Trassel med sista slurken

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack Susan!
Måste bara fråga om vällingen som många skriver om. Jag hittar bara välling för 6 mån och uppåt. Finns det välling som man kan ge tidigare också? Eller är det en utspädd variant? Vår lilla tjej har haft lite problem med magen och är ofta lite trög (förmodligen för att vi fick öka på ersättningen plötsligt). Kanske kan man ge katrinplommon, eller är det för tidigt vid 3 mån?

Tack för rådet med sovandet i vagnen. Idag var jag ute och gick med henne liggandes på rygg i vagnen och då sov hon ändå 2 timmar, så det går även om man märker att hon har svårare att somna om i skarven vid 45 min. Och så vill man ju inte vänja henne vid att vagnen rör på sig hela tiden...
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Sarisparis »

Hej almisa :D

Vad härligt med ett lillasyskon, som dessutom fâr barnabokas frân början. :heart:

Jag passar pâ vällingfrâgan, men skulle tro att den välling som ska serveras 'först' funkar lika bra vid fyramânader även om det stâr sex mânader pâ förpackningen. Rekommendationerna ändrades ju nyligen, smakisar frân fyra mânader istället för frân sex. Det gâr ju ocksâ att ta tex hälften välling och hälften ersättning i flaskan. Men nâgon annan fâr gärna fylla pâ här.

Vissa har börjat med skedmat vid tre mânader, men jag skulle tro att katrinplommon är lite för hardcore som första mat. Har du provat med linfröslem för att mjuka upp magen? Läs mer här.

:heart:
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Hej igen!

Ledsen Sarisparis att jag inte svarade på ditt senaste inlägg. Det var något strul med vår uppkoppling så mitt svar kom inte upp och sen har jag helt glömt bort det :oops: Tack för tipset med linfröslem, det funkade toppen! Nu har lilla A blivit 4 mån så nu får hon päronpuré och det är en succé. :D

Dock har hon börjat strula på nätterna senaste veckan, och det blir tyvärr värre och värre för varje natt. Från att ha ätit vid 22 och sedan sovit som en stock till 4, ätit och sedan sovit vidare till 7-7.30 så har hon börjat vakna vid ettiden, då vi har gått in och buffat och gett napp. Likadant vid halv sex-tiden.... I natt hade detta inte hjälpt utan min man hade gett upp efter en timme och gett henne mat #-o

Hade egentligen tänkt vänta med en "kurning" några veckor till tills hon får i sig mer mat. Som det är nu får hon smakportion (typ potatis) vid middag, men än så länge är det bara ett par skedar. På kvällen äter hon dock en halv portion gröt =D>

Behöver verkligen råd hur vi ska göra :?: :?: :?: :?:

Schemat sitter sedan ett par veckor (även om hon ibland behöver påminnas efter 45 min på middagsluren).
Scehmat ser ut så här:

7.15 vakna, äta (ersättning), egenlek
9-11 sova 2 timmar
11 smakportion sedan ersättning
13-14.30 sova 1,5 timme
15.00 äta (ersättning)
16.30-17.15 sova
17.30 äta gröt (halv portion just nu)
Sedan bad, bus och ersättning för att somna 19.15

Brukar behöva gå in och buffa ett par gånger för att hon ska somna på kvällen. (på dagarna somnar hon för det mesta själv på mage eller sidan i vagnen)

Hon får fortfarande mat vid 22 då hon ofta är väldigt trött på kvällen och inte äter (enligt mig) så mycket hon skulle kunna.

Vi har infört ramsa sedan ett par veckor tillbaka, men bara som ett besked att nu är det godnatt. Vi har inte använt den under natten. Hon sover i eget rum sedan en vecka tillbaka då vi upplevde att hon väcktes av pappa som snarkar....

Ska vi köra en kurning lihgt, eller hur går vi vidare. Är som sagt taggad på att ta tag i detta redan i natt så råd mottages snarast :wink:
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Sarisparis »

Hej almisa :D

Stora tjejen, fyra mânader redan! Kanon att ni börjat med mat, det är det första steget mot lânga, sköna nätter.

Jag skulle tro att erat nattstrul beror pâ tvâ saker:

:arrow: Hunger
:arrow: För mycket sömn pâ dagen

Sâ mina râd ser ut sâ här:

:idea: Mer mat.

