Sååå arg vid dagslurar..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

nehepp...natten var skitkass!!
Hon vaknade nån gång vid 01.30 vet inte hur länge hon höll på och gnäller högljutt utan att gråta ibland jollrar hon emellan.....vet inte om hon somnar om men det gör jag för att åter vakna vid 03.30 av högljutt gnäll som en klagosång fast helt utan gråt, ibland tystnar hon för att efter nån minut fortsätta. Detta höll på tills jag gick in och lade tillrätta igen, då är klockan 04.18 hon håller på en stund till och somnar nog vid 04.30. Alltså jag vet inte hur länge till jag orkar med detta???
Vi började ju kura för att dagarna var dåliga, så nu funkar ju dagarna någorlunda men nätterna är ju totlt hopplösa. Ärligt så är jag så nära att ge upp detta!!!
Jag vet inte vad jag mer kan göra ](*,) , hon blir ju liksom aldrig arg...hade nästan föredragit det för då hade man ju haft nåt mer konkret att gå efter! Hon är definitivt inte rädd för några vargar, det kan vi väl konstatera!
mamma till pojke-01, flicka-03 och flicka-050820 kurad vid 4 m?nader
a

Inlägg av a »

Hej! Känner igen en del saker som du skriver. Vår pojk har också haft svårt att vara vaken långa pass. De är ju olika och har olika tendenser. Jag tror att du väntar med att lägga tills hon är för trött. Är man övertrött är det svårare att somna nöjd. Vi hade problem i början av kuren att vår lilla skrek vi läggning. Vi gjorde så att vi hade mycket trygga ljud utanför rummet vi läggning. Tex på dagen då sopade jag altan och pratde lite för mig själv varje gång han skulle sova. Är de ledsna efter påklädningen försök att locka fram ett skratt innan du lägger ned i vagnen. Vi hissar alltid lillen innan han ska sova, men alldrig annars. Han lärde sig(som allt annat) att det är kul att bli hissad. På kvällen pratar alltid jag och pappa med varandra när lillen ska sova. Han kan ibland muttra lite men han hör ju våra röster och blir trygg av det. För oss har det varit viktigast att inte springa in flera ggr efter läggningen eller ramsa. Känns det som om det är stökigt lägg en solfjäder eller buff ett par ggr innan du lämmnar sängen vid läggningen så barnet är lugnt ooch tryggt när du går. Sen ska det klara sig. Skriker det ändå upp sig, så har jag fått rådet att ramsa ganska direkt en gång men sedan avvakta in i det längsta. Reder sig barnet själv på natten stör inte med ramsa. Alla ingripanden stör. Somnar hon om så vet hon att när det är mörkt så sover man natt.
Lycka till!
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

hej a li...
jag ska testa att försöka få fram ett skratt när jag lägger på dan, igen!, kanske försöker jag för dåligt.
Nattandet har ju liksom inte varit något problem skulle jag försöka lägga tidigare skulle det bli alldeles för många timmar per dygn, vet varken ut eller in här.
Sen är det ju inga problem efter hon har lagt sig vi kan stöka hur mycket som hellst och hon vaknar inte men mitt i natten går det bar att vakna och ha party osv...ja som ni hör så känner jag mig rätt nere nu. Funderar på att bära in spjälisen i vårt sovrum igen så att hon hör våra ljud, andning mm och kanske kan somna om av det istället för att jag ska springa fram och tillbaka och ramsa utanför hennes dörr?! Vad tror ni??
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Kajsa :D
Med risk för att jag blandar ihop dina trådar skall jag försöka svara så gott jag kan.

Du har fått fina tips från "a" så där har jag inget att tillägga :D

:arrow: matschemat; föreslår att du inte matar direkt vid uppvak utan låter lillan bli ordentligt hungrig först. Kanske kan hon leka lite själv en halvtimma före maten? Leia äter mycket bättre då vi väntar lite :D

:arrow: flytta INTE tillbaks spjälsängen, det vore i detta läget som att säga "lilla vän, det var för farligt :evil: att sova själv så det ändrar vi på"

:arrow: det låter på det du skriver som om det är väl mycket "testande" hit och dit. Vet hur du menar, har själv lätt att falla i samma fälla vid trassel. Bestäm en linje och följ den :!:

