Är OMSTART möjlig

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat, Gullerika :heart: Pris och beröm =D>

Fortsätt nu bara arbetet lugnt och fint. Ifrågasätter inte du hans goda sömn, gör inte han det heller :thumbsup:

1. Nu behövde du ju aldrig solfjädra och det var bra.

:arrow: Solfjädern ska ses som antingen en markering, bara, ett "parkerande" av tillrättaläggandet (på mage), då man kanske står ett par, tre sekunder - "Nu ligger du ner och ska sova så skönt", punkt säger den utan ord; direkt ut med ramsan - eller ett krisverktyg (fortfarande på mage, får inte tillämpas med barnet på rygg).

SOLFJÄDERN SOM KRISVERKTYG

:arrow: Då lägger man det uppjagade, utmattade barnet först snabbt men distinkt tillrätta i snabba, tydliga steg - huvudet sist, bortvänt med hjälp av båda händerna - varpå man håller det på plats så med ena handens yttersta två-tre fingrar. Resten av händerna bres ut som två solfjädrar över så mycket som möjligt av hela lilla kroppen, rakt uppifrån, så att man kan ge ett statiskt tryck jämnt fördelat (vilket inte går om man sitter ner och sticker in händerna mellan spjälorna).

:arrow: Helt orörlig - och tyst, givetvis - står man så den tid det tar för lilla barnet att lugna ner sig, sluta skrika / sprattla / vrida sig etc. Och lyfta huvudet, förstås. vilket man får försöka förhindra med sina allt starkare två yttersta fingrar :mrgreen: Inget nytt tillrättaläggande i stor stil dock - solfjädern får inte brytas, den ska vara statisk. Däremot kan trycket behöva ökas av och till, om och när barnet laddar med alla sina icke föraktliga kroppskrafter för att komma loss ur solfjädersgreppet. (Vilket är en högst naturlig, spontan reaktion - ingen människa tycker om att hållas fast och få sin rörelsefrihet stäckt.) Här ska man inte vara rädd för att lägga kraft och tyngd bakom solfjädern och hålla den så, tills man tycker man kan lätta på trycket så smått därför att barnet börjar stillna så smått. Ryggraden med sina revbensfästen är barnets starka "skal", som också är elastiskt, som bekant (titta bara på gymnasterna!) - ingen fara att pressa på, alltså. Man gör det inkännande och mjukt men bestämt; man "slår" inte och har inget annat häftigt för sig, som möjligen skulle kunna ställa till skada. Och underlaget är mjukt nog att ge efter precis lagom.

:arrow: Medan man står där betraktar man kontakten med barnet som bruten. I stället för att vrålglo på barnet därnere i mörkret vänder man förslagsvis blicken rakt fram och tänker på annat. Detta är saklighetens marknad. Man står och man står. Det kan ta en kvart, det kan ta (max) trekvart. Barnet börjar tystna - och ta ny sats. Barnet börjar stillna - och tar ny sats. Man står, avpassar trycket, tittar vidare i väggen på ingenting och står, orörlig. Men man hör. Först förstås den ljuvliga tystnaden, så efterlängtad! Månne den varar :?: Nehej, inte det. Men den kommer igen. Och då börjar man kunna lyssna till barnets andhämtning. Den blir lugnare. Barnet håller inte andan längre för att ta ny sats och skrika. Barnet börjar andas vackert, hörbart, avspänt - och regelbundet :!: Detta är så ljuv musik för mina öron att jag brukar stå kvar i rena fröjden två eller tre eller varför inte fem minuter till. Men somnar inte barnet då? Eller sover redan? Och var inte tanken att barnet skulle somna själv :?: Jo, men nu hade vi kris. Jag vill inte genast riskera en ny. Men det är jag, det :roll: Jag tänker att ramsan får göra somna-själv-jobbet sedan. (Tilläggas ska att jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, solfjädrar ett barn mer än engång. I fortsättningen nöjer jag mig med snabb och klar solfjädersmarkering mellan tilllrättaläggande och ut-med-ramsa. RamsOR, vill säga - ramsan ska alltid ha sista ordet!)

