Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tutan

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Tutan »

Hej Dumlekolan!

Visst bor jag i Värmeland du sköna, i Säffle. :D Fast jag är från Stockholm. Vi har visst bytt sida av landet med varandra :wink: .

Det där med grönt bajs hade vi också ett tag med Siri, det var nog när hon var 1-2 mån. Då läste jag detta http://1177.se/Varmland/Fraga-1177se/Fr ... on-ibland/, och blev lugn.

Vad tråkigt att höra att du har otrevlig upplevelser med dig från graviditeten. Hur vore det att ta hjälp och prata med någon nu, även om det är ett tag sen det hände? Hos mig blir man erbjuden att tala med en psykolog hos BVC om man behöver, speciellt om man behöver stöd tiden efter förlossningen.

Vilken härlig vardag du har ändå att hitta så mycket att kunna njuta av! Fortsätt så! :D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jisses, det bara vräker ner, vilken start på oktober månad...regn...

Tack för omtanken Tutan, jag träffar en psykolog varje vecka nu o pratar, men det var först igår som det klarnade en aning, om varför jag har sån oro i kroppen, det hänger ihop med bilolyckan som drabbade hela familjen. Men jag var såå rädd att lilla bebisen skulle drabbas på något sätt. Hon föddes efter en oerhört smärtsam förlossning som tog mentalt på mej, och var så frisk o fin, men oron släppte inte därmed utan följde med mej. Tyvärr. Det är bra att jag pratar med någon, och med vänner o familj. Jag är öppen med hur o vad jag känner, ventilerar o det hjälper mej.
Läste om bajset, då kan jag vara lugn då!!!

Tänk att det är oktober! Nu är det höst...jag längtar efter clementiner!
Har bokat in lite trevligheter den här veckan som bio med en kompis, gå till frissan, fika på stan...behöver, som annars är en väldigt aktiv tjeje, saker att se fram emot, och att få komma iväg o inte bara vara hemma. Sen behöver maken vara hemma o ta hand om lilltjejen utan att fru Kontrollfreak står bredvid o inspekterar! Igår när jag åkte till affären en stund o hon skulle sova, vid 17.30 snåret, hade hon inte kommit till ro, han hade plockat upp henne, o när jag kom hem vid 19 var hon badad o skulle läggas, men var då så ÖVERTRÖTT så det har jag aldrig skådat hos henne förut. Hon hade väl då varit vaken mellan 16.30-19.00 i princip...det var lång tid för henne, så hon somnade in med en rejäl buffning, och försökte få maken att förstå att det var lite väl lång tid vaken för henne. Samtidigt vill jag att han ska lära sig genom att få prova att ta ansvar, jag kan inte vara hemma jämt o styra upp allt, han frågar mej ofta när hon åt sist, fast han var hemma själv...

/Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Den här dagen kan jag leva länge på, ett tag iaf.
Min Josef är en gosig sork, som säger så fina saker till sin kära mamma; å mamma, du är så härlig, får jag mysa bredvid dej i soffan, klappar på mej o ger mej spontana pussar. Vi har bakat äppelkaka idag och myst tillsammans, medan lillan sov, riktigt skönt idag, glad för hennes skull. Solen tittade fram o på kvällen blev det en skön prommis med vagnen.

Haken för tillfället är maten, hon får inte i sig så mkt, och jag får försöka lita på att hon äter det hon behöver, hon är pigg och glad på vakenpassen. Men i natt hade hon trilskat mycket med pappa, och matningen tog lång tid, och efter det hade hon legat o knorrat mkt med nappen (som jag önskar ta bort fortast möjligast)...men hon är en liten en, som håller på att lära sig livet, så jag o pappan får kanske ha lite tålamod. Hm...

Fick en känsla av att hon kanske kan orka vara vaken lite längre, det var liksom inte samma gnäll :lol: , utan en nyfikenhet av annan sort. Tyckte det var spännande att vara med o diska flaskor idag. Nöjd, innan har hon gnällt...

Har hört om de som haft kolikbarn, att det släppt precis på 3-månadersdagen. Är det någon som märkt nån skillnad av något på 2 månadersdagen? :D :D :!:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå!

Behöver lite inspiration kring passande schema, inte som behöver vara spikat så, men för att få en smula struktur...det är ju bara det här med maten. I natt hade hon ätit vid 01 och 05, när jag väcker henne vid 08 för då tyckte jag att det var dags att göra morgon, då vill hon INTE äta alls. Blir trött vid 09 och tänkte väcka henne nu vid 11 o se om hon vill ha mat. Jag kan inte förstå att hon inte är hungrig...
:arrow: det behöver nästan gå 3.5-4 timmar emellan målen
:arrow: vid 2 mån; 16 timmars sömn, hon sover nog 19-20 timmar
:arrow: hur många lurar på dagen??? fnular men får liksom inte fram nåt som verkar vara bra
:arrow: vi lägger omkring samma tid, mellan 19-20 och hon vaknar för morgon omkring 07.30-8.30
:arrow: vakentiden...önskar att hon kunde få till 1.5, ibland får hon ju det men som i morse var hon jättetrött redan efter en timma!

