Morgon kl 4.30! 2-åring

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Ni kan gott ge honom en (småhurtig, glad) upplysningsramsa också på morgonkvisten; det kan räcka vid det här laget med x3 eller rentav x2. På morgonen bara.

Poängen är att han ska snappa att det inte är gnölandet som gör att ni kommer. Det är alltså inte han och hans gnölande som "framkallar" morgonen, utan den har ni helt i era klor :lol:

Så när gnölandet får en ramsa till svar men INTE att ni kommer, slutar han snart med den "framkallningsmetoden" :lol: :lol:

Sedan gäller det att kasta sig in när han antingen sover eller åtminstone är tyst och lugn och INTE gnölar.

Så bryts snart det trista gnölmönstret :idea:

Kan kanske motivera dig att nu verkligen bestämma kl 7 och sluta jamsa :?: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Inlägg av Bitte »

Tack för ditt svar Anna W.
Ja det går ju lysande det här!
Inatt vaknade han visserligen vid 01.30, grät och lät riktigt ledsen. Jag ramsade utanför dörren två ggr med några minuters mellanrum(han tystade direkt men började igen) sen blev det tyst. kl 5.45 vaknar jag, FÖRST!! :D
Det var nog dumt av mig att inte vänta till kl 7 men jag ville vara säker på att det var jag som talade om att nu är det morgon, så 6.20 gick jag in till honom.
Måste bara tillägga att Liam de senaste dagarna blivit mycket gladare, mindre gnällig och jättego och snäll mot lillasyster Tuva! Jag har tidigare skrivit inlägg och våra problem med att han slår Tuva jättemycket. Eller försöker slå, vi skyddar ju naturligtvis :D
Idag har vi även hälsat på kusinen som är 4 år. De har knappt kunnat vara i samma rum tidigare för De bara slogs, men idag lekte de ensamma i ett rum i över en halvtimme. det värmer i lilla mammahjärtat!
Jag är övertygad om att allt hänger ihop med sömnen.
I morgon är det vi som sover till kl 7.
Tack för allt stöd! Jag är såå tacksam. Våran goa Liam är tillbaka.
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart :!: :lol:

Visst hänger det mesta samman med sömnen. För att inte säga allt.

Små barn kan bete sig precis som vi vuxna, när vi mår apa av någon anledning - evinnerlig trötthet, t ex - och hysa mindre ädla känslor gentemot dem som tycks må mycket bättre än vi. Vi slår dem kanske inte, men vi kan lätt bli både missunnsamma och avundsjuka och försöka sätta krokben på ett eller annat vis för folk som verkar oförskämt nöjda här i världen, medan vi själva inte alls är det. Man tycker det är orättvist. Inte vackert :shock:

Små (trötta) barn fungerar likadant. Men nöjer sig inte med sura ord och dunkla tankar utan reagerar i handling. Sällan vackert det heller :shock: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Inlägg av Bitte »

En liten rapport från mig :D
Liam sover mycket bättre nu. Fortfarande vaknar han oftast en gång på natten(olika tider) så jag får gå utanför dörren och ramsa ett par ggr men annars sover han så gott :!: :D
Dock inte till kl 7. men det är jag som inte har tagit tag i det än. :oops:
Mest pga att jag inte kan bestämma hur jag ska lägga upp schemat för Tuva så att det ska passa alla.
Det enda jag vet är att jag måste göra något NU, inatt!
står inte ut en natt till med hennes uppvak och snuttande på mig.
Men det är ju ett annat forum så jag hoppar över till "kurbarnens hjälpforum" nu!
Tack för hjälpen med Liam. Bara en liten juvel kvar att kura :D
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
anna
Inlägg: 4531
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Bra jobbat! :D

Lycka till med nästa på tur :wink:
Klart du får ordning på henne med! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Bitte
Inlägg: 62
Blev medlem: mån 16 jan 2006, 21:12

Inlägg av Bitte »

Jag vill bara Tacka och berätta att vår underbara lille Liam är tillbaka!
Från att inte alls ha mått särskilt bra, sovit dåligt, svartsjuk på lillasyster, grinig osv, är han nu, efter minikuren, helt underbar!
Han som aldrig på två år sovit en hel natt sover nu som en liten gris från 19-06.
Så Anna och AW som stöttade mig, TACK :D
Sambon prisar AW inför kompisarna :D :!:
Men jag har några småfunderingar som har dykt upp.
Helt plötsligt en kväll blev Liam jätteledsen när jag släckte lampan.
Han vill absolut ha lampan tänd. Han säger "jag blir rädd" och gråter förtvivlat.
Han fick ha lampan tänd första kvällen mest för att jag blev så ställd. när jag skulle lägga mig släckte jag den.
Han sov till 01.30 och vaknar och skriker och gråter att han är rädd och att mamma ska tända lampan.
Misstag nr 2 ](*,) : Lilla mamman går yrvaket in och tänder :!: :evil:
sen har ju cirkusen varit igång på kvällarna.
Han sitter med darrande underläpp när han märker att jag ska släcka.
Han kan gärna få ha tänt MEN då vaknar han alldeles för tidigt och tror att det är morgon.
Hur göra?
Sista två kvällarna har jag satt in en sån där kontakt i vägguttaget som lyser svagt.
Då är han inte rädd och han har inte vaknat av den.
Eg tror jag att det här bara är en grej han har börjat köra med eftersom han märkte att han lyckades sätta rutinerna på spel lite. ungefär som att han ska testa om det går igen :? :roll:
En fråga till: Är det dumt av mig att ha 11 timmarsnatt och två timmars middagsömn?
Det är av själviska skäl jag gjort så. Lillasyster sover middag samtidigt och det funkar så bra.
Har det någon betydelse för Liam om det blir kortare natt sömn om han får den på dagen istället?
Mamma till Liam f?dd 031228 och Tuva f?dd 051114
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för dina varma ord :heart:

Nej, det har ingen betydelse. Håll bara tiderna :wink: :!:

Lampan kan betyda cirkus. Det skönaste är att ha dörren på glänt med ljus utanför. Ge honom en glad, kanske t o m hurtig, betryggande ramsa x4 vad han än frågar om och beklagar sig över. Budskapet är: PÅ NATTEN SOVER MAN och det kan man göra hur tryggt som helst. Ge dig inte in på några diskussioner :!: Dem tar man hand om i morgon :wink: :!:

Och hälsa sambon :oops: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "