Irmasmamma skrev:Aha! Betyder det att du som "sann" LCHF:are ändå tänker att mjölkprodukter borde undvikas, men äter dem i små mängder för att det är gott ?!? Om jag inte fattat helt fel så är mjölkprodukter en väldigt viktig beståndsdel i LCHF-kost, medan Paleoförespråkare menar att den typen av mättat fett skall man helt undvika. Och vill man absolut ha några mjölkprodukter så ska man välja med låg fetthalt (vilket alltså är precis tvärtemot LCHF.... )
Irmasmamma skrev:Så vitt jag förstår så, i valet mellan LCHF och Paleo, får man välja att antingen äta frukt och rotfrukter (Paleo) eller mjölkprodukter och kött från tamboskap (LCHF), resten är i stort sett samma.
Ja, vad ska man säga

...jag äter väl mer åt lchf-hållet eftersom jag äter mejerier och undviker frukt och rotfrukter, men jag har läst ganska mycket om Paleo på sista tiden (som sagt, MDA,
http://www.marcsdailyapple.com är en väldigt informativ sida), och jag känner att det finns delar där som tilltalar mig mycket.
På MDA-sidan har jag inte läst något om att det skulle vara bättre med lågfettmejerier eller lågfett av någonting överhuvudtaget. Så naturligt som möjligt: ekologiskt, gräsbetat, vildfångat, inget spannmål/baljväxter, minimalt med mejerier (det förekommer dock: det pratas ofta om grass-fed butter, och smör är ju en mejeriprodukt enligt mig).
Det är det naturliga med Paleo som tilltalar mig, tror jag. Det är ok med frukt, bär och honung, men lchf-aren i mig hindrar mig från att äta mängder av det eller varje dag [-X . Jag har aldrig varit någon fruktmänniska tidigare heller, så det känns ganska skönt att inte känna sig dålig för att man inte äter sina "fem om dagen"

Däremot njuter jag mycket mer av frukt nu när jag kan ha det som godis. Vi brukar göra fruktsallad ibland på helgen, med vispad grädde och lite krossad mörk choklad på. Det tror jag inte man dör av: det finns betydligt värre saker att helgmysa med.
Men åter till det här med mejerierna: jag vet ju instinktivt att det borde vara lika dåligt som spannmål, eftersom jordbruket förde med sig båda delar. Ändå vill jag inte vara utan de feta och syrade mejerierna. Färsk mjölk klarar jag mig utan, men jag älskar grädde och crème fraiche i maten. Dessutom sägs det ju att syrade mejerier är bättre än färska, så jag kör på det så länge!
För att svara på din fråga, så litar jag nog mycket på magkänslan när det gäller maten. Visst slinker det ner lite linser, bönor och kikärter ibland, men det är absolut ingen basföda. Snarare nån gång i halvåret numera.