Skedmat till alla mâltider (förutom första frukost och nattslurk). Typ sâ här;
God morgon, flaska
Second breakfast med er (sitta med dig/pappan och efterhand smaka pâ diverse mums)
Lunch (grönsakspuré, efterrätt i form av fruktpuré)
Mellanmâl (fruktpuré)
Middag (som lunchen)
Kvällsslurk (flaska)

Du kan till alla mâl ge ersättning i flaska som mâltidsdryck, sen när skedmaten tar över kan du gâ över till att ge vatten. Kolla gärna in Johanna Westmans fantastiska lilla bok "Andra mosboken", där finns massor med god och lättlagad mat till bebbar. Läs gärna Mer mat ât smâfolket ocksâ. :D

:idea: Mindre sömn dagtid

Om jag räknar rätt sâ sover er lilla 12 + 2 +1,5 + 45 = 16t15min

Det är i mesta laget för en fyramânaders som bör ligga nâgonstans pâ 15,5 och sedan 15 vid fem mânader. Jag skulle râda er att lägga schemat typ sâ här:

12 + 45 + 2 + 45 (snart 20) = 15,5 (snart ca 15)

Vad tror du om det?

:heart:
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack för snabbt svar :D

Har också funderat över det här med sömnen och vi kämpar verkligen för att hålla henne vaken. Skulle iofs kunna vara vaken längre stund på fm men jag lämnar storasyster på förskolan vid 9 och då somnar lillasyster i vagnen... Och sen är det näst in till omöjligt att hålla henne vaken mer än 2 timmar i ett sträck. Det sperlar ingen roll hur mycket vi sjunger, dansar eller erbjuder lek och bus...

Mat behöver hon absolut mer av. Tyvärr är hon inte så sugen på ersättning längre, utan tröttnar efter ett tag med flaskan. Så vi behöver verkligen öka på den andra maten.

Du tycker alltså att vi inte ska göra något åt natten (minikura) utan att först testa mindre dagssömn och mer mat?

: :D
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Kom på en sak till. En anledning till att hon äter så dåligt på dagarna är förmodligen för att hon äter mycket på natten. Är det då inte bäst att vagna/buffa när hon vaknar redan vid ett?? Om vi fortsätter ge mycket mat på natten blir det väl svårare att få henne att äta mycket på dagen??
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Sarisparis »

Jag skulle ha satsat pâ dagarna först, innan jag började tänka pâ en eventuell kur. Hunger gâr inte att verktyga bort. Bättre dâ, tycker jag, att vända pâ det hela och verkligen gâ in för att ge förutsättningarna till god nattsömn. Alltsâ dagar med mycket mat, mycket skoj, mycket frisk luft, mycket social delaktighet, mycket skratt... Sâ blir det inget över till natten. :shock: :wink:

Jättebra att hon tröttnat pâ flaskan! Dâ är det ju verkligen läge att lâta henne fâ uppleva nya smaker och konsistenser. Andra mosboken är som sagt en guldgruva, men man kommer lângt med vanlig mosad banan ocksâ.

Fundera pâ ett schema som skulle funka med era övriga tider, där mâltiderna är stommen.
almisa skrev:Om vi fortsätter ge mycket mat på natten blir det väl svårare att få henne att äta mycket på dagen??
:lol: Ja, nu behöver ju inte gâ in för att verkligen ge henne skrovmâl pâ natten. Jag skulle nog ha gett mindre än vanligt, bara sâ att hon somnar om i denna övergângsperiod.

Har du läst 3-4mânaderskapitlet i Barnaboken? Och 5-6mânaderskapitlet?

:heart:
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack för dina tips Sarisparis! Nätterna är åter igen lugna och fina =D> =D> =D> =D>

Jag har läst båda kapitlen i Barnaboken :D Det som gör mig lite konfunderad är att Anna tar upp vällingen redan vid 4 mån, men jag har inte hittat någon som man får ge förrän vid 6 :?: :?:

Har sedan i lördags följt följande schema, där jag behållt mattiderna från förra schemat för att inte ställa till det allt för mycket för lilla A som följt sitt schema så bra.

7.15 morgon, mat (ersättning), egenlek
9.15 sova 45 min i vagn (oftast ute i samband med lämning av storasyster på förskolan)
10.30 mat (middag, i nuläget halv burk med grönsakspuré + lika mycket efterrätt)
12.30-14.30 sova 2 timmar ute i vagn (svårt att hålla vaken till 12.30 men vi jobbar på det
14.30 mat (ersättning)
16.30 sova 45 min (blir ibland lite kortare)
17.30 mat (nästan en hel portion gröt + fruktpuré till efterrätt)
18.30 bad, bus och skratt, nattslurk (här får vi fortfarande truga mycket, är så trött...)
19.15 natt
04.00 mat (150 ml)

Hon får en flaska ersättning i sömnen vid 22 (150 ml)

Hur mycket tycker du jag kan minska nattmålet till? Ibland vaknar hon redan halv tre, men sover ändå till morgonen.

Började vakna vid 6 i helgen men vi kom på att rummet inte längre var kolmörkt i och med att solen går upp tidigare :oops: Lite sopsäckar för fönstren löste det problemet :lol:
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av mamaA »

Hej!

