Hej kära Trisen
Får jag börja med din sista fråga - man ramsar båda (eller alla) barnen över en kam, helt radikalt
För storasyster funkar då ramsan som ett "Goddag-yxskaft", vilket är det bästa, och nog faktiskt enda, sättet att få slut på annars tämligen ändlösa resonemang kring allt mellan himmel och jord. Att avhandlas lämpligen på dagarna men inte på källskulan, för PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt.
Läs i Internationella Sova hel natten om 12-åringen (i "Barnet och kuren", tror jag det står) eller i Barnaboken om den lille tricksaren, som inte kan soooova... på grund av tusen och en orsaker. Men det kan de ju, om de vuxna bara inte ger sig in på en massa resonemang med dem, för BARNET slutar inte. Underhållning på källskvisten av klass
Vad gäller lilla Moa, som inte är så liten längre, föreligger ett klart fall av överkoncentration här, är jag rädd. Du ska inte vara "där direkt vid första pip" - sådant kan, och bör man, syssla med under smekmånaden, de första tre veckorna - och om man kurar, under de första två nätterna på kuren. Du ska inte bli hängande över barnet medan du "ramsar, lyssnar av och ramsar igen o s v" vilket, helt logiskt, "oftast slutat i oändlig klagan och ibland riktigt hulkande gråt. Det är då oundvikligt att plocka upp en skrikande bebis ur sängen."
Fortsätter du så, fortsätter DET så

Du befäster status quo och kommer INTE vidare; inte lilla Moa heller, tyvärr. Små barn gör som vi lär dem.
Tänk dig om du själv skulle sova och din man kom störtande så fort du vände dig i sängen och sa GODNATT tusen gånger och SOV NU medan han stirrade på dig och lyssnade av vartenda ickesovande eller nästansovande andetag du tog och raskt började tjata igen så fort du rörde en fena, GODNATT NU och SOOOV NU DÅ

Och till slut drog upp dig ur sängen, uppgivet suckandes...
Ta inte illa upp, snälla du! Men du måste lära dig att låta lilla barnet vara i fred. Och det är en konst, en stor och svår konst ofta nog, att lära sig låta ett litet barn vara i fred. Men det är en tacksam konst, tro mig. Du som är vuxen och stor skulle kunna gapa åt din man: GÅ, LÅT MIG VARA I FRED, JAG VILL SOVA! Det kan inte lilla Moa, inte så du förstår det i alla fall

Fast jag skulle säga hon gör tappra försök, hela tiden. Det är det hennes "klagan" betyder. Du STÖR. Hemskt att höra, hemskt att tänka sig, jag vet - som älskande moder vill man ju gärna vara lösningen på allt, trösten för allt, svaret på allt genom sin blotta närvaro. Men det är man inte. Man är faktiskt inte det. Det är bara att inse.
Pröva alltså en ny taktik. Spela musik för henne i stället, till exempel. Musik som får dig att vilja dansa själv, glad musik, högt och härligt! Gå inte dit, du kan någon gång spionera men låt henne på inga villkors vis märka det. Pracka inte på henne din närvaro under luren! Ramsa inte mer än när du lägger henne och då glatt, och medan du vänder dig BORT från henne och går därifrån, omedelbart. Låt henne sedan vara i fred. Gör andra ljud i huset, tänk på annat själv.
Jag vet att det är lätt sagt, men det här måste få ett slut

Du stressar henne svårt som det är nu. Och som det riskerar att förbli, om du inte gör något radikalt åt saken. Jag förstår om du inte blir glad över att jag säger det, men stress är mycket farliga saker - inte minst för små barn. Bort det
Lugn och fin. Glad och säker. Du KAN =D>
Vi får komma ihåg - och påminna oss om med jämna mellanrum - att
* små barn är gjorda av detsamma som vi vuxna
* små barn växer och utvecklas - de förblir inte nyfödda, hjälplösa eller ens särskilt små i evighet (även om de är minst i syskonskaran)
* små barn ska ges förtroende för sin förmåga och få känna tilltro.
=D>