Hur lugna en stående?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ja men, ja men... :wink:

:idea: Man måste ge tilltron till att ramsan och aktivitet utanför rummet är lika betryggande som att vara i rummet eller att lägga ner. Det innebär att ni måste sluta att gå in. Som ni har det nu så tror (vet) hon att nattning innebär att ni ska ramsa en stund och sedan kommer ni in - för att sedan göra om denna procedur tills hon stupar. DET är vad ni har lärt henne och så länge ni bekräftar det vareviga gång så kommer det att förbli så. Så är det bara!

:idea: Därför ska man låta ramsan få chansen att fungera och då duger det inte att ni "står utanför dörren" och ramsar. Hon känner er överkoncentration och väntar således på skådespelet som ska utföras.

:idea: Lägg henne tillrätta - natta och gå ut med glad och punktsättande ramsa x 8 eller 12 vid stor protest. Sedan tar du och frugan tag i disken, matlagning, skurning av toaletten ellar annat som faller er i smaken :P ! Undertiden pratar ni högt och glatt med varandra. Nästa ramsa ger ni när ni känner att "nej, nu skulle jag vilja gå in och lägga tillrätta". Då ramsar ni högt och ljudligt från det ställe ni befinner er - dock så att hon verkligen hör. Då ramsar ni på tills hon går ner i varv. Fortsätt med aktiviteten under tiden. Ramsa tills hon lugnar sej en tonart och avvakta igen. Kör detta scenariot tills hon tystnat och då bekräftar ni. Går hon igång på bekräftelsen så är det en runda till på ovanstående scenario.

:!: Detta är de råd jag ger er för det är enda sättet att få rätt på det hela. Om ni inte tror mej så se till resultatet ni har nu - funkar det?

:idea: Ni måste tro på att er närvaro är lika kännbar för dottern även om ni befinner er utanför hennes rum. För genom ramsa vid rätt tidpunkt och övriga aktiviktetsljud så är den ju det! Känner du dej ensam i huset om du har sovmorgon eller ligger sjuk i sängen när övriga familjen är igång utanför sovrummet?

:D Lycka till nu!
lill

Inlägg av lill »

Sa sant som det ar sagt Mammut - :) Detta ar verkligen en lite jobbig period i sovandet, jag haller med Fransson om det. Man kan inte lugna liten utanfor rummet, men att plocka upp och forsoka lugna i famnen gar dom inte med pa heller! Och alternativet - att barnet forr eller senare stupar av eget bevag i soffan framfor teven - ar ju inte acceptabelt heller..

Det ar just darfor ni maste igenom den har perioden sa kommer allting bli sa mycket lattare! Nagra saker som har funkat for mig ar:

:arrow: Vi busar men inte anda fram till sangen. Det verkar bli for mycket for henne. Istallet busar vi vid blojbytet och sen blir det bok och amning (ja, jag ammar fortfarande pa kvallen - ar fortfarande mysigt) eller valling. Och sen laggdags av en da trott och avslappnad tjej.

:arrow: Jag har pratat om det har forut, men just snackandet i rummet som Anna W hade foreslagit na'nstans funkar sa himla bra for oss. Om jag lagger min dotter och skyndar ut ur rummet och ramsar utanfor den kan jag rakna med att hon hoppar upp och grater. Men om jag pratar tyst for mig sjalv om att den har ska sta dar, och det ar bast att jag oppnar fonstret lite, vad skont, osv och sen fortsatter prata pa vagen ut och nerfor trappan sa ligger hon bara tyst och somnar snart. I borjan nar vi hade lite problem sa gjorde jag om samma sak nar jag fick ga in och lagga henne igen.
:arrow: Vet inte om det har ar "kosher", men lite leksaker i sangen kanske skulle avleda fran "tanker ni verkligen lamna lilla mig ensam har"- graten. Da maste det ju sa klart vara lite ljusare i rummet an nattmorkt. Just leksaker i sangen funkar ju jattebra nar dom ska sova middag om dom inte somnar pa en gang.

Lycka till!
bor i USA
liten skrutta juni 2003
fransson

Inlägg av fransson »

Tack igen för tips och råd.

Jag har kört med att gå runt och pyssla, medan jag ramsat en del. Ska prova att dra ned på ramsandet och istället småprata lite, få till lite mer ljud.
Det jobbiga är att hon skriker upp sig så pass snabbt och blir jätteledsen, och hon blir inte lugnad av ramsan. Jag hade fått för mig att SHN innebar att man skulle kunna lugna barnet, men det är alltså inte nödvändigt.... Är det alltså så att jag ska låta bli att gå in till henne, även om hon gallskriker trots ramsande?