Härligt med lugna nätter =D> ! Jag skulle gissa på att vällingen förr var från 4 månader och nu är det 6 månader, precis som rekommendationerna på smakisar ändrades från 4 mån till 6 mån ( och sen tillbaka till 4 igen :wink: ). Jag gav inte välling vid 4 månader utan ersättning. Det finns ju flera steg på ersättning, kan du inte ta trean? Den bör ju mätta bra tror jag. Jag fick aldrig tag i trean så vi körde tvåan länge. Annars kan du ju göra hemmajgord välling på bovetemjöl.

Jag skulle dragit ner nattmålen till hälften, borde ju vara som att amma ena bröstet ungefär :wink: . Det är inte säkert att det bara är mängden mat som gör att hon vill äta på natten utan bara en (dålig :? ) vana. Min son sov hela nätter på samma matmängd vid 4 månader men sen är det ju individuellt hur mycket de behöver för att känna sig mätta och trygga. Minska du på nattmålen och öka på maten på dagen så ska det nog ge sig ska du se. Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Tack!
Måste säga att jag har dålig koll på stegen på ersättningen, vi har liksom bara kört på med samma :oops:

Skulle dock inte sagt att nätterna blivit lugna för i natt blev det lite strul igen :roll:

Vaknade redan vid 21 och ville ha nattslurken (vilket hon också fick). Tänkte att nu är hon ju fullmatade så hon borde sova länge. Aj, så fel jag hade. Vaknade redan 00.22. Var inne och gav nappen ett par gånger men insåg att hon var hungrig, så hon åt (dock bara 100 ml). Vaknade igen vid halv fem och fick då knappt 90 ml, tömde flaskan och fortsatte suga efter mer, men somnade ändå om utan problem. Så att minska mängden känns som att det skulle kunna funka :wink:

Ska prova i natt :D
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av mamaA »

Hej!
Det låter som en hungrig dam. Vi började med smakisar vid 3.5 månad, något jag verkligen rekommenderar för att få en riktigt mätt bebis :D . Testa gärna med en kraftigare ersättning så länge. Lycka till!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av mamaA »

Oj, såg att ni redan är igång med smakisar :oops: . Toppen :mrgreen: ! Jag råkade räkna fel på hennes ålder med en månad visst..

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av Dumlekolan »

Jag började ge välling vid 4 mån - inga som helst problem, tvärtom, mätt o nöjd bebis. :D :D :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
almisa
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 17 dec 2012, 20:09

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av almisa »

Heja Dumlekolan! Har själv funderat på detta, men inte vågat...
Frågade faktiskt på BVC om varför man inte ska ge välling förrän vid 6 mån och hon hade själv frågat Semper, men inte fått något vettigt svar. Hon sa att hon så klart inte kan råda till det, men att varje förälder ju gör som den själv vill... Är nog dags att prova det här också :wink:
Däremot tyckte hon att jag skulle vänta med smakisar! Det hade inte varit populärt hos lilla A som för tillfället knappt tar flaskan (max 60 ml) på dagen men däremot gapar stort så fort hon ser en sked :wink:

Har hittills gett "köptegröt" i form av mild havre eftersom det kändes lättare när man gör små smakportioner. Har dock tänkt gå över till egen havregrynsgröt istället. Bör man då typ mortla grynen innan? I Barnaboken skriver Anna att hon serverar gröten med en klick smör. Jag bara funderar på hur detta fungerar med saltet som finns i smör? Kan man använda raspolja eller något liknande istället??

Tyvärr har fortfarande inte polletten kring nattslurken trillat ner fullt ut hos vår tjej. Hon blir mest arg när vi försöker ge henne en slurk innan läggning. Ikväll provade jag att ge flaskan direkt efter badat och busade sedan efter det. Hon åt iaf lite mer, och framförallt gick läggningen galant då avslutet blev bus istället för gnäll över "tvångsmatning". Att jag inte tänkt på detta innan :oops: behövde inte ens buffa, bara gå ut med ramsan :D

Tack för alla goda råd och allt stöd :heart:
Mamma till flicka född 071101 SHN-kurad vid 8 mån och flicka född 121105 SM från början
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Trassel med sista slurken

Inlägg av mamaA »

Hej!

Låter som att din lilla dam är lik min herre :lol: . Bröstet/flaskan fick man verkligen truga ner medan skedmat bara var att lassa in. Varför inte ge puré till middag också och sen erbjuda lite gröt som kvällsslurk? Kanske lite smaskig risgröt som omväxling.

Ska du göra egen gröt, så kör grynen i mixer så att de blir riktigt finmalda. Kokosolja som man köper på hälsokosten är toppen att ha i, smakar inget men mättar gott, jag har det i vällingen också. Rapsolja smakar ganska illa :?...tycker jag i alla fall. Vill man absolut ha smör så finns det ju osaltat baksmör.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"