Någon som har ett schema för en tröttis, att delge, så man kan få lite idéer...

Ha en fin dag! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Har du sett denna eminenta tråd med schemainspiration för alla åldrar upp till året!?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

tack för länk, jag hade läst men det är bra att ha den i sin tråd.
Det svåra är att det går inte att tillämpa det schemat för en 2 månaders, eftersom hon knappt kan vara vaken 1.5 timma...och matningen går så där, visst äter hon men det är med mkt lirk...
Jag ger ett ex här
äter 10.45
vill sova igen 11.30, för hon sov bara en timme mellan 9.45-10.45 då hon var hungrig, kunde inte äta innan...
sover 11.30 - 14.00 (gör det nu), kan man vänta med maten en stund så att hon får bli hungrig? Det ska ju helst gå 3.5-4 timmar. Ger man innan blir hon arg.
Jag får nog ha tålamod o vänta till 3 mån, kanske-förhoppningsvis, orkar hon vara vaken mer då...jag tycker att det är drygt att hon bara vill sova. Blir så låst till att vara hemma, eftersom hon knappt kan äta hemma i lugn o ro...men men, acceptans. Jag försöker göra det bästa av det. Men jag undrar verkligen NÄR hon ska bli piggare, just nu känns det som att hon kommer vara så här jämt...nån som känner igen o kan införliva lite hopp till mej??? :D

Trevlig helg,
Linda 8)
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej pâ dig :D

Ja, jag längtar ocksâ efter clementiner :lol: Snart :P

Vad bra att du har hittat människor att ventilera med, att vara ensam med oro och ângest är inte roligt och verkligen inte bra för de smâ man ska ha hand om. Bra jobbat av dig! :thumbsup: (och sâ lâter det ju sâ skönt med att gâ till frissan =D> )
Dumlekolan skrev:Men jag undrar verkligen NÄR hon ska bli piggare, just nu känns det som att hon kommer vara så här jämt...nån som känner igen o kan införliva lite hopp till mej??? :D
Jag 8) Min yngste var precis likadan. I min trâd SM hemma hos oss kan du läsa mer om du vill. Han klarade max en timme och tjugo minuter fram tills tremânadersdagen. Dâ sa det PLING och han orkade äntligen vara ordentligt vaken längre pass. :D
Dumlekolan skrev:kan man vänta med maten en stund så att hon får bli hungrig? Det ska ju helst gå 3.5-4 timmar. Ger man innan blir hon arg.
Ja, det tycker jag verkligen att du kan göra.
Jag har inte spikat schema vid tvâmânadersdagen (är inte sâ mycket schemamänniska ska jag erkänna), men däremot hâllit koll pâ att det gâr minst tre timmar mellan mâlen. Det kommer man lângt pâ, aptiten blir bättre och de smâ sover bättre dâ de ätit bättre. En god spiral :wink:

Jättebra att ni har sâ fina nätter (och redan alldeles lagom lânga). Jag tror inte att du behöver göra sâ mycket mer än att vara lite tâlmodig, hon kommer att växa pâ sig fortare än du anar och vips orkar hon vara vaken mer. Men sover hon sâ mycket som du beskriver dagtid utan att ha nattklubb sâ är hon nog helt enkelt en riktig tröttis. 8)

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jo, hon är verkligen en tröttis. Och jag ska erkänna att jag de senaste dagarna inte har väckt henne, för det blev kaos när jag gjorde det, så tex sov hon igår mellan 08-12, och hela nätterna...utan nattklubb...än så länge iaf. Kanske det vänder. Av dygnets 24 timmar så sover hon 19-20 timmar...hon kanske laddar inför kommande busupptåg?!!

Jag ska försöka se till att det går en 4 timmar mellan målen, jag tror att det är viktigt att hon är riktigt hungrig, dock inte överhungrig, då blir det motsatt effekt.

Jag hoppas hoppas hoppas att hon vaknar till liv vid 3 mån då!!! Min nummer tvåa var ju likadan, jag tror att han piggnade lite vid 3 mån, om jag inte minns fel, men det var så länge sen så jag minns vagt. :D

Frissan var nice, clementiner handlade vi måndags o mumsade, solen lyser på kobben, dock vill mina killar vara inne, jag skickar ut dem o säger; njut av solen. Jag önskar att jag hade lagt lillan i vagn i trädgården...
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Prima liv :thumbsup:

Ta det lugnt och fint, endera dagen blir det liv i lâdan. :wink:

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

8) 8) visst kommer det bli liv i henne, på sin vakentid är hon allt ett socialt charmtroll, som ler massor, så vi tror allt att det kommer bli en spralligt glad och energisk trollunge! Hon är som sagt, väldigt lik brorsan Josef o idag kallas han för happiness, vilken solstråle. Nyfikna på henne är vi, kanske därför jag har så dåligt tålamod, längtar ju så efter att mysa mer med henne!! :D

Igår kväll sa jag till maken; hon knorrar inte lika mkt på nätterna va? Näe svarade han...och i natt hade hon knorrat hur mkt som helst, och hållt pappa vaken...jag sover inget vidare heller, vaknar vid 05 o somnar inte om, men det går ändå, på nåt vänster...kanske vetskapen om att det är en viss tid, att det kommer bli bättre sen, som gör att man håller ut!

