How to teach your baby math och dito read...

Hjärnan växer och utvecklas när den används. Som förälder har du många möjligheter att påverka hur hjärnan utvecklas hos ditt lilla barn. Här kan du ställa frågor och bli inspirerad!
Skriv svar
schnokie

Inlägg av schnokie »

:D Hej och tack Helge för ett snabbt svar!

Ska aka in till "stan" pa lördag och leta efter harda papper. Bra idé om att man kan lata skära till större ark.
Det här ska bli jätte kul, lill killen far ocksa sitta och titta pa.

Sprak-vargarna är nu ocksa bortskrämda!!! :D

Maste även berätta att jag läste en annan trad, där du gav en mamma med en 6 manaders radet att "lägga barnet barfota pa golvet". Jag gör nu samma sak med min lilla stora guldklimp (5 man) och även han har börjat göra kryprörelser. :D :D
Det här var lite off topic...

kramar
Anki
Bor i Wien och ?r mamma till Annelie (juli-03) som kurades vid 9 manader och
Erik (juni-05) som fick en mjuk kurning vid dryga 5 manader!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Anki och Hege.
Vi har ju startat med matematik. Vi går inte 100% efter boken, för vi tycker inte att vi hinner det och än så länge är Vera inte så intresserad att hon frågar efter korten själv. Dessutom så säger hon faktiskt nej ibland när vi frågar om hon vill räkna. Det måste vi ju respektera.

Fast jag har tänkt på att det faktiskt kan bero på att vi går förlångsamt fram...

Funderar på hur vi själva ska göra med läsning. Vera är intresserad av böcker och pratar mycket om läsa. Jag pratade med maken igår om att jag tror att vi håller på ett tag till med matte, men sedan går över till läsa.

Vi inser att det inte kommer gå att köra båda samtidigt, eftersom vi inte är hemma heltid med henne.

Jag tittade i alla fall på Bokia och hittade styva ark - stora (50*70 cm) men de var inte gratis. 40 kr styck tror jag. Kan man beställa - som Hege - från jobbet eller från någon pappershandel i större förpackning så blir det ju säkert billigare.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Hege

Inlägg av Hege »

Hej igen

Ja, /LO, det kan hända ni går för sakta främ. "Lektionerna" skal vara korta vid den här ålderen, och ni måste inte sitta i "mattehörnet". Ta med dig korten dit hon sitter för tilfället, och bläddra kort så snabbt du får med dig fingrar och tunga. Hon klarar av att uppfatta snabbare än dyu klarar byta kort. :lol:

Och när ni har kommit till tjugo, så är det dags för addering. Det blir något nytt, och vill göra det mer intressant för henne. Fortsätt fram till fyrtio, och börja sen med subtraktionerna i tillegg till adderingen. Klarar ni av det, tror du?

Läsningen kan ni börja smått med, det behövs inte alls tio kategorier varje dag. Börja med én. Då klarar ni kanske av läsning och matte samtidigt?

Kram, Hege
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack för att du öppnar våra sinnen Hege. :lol:
Maken förstod ditt budskap i att köra samtidigt. Jag tolkade det som parallellt. Men det finns ingen begränsning, förrän vi själva sätter den. Matematik är ju också ett språk, säger ju Glenn Doman, med bara tio bokstäver.

Nu har vi inte gjort några ord-kort än, men snart så... kanske.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Liten rapport bara :arrow:
Vi har fortfarande inga ord-kort, trots att jag är säker på att Vera skulle älska dem - det har helt enkelt inte blivit av. :oops: :roll:

Men nu räknar vi för fullt igen. Det var lite nere ett tag, för Vera var inte intresserad. Så vi la undan korten. För några veckor sedan tog vi fram dem igen och nu är det kul. Vi har lagt av med att bara visa prickkort utan vi räknar plus och minus hela tiden. Även när vi introducerar nya kort. Det funkar jättebra. Nya kort idag blir 43 och 44. :D

Hon vill verkligen räkna. Fast jag har ingen aning om något går in - det visar sig väl så småningom. Men eftersom hon tycker att det är kul, så kör vi på. Vi har ingen struktur på det hela och på helgerna blir det betydligt mer än på vardagarna, men vi försöker köra någon gång varje dag i alla fall.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Hege

Inlägg av Hege »

Å, vad roligt, /LO!