Vi upptäckte just att hon har en tand till på väg. Vet inte om det är det som gör henne extra känslig och supermammig just nu.
* Dotter f?dd Februari 2004
* SHN-kurade Juli 2004
lill

Inlägg av lill »

Vad ar det som lugnar henne? Nar du sager att du vill ga in och lugna henne, vad gor du som far henne lugn? For mig, nar min tjej var i en san har period sa gick jag in, la henne ner, strok over haret medans jag nynnade nagon melodi och hon lag stilla. Da gick jag runt i rummet medans jag pratade for mig sjalv om saker som ska laggas har och dar, och sa pratade jag mig ut ur rummet om den HAR saken som ju maste laggas HAR ute, sa bra mamma fixar. :roll:

Sedan vantade jag - panikgrat fick det inte bli, men lite klagomalsgrat gjorde ingenting. 8) Hall det pa att bli panikgrat gick jag in och gjorde om hela proceduren. Forsta natterna fick jag ga in flera ganger, men hon larde sig snart att nar jag kom in fick man lagga sig ner, sa hon dok ner av sig sjalv. :) Sen tog det inte manga kvallar innan jag inte ens behovde ga in alls.

Kanske du kan hitta pa nagot liknande - aven om manga svar pa att man maste folja kuren till punkt och pricka sa gor det ju ingenting om du hittar pa en egen variant om du inte tycker det du gor nu funkar eller kanns ratt. Det ar ju just darfor "verktygen" ar sa behandiga.
bor i USA
liten skrutta juni 2003
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag förstår dig fullständigt och känner igen din förtvivlan.

Inte för att jag är någon expert eller så (inne på vår 5e natt) men i lathunden kunde jag uttyda att man kan ramsa varannan minut om barnet är väldigt ledset. Jag tycker att det har funkat bättre när vi har gjort så, när det börjar ta kan man ramsa mer sällan. Vi har inte ramsat när han bara har gnällt däremot när han har gråtit och skrikit. Jag tror att vi trappade ner ramsningen för fort vilket gjorde att han har gråtit och skrikit när vi har lagt honom, vilket han inte ens gjorde innan kuren.
Idag bestämde vi oss för att börja ramsa vid behov igen så nu ramsade jag ca varannan minut när han skrek och det funkade. Men man måste nog vara på sin vakt så att man inte fastnar i ramsningen.

Hoppas jag har kunnat vara till någon hjälp.
fransson

Inlägg av fransson »

Tidigare har vi lugnat henne genom att rulla spjälsängen fram och tillbaka (har hjul). Men hon blev beroende av det, och det var tungt. Buffningen funkade aldrig riktigt bra. Så vi har inget verktyg kvar som vi verkligen kan lita på för att lugna henne. Ibland har det räckt att gå in och lägga henne tillrätta, men hon har rest sig direkt efteråt ändå.

Ikväll var jag mer restriktiv med att gå in till henne (eftersom det ändå inte funkat). Jag var in och lade ner henne efter en kvart och efter 30 minuter. Efter totalt 45 minuter, mestadels gråt/skrik, så somnade hon själv, utslagen. Vi pysslade mer ljudligt ikväll. Kanske gjorde det att hon ibland blev lite lugnare. Ramsandet funkade ibland (kanske för att vi inte ramsar hela tiden), men ibland fortsatte gråt/skrikandet trots ramsa.

För oss är det definitivt en skrikmetod. Men eftersom vi ändå inte kan göra framsteg genom att gå in ofta, så provar vi nu det här. Kanske kommer hon till ro så småningom.
Öppen fråga bara: Kan barn i denna ålder ta skada av att gråtskrika på det här sättet, typ bli mer otrygga?
* SHN-kurade Juli 2004
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Bra gjort Fransson!

Skrikmetod och skrikmetod :roll: - vad är det egentligen? Är det inte en skrikmetod att lära barnet att skrika sej till sömns mot pappas axel - buren i timtal ?

:idea: Tycker absolut att du ska läsa på om kuren igen så att du verkligen förstår VAD du gör och VARFÖR du gör det!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej Fransson. Jag lider med dig, verkligen!! Förfärligt att höra sitt barn skrika så länge såå högt och så mycket. Men det är dig (er?) hon skriker åt tror jag, hon är jättearg och ledsen och förvirrad och frustrerad av era dubbla budskap.
Ni ska till henne meddela följande: "Det är tryggt och säkert här, du kan lugnt lägga dig ner och sova för vi håller vakt här utanför så vargen inte kommer in till dig."
Utöver det ska ni också förmedla följande: "Det är natt nu, på natten sover man lugnt och då händer absolut ingenting".
Eftersom hon är för liten för att förstå talad argumentation så visar ni istället med handling vad som gäller.
I HANDLING har ni hittills sagt: "Du är inte trygg i din säng, vi måste komma IN till dig och titta till dig och ta i dig för att vara säkra, kanske gunga sängen lite också eller buffa eller solfjädra, annars är du inte säker. " I handling säger ni också: "Det är på natten det verkligen händer, då är det rock'nroll med mamma och pappa som pringer runt dig som getingar runt en läskfläck och ramsar och hojtar hela tiden samt lägger ner dig så fort du ställer dig upp". - hon tolkar säkert tillrättaläggningen numera som en uppmaning till att ställa sig upp.
I handling säger ni också: "Du kan inte lugna ner dig själv och absolut inte komma till ro på egen hand, vi vågar inte betro dig med det."
Inte underligt att hon frågar, dvs skriker, både förtvivlat och ledset, hon är ju helt förvirrad!