:arrow: klä på henne en stund innan sovpasset. Om du tex tar på en extra tröja kan du vänta med mössa tills hon skall sova. Strunta i tjocka, otympliga plagg och satsa på lager-på-lager istället :D

:arrow: ge ramsan lite mer i förbigående, ja lite nonchalent istället :!: Det främjar attityden av självklarhet "visst skall du sova, inget konstigt med det" (för konstigt ÄR det ju faktiskt inte :D ) Sluta räkna verser och strunta i bekräftelsen om du tycker den gör mer skada än nytta. Det har ju gått en tid sedan ni kurade så hon kanske tycker att mamma är tjatig eftersom hon ju VET vad som gäller :wink: :lol:
a

Inlägg av a »

Hej igen!
Ge inte upp nu! Du har fått många bra råd. Du kan lägga in en lur till på dagen, så hinner hon inte bli övertrött. Kanske en sista på 20 minuter. Men du måste bestämma dig och spika schemat där. Jag tycker en vecka är för kort tid för att se hur det fungerar, ge det två. Lurarna trasslar alltid i början. Jag håller med om att det är bra att låta barnet piggna i och bli hungrig innan matdags. Då är hon också mättare när hon ska läggas vilket gör oss alla dåsigare.

Ta en madrass och lägg dig utanför hennes rum några nätter till allt har löst sig. Då slipper du springa och kan ramsa från sängen. Så får du vila mellan varven. Hon tror säkert det är morgon när hon vaknar. Det måste hon lära sig att hon inte vet, utan det talar du om. Första månaden i kuren passade jag vår herre noga och såg till att jag i princip alltid väckte honom. Han insåg tillslut att det inte var ngn ide att tro att man fick komma upp bara för att man vakna. Det kräver mycket jobb men för mig gjorde det att skriket minskade radikalt. Du hör (inne) och ser (i vagnen ute) när barnet börjar vakna till. Då väcker du med glad röst.

Lägg aldrig ned barnet ledsen i vagn eller säng. Det är dömt att misslyckas. Öva när hon är pigg på hur du kan få henne att skratta.

Nancy Drew skrev om kläder. Jag kan bara hålla med. I morse hade vi 15 minus här. Vår pojk har bara body, långklasong, varma socker och ett mycket tunnt flecceställ(byxa och tröja)+ mössa när han sover. Vi har dock varma yllefiltar över. Med tunna kläder kan han röra sig under filtarna. Jag drar upp dem över halva huvedet och då behövs inga vantar och barnet kan suga på fingrarna om det vill. Hela han är varm när han kommer upp. Nästan för varm för att sova svalt som Anna säger. Sådana tunna kläder kan gått sättas på en stund innan sovning.

Ge allt tid. Om en månad har allt som bekymmrar dig nu löst sig och sen har nytt uppstått. Så är det.
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Hej A och Nancy drew....
Tack för era svar men jag har nu bestämt mig för att göra detta på mitt eget vis. Jag ger nu Nelli mat före varje dagslur istället och vips så var skrikandet borta. Att jag inte gjorde detta med en gång fattar jag inte, jag måste ju utgå från hur mitt barn funkar...inte efter hur kuren ska vara.
Hon har sovit bra de senaste två nätterna, kanske för att jag bestämt mig för att sluta ramsa utanför (kanske är det min teknik det är fel på?!) och istället gå in direkt och lägga rätt och på med täcket och tyst ut och vet ni vad hon somnade faktiskt om imorse när jag gjorde så, är så glad. Känner att jag mår bättre nu och attityden är tillbaka. Kände att jag behövde mer svängrum i kuren, det strikta schemat och matningarna gjorde bara att allting blev värre än det var innan för oss så nu ska jag vara lite mer flexibel och förhoppningsvis blir allt bra igen!!
Kram
Kajsa30

Inlägg av Kajsa30 »

Ville bara tillägga att jag inte gett upp kuren helt alltså :) utan försöker forma om den lite så att den passar bättre för oss. Kan meddela att Nellie äter bättre nu när hon är lite sömnig, helt plötsligt är inte allt annat så intressant att titta på utan hon kan slappna av och äta istället....Hon vaknar lite tidigt dock, men jag går snabbt in och lägger på täcket och då somnar hon om eller ligger och pratar lite för sig själv. Så nu känns allt supernajs :D :!:
Tack alla som svarat på mina inlägg!! Kram!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"