Och jag är självklart jättenyfiken! Ger ni Vera problem att lösa, och vad tycker hon om det? Typ fråger henne : Vad är två (hålla upp tvåan) pluss 16 (hålla upp 16) lika med? Och så ge henne alternativer (hålla upp 18 och 24) att välja på? Barn bruker älska att använda sine nya kunnskaper till at lösa problem med...
Kit

Inlägg av Kit »

Hege skrev: Och så ge henne alternativer (hålla upp 18 och 24) att välja på?
Hege, jag funderar på dina förslag till alternativ. Det ena ska vara det rätta svaret, som i det här fallet är 18, men det andra, som i ditt exempel är 24, finns det en tanke bakom just det valet? Eller principen är: en korrekt svarssiffra och en felaktig?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det var nog bara en slump.
Det går att göra på vad som helst. Istället för att fråga efter vad det är för färg på DEEEEN, så har du fem legobitar (t.ex.) och frågar vilken som är gul.

På så sätt frågar du efter vad barnet kan istället för vad det inte kan. Säger han eller hon fel, så säger man "den är blå, denna är gul". Glatt och självklart, utan att antyda att det blev fel.

/LO

PS
Räkning ligger nere för vår del just nu - på grund av oss, men intresset för läsning är stort, även om vi inte kör efter något schema eller enligt Doman.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Tokaungen
Kontakt:

Inlägg av Tokaungen »

Jag lärde mig att läsa med hjälp av skyltar! Varje gång vi var inne i stan (bodde på landet...) så frågade jag mamma vad som stod på skyltarna och hon svarade tålmodigt (nåja... hon svarade i alla fall :wink: ) "Frisör" "Domus" "Valhall" "Hotell" och så vidare. Ungefär samma som Domans metod även om det inte var organiserat på något sätt. :lol:
Tokaungen
Selma född juli 2003 :heart:
Ellie född december 2005 :heart:
Gustav född 7 april 2007 :heart:
Hege

Inlägg av Hege »

Många barn har börjat sitt läsande på detta sätt, och efter att vi började få reklam på TV, så är även det ett sätt att starta sitt läsande på.

Hemlisen är att på skyltar och reklam är texten STOR nog för ett barn att se, synen är ju inte utvecklat färdig när man bara är några år. Är bokstäverna bara stora nog, så är det att lära läsa bara en annan variant av att lära sig svenska (eller vilket modersmål det nu är man har). Att lära sig språket genom ögonen är på många sätt lättare än att lära det genom öronen. Man kan höra MAMMA bli sagt på många olika sätt, ordet MAMMA på en skylt ser likadan ut hela tiden.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Otroligt spännande läsning!! Tack!

En fråga LO, hittar inte någon bok med just den benämningen som rubriken säger men hittar dessa:

1.How to Teach Your Baby Math
Doman, Glenn
2005, Engelska

2. How to Teach Your Baby Math: A Remarkable Guide to Inceasing Your Baby's In
Doman, Glenn
2005, Engelska

3. How to Teach Your Baby to Read
Doman, Glenn
2006, Engelska

4. How to Teach Your Baby to Read: The Gentle Revolution
Doman, Glenn

Vilka 2 är det ni köpt?

Sara :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Alltså dito skrev jag för att jag inte kunde skriva "how to teach your baby " två gånger.
Så vi har alltså:
how to teach your baby to read och how to teach your baby math
Vilken upplaga det är vet jag inte.

Tyvärr ska jag inte till Storstan den närmsta tiden (jo imorgon, men vi ska till Arlanda och bara byta tåg i Stockholm). Annars skulle du gärna få låna mina böcker.
Om du inte absolut vill ha egna, så kan jag skicka mina, så får du låna dem så länge du behöver.

Hör av dig!
/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sarika

Inlägg av Sarika »

gud så snällt av dig!!! jag lånar dem gärna :D men jag skickar tillbaka dom när jag läst dom :wink:

synd att det är så kort visit, det hade varit roligt att ses igen. men det får bli en annan gång. :wink: :D

jag pm:ar dig min adress

tack igen!
kram
sara
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Så fascinerande!
Varför har jag inte läst här förut?!

Nu blev jag inspirerad att börja hemma, men jag antar att det bästa är att börja i "rätt" ände och köpa/låna böckerna eller vad säger ni?

Ni som skriv/räknetränar hemma, hur går det?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack ms.Sophie, för att du lyfte fram denna tråden :!:

Tack LO för att man kan följa er på resan :!:

Och HEGE!!! Nu har du gjort det igen :!: Påverkat mig så jag bara måste kliva utanför ramarna och göra nya påhitt som bara är sååååååå bra :!: :!: :!: :heart: :heart: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Frågor om IAHP och program för friska barn "