Det här blev nästan ett brutalt inlägg ser jag just, men det är på intet sätt menat så, jag försöker bara förtydliga de dubbla budskap ni gett som hittills lett er fel. Kanske blir det lättare i ömma fadershjärtat att stå ut med det hemska (ja, det är förfärligt hemskt!!!) skriklyssnandet om du vet vad du måste undvika. Du måste nu undvika allt som kan tänkas bekräfta de ovan nämnda budskap ni tidigare gett i handling.
Jag är helt och fullt övertygad om att hon INTE tar skada av att skrika så mycket några dagar, däremot är förvirring och dubbla budskap inte nyttigt för vare sig barn eller vuxna, det om något ger otrygghet.
Tänk på att hon är en mycket liten människa ännu som saknar förmågan att argumentera verbalt, föstå orsak och verkan etc. Hon använder de uttrycksmedel hon har och behärskar, dvs skrik och gråt, gnäll och gnöl, att stå upp etc, det är inte farligt att utrycka sig, det måste man tvärtom tillåtas göra.
Följ Mammuts råd, hon ger dig handlingmanualen här ovan. Det är omöjligt för dig att inte må dåligt när ditt älskade barn skriker så mycket, men försök att inte låta det påverka HUR DU AGERAR MOT HENNE. Det är inte förbjudet att må dåligt som förälder, kuren handlar huvudsakligen om att lära oss parenteser att handskas med våra egna känslor och våga lita på våra barn.
Glöm inte glädje och skratt OCH bekräftelseramsan som är som balsam på de sår du tror att hon har fått (som inte finns förståss, annat än i ditt ömma hjärta).
Jag tycker du är en fantastisk pappa som inte ger upp fast det här är ett sånt h-vete för dig, ALL HEDER =D>
Ge inte upp, du står för det goda i sovvärlden, glöm inte det! och lycka till! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
fransson

Inlägg av fransson »

Hej på er alla,

Tack för stöttning! Det som hände sen igår kväll var att hon vaknade på natten igen, och då gick jag reflexmässigt in och lade henne ned. Efter lite ramsande somnade hon om. Jag antar att det jag "borde" göra är att agera på samma sätt som på kvällen, dvs stanna utanför hennes rum och bara ramsa. Men på natten gör man lätt det som verkar lättast för stunden...

Nu ikväll somnade hon efter en kvart, utan att jag gick in en enda gång. Givetvis skrek hon ganska brutalt hela tiden, men förhoppningsvis är det en positiv trend. Hon var iofs väldigt trött...

Angående teorin bakom SHN, så har jag när jag läst det som skrivits, blivit lite förvirrad av vad man ska göra i skriksituationer, där man inte lyckas lugna barnet. Jag har verkligen trott att man skulle se till att lugna barnet. Men nu verkar det kanske (???) som att man kan lyckas ändå. :)
* SHN-kurade Juli 2004
mammamy

Inlägg av mammamy »

Inte kanske, klart du kan!!! Och stanna utanför rummet, stanna utanför rummet, stanna utanför rummet, stanna utanför rummet (hack i skivan). Du måste själv se till att agera konsekvent dag som natt och ge SAMMA BESKED hela tiden, se mitt förra - lätt rabiata men dock - inlägg.
Lycka till i natt och kom ihåg: STRINGENS!!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

=D> Bra gjort Fransson - du ser - jag är inte så fel ute :wink: ! Kör nu på i denna goda stil! Klart att hon blev lugnad - se på resultatet :thumbsup: !
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D

Kära Fransson, förlåt att jag säger det - men hur svårt kan det bli :?: :!:

Antingen bestämmer du dig för att genomföra shn-kuren, med liv och lust och solklar beslutsamhet - och en orubblig Attityd av Sjävklarhet. Eller också struntar du i det och bestämmer själv vilket alternativ som är att föredra.

Ja, du ska lugna barnet. Ögonblickligen. Som du ser i Lathunden ska detta ske genom ramsan, som man måste öva in, hög och varierad nog, för att den ska kunna ta över helt, som betryggande besked/påminnelse/befräftelse, redan efter första natten.

