Kort fundering om vad som skrivs på forumet om förskola, om timmar, syskon etc.
Jag upplevde ofta som Hjärtebarnskontrollant att föräldrar liksom tog spjärn och spände sig när dom skulle ställa en fråga relaterad till förskolan - oroliga att bli kritiserade, oroliga för att ses som "sämre" föräldrar för att deras barn inte var hemma till 4 års ålder. Det har jag försökt möta med värme i svaren. För mig är det viktigt att alla vågar fråga, skriva och tycka - så länge det är med respekt för forumets ton och med Barnaboken i handen.
Vad gäller förskolan så som jag mött den i mitt hörn av världen är det en bra plats, med stor social delaktighet, mycket värme och massor av lärande och kreativitet. En perfekt plats att utvidga världen från hemmet. Vi har haft korta dagar, korta veckor och hysteriskt långa lov
Min invändning mot förskolan är den slentrianmässiga starten för barn mellan 1-2 år med ofta långa dagar. Då är man, i mitt tycke och erfarenhet, alldeles för liten för att befinna sig borta från sina kära - en föga revolutionerande åsikt på forumet
Jag tycker (som Saris också skriver) att kombinera synen på den sociala delaktigheten, syskonskapet och sömnen med förskolans aktiviteter fungerar väldigt bra i vår familj. Och Barnaboken fortsätter att vara oerhört viktig - på ett annat sätt än under småbarnsperioden men dock.
Clara