Men det är jag det, som sagt. Gör nu ingen one-way-fits-all-at-all-times-regel utav det [-X

Solfjädern, den breda heltäckande (så pass som går - armar och ben kan vifta länge :mrgreen: ) är inte till för att plåga och förskräcka :shock: Den är till för att ge barnet förutsättningarna för att kunna sova så gott. Vilka de förutsättningarna är vet vi alla: man ligger ner lugn, avslappnad i kroppen. Bäst sover man i mörker (=hjärnan fattar att det är natt, och på natten sover man), varför vi släcker lampan innan vi somnar.

Och så lägger vi oss så skönt tillrätta för att sova så gott :sleep:

Det kan nu inte små barn, när de är så uppjagade av en eller annan anledning att tanken att de självmant skulle lägga sig ner för att slappna av och kunna somna lugnt och fint ter sig lika avlägsen som den är: modell yttre rymden. Alltså behöver de hjälp :idea: Stora Solfjädern är ett suveränt krisverktyg. Med betoning på kris. Så man bör inte slösa med den! Som kurverktyg - för lite större barn, anser jag (som hellre buffar folk från Skräpåldern till ungefär Åttamånadersångesten) - ska den läggas undan allra senast mot slutet av andra kurnatten eller möjligen första början på tredje (en gång, den sista). Därefter ska den sparas i krislådan. Och då menar jag kris, ja.

2. Nej - jag tycker man ska vara medveten om att man tar en risk om man börjar med att ramsa och sedan går in (för att buffa eller solfjädra). För det första blir ramsandet då lätt till en fråga ("Få se om det här räcker, eller om jag måste gå in") i stället för ett besked. Man står redan med halva foten inne, så att säga. Här finns f ö en tumregel någon gav som jag tycker är utmärkt:

När du absolut känner att du måste gå in, det är då du ska ramsa!

För det andra desarmerar man ramsan genom att "ångra sig" och gå in strax efteråt. Inte första gången - en gång är ingen gång - men andra eller tredje, och framgent. Och voilà - ramsan tar inte, skriver man då här och klagar :roll: Barnet lär sig nämligen blixtsnabbt att om det bara hojtas vidare ordentligt, i stället för att svaras på ramsan och "talas vid" (dialogen), kommer den goda kuraren strax sättandes och buffar. Respektive solfjädrar. Vilket man numera tycker är underbart trevligt. Ja, lika trevligt som det var gräsligt första gången, första natten på kuren, då när det gamla invanda mönstret bröts med buller och bång och man protesterade för allt man var värd, vilket ju är en hel del. Nu vill man buffas :!: Buffa hela natten, tralala... Eller solfjädra, för all del. Så skönt, så skönt :P Sluta inte! Sluta ALDRIG!

Fenomenet är för övrigt detsamma när det kommer till att ligga på mage. En liten älskling som läggs på mage för allra första gången någonstans i femmånadersåldern, får slag. Säkert livsfarligt :shock: Världen är bokstavligen uppochned. Var ska detta sluta :?: Tänker de hänga upp mig i taklampan nästa gång? Eller suga upp mig i dammsugaren, fötterna först?... Nästa gång är magläget det enda rätta. Så gott som. Tredje gången har det alltid varit det. (Sova på rygg? Hur då :?: Det går ju inte :!: )

Vilket osökt för oss in på din tredje fråga, som du inte satt 3. framför:

[quote=Gullerika] Vi har fått honom att somna ute på vilorna, men nu de senaste två dagarna har han blivit vansinnig och inte ens vagning lugnar honom. Somnar han så vaknar han var 10:e minut och vill inte veta av ramsan. - - Vi börjar fundera om det är ryggläge som stör honom. [/quote]
Ja, det vågar jag svära på att det är.

