Mat, mera mat...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

lillan

Inlägg av lillan »

*skratt*...
Vi provade att ta lite julkort så där bara på rak arm...hade väl tänkt göra lite mera seriöst och skicka till släktingarna..

Jo du, här handlar det om mat...SE bara hur stora mina andra barn har blivit... :D

DET är mat och mera mat som gäller *skratt*

Och känslan den består, den växer lika mycket som med barnen om inte mera, jag lovar!!! :heart:

Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Å han är faktiskt väldigt jätteSÖT. Jag ser äktenskapstycke mellan de små...
Kolla på Emma så får du se :P :D

Känner verkligen igen det som du och lillan beskriver, kallar det också strandad säl...

he he
Jag säger då det.....
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Emma-bilder inspekterade. 8) Du har så rätt - det här blir bra! Lilla Sötsaken läser ju böcker i Hugo-style :lol: - det blir bra, de har redan ett gemensamt intresse - att sluka böcker...

...en liten tjej... :heart: det kan man tydligen också ha...
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

åh vad kul att se bilder på de små. :heart:

om jag har gjort rätt ligger Vegas länk i profilen nu också
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
lillan

Inlägg av lillan »

Jag måste bara säga, vilka goungar!!!
Tessan, LindaVega m.m...*ler*

Små knubbisar, man vill bara *nypa* lite i deras småben...*skratt*
Mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

undrar igen

är det ok med tre grötmål/dag eller är det för mkt :?: :?:

frukost, mellis, nattslurk
så småningom tänkte jag byta ut det ena mot middag....

usch vi håller på och velar (läs jag :oops: ) med amning/välling morgon och kväll, men det blir så duttigt. Jag har tänkt att sluta amma vid månadsskiftet också.
Vi bytte plats med nattslurk och riktigt mål och det funkade så bra, dvs gröt precis inpå läggning. Det knepiga är då att jag inte vet vad jag ska servera på em :?: :?:
lillan

Inlägg av lillan »

3 gröt/välling går tydligen bra, men inte fyra som jag har... :(

På bvc sa de att istället för att ge henne välling till mellis som jag gör, skulle jag byta ut den mot majsvälling så att det inte skulle bli så mycket gluten...

Fast tre går bra :D

Mvh lillan
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Å Linda, va liten hon var när hon kom. Plutt :P
Men såååååå söt...

/tessan

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

tack :D :D :D

vad skulle man göra utan detta forum :D :D

funkar den glutenfria vällingen bra :?: :?:

dricker din tjej välling ur flaska eller pipmugg :?: Vi har aldrig lyckats få Vega att ta flaskan, pipmugg med vatten går bra, men välling...icke.... :shock: Jag har så svårt för att truga så jag ger upp ganska snart när hon inte vill ha.... Ja hon dricker ca 50 ml sedan är det tvärstopp, kanske ska jag vara mer envis. :?: :?: dvs fortsätta försöka en stund varje dag
Samtidigt kan hon äta välling med sked tillsammans med frukt med god aptit :D :D men det tar ju så låååång tid innan hon fått i sig ngt och välling är ju inget måste..(men himla bekvämt om det funkar med mugg)

gröt däremot, det går som en dans... :D :D :D
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

tessan,
tack. Ja din lilla Emma är inte så dåligt söt heller :D :D

Vega vägde 1235g när hon föddes, nu väger hon nästan 6 kg
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!!!

Hmm...den glutenfria vällingen funkar bra, fast min lilla tjej gillar den inte nå vidare...*suck*...Så vi har fått alternera lite...jobbigt det där när de inte "bör" äta mera än si och så mycket gluten, man vill inte att deras magar ska haverera precis..

ÅH! SÅ din tjej äter ur pipmugg :?:
Min äter ur flaska, hon åt ersättning från 4 månader, slutade amma då, så flaskan har som sagt inte varit nått problem, däremot pipmuggen :D

Försöker få henne att dricka vatten ur den, MEN hon tuggar bara på den...*skratt*...Så vi ger vatten ur flaska.

Jag tycker inte du behöver vara mera envis, jag tycker hon är duktig, men jag förstår om det blir kämpigt att ge med sked..*ler*

Fast gröt tre gånger då??? kan det funka?? Eller två gånger?? Morgon å kväll??? tänkte bara när hon äter gröt som hel häst... :D

Mvh lillan
lillan

Inlägg av lillan »

Måste bara skratta lite...ser att vega gillar flingpaketen... :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej hej
Oj, då var hon verkligen liten, men hon har ju verkligen ätit upp sig och blivit en stadig tjej :wink:

Emma gillade också flaskan från dag 1 men däremot är pipmugg ingen hit :lol:

Som Lillan skriver kanske du ska ge gröt då istället men jag förstår att du hellre vill att hon äter välling...
Jag har tyvärr inget bra tips förutom att forsätta med flaskan och "öva" men frågan är om det kommer att fungera.
Sked.. Gulp, det tålamodet vet jag inte om jag skulle ha så det tycker jag är grymt bra av dig att göra så :thumbsup: :thumbsup:

/Tessan

LindaVega

Inlägg av LindaVega »

hej, nej det är ju det tålamodet jag inte har, så det blir mest frukt och lite välling ( typ som kräm med mjölk eller nåt) Det brukar hon få som mellis 8) 8)

Jag ska nog ta en liten paus med vällingen och satsa på fler grötmål istället. Sedan efter jul ska jag införa två lagade mål mat/dag och då blir det kanske lättare att få ihop allt :roll: :roll:

ibland ( ja ganska ofta :? ) får jag presationsångest när jag ser alla fina scheman och hur duktiga alla verkar vara/är. :!: Det här forumet är jättebra MEN jag har fortfarande problem att få ihop våra egna mattider ( ja även sovtider ibland) :?: På något konstigt sätt är det svårt att bara kopiera någons schema rätt av...

jag undrar om inte lilla Vega kommer vara en stor tjej innan jag/hon är i balans med alla tider :D :D och då spelar det ändå ingen roll.... :roll:
Ändå är jag både en rutin och kontrollmänniska ( eller det är kanske där skon klämmer när inte allt går som man vill :oops: )

Det är så himla skönt i alla fall att skriva och läsa hur andra gör :D
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

He he :oops: :cry:
Känner igen mig jättemycket men jag tror också att ju större våra ljuva blir, ju säkrare blir även vi och då kommer tider och mat att fungera jättebra tror jag. :thumbsup:

Detta med maten stressar mig oerhört, tycker att det är jobbigt som fasiken att hon inte riktigt vill äta, idag till exempel vid grötmålet kl 11 så åt hon en halv banan och inte halva gröten ens. Försökte ge flaska direkt efter med ersättning men det gick ner 20 ml och sen tvärnit ](*,)
Men nu har jag bestämt mig för att hon kommer att börja äta så småningom och då är det bara att lägga locket på sin egen oro :-#

Bara för att du kanske inte har ett jättespikat schema med lurar :sleep: som är lika långa och tysta varje dag så är ju inte det hela världen. Så länge ni båda mår bra så är ju det ändå det viktigste, stressen att man vill göra allt rätt är ju jättejobbig tycker jag...
Liw svarade mig och Päivi ganska roligt när vi hade frågor om social delaktighet...
Läs om du vill :P :oops:
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=

Puh... :P Mycket är det

Å JA, prisa Anna för detta Forum, vad hade man gjort utan boken och detta ställe?

Kram Tessan

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"