata med läkaren idag om att jag inte kan ta den hör medicinen. Sen tänkte jag försöka öka Hugos tolerans mot kissblöja genom att byta mer sällan på dagtid. Vändningarna tänkte välja strategin in i vända när ledsen. Ingen ramsa alls. Har lite svårt att fokusera helt på detta nu p. G a egna hälsoproblem. Mycket tungt nu.
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av TorsMamma »

Hej

ja du Levaxin.... :roll: :roll: :evil:

Jag skulle ärligt talat ALDRIG ta det om jag ammade då ditt barn faktiskt inte har problem med sköldkörteln får han ju en överproduktion som inte är hälsosam. :cry:

Däremot skulle du kunna prova och ta JOD istället, mycket naturligare och bättre! Men kan ha lite samma effekt. Lätta att göra jodmättnadstest om man vill. du kan få PMa mig så kan jag hjälpa dig! Lugols droppar är bäst på marknaden!

Sen natten som gick dåligt, det liksom händer lite för mycket just nu, vargarna bara gläffsar runt hasorna på er. för varm, för kall, för kissig, för ditt, för datt....

Har du bestämt på kvällen en strategi håll dig till den, börja inte joxa på natten, vad du sen gör nästa natt är en annan fråga, men börja inte ändra på planerna mitt i natten, vem ställer inte då en och annan fråga?

Du letar just nu fel mer än du letar svar. Han ställer frågor och får inte tillfredsställande svar. Du svarar du är för kall, du är för varm, du är för blöt, du kan inte sova om inte jag... du kan inte om inte ditt och inte datt. Är du med?

Så EN strategi tack, har du infört att han skall ha täcke måste han väl få en chans att lära sig hantera täcke? räcker verkligen 4 timmar sömn för att få lära sig detta? kan han i alla fall inte få 2 veckor på sig innan du bestämmer att täcke är fel?

Så bestäm nu VAD är frågan? Vad är SVARET? Och därefter en handlingsplan, skriv den på dörren och ha den där så vet alla vad som gäller. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
k_nastos
Inlägg: 87
Blev medlem: mån 30 maj 2011, 08:09
Ort: Malmö

Re: Minikur för Hugo

Inlägg av k_nastos »

Rapport. Sonen dyngförkyld och har så varit sedan två veckor. Även fått två tänder och har vändningscirkus på natten. Vi har bestämt att han får en tyst vändning per uppvak, därefter ramsa. Det har gett oss nätter från i regel 19-0230 eller 03, sedan 0445 eller 05, sedan 0615. Då brukar han inte somna om utan tas upp 0645, marginalkvart.

Pappan driver aktivt linjen att man inte kan sova hela natten när man är förkyld så vu kommer inte nå i-land förrän förkylningen är borta. Ganska svårt argumentera mot det, han kan verkligen inte andas.

Huvudändan är höjd, vi har Apotekets barnnässdroppar och kladdar vicks på hans tröja. Nåt mer men kan göra? Jag vill tänka att det ska gå ändå!
Leo, 101021, kurstart vid 6 månader, inte i mål förrän nära två års ålder. Attityden fattades, var dåligt påläst och hade skålad vagn så dagsturer ute på rygg. Gör inte om de misstagen!
Hugo, 140923, SM från 11 veckor, kurstart 150116
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"