Lägg honom på mage och gå på promenad i friska luften \:D/

:arrow: Vad gäller dessa otympliga, obekväma, bylsiga vinterkläder för små barn tycker jag man ska tänka efter lite då och då, innan reklamen och måste-väl-ha-för-det-har-ju-alla-andra-tänkandet slukar en alldeles.

Är barnet till för kläderna, eller är kläderna till för barnet :?:

Gällde det senare, skulle väl ingen människa komma på tanken att pressa in en liten bebis i en tjock vinteroverall för att sova middag i en bäddad vagn #-o

Heltäckande vinteroveraller är till för folk som leker vilt i snön eller går på tur i Norge. Typ 8)

Klä honom i body, mjukisbyxor, bomullströja med polohals (eller liten halsduk knuten bak), kanske tunn kofta också, bomullssockor och dito vantar och mössa med något i tunt ylle över de båda senare (om det är riktigt kallt). Lägg på mage på slätt lakan med ett extra dubbelvikt eller trevikt lakan som "kudde" (s k draglakan) under ansiktet, slätt instoppat vid huvudändan på båda sidor om madrassen. Under vilken bör ligga slät extrafilt och/eller isolerande tidningspapper mot kylan underifrån.

Lägg tillrätta och stoppa om barnet - rätt stramt, brukar jag, det känns skönt - med bomullsfilt; därefter täcke eller tjockare filt ovanpå. Dra upp ända till små öronen, över händerna (som dock kommer att titta fram inom kort :P Det får de)!

Och börja gå. Den lilla bebis finns inte, som inte somnar och sover som en dröm i friska luften på det här viset.

Påstår jag.

Antar du utmaningen :?:

=D> :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gullerika
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 28 dec 2010, 19:37

Hjälp, vi har en "skalbagge"

Inlägg av Gullerika »

Hej igen.

Vi har lite nya "bekymmer" som jag skulle vilja ha råd kring. Vår son rullar över på rygg och tenderar att vakna av detta både på natt och vila och gallskriker. Vi har försökt avvakta och ramsat, men när han väl är på rygg blir han inte nöjd. Han vänder sig inte tillbaka heller utan ligger och sprattlar - därav skalbaggen.

Det vi gjort hittills är att gå in, vända rätt, solfjädra tills han ligger still (så han inte rullar runt igen direkt) och sen ramsar tills han somnar. Är detta något vi fortsätter med, tills han fattar att han skall sova oavsett position eller ska vi ramsa tills han somnar på rygg?

Tacksam för hjälp.
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
Gullerika
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 28 dec 2010, 19:37

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av Gullerika »

Anna, såg ditt svar först nu efter att jag skrivit min andra fråga. Skall läsa igenom och se om jag inte kan tolka ut svar där. Annars tar jag gärna emot goda råd på "skalbagge-frågan".

Förövrigt sover han sååå mycket bättre inne på dagen, på mage och vi går istället ut och går i vagnen i upprätt läge och pratar om omgivningen :)

Tack för all hjälp.
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av annawahlgren »

Gullerika skrev:Förövrigt sover han sååå mycket bättre inne på dagen, på mage och vi går istället ut och går i vagnen i upprätt läge och pratar om omgivningen :)
Ljuv musik för mina öron :-({|= Han kommer ut och får se världen - i ögonkontakt med de glada kommentatorerna, förmodar jag :wink: :lol:

Skalbaggen, ja - vänd på honom, som ni ju skulle gjort direkt med en riktig skalbagge som låg och sprattlade med alla benen, annars vore den ju dödsdömd :cry: MEN - se upp för ett återkommande mönster, som lätt etableras. Det är inte meningen att ni ska springa och vända på honom i all oändlighet och stå och solfjädra evinnerligen. Han kan vända sig själv. Han vet bara inte om att han kan det. Han behöverl ite hjälp på traven.

Kräv inte att han ska kunna sova i alla positioner. Hjälp honom att sova i den där han sover bra - på mage på plant underlag.