Igår vid sista luren, somnade hon i vagnen, jag väntar 10 min, hon var lite småorolig, går en promenad, efter 45 min skarvar hon o vaknar till, ligger vaken, slumrar in efter en stund, väl hemma vaknar hon, då har det gått 1.5 timma nästan, då plockar jag upp henne...sen får hon mat efter 30 min. Men jag fattar inte att hon kan ligga VAKEN så länge i VAGNEN som rullar...tidigare har hon sovit längre pass på seneftermiddagen, men det verkar vara svårare att få till...
Tänkte på det här med 2-2, låt säga att hon vaknar 07
7-9 vaken
9-11 sova
11-13 vaken
13-15 sova
15-17 vaken
17-19 sova
19-21 vaken
skulle aldrig få henne att sova 2 timmar mellan 17-19, och blir inte 21 lite väl sent? Hur mkt jag än vill schema så får jag nog bara vänta 1 mån tror jag...huvudbry...

Kramis :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Alma

Inlägg av Alma »

Dumlekolan skrev:
Nyfikna på henne är vi, kanske därför jag har så dåligt tålamod, längtar ju så efter att mysa mer med henne!!
Detta känner jag igen så väl. Också om jag var trött så längtade jag starkt många gånger när sonen sov. VAKNA nu då så vi får mysa! :D

Kanske inte passar dig, men jag lärde mig sova på dagen för att ta igen tidiga morgnar. Innan sonen kom kunde jag inte sova på dagen och om jag någon enstaka gång gjorde det var jag groggy efteråt. Med sonen kom förmågan att sova när som helst, och jag sov helt enkelt när han sov ibland. Dygnssömnen för mig första året blev nog den största jag haft sedan barndomen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Eftersom du har lite schemafunderingar kan jag bidra med hur min tjejs schema såg ut vid 2 månader.

07.00 God morgon!
08.30 Sova 2 tim
10.30 Mat
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat
Ca 18.45-19.05 Sova powernap 20 min
19.30 Nattslurk
20.00 Godnatt! 11 tim (somnar oftast vid 20.30)
Ca 03 eller 04 Nattmat

Marginalkvartarna var vår "räddning" för att "klara" schemat, de utnyttjade vi flitigt. Som den tröttis hon var så hade hon även en powernap på kvällen för att orka med nattslurken. Hon behövde vagnas rätt mycket för att komma till ro då.
Summasumarum: marginalkvartar och powernap är mitt tips denna lördagkväll :D . \:D/

Vad härligt det låter att hon är ett socialt charmtroll! :D

Ida :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Idag är en sån dag när inget vill sig riktigt...så då tror jag att jag verkligen ska vänta med schema, för jag tror att jag skulle bli väldigt stressad om hon ex inte sov när hon borde enl schema...och maten har inte heller satt sig...bollar nog mest med mej själv...
Hon har skarvat hela dagen, vaknar efter 45 min o vill INTE somna om. Första luren somnade hon om, väckte sen efter 2 timmar vid kl 11.30, åt...somnade sen vid 12.40, vaknar efter 45 min, ligger o låter lite, ger mej på en rejäl buffning, men jäklar vad hon skriker, så jag gör mat o hon sveper en 160 ml, bara 2 timmar efter förra omgången. Sen är hon vaken då från 14-15.20, somnar i bil o jag lägger henne i sängen (det är ingen hit det där med att somna till i bilen nej) o hon vaknar nu efter 45 min och håller låda...när det blir så här har jag jättesvårt att slappna av...kommer på mej själv med att jag blir irriterad o det är ingen rolig känsla!! :(
Men, jag har märkt att det funkar inte med buffning om hon vaknar i skarven o inte kan somna om av sig själv...hon blir bara ilsk o vrålar. Jag har ju inte heller fått till vagning...så om man ska ex ge en powernap, vad kan man göra då istf vagning, på kvällskvisten? En kortare promenad?

Tååålamod var det ja!

/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Det är svajigt med småttingar. Det tar lite tid innan man lär känna varandra och lär sig hur livet ska levas. Ibland kommer dagar då det känns som allt blir fel och sådana dagar brukade jag längta till nästa morgon för att få börja om på ny kula och släppa det som gick snett.

En powernap kan ske i famnen, på en promenad eller kanske i bärselen; ta det som funkar bäst för er!

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Tack SaraMilana, behöver nog få höra det ibland, att det är svajigt, för det är ju så sant, hon är ju inte så gammal lilla hjärtat...jag tror bara att jag blir såå rädd för att allt kommer skita sig, bara för att det strular lite en dag...alla rädslor...
Fint iaf att hon ätit en hel del idag, hon har varit hungrig :D
och jag insåg att det är svårt att lägga över henne i säng om hon somnat i bilen... :shock: vaknar man i skarven då o ser att man inte ligger på samma ställe, blir det knas... :D

I morgon blir hon 2 månader vår lilla svensk-libanesiska tös! :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"