Ett litet barn får aldrig skrika sig till sömns. Men det betyder inte att du ska springa och störa stup i kvarten (minuten). Även ett litet barn måste få lov att reagera - EFTER det betryggande beskedet. Det är bekräftelseramsan som ska sätta punkt, när barnet är färdigt (med vad det nu var) och berett att sova. Då ska bekräftelseramsan ha sista ordet.

Ber dig läsa på - bättre - och fundera och resonera och sedan, eventuellt, fatta Beslutet :!: Men tala inte om 5mm i sammanhang som dessa - åtminstone inte förrän du läst "Död åt 5mm" på hemsidan. Har man inte förstått skillnaden mellan 5mm och shn-kuren har man inte förstått mycket :cry: vilket gör mig både ledsen, förbannad och sur :evil:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
fransson

Inlägg av fransson »

Hej alla,

Gick fantastiskt bra ikväll. Det tog visserligen 45 minuter innan hon somnade definitivt, men hon lugnade sig nästan direkt då jag lagt och ramsat, somnade till, vaknade och vred sig lite. Men inget skrik! Förbluffande.

Anna W:
Jag har läst på, och jag tycker, som jag frågat tidigare här, att det är oklart vad man ska ta sig till när man har bestämt sig, man har attityd, men man lyckas inte lugna barnet i sängen med ramsan. Detta att lugna barnet uppfattade jag som en skiljelinje gentemot 5mm. Jag har blivit väldigt frustrerad över att känna att jag måste lugna barnet och samtidigt inte gå in till henne. Tack vare stöd här på forumet nu så förstod jag att för oss, i den situation vi var i (dvs vi kunde ändå inte lugna dottern så bra), så gällde det att hålla sig utanför rummet. Och stå ut med en hel del skrik några kvällar, utan krav på att kunna lugna dottern. Kanske är detta inte SHN i dess renaste form, men det verkar ju funka (peppar, peppar).
* SHN-kurade Juli 2004
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej igen Fransson! Det ljusnar vid horisonten, sakta men säkert! Ja, ni ska lugna barnet i sängen men OCKSÅ tillåta att det reagerar. Ni ska LUGNA barnet när det är LEDSET och BER OM HJÄLP (det är samma sak, comprende?) men när barnet är ARGT, irriterat, surt, förbarskat etc sä REAGERAR det och det måste det för göra och det är tämligen lönslöst att försöka ramsa bort det! Att låta barnet reagera i lugn och ro och IFRED, för att sedan gå inte med den bombastiska orgien i BERÖMMANDE bekräftelseramsa, är tricket.
Svårigheten (och finessen) är att lära sig sklija på de olika uttrycken för vad barnet känner. Kuren handlar för oss själva om att sluta låta sitt eget illamående över barnets reaktioner gå ut över detsamma -ja, vi föräldrar har svårt att stå ut med många av barnens uttryck. Ilskna skrik som "tröstas" bort, gnöl och gnäll som tystas med napp, listan kan göras lång. Vi ska ha vpra BARNS bästa för ögonen, inget annat.
Det verkar gå bra nu tycker jag, så fortsätt backa och tukta er själva :lol: :lol: Heja heja!! :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mammamy :D och alla :D

Måste gräla på dig, Fransson. "Gallskrika sig fördärvad tills hon stupar" - det är mycket riktigt 5mm. Vill surt fråga vad du sysslat/sysslar med :?: :!:

Barnet ska ha svar i ord och/eller handling ÖGONBLICKLIGEN. Det betyder inte evinnerlig och störande trafik. Det betyder att man lugnar, genast. Med ramsa, som ska "ta" dvs få tyst på lilla ungen, betryggande. I nödfall med solfjädern, under tystnad (läs på om densamma) eller vid verklig kris med tyst, effektiv buffning. Det är efteråt man måste ha vett att lämna barnet i fred. Lyssna av, avvakta, tilltro.

Vad man än gör, gör man det snabbare och snabbare för varje gång. Det är det som kallas baksteg.

Du underkänner bara dig själv när du klagar - förlåt att jag säger det :roll: När tänker du ta hand om de andra sjutton bebisarna som verkligen vrålskriker :?: Och de arton korna som brölar i lagårn :?: Se "Tips på vägen". Och allt annat skrivet.

Läs och läs på, lär och förstå :!: Misshandla inte shn-kuren, för då blir tant Anna riktigt sur :evil:

Så öva. Öva. Men inte på barnet :!: När du kommer så långt som till barnet måste du veta exakt vad du gör och varför. I den berömda Attityden. Och ha kört ut vargarna. INNAN.

LYCKA TILL :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"