:arrow: Han vänder sig inte på rygg för att han "vill" det, eller "vill" sova så. Han gör det av gammal reflexartad vana, i regel i sömnen, vaknar av det och blir sur. Längre fram, när han blivit större och behärskar sina kroppsrörelser, kommer han att lägga sig både på rygg och (främst) sida ibland och sova så ett tag - byta ställning, precis som vi vuxna gör. (Till ettårsdagen kan små barn få en liten kudde.) Men det är för att han kan välja då. Det kan han inte nu. Han "hamnar" på rygg. Det bara "blir". Och så sover han inte bra. (Det är inte ovanligt bland ryggliggare att sova blott 20 eller högst 45 minuter i stöten.)

Hjälp honom alltså på traven [-o< "Träna" honom lite, främst dagtid:

1. Är sängen han ligger i tillräckligt rymlig - och det är ju spjälsängen - vänd honom då inte i kroppen utan genom att dra runt honom i bortre lilla handen. Se till, snabbt och med minsta möjliga bök, att andra lilla handen/armen inte blir liggande i kläm under magen. Lägg kvickt på filt eller täcke, löst, och smit ut. Ge en låg bekräftelseramsa x 4 i dörrspringan eller utanför dörren som berättar att allt är i sin ordning, ni håller vakt och han, lilla barnet, sover (redan) så gott, så!

2. Lägg honom på rygg på mattan eller golvet på dagen x antal gånger, ofta. Låt honom ligga så och ha tråkigt ett par, tre minuter. Dra sedan runt honom på mage sakta och nätt. Andra armen petar han själv ut när han reser huvudet. Fresta med något färgglatt trevligt att titta på framför ögonen, som han ju vänder framåt mot världen. (De stackars ryggliggarna stirrar på vita tak :roll: Hur kul är det?) Upprepa. Lägg honom på rygg på ett nytt ställe, någon meter ifrån, och i ny riktning. Låt honom ligga och sprattla igen i den meningslösa ställningen några minuter. Vänd honom sedan till magläge igen genom att dra runt honom varsamt i den andra lilla handen. Fresta med nya prylar i ny riktning. "Träna" honom så, korsvis. Snart ska ni inte behöva ta grepp om hela lilla handen utan bara dra lätt i ett finger. Och ett tu tre faller polletten ner! Då är det slut på vändningscirkusen.

All onödig hjälp hindrar barnen i deras utveckling, sa Maria Montessori. Ge honom alltså bara den allra nödvändigaste hjälpen till självhjälp :!: Men gör det lika metodiskt som lätt och diskret, tills han faktiskt hajar att han kan själv! För människan är ett bekvämt djur, även små människor. Så länge ni gör jobbet åt honom, behöver han inte ägna någon möda åt att själv försöka. Vilket på sikt ofrånkomligen gör honom till ett surt och missnöjt litet "djur"!


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gullerika
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 28 dec 2010, 19:37

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av Gullerika »

Åh stort tack Anna! Här ska tränas!

Fint med referens till Montessori som ligger mig så varmt om hjärtat. Gick själv Montessori mellan 3-13 år och det var fantastiskt.

Återkommer med uppdatering.

Stor helgkram!
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, så roligt! Får man fråga var någonstans? Och har du lust att berätta något särskilt gott minne av ideologin i praktiken :?:

Helgkramar tillbaka :P :P :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gullerika
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 28 dec 2010, 19:37

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av Gullerika »

Ja det kan jag verkligen! Jag gick på Montessoriskolan Malmen i Borås mellan -83 - -93. Här har jag haft några av de mest fantastiska lärare och min sista lärare, henne har jag fortfarande kontakt med.

Det var en trygg miljö, vi var som en familj, när jag började ettan tror jag vi var totalt 20 elever i årskurserna 1-6. Vilken möjlighet för lärande.

