Tack för intressanta länktips. Jag ska verkligen ta mig en funderare på det där med smakportioner. Det kan ju vara läge att tänka om här.
Jag har några andra frågor som jag gärna skulle vilja få respons på:
- Lilla Moa (snart 4 månader) ligger nu och sover i spjälsäng på mage med andningslarm om nätterna. Vi flyttade henne från vagnen då det verkade som hon tyckte det var lite trångt; hon låg vaken en till två timmar minst en gång per natt och bara krabbade sig, lät missnöjd och flaxade med ben och armar samt höll upp huvudet. Till en början slutade hon med krabbandet då hon hamnade i spjälsängen men nu börjar hon göra det även där! Det kan bli så både före och efter amning. En gång hade jag ammat henne precis, rapat ordentligt och lagt ner henne halvsovande. Fem minuter senare vaknade hon och sedan pågick det här krabbandet i 1,5 timmar! Är det någon som känner igen det här beteendet? Vad gör man? Jag försöker buffa, men på något sätt är hon alltför vaken för att komma till ro.
- Dagslurarna funkar för det mesta väldigt bra nu. Det är i undantagsfall hon vaknar innan hon sovit klart, men den sena eftermiddagsluren blir nästan aldrig längre än 35 min. Av någon anledning verkar inte hon vara inställd på 45-minuters-intervall utan snarare 35-minuters-intervall

Kvällarna blir oftast väldigt gnälliga för hennes del och då vi når fram till badet är det med nöd och näppe hon orkar hålla humöret uppe. Även om jag påbörjar kvällsslurken 15 min tidigare hinner hon oftast somna vid bröstet innan hon ätit färdigt första. Det innebär att det blir svårt att få i henne all mat och att jag alltid lägger en tungt sovande bebis som näppeligen ids höra mitt ramsande. Vad jag förstår ska bebisen helst vara vaken då den läggs i sängen och får sitt gonatt eller spelar det ingen roll? För det mesta sover hon sedan bra, men några få gånger vaknar hon efter 35 min och skriker. Då ammar jag henne igen, eftersom jag inte alltid har lyckats få i henne allt tidigare. Sedan brukar hon sova tungt.
- Innan "den stora hungern" började sov hon för det mesta 7 timmar i sträck och jag ammade en gång per natt. När jag skulle få igång mjölkproduktionen blev det fri nattamning och sedan dess äter hon två gånger per natt, ca 01 och ca 05. Det kan ju inte behövas tycker jag, men då jag försökt förmå henne somna om vid ett snuttar hon väldigt och protesterar mycket. Lyckas jag söva henne vaknar hon efter 5 min och så är man där igen. Efter några sådana omgångar tröttnade jag och nu får hon mat då och hon tömmer alltid båda brösten i rask takt. Det står ju att man vagnar bort nattmål, men går det lika bra att buffa bort dem? Kan det vara så att det inte går att ta bort 01-målet innan man börjat ge extramat utöver amning?
Nu blev det många frågor igen. Så är det då man har små!