Sen är det lusten till lärandet som är det fantastiska. Nu när jag har egna barn så inser jag att barn törstar efter kunskap och det känns som de har en obegränsad möjlighet att lära sig ALLT! Men det är klart, när man talar om för dem att de kan - så tror de just det - att allt är möjligt, man kan! Mitt mål är att mina barn skall höra denna röst starkast genom livet och andras åsikter (om de är negativa) har ingen betydelse. Jag säger till min dotter, när frustrationen över att man inte kan något direkt träder in, att är det något man inte kan så får man träna. Zlatan blev inte fotbollskung över en natt. Han tränade både en och två träningar till när kompisarna gick hem.

Jag gillade att jag fick lägga fokus på det som jag gillade, och det kunde variera från vecka till vecka, men fokus låg på individens lust. Vi hade ett givet antal uppgifter i olika ämnen som skulle lösas under veckan men vi fick själva välja när. Det innebar inte allt för sällan att jag räknade mån-tors för att på fredagen göra allt annat :) Men åh så härligt, att få lära sig det man vill :)

Här blir ju lärarens roll också bland det viktigaste. För att leda barn i "rätt" riktning utan att styra dem (samt att varje individ har sin egen riktning) kräver sin pedagog.

Jag tänker på alla fina material som finns att arbeta med... ja jag kan ge ganska många exempel känner jag även om det är 22 år sen jag slutade på Montessori (då högstadie inte fanns i Borås)

Tack för att jag fick dela. :D
Ruth född 13 juli 2010
Sixten född 16 juli 2014
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av TorsMamma »

:D :lol: Har också en son på Montessori! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Är OMSTART möjlig

Inlägg av annawahlgren »

:D Fantastiskt roligt att få ta del av detta, Gullerika :heart: Tack! Härlig, upplyftande läsning! Jag förstår varför Montessori ligger dig så varmt om hjärtat :heart:

Barn törstar verkligen efter kunskap, och maximal inlärningsförmåga har man före sex års ålder! Då går det bra att lära sig nio språk på raken, om man skulle ha lust...

Osökt kommer jag att tänka på en tanke av Dalai lama, som psykiatern Howrd C. Cutler refererar i deras gemensamma bok "Lycka! En handbok i konsten att leva" som kom i Sverige 1999 (Egmont Richter, övers. Anita Strandberg), och som jag tycker är så vacker och sann. Vad jag har förstått genomsyrade denna handfasta filosofi också Maria Montessori och hennes arbete:

:arrow: "Att hjälpa andra är kanske lika grundläggande för vår natur som att kommunicera. Man skulle kunna likna det vid språkets utveckling som, liksom förmågan till medkänsla och osjälviska handlingar, är ett av de storslagna dragen i den mänskliga naturen. Särskilda områden i hjärnan är speciellt destinerade för möjligheten till språkutveckling. Om vi utsätts för de rätta miljöförutsättningarna, det vill säga en miljö där det talas, börjar dessa områden i hjärnan att utvecklas och mogna och vår förmåga till språk växer. På samma stt är kanske alla människor försedda med 'fröet tilll medkänsla'. När vi utsätts för de rätta miljöförutsättningarna - i hemmet, det omgivande samhället, och senare kanske genom våra egna målmedvetna ansträngningar - kommer detta 'frö' att frodas.

:arrow: "Med denna tanke försöker nu forskarna upptäcka vilja miljöförutsättningar som bäst låter fröet till omtanke och medkänsla mogna hos barn. De har identifierat flera faktorer: föräldrar som kan styra sina egna känslor, som är förebilder ifråga om omtänksamhet, som förmedlar att barnet har ansvaret för sitt eget beteende och som kan resonera med barnet för att rikta dess uppmärksamhet på känslomässiga tillstånd och på hur barnets beteende påverkar andra."

Din dotter har en klok mamma!

Och pussa på lille sovaren från mig.


O:) :heart: :sleep:


* Skrammelbössan kvider 8-[ Det kostar att driva ett reklamfritt föräldraforum. Bidra gärna. TACK!
PlusGiro 59 65